Lazer Linear-24 Elite profesjonelt montert

Startet av Thacyoon, fredag 15. september 2023, klokken 12:06

« forrige - neste »

Thacyoon

Hei alle P2 folk,

Allerede før jeg kjøpte min Polestar 2 PPP (MY23) bestemte jeg meg for at jeg ville ha Lazer Linear ledbar på bilen min. Jeg ble spesielt imponert over Bjørn Nylands YT-video om en P2 med Lazer Linear-18 Elite ledbar synkronisert med fjernlysene. Bilen i YouTube videoen er ikke min, men det var denne videoen som inspirerte meg. Her er YT videoen:

Polestar 2 with Pixel lights and Lazer 18 LED bar working together

Når det gjelder min Polestar 2 så var det Bilradiospesialisten (Bergen) som fikk oppdraget med å montere en Lazer Linear-24 Elite (18k lumen) ledbar. Den ble profesjonelt montert og synkronisert med fjernlysene. Polestar 2 MY23 har ikke piksel lys og lysene svinger ikke (med rattbevegelsene) inn i svingene. For å kompensere for disse manglene spanderte jeg på meg selv en heftig 18k lumen led bar. Denne ledbaren har en veldig bred lysstråle slik at jeg nå enkelt kan se inn i svingene på kronglete norske veier.

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, så jeg ønsket å dele det med P2 folket her. Totalprisen for å få denne godbiten montert ble 22k - så billig ble det ikke, men verd hver krone for meg siden jeg går glipp av piksellysene og nå kan gjøre nattkjøring om til dagkjøring. De brukte 7 timer på monteringen - men resultatet ble jo veldig bra synes jeg  ;D

Legger ved tre bilder av hvordan monteringen ble:

E-Trond

La det bli lys ja!  ;D
Heftig overkill etter min mening...
Hadde klart meg lenge med Elite 12 eller 18.

Men veldig flott montering!
Legger nesten ikke merke til den.
Bra jobba!  :+1:

Har du forresten noe bilde på hvor de har hentet ut styrestrøm?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Håvar

Monteringen ble bra!
Vær obs på at du må blende ned bortimot en kilometer før du møter motgående trafikk, så på lange rettstrekker vil du oppleve å kjøre 30 sek+  med nærlys siden du ellers vil blende bilisten som kommer imot.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rosstopher

Det der så skikkelig bra ut! Nesten usynlig. Håper det ikke blir for mye lys. Jeg hadde en tynn LED-bar på taket på en bil, som passet akkurat mellom taktailsene. Mener den var 36", pluss to 8" LED-tusenmetere i grillen. Det ble ca. 50k lumen til sammen og var utrolig behagelig å kjøre med. Men når jeg blenda ned til nærlys ble det helt svart. Altså øynene var vant til lyset og jeg så nesten ikke at nærlyset lyste opp veien i det hele tatt. Vær forsiktig og prøv deg fram. Jeg er tilhenger av å ha ekstralys på egen knapp, altså at fjernlys må være på pluss at knapp må være på for at ekstralys skal aktiveres.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Svein_H

Veldig pen og diskret montering, men som andre har sagt blir det ekstremt stor forskjell mellom nær- og fjernlys med en slik LED-bar. Jeg har selv en Elite 18 på min Zoe, men siden originallysene er såpass dårlige har jeg en egen bryter for denne. Jeg dimmer altså ned i to omganger når jeg møter biler på lange rettstrekker; først LED-baren (når de blinker til meg fordi de blir blendet) og deretter ned til nærlys når jeg selv vurderer at det er på tide.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Thacyoon

Har ikke bilder av hva som ble gjort av kabling under panseret. Overlot det til de proffe, så slipper jeg å tenke på det.

Overkill? Det er mulig  ;D men når det er plass til en Linear-24 blir det bare tull å montere en mindre 8)

Å slå ned til nærlys etter å ha kjørt med denne flombelysningen en stund på mørke veier vil kanskje bli noe utfordrende. Nærlysene vil sikkert oppleves som parkeringslys.

Et godt poeng at jeg må slå av fjernlysene tidlig pga. ledbaren, og at en egen knapp for led på/av men fortsatt synket til fjernlysene er en god tanke. Planen var nettopp dette, men det ble ikke tid da ledbar installasjonen tok hele dagen (fredag). Kanskje jeg (Bilradiospesialisten) må montere en slik bryter på sikt. Får se når jeg får testet og erfart hvordan det virker slik det er nå  ;) 

Contango

Har hatt både Linear 12 og Linear 18. Ønsker deg lykke til med å se noe som helst når du dimmer til nærlys. Som de andre skriver blir øynenes nattilpasning helt ødelagt når ledbaren er for sterk. Linear 18 var for mye så kan levende tenke meg hvordan 24 er. Kjøpte Linear 12 etter 18 erfaringen, og den var mer balansert og med mer enn godt nok langlys.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Thacyoon

Hadde litt trøbbel med at de tre bildene jeg la inn i posten ikke ble vist, men tror jeg har ordnet det nå....

Thacyoon

Testet litt i går kveld i høstmørket, regn og svart asfalt. Ledbaren lyser bredt og gir mye lys, men skulle gjerne hatt sterkere lys i senter som lyste lengre.

Når jeg møtte biler og skrudde ned til nærlys ble alt... svart! Som om jeg ikke hadde lys lengre. Måtte senke farten ned mot 40-50 (i 80 sonen) og fokusere på den hvite kantlinjen. Dette var på en smal kronglete landevei så egentlig ikke helt unaturlig

Mørkt, regn og svart smal asfalt er vel noe av det mest utfordrende med tanke på sikt. Og da er det fint å ha gode lys, men når flombelysningen forsvinner (nærlys) blir det dønn svart.

Sikkert ikke dumt med en ekstra knapp for å kunne velge ledbar av/på.

Skal bli interessant å teste på bedre veier og vær  ;) 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA