Wall Connect Gen 3 3-fas IT-nett virker ikke

Startet av Boogie, lørdag 09. september 2023, klokken 15:16

« forrige - neste »

Boogie

Jeg har nylig fått innstallert en Wall Connect Gen 3 til min nye TMY.
Jeg har IT-nett 230V trefas.

L1 er koblet til L1,
L2 er koblet til L2,
og L3 er koblet til N i boksen (samt PE til PE).
Får feilmelding "PCS_a090 Sakte lading - vekselstrømfaser uten strøm".
Har sjekket L1, L2 og L3 og de har alle sammen 230V mellom hverandre.

Kobler meg til boksen, og får opp:
L1 til N: 235,5V
L1 to PE; 133,6V
N to PE; 140,2V

Dette er jo som forventet. Det er ingen valg i appen annet enn størrelse på sikring, og følsomhet på jordfeilovervåkning. Denne er satt til disabled siden det kun var ved TN at den skal være enabled.

Så vidt jeg kan forstå av innstallasjonsmanualen er koblingene riktig, men det fungerer ikke allikevel. Virker som om bilen tror at jeg har 400V TN-nett, og ikke IT-nett.
Bilen prøver å lade, men kommer til slutt opp og sier at den ikke kan lade!

Noen som ser hva som er feil?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Testet TWC uten L2 i enfas modus, og da fungerte det fullt ut med 32A. Så da er ladeenheten og bilen i orden.
Hvorfor det ikke fungerer i 3-fas modus er fremdeles et mysterium....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

geear

I følge manualen skal faselederen med lavest spenning mot jord kobles som nøytralleder. Du har den høyeste (om ikke L2 er enda høyere da) som N nå.

Boogie

Sitat fra: geear på lørdag 09. september 2023, klokken 21:05I følge manualen skal faselederen med lavest spenning mot jord kobles som nøytralleder. Du har den høyeste (om ikke L2 er enda høyere da) som N nå.
Det stemmer. Det ble endret, men gjorde ingen forskjell. Dessverre.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

geear

Rart, jeg har samme oppsettet selv og har aldri hatt problemer. Alle biler jeg har plugget i, med og uten støtte for 3-fas 230, har ladet helt strøkent uten et eneste avbrudd.

Prøvd med en annen Tesla? Har den samme problem så er vel kanskje boksen synderen.

NightOwl

Får du noe feilmelding på TWC (lys/blink på fronten) eller er det bare i bilen?

Boogie

Sitat fra: NightOwl på søndag 10. september 2023, klokken 10:38Får du noe feilmelding på TWC (lys/blink på fronten) eller er det bare i bilen?
TWC lyser grønt, og når jeg logger meg inn så er det ingen feilmeldinger.
Det er kun bilen som kommer opp og sier at den mangler en fase. Tilsynelatende tror den at anlegget er et TN 400V anlegg, og ikke et IT 230V anlegg. Usikker på hva den bruker for å detektere hva TWC kan levere/er koblet opp mot.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

Boogie

Kan det være et sw problem? TWC kjører versjon 23.8.2
Bilen har versjon 2023.26.9
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

geear

Tviler på det. Min er på nett hele tiden og oppdaterer seg selv (vet ikke hva den har nå, må vel boote den for å se det tror jeg), men har hatt fungerende 3-fas 230 så lenge jeg har hatt den, og jeg mener jeg kjøpte med en gang de kom, må vel være et par år siden nå. Hadde garantert ikke 2023-sw på den tiden. ;)
TWC2 måtte få en sw-update for å støtte 3-fas. Den kom vel rett etter at TWC3 var lansert.

Boogie

En oppdatering:
Selv om jeg gikk over til enfas-lading ville det ikke bli stabilt. Lading stoppet etter kort tid, og jeg måtte starte det manuelt med appen hele tiden. Bilen gav ingen informasjon om hvorfor den hadde stoppet lading.

Men jeg fikk en følelse av at det hadde med den "store" forskjellen på spenningen på de to fasene mot jord. Byttet ut den laveste spenningen med den ledige fasen som hadde en høyere spenningsverdi, og etter dette har enfas-lading fungert uten noen problemer.

Konklusjonen er at det antagelig er en liten jordfeil på den ene fasen. Jeg har ingen indikasjoner på at dette er hos meg. Har egen måler på garasjen, og det er lite annet enn Tesla laderen som er koblet til. Antagelig ligger feilen ute på nettet. Og siden feilen er så liten er den vanskelig å finne (ikke min jobb).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA