Driftskostnader for Model S Performance?

Startet av Team Lotus, onsdag 21. november 2012, klokken 13:04

« forrige - neste »

laumb

Hva har de i USA?

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Team Lotus

Sitat fra: Stig O på torsdag 29. november 2012, klokken 23:42
Til meg sa de hvert år. Synes dette var ofte, spesielt når du bor langt unna servic. De fleste biler har vel 2års intervaller. Da blir det litt rart å reklamere med mindre service på en elbil!!!

......

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.0.html
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

jkirkebo

Til meg sa de hvert år. Synes dette var ofte, spesielt når du bor langt unna servic. De fleste biler har vel 2års intervaller. Da blir det litt rart å reklamere med mindre service på en elbil!!!

Siden Tesla dekker alle slitedeler som bremseklosser/skiver, viskergummi og så videre er det kanskje ikke så rart de vil ha inn bilene hvert år. $4800 for 8 års garanti og service med alle slitedeler inkludert er jo et kupp, jeg har betalt 20.000 kun i år på Touranen.

De som bor for langt unna må nok betale litt ekstra for å få besøk av rangeren isteden. I USA koster det $1000 ekstra over 8 år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

foxy

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. november 2012, klokken 14:11

Siden Tesla dekker alle slitedeler som bremseklosser/skiver, viskergummi og så videre er det kanskje ikke så rart de vil ha inn bilene hvert år. $4800 for 8 års garanti og service med alle slitedeler inkludert er jo et kupp, jeg har betalt 20.000 kun i år på Touranen.

De som bor for langt unna må nok betale litt ekstra for å få besøk av rangeren isteden. I USA koster det $1000 ekstra over 8 år.

usd 4800 i usa blir ca usd 8000 i norge.
I-miev 2011
Asker

RunarBT

Jaha? Så du forventer 66% påslag fra USA? Det samme på Model S og da?

JohanH

Sitat fra: Runarbt på fredag 30. november 2012, klokken 14:45

Forskjell i pris på arbeidstimer er mye større enn forskjell i pris på varer...

jkirkebo

Sitat fra: foxy på fredag 30. november 2012, klokken 14:27

Det kan godt hende, med norske kostnader og merverdiavgift. Fortsatt er 45.000 kroner et kupp etter min mening, Touranen har nok kostet bortimot det dobbelte i løpet av 8 år. Bytte av registerrem, oljeskift på DSG-kassa, vanlige oljeskift, bytte av alle bremser, stab-stag, fjær, luftmassemåler, alle parksensorer, låskasse til bakluka, service på Webasto osv. Jeg betaler gledelig 45k for å slippe noen som helst slike kostnader de neste 8 årene :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

For de som bor i nærheten av et servicested (foreløpig bare Oslo, men andre storbyer kommer sikkert) er kostnaden 3.800USD, eller rundt 35.000 med skikkelig norsk påslag for arbeidskraft.
Delt på 8 år snakker vi altså om en servicekostnad på 4.375,- per år i 8 år.
Tesla skriver spesifikt at disse 4.375,- inkluderer alt bortsett fra dekk.

Min erfaring tilsier at man her vil betale noen tusenlapper for mye hvert år de første 3 årene, før det snur og blir et helt annet bilde. Passaten koster eksempelvis ikke mer enn ca 4000,- annenhvert år (om man holder seg til longlife-opplegget). Men moroa begynner når bilen har gått 70-80.000km. Regreim, turbo, diverse sensorer, partikkelfilter, eksosanlegg, webasto mm. Erfaringsmessig koster en vanlig Golf minst 10.000,- i reparasjoner per år når den er 5 år.
Passaten antar jeg ligger på rundt 12-13.000,- i reparasjoner per år. Med servicekostnader på 2-3.000,- per år i tillegg er Teslas avtale et kupp sammenlignet med prisen for service på en fossilbil.

Om Model S blir nærmest feilfri både i drivlinje og oppheng/sensorer er dette en innbringende avtale for Tesla, men med luftfjæring etc. og kort historikk tror jeg ikke de vil tjene så alt for godt på dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. november 2012, klokken 14:57
Sitat fra: foxy på fredag 30. november 2012, klokken 14:27

Det kan godt hende, med norske kostnader og merverdiavgift. Fortsatt er 45.000 kroner et kupp etter min mening, Touranen har nok kostet bortimot det dobbelte i løpet av 8 år. Bytte av registerrem, oljeskift på DSG-kassa, vanlige oljeskift, bytte av alle bremser, stab-stag, fjær, luftmassemåler, alle parksensorer, låskasse til bakluka, service på Webasto osv. Jeg betaler gledelig 45k for å slippe noen som helst slike kostnader de neste 8 årene :)

ja 45000 for 8 år er en knallpris. man betaler lett 5000 kr i service pr år i snitt og so kommer reparasjoner i tillegg etter 5 år.

de første 5 år er de fleste fosilbilene også feilfrie men så kommer kostnadene.. men ingen av de kostnadene jeg noensinne hadde med fosilbilene var motor eller drivlinje relatert.(bortsett fra registerrem og glødepærene)

så for tesla sin del bør de håpe at de vet hva de gjør....
I-miev 2011
Asker

laumb

Først må du fortelle hvor dine $8000 kommer fra.

_____

foxy

Sitat fra: JohanH på fredag 30. november 2012, klokken 14:47
Sitat fra: Runarbt på fredag 30. november 2012, klokken 14:45

Forskjell i pris på arbeidstimer er mye større enn forskjell i pris på varer...

hva koster 1 arbeitstime i usa vs norge?
hva er kvm pris for verkstedet i oslo vs i usa?
hva koster Ranger bil i Norge vs i Usa?
hva er mva sats i norge?
hva koster frakt for deler fra sentrallager i usa til norge?

Finn svarene på spørsmålene og du kommer til samme resultat.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: laumb på fredag 30. november 2012, klokken 17:06
Først må du fortelle hvor dine $8000 kommer fra.

_____

laumb = øyvind h.?

ps: us pris x norsk pris nivå (big mac indeks gir et greit estimat som stemmer ofte)
I-miev 2011
Asker

kjølholdt

Har en Toyota previa og kjører bilene mine til døden. Men kan underskrive på at driftskostnader på fossilbil er KJEMPEDYRT . la meg kort nevne etter 5 år røk turboen pga dårlig kvalitet på dysepakninger oljesilen tettet seg Turboen  døde verksted rep, 35000 enda det var en kjent feil hos Toyota verkstedet nektet de ansvar. Hovedservice selv før 5 åR  har jeg betalt 9000 kr for, skifte av registerreim og vann pumpe 11000, nettopp skiftet bære armforan og da må man jo skifte på begge sider pris 18000 .
Hvis tesla bare skal ha 8000$ for 8 år skal jeg gladlig betale dette med slitedeler i tillegg er jo dette en kjempe deal
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

Enig med alle over, Saab'n kostet meg 15'000 for service og fiks av EGR ventil i Mars. 1 uke etter røk dynamoen (den kostet 7000kr + arbeid, men fikk den på godviljepris; 2000kr inkl viftereim, siden verkstedet mente den holdt lengre enn til sverige, men i mange mnd. "Sett og hørt verre som har vart i månedsvis".), det kostet meg 4000kr. Nå lager dynamoen ulyder igjen, og jeg, klunkelyser i forstillinga, motoren går rart og servicelampa blinker og skriker etter Sverige - bare 9 mnd etter siste service... Nevnte jeg bremseklosser og skiver som ble byttet i sommer? kostet noen tusenlapper det også!

Så, til tross for at dette er en 4 år gammel bil, så tror og mener jeg absolutt at denne ordningen fra Tesla er en ekstremt bra løsning!

Men, dette må betales up-front - og jeg skal lånefinansiere store deler av bilen, så da blir spørsmålet hva det koster meg med renter over 8-10 år... Får se på de norske prisene og vilkårene i sin helhet...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA