Hovedmeny

Bilvask

Startet av Andreas84, torsdag 31. august 2023, klokken 17:08

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. september 2023, klokken 19:28Det der er vel det man kan møtes med OM det blir problemer...
Og det er jo kjernen her - hvordan i alle dager motbevise en slik påstand.
Utfordringer starter jo i det øyeblikket man  eventuelt får et problem..Er det en defekt
akkurat DEN bilen fra fabrikk, eller skyldes det noe som brukeren har gjort. Her blir det gjerne
påstand mot påstand......
Nå er det faktisk slik man BLIR møtt.

Les linken: https://elbilforum.no/index.php?topic=64475.0
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Autowinder

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. september 2023, klokken 19:47
Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. september 2023, klokken 19:28Det der er vel det man kan møtes med OM det blir problemer...
Og det er jo kjernen her - hvordan i alle dager motbevise en slik påstand.
Utfordringer starter jo i det øyeblikket man  eventuelt får et problem..Er det en defekt
akkurat DEN bilen fra fabrikk, eller skyldes det noe som brukeren har gjort. Her blir det gjerne
påstand mot påstand......
Nå er det faktisk slik man BLIR møtt.

Les linken: https://elbilforum.no/index.php?topic=64475.0

Jeg hadde helst bøttevasket men det er noe med vinterhalvåret og å bo i leilighet i byen som skaper utfordringer rundt det.
En får riper i lakken med børstevask på tross av at det er blitt mye bedre enn maskinene fra 80 og 90-tallet. Klutstrimlene roterer og lager parallelle riper mer synlige enn swirls som det blit ved svamp og bøtte. I tillegg vasker maskiner mange titalls biler mellom rens av «børstene» og det blir mer riper av maskinvask. Nå har jeg vasket bilen 10 ganger eller så og det har på min lokale vaskehall ikke ført til forandringer på lykteglass. Ser litt fargebelegg på de anodiserte vinduslistene men det blir borte ved å legge på en LSP jevnlig.
Hadde jeg hatt mulighet hadde det blitt bøtte og svamp.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Mobileum

Bare for menn: Mens kvinner bruker timer foran speilet, og har speilhylla full av allskens remedier, bruker mennene omtrent det samme antall timer med svamp og minst samme antall remedier. Tipper at kostnadene også er omtrent den samme. Når man går inn i taxfree er ofte det første som møter deg en ubestemmelig blanding av herlige dufter, og meter på meter med fjonge småflasker til utrolige priser. Helt fraværende er derimot en "detailershop" med duft av brasiliansk Carnauba* for gutta. Kjøpegruppene er likeverdig, så her må det snart en aksjon til: "Vi krever taxfree bilpleie-produkter". Brough & Howarts 480ml boks med Carnauba-voks til 228.000.- begynner å nærme seg smertegrensen, men den dufter visstnok vidunderlig.

Min hylle for bilpleie inneholder én flaske med ett eller annet fra Autoglym. Jeg er usikker på holdbarhetsdatoen og bruksområde, så den får stå i fred.

*Premium Carnauba voks av ypperste klasse. Voksen, produsert for hånd i små partier med maksimal Carnauba innhold, kan enkelt påføres lakken og gir en strålende speilfinish. Det krystallklare beskyttelseslaget gir god vannavstøtning (lotuseffekt) og beskytter lakken mot forvitring og riper i flere måneder.

tornaldo

Hva/hvor erfarer dere at er den beste børsteløse vasken for Model Y, da spesielt Performance?

Grunnen til at jeg spesifiserer Performance, er at jeg opplever at det rengjøres veldig dårlig bak, spesielt øvre del av bakluken. Lurer på om det kan ha noe med at spolileren stikker ekstra langt ut vs LR, og at dette påvirker spylinga bak.

Har hatt vaskeabonnement med Cirkle K sist vinter, men opplevde for dårlig rengjøring, spesielt bak. Forsøkt meg på Shell nå, men opplever mye av det samme.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Mobileum

Prøvd Uno-X? Tar litt tid (ca. 10 min.), men synes den er grundig. Skyller bra, noe som er viktig for baklysene til Tesla som ikke liker såperester....

Electric cars in Norway

Hvis ikke https://bildusjen.no/ er nevnt før så nevner jeg den...helt kongevask!

Mobileum

Ja, Bildusjen (dårlig navnevalg) er det samme som LaserWash som vi også har her i byen. Den er bra, og rask. Men har de månedsabonnement?

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på søndag 26. november 2023, klokken 10:41Hva/hvor erfarer dere at er den beste børsteløse vasken for Model Y, da spesielt Performance?

Grunnen til at jeg spesifiserer Performance, er at jeg opplever at det rengjøres veldig dårlig bak, spesielt øvre del av bakluken. Lurer på om det kan ha noe med at spolileren stikker ekstra langt ut vs LR, og at dette påvirker spylinga bak.

Har hatt vaskeabonnement med Cirkle K sist vinter, men opplevde for dårlig rengjøring, spesielt bak. Forsøkt meg på Shell nå, men opplever mye av det samme.
Har erfaring med YP med bildusjen, UNO-X og Glitra. Bildusjen har jeg bare prøvd børsteløs automat, den er veldig bra og tar alt. UnoX sine kombinertautomater i børsteløs modus har og vært bra de få gangene jeg har prøvd de. Hos Glitra har jeg samme problem som du beskriver med at det ikke blir rent bak i  kombinertautomatene i børsteløs modus. Der de har dedikert børsteløs automat har bilen blitt helt ren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucaria

Noen som har testet Bildusjen på Lindrud? Blir det noen utfordringer på lister eller plastdeler etterpå?

Jeg pleier legge på Surfex-HD, så dra til Circle-K og legge skum oppå dette, skylle sen ha med en bøtte med rist og bilsåpe i bunn som jeg fyller med børstevasken, men så vasker for hånd med svamp.

Dette blir også veldig slitsomt jo kallere det blir så jeg trenger et sted jeg kan dra om vintern. De Børsteløs i nærheten gjør ikke rent under spoilern og de har for stark kjemi.

Mobileum

De børsteløse har pH på rundt 13. Det er det samme Tesla anbefaler som høyeste verdi.

Lucaria

Sitat fra: Mobileum på søndag 26. november 2023, klokken 13:35De børsteløse har pH på rundt 13. Det er det samme Tesla anbefaler som høyeste verdi.

Alle bøsteløse i landet har pH13? Eller sier du at alle Bilvasken sine (selv de som er oppkjøpte) har pH13?

Mobileum

Alle jeg har sjekket hadde pH på 12.5 - 13. Gjorde sjekkejobben i forbindelse med garanti på mine baklykter hos Tesla. Det kreves at alle leverandører av vaskeautomater har kjemi-datablad offentlig tilgjengelig.

Eksempel:

https://unox.no/bilvask/svane/datablader/

Lucaria

Jeg har veldig lyst å begynne kunne bruke Bildusjen på vintern, men husker denne saken:

https://www.nrk.no/norge/teslas-regler-overproves-av-norske-forbrukerlover-1.16607920

(sprekte lykter hos en som vasket hos Bildusjen.)

Nå vant han saken, men det tok sin tid. Spørsmål er om det er en fare for at lyktene sprekker i maskinvask(børsteløs) eller hade de sprukket alikevel. Hvis det faktisker større fare for at de sprekker så er jeg usikker om jeg vil starte med denne rutine, uavhengig om det blir Teslas feil eller ikke så vil det jo stjele tid om det skjer.

Mobileum

Min oppfatning er at leverandørene iallfall er veldig klar over problemet, og vet at de kan bli stilt ansvarlig. Det er ikke bare Tesla dette gjelder, og mange andre har fått dekket nye lykter. Spørsmålet er om lyktene ikke holder selv med verdier innenfor det de oppgir. Bevisføringen kan bli et problem. Hva med den "ukyndige" som heller 1/2 l. vaskemiddel i bøtta?

Lucaria

Ja det våre fint å vite om det er større risiko at de sprekker hos børsteløs vask (selvom de er innenfor pH13) en om man vasker hjemme med annerkjent middel som surfex, prikkbort osv?

Eller hade disse nå sprukket alikevel. Er det kjemi eller er det noe annet (varme/kjøle) og Tesla skylder på kjemi?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA