Hovedmeny

Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Nimrad

Jeg har i mine 17 år som sjåfør aldri hatt behov for tåkelys, så jeg er ikke akkurat erfaren. Men kjørelæreren min på hengerlappen som jeg tok nylig sa at dagens LED-lys ofte er såpass bra at det ikke er behov for tåkelys lenger. Derfor hadde flere produsenter kuttet det ut da de ikke så behovet.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Lucaria

Det mener jeg har litt å si hvor man bor. Jeg bodde nerme Vettern i Sverige som ung og der var det tåke på veien til Linköping relativt ofte.Kjørte Mercedes og kunne ikke se stjernen en gang, da er det tykk tåke  ;D

RJK

Sitat fra: Lucaria på torsdag 19. oktober 2023, klokken 11:14Det mener jeg har litt å si hvor man bor. Jeg bodde nerme Vettern i Sverige som ung og der var det tåke på veien til Linköping relativt ofte.Kjørte Mercedes og kunne ikke se stjernen en gang, da er det tykk tåke  ;D
Er ikke skikkelig tjukk tåke før du ikke ser rattet!

:D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Lucaria på torsdag 19. oktober 2023, klokken 11:14Det mener jeg har litt å si hvor man bor. Jeg bodde nerme Vettern i Sverige som ung og der var det tåke på veien til Linköping relativt ofte.Kjørte Mercedes og kunne ikke se stjernen en gang, da er det tykk tåke  ;D

Det er jo ingenting - jeg ser ofte ikke mer enn 20 meter, eller mindre, når tåka ligger som tykkest.
Faktisk måtte en person gå ut av bilen og gå foran bilen en gang. Vi måtte bare kjøre inn til siden og vente på bedre forhold. Er ofte tåke gjennom høsten dersom man bor nær vann.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:23

Det er jo ingenting - jeg ser ofte ikke mer enn 20 meter, eller mindre, når tåka ligger som tykkest.
Faktisk måtte en person gå ut av bilen og gå foran bilen en gang. Vi måtte bare kjøre inn til siden og vente på bedre forhold. Er ofte tåke gjennom høsten dersom man bor nær vann.
Nå snakker han om stjernen som panserpryden foran på bilen. Ser han ikke den, ser han vel neppe noen personer foran bilen. ;)
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 14:35

Nå snakker han om stjernen som panserpryden foran på bilen. Ser han ikke den, ser han vel neppe noen personer foran bilen. ;)

Ok..den misforstod jeg fullstendig...
Er ikke vant til å tenke på slike ornamenter på biler lengre..

Mwn da var det nok ille ja...
Tåke er nok ulikt fordelt i landet...

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 15:38
Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 14:35

Ok..den misforstod jeg fullstendig...
Er ikke vant til å tenke på slike ornamenter på biler lengre..

Mwn da var det nok ille ja...
Tåke er nok ulikt fordelt i landet...

Det var nok sikkert "en smule" overdrevet i tillegg. :-)

Har kjørt litt i tjukk tåke selv (og snøvær), der man kontrollerte om man var på veien og i fila si, ved å observere brøytestikkene i det de dukket opp et lite sekund før de forsvant ut av syne igjen.

De skulle helst være passe nær bilen på høyresiden, men ikke så nært at man risikerte å treffe dem, for da var man farlig nær grøfta.
Bosted Oslo

Nimrad

Sitat fra: Lucaria på torsdag 19. oktober 2023, klokken 11:14Kjørte Mercedes og kunne ikke se stjernen en gang, da er det tykk tåke  ;D
Da burde man ikke være på veien. Hvordan klarer man følge veien om man ikke ser forbi panseret?

Men ellers, det jeg mente var om egentlig tåkelys hjelper noe særlig mer enn gode nærlys.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Hvordan kan "gode nærlys" veie opp for tåkelys? De har to forskjellige formål og lyskjegler... men at det i Norge er sjelden man har reell nytte av tåkelys kan jeg være enig i. Kanskje opplevd én gang på over 20 år.

daktari

Sitat fra: Nimrad på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:29
Sitat fra: Lucaria på torsdag 19. oktober 2023, klokken 11:14Kjørte Mercedes og kunne ikke se stjernen en gang, da er det tykk tåke  ;D
Da burde man ikke være på veien. Hvordan klarer man følge veien om man ikke ser forbi panseret?

Men ellers, det jeg mente var om egentlig tåkelys hjelper noe særlig mer enn gode nærlys.
Ja, i tykk tåke, eller tett snødriv, der du blir blendet av egne nærlys.
Tåkelysene lyser langs bakken, under tåken. Farten må ned, for de lyser kort.
Man må skru av nærlys når man bruker tåkelys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nimrad

Sitat fra: geear på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:34Hvordan kan "gode nærlys" veie opp for tåkelys? De har to forskjellige formål og lyskjegler... men at det i Norge er sjelden man har reell nytte av tåkelys kan jeg være enig i. Kanskje opplevd én gang på over 20 år.
I all tåke jeg har vært i så har nærlys fungert bedre enn tåkelys. Men jeg har ikke vært i ordentlig tykk tåke, så jeg vet ikke. Jeg skjønner jo prinsippet med at nærlysene lyser opp tåken altså, men bare gjenforteller det kjørelæreren sa.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Øyvind.h

Har aldri kjørt i tåke hvor tåkelys har hatt noen praktisk verdi i noen bil. Bittelitt mer lys på bakken rett foran bilen, men helt minimalt. Kanskje hvis tåkelysene var helt nede ved asfalten og ganske kraftige, men det har jeg ikke hatt på noen bil.
Nærlys fungerer bedre.

Kanskje jeg opplever nytteverdien i løpet av de neste 40-50 år før lappen må leveres inn igjen...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Nimrad på torsdag 19. oktober 2023, klokken 19:42
Sitat fra: geear på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:34Hvordan kan "gode nærlys" veie opp for tåkelys? De har to forskjellige formål og lyskjegler... men at det i Norge er sjelden man har reell nytte av tåkelys kan jeg være enig i. Kanskje opplevd én gang på over 20 år.
I all tåke jeg har vært i så har nærlys fungert bedre enn tåkelys. Men jeg har ikke vært i ordentlig tykk tåke, så jeg vet ikke. Jeg skjønner jo prinsippet med at nærlysene lyser opp tåken altså, men bare gjenforteller det kjørelæreren sa.
Kan bekrefte at det KAN være slik, men er veldig avhengig av dråpestørrelse, innbiller jeg meg, for noen ganger føler jeg det er bedre med nærlys, og andre ganger er langlys bedre, men kanskje litt slitsomt i lengden.

Men prinsippet med tåkelyset er som skrevet, at det skal lyse ned mot veien fremfor rett i tåka slik at det bare reflekterer lyset tilbake.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. oktober 2023, klokken 20:00Har aldri kjørt i tåke hvor tåkelys har hatt noen praktisk verdi i noen bil. Bittelitt mer lys på bakken rett foran bilen, men helt minimalt. Kanskje hvis tåkelysene var helt nede ved asfalten og ganske kraftige, men det har jeg ikke hatt på noen bil.
Nærlys fungerer bedre.

Kanskje jeg opplever nytteverdien i løpet av de neste 40-50 år før lappen må leveres inn igjen...

Opplever nytte av dem ofte - svært ofte.
Dette er lys som lyser veibanen opp rett foran bilen. Ved tykk tåke er det gull.
Tåkelys har jo også en funksjon bak der man har ekstra sterkt lys som gir signal til bilene bak.

Og så vil jeg vel si at vi aldri ville hatt biler med tåkelys om tåkelys ikke har noen misjon.
Dette er ikke noe man har funnet på som et markedsføringstriks i sin tid - det virker faktisk!

daktari

Nærlys vil jo alltid lyse sterkere og lengre. Men poenget med tåkelys er at når tåka er så tykk at man blir totalt blendet av nærlyset (sikt ca <5 meter, er som å stirre inn i en gul vattdott) så skal man skru av nærlys og på med tåkelys, så får man kanskje 10-15 meter sikt.

Det skjer jo ganske sjelden, og enten har man opplevd så tett tåke og vet hva det er, eller ikke - og da er der vanskelig å forestille seg.

Min erfaring i tett snødriv er at tåkelys funker dårlig, selv om nærlyset blender. Det lyser for kort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA