Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt Tesla

Startet av Aldor, fredag 08. september 2023, klokken 22:41

« forrige - neste »

Aldor

Jeg skal for første gang ha meg en elbil. Går for brukt. Tenkte å legge meg på max 350 000, den må ha gått godt under 100 000 og være nyere enn 2019. Ja og rekkevidden bør være over 400 km. På Finn.no så dukker det da opp en god del Teslaer Mod 3. Og da lurer jeg på om det er noe spesielt jeg bør være oppmerksom på. Er det noen grunn til ikke å kjøpe en slik bil? Noe spesielt jeg bør sjekke utenom "det vanlige" som heftelser etc. Har ikke noe greie på dette så håper på noen gode råd. :)

filtvet

Kjøp med med ihverfall batterigaranti igjen.

Mobileum

Nyere enn 2019 og under 100 000 km. Da har alle batterigaranti. (8 år og 160.000 km)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

model3pw

Kvalitetsmessig fikk jo bilen et løft med 2021 refreshen så ville kun gått for den og de som ligger ute mellom 340k og 375k (eller prute de som ligger håpefullt ute til 400k ned til 350-375k) - kjøpers marked.

Moas

De gamle 3 erne mangler VP og har derfor litt dårligere rekkevidde om vinteren hvis det er viktig for deg
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Hideyowife

Du får en fin 2021 SR+ på ditt budsjett. Mitt råd er at du driter i rekkeviddetallene. Det kommer du ikke til å tenke på ett en kort stund. Med mindre du planlegger å pendle 40 mil om dagen er det bare tull å egentlig tenke på. Men skjønner at du gjør det siden det er første elbil. Vår Model 3 kjører fint 28-32 mil på kalde vinterdager med varme på. Bilen er oppgitt til å klare over 40 mil, men da kjører du som en prest med hatt. Jeg ville valgt en 2021 model fremfor eldre modeller pga varmepumpe, elektrisk bakluke mm. Bedre kjørekomfort og mindre kupestøy også. Vi har kjørt vår 50.000km siste 2 år og strålende fornøyd med bilen
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

OlaM

Sitat fra: Hideyowife på mandag 11. september 2023, klokken 07:47Du får en fin 2021 SR+ på ditt budsjett. Mitt råd er at du driter i rekkeviddetallene. Det kommer du ikke til å tenke på ett en kort stund. Med mindre du planlegger å pendle 40 mil om dagen er det bare tull å egentlig tenke på. Men skjønner at du gjør det siden det er første elbil. Vår Model 3 kjører fint 28-32 mil på kalde vinterdager med varme på. Bilen er oppgitt til å klare over 40 mil, men da kjører du som en prest med hatt. Jeg ville valgt en 2021 model fremfor eldre modeller pga varmepumpe, elektrisk bakluke mm. Bedre kjørekomfort og mindre kupestøy også. Vi har kjørt vår 50.000km siste 2 år og strålende fornøyd med bilen

Sier meg enig i dette. Når du har en så effektiv bil så blir lading såpass fleksibelt og kjapt at du ikke trenger å tenke så mye på rekkeviddetallene. "Worst case" er en utfartsdag med kalde temperaturer, jul/vinterferie for eksempel. Du kommer veldig langt ved å ha forhåndsladet til 80-100% og du kan fint lade tidlig hvis det er en stasjon med mindre kø tidlig på reisen. Etter å ha ladet så er batteriet varmt og bilen bruker denne varmen til kupéen. Dermed stuper forbrukstallene etter første hurtiglading.

Jada, lading på relativt høy SoC går tregere, men dette var "worst case", de verste reisedagene på vinteren. De minuttene man eventuelt taper på å gjøre førsteladingen på litt høy SoC går uansett opp i evt ladekø på mer populære stasjoner, dobesøk, mat osv.

De med mindre effektive biler MÅ gjerne lade på akkurat den eller den stasjonen og du vil kose deg ekstra mye når du suser god og varm forbi ladekøer. Når forholdene er bedre, det er lite trafikk og/eller sommer er det så lett at det føles som juks.
'21 3LR

JPM

Sitat fra: Hideyowife på mandag 11. september 2023, klokken 07:47Du får en fin 2021 SR+ på ditt budsjett. Mitt råd er at du driter i rekkeviddetallene. Det kommer du ikke til å tenke på ett en kort stund. Med mindre du planlegger å pendle 40 mil om dagen er det bare tull å egentlig tenke på. Men skjønner at du gjør det siden det er første elbil. Vår Model 3 kjører fint 28-32 mil på kalde vinterdager med varme på. Bilen er oppgitt til å klare over 40 mil, men da kjører du som en prest med hatt. Jeg ville valgt en 2021 model fremfor eldre modeller pga varmepumpe, elektrisk bakluke mm. Bedre kjørekomfort og mindre kupestøy også. Vi har kjørt vår 50.000km siste 2 år og strålende fornøyd med bilen

100% enig. Har eid mange el-biler, og rekkeviddeangsten er en tematikk for de som ikke har eid el-bil i all hovedsak. Det er omtrent aldri et issue.

Jeg har trålet meg gjennom 3 x leaf, en Jaguar I-Pace, og nå en 2022 TM3 SR+, og er mer fornøyd enn noen gang. Du må huske at du lader 95% av tiden hjemme, så ladetid har ikke mye å si. Dersom du må lade på farten, forvarmes batteriet når du legger inn hvilken ladestasjon du vil bruke, og du står neppe lenge. På vinteren er rekkevidden noe kortere, ja. Men som det poengteres, så lenge du ikke pendler 40 mil pr dag, er det ikke noe problem.

Jeg ville sett på biler etter 2021 refreshen, det har en del og si for opplevd kvalitet og støy. 2WD eller 4WD etter behov. Jeg bor på byåsen i trondheim, og de som er litt lokalkjent kan si seg enig i at vintrene på byåsen er hummer og kanari hva gjelder føreforhold. Har til gode å sitte fast eller savne 4WD nevneverdig.

OlaM

Et annet lite tips er Kina-bygde biler. De hadde litt bedre kvalitet enn de USA-bygde etter oppgraderingen i 2021 så vidt jeg kan se. På Finn ser du det på "Chassis nr. (VIN)" at de tre første tegnene er LRW. De USA-bygde har 5YJ. Ser det ligger Kina-bygde 2021 SR+'er fra 320 000 kr, med km stand rundt 50 000 km og WLTP-rekkevidde er jo 491 km, så da treffer du blink på alle parametere og kan shoppe litt nyere årsmodell og lavere km stand. Helt sikkert prutingsmonn også i dette kjøpers marked.

Så var det noe med "premium interiør" og "premium lyd". Kan noen andre huske når de begynte å levere SR+ som hadde så og si samme interiør og lydanlegg som LR?
'21 3LR

JPM

Sitat fra: OlaM på mandag 11. september 2023, klokken 10:22Så var det noe med "premium interiør" og "premium lyd". Kan noen andre huske når de begynte å levere SR+ som hadde så og si samme interiør og lydanlegg som LR?

Min 2022 har IKKE premium lyd, men premium interiør. Mangler et par høytalere og sub`en

Nihon

Sitat fra: JPM på mandag 11. september 2023, klokken 10:09100% enig. Har eid mange el-biler, og rekkeviddeangsten er en tematikk for de som ikke har eid el-bil i all hovedsak. Det er omtrent aldri et issue.

På langturer så hadde jeg mer rekkeviddeangst når jeg kjørte bensinbil og jeg ikke visste hvor langt det var til neste stasjon. Nå med Tesla så vet jeg alltid hvor neste stasjon er og sirka hvor mye batteri jeg vil ha når jeg kommer dit.

Selv så lader jeg 99% av tiden på super charger da jeg ikke har mulighet til å lade hjemme (for gammelt elekstrisk annlegg i fellesgarasje) og det har ikke vært et problem for meg. Jeg lader mens jeg handler så det fungerer fint.

Jeg stiller meg bak se som anbefaler å få for en 2021 eller nyere som er bygd i Kina, min 2020 fra USA er søppel hvis man sammenligner byggekvalitet.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

geear

Tror ikke jeg ferdes noe sted der jeg ikke når en bensinstasjon i alle retninger, når reservetankslyset går på. Selv med henger. Dagens fossilbiler viser dessuten gjenstående rekkevidde temmelig presist, og når man kan kjøre over 100 mil på en tank, så blir det en helt annen problemstilling. Følger du elbil-mentaliteten om "lad når du kan, ikke når du må", så har du aldri rekkeviddeangst med en fossilbil...

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 18. september 2023, klokken 14:33Tror ikke jeg ferdes noe sted der jeg ikke når en bensinstasjon i alle retninger, når reservetankslyset går på. Selv med henger. Dagens fossilbiler viser dessuten gjenstående rekkevidde temmelig presist, og når man kan kjøre over 100 mil på en tank, så blir det en helt annen problemstilling. Følger du elbil-mentaliteten om "lad når du kan, ikke når du må", så har du aldri rekkeviddeangst med en fossilbil...
Det morsomme er jo at de nye ladbare hybridene har så liten tank at de har lavere rekkevidde en de beste elbilene. Og nå er det lengre mellom bensinstasjoner enn ladestasjoner innimellom...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jeg har en bil med V12 som har samme problem - med over to liter på mila så hjelper det ikke at tanken er dobbelt så stor som hybridene sine. 😆

Så har jeg det motsatte også, dieselbil som går over 1000 km på en tank.

Mobileum

I 1990 hadde jeg en BMW 750 med 110 l. tank (og 12 sylindere). Det holdt akkurat Oslo-Trondheim.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA