Hovedmeny

Bilvask

Startet av Andreas84, torsdag 31. august 2023, klokken 17:08

« forrige - neste »

Andreas84

Er det fy-fy med børstevask?

Noen erfaringer med forskjellige bensinstasjon vaskeprogram?

Jeg har lest at Tesla gjør seg vanskelig på garantien hvis de mistenker børstevask og høytrykk spyling

RJK

Børstevask innebærer fare for skitt, sand og annet som kan lage riper i lakken. Tror ikke Tesla bryr seg om det, men du får ikke slike skader dekket på garantien. Du må i tilfelle gå via forsikringen din eller ved å gå på eier av børstevasken, om du mener de er å klandre.

Det som derimot er et problem er vanninntrenging pga høytrykks-spyler som kan føre til avskalling av lakk, vanninntrenging og til slutt fuktskader på elektronikk. Dette inkluderer også at trykket fra høyttrykksspylingen, også i børstevasker, kan få bagasjelokk/bagasjeromsdøren (dører og vinduer) til å åpne seg. Her er det viktig at man deaktiverer auto-åpning, samt gjerne låser bilen i forkant.

Dessuten har du og det med sterke kjemikalier som kan ødelegge lakk og plast, inkludert få plasten i lykter og reflekser til å sprekke opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Tesla nekter å skifte baklyktene på garanti som har blitt ødelagt på grunn av det de mener er for høy pH-verdi i kjemikalene i børsteløse vaskemaskiner !!!. De mener at man må skylle lyktene etter vask. Ikke med høytrykk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Norgesvask på Shell har børsteløs vask på endel av sine maskiner. Abonnement koster 429,- pr mnd. Og da kan en vaske så ofte en vil. Greit nok i vintermånedene, men gi bilen en omgang med «voks» før vinteren setter inn. Det er en god idé uansett med to runder minimum i året.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

OlaM

Sitat fra: Autowinder på fredag 01. september 2023, klokken 18:46Norgesvask på Shell har børsteløs vask på endel av sine maskiner. Abonnement koster 429,- pr mnd. Og da kan en vaske så ofte en vil. Greit nok i vintermånedene, men gi bilen en omgang med «voks» før vinteren setter inn. Det er en god idé uansett med to runder minimum i året.

Får du ikke voks på frontruta av det? Har vært i børsteløs vask en gang, tok vanlig program uten voks, men de hadde likevel et eller annet dritt som ga hvite striper på frontruten i lang tid fremover.
'21 3LR

Autowinder

Sitat fra: OlaM på lørdag 02. september 2023, klokken 07:35
Sitat fra: Autowinder på fredag 01. september 2023, klokken 18:46Norgesvask på Shell har børsteløs vask på endel av sine maskiner. Abonnement koster 429,- pr mnd. Og da kan en vaske så ofte en vil. Greit nok i vintermånedene, men gi bilen en omgang med «voks» før vinteren setter inn. Det er en god idé uansett med to runder minimum i året.

Får du ikke voks på frontruta av det? Har vært i børsteløs vask en gang, tok vanlig program uten voks, men de hadde likevel et eller annet dritt som ga hvite striper på frontruten i lang tid fremover.
Nei ikke hatt noe problemer med det, kanskje ulike leverandører av kjemikalier. Kan også ta Rain-X på vinduene så slipper slikt lettere.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Otkristo

Sitat fra: Andreas84 på torsdag 31. august 2023, klokken 17:08Er det fy-fy med børstevask?

Noen erfaringer med forskjellige bensinstasjon vaskeprogram?

Jeg har lest at Tesla gjør seg vanskelig på garantien hvis de mistenker børstevask og høytrykk spyling
Jeg vasker bilen fast i bilvaskemaskin med børster hos YX ( Trippelshine).
Ingen problemer etter 2 år.
Mye skremselspropaganda rundt Tesla der ute.

Mobileum

Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. september 2023, klokken 18:29Mye skremselspropaganda rundt Tesla der ute.

Leste du denne?

Dear customer, We have inspected
your concern. This is a sign of
external damage due to chemicals
being used.
Heavy concentration chemicals
are causing the taillight to crack.
As per the ownerls manual: "Some
cleaners and car shampoos contain
chemicals that can cause damage
or discoloration, especially to
plastic trim pieces, lamps, or
camera lenses. For example, some
car cleaning formulas contain
hydroxide or other highly alkaline
or caustic ingredients that can
damage exterior components.
Damage or discoloration resulting
from cleaning products is not
covered by the warranty"
. Kind
regards ,Tesla K 100 Team

førategangtesla

Hvis børstevask er en direkte årsak til det du måtte reklamere på så vil jeg tro de kan gjøre seg vanskelige ja.

Ellers så sliter maskinvask mer på bilen, lakk og plast samt her pleier å være kraftigere kjemikalier for å få bilen renest mulig, raskest mulig. Ofte kan det ligge igjen kjemi etter vask også som ikke nødvendigvis er så bra. Kjemikaliene tørker også ut sort plast og gummi hvis du vasker mye i maskin. De sorte detaljene på model y er anodisert aluminium og her kan det gjerne reagere med de kraftige kjemikaliene.

Jeg vasker selv med tobøtte-metoden, mikrofiberhanske, rett kjemikalie til sitt bruk, riktig pH. Samt at jeg får skylt bilen rikelig med rent vann etter endt vask for å være sikker på at alt kjemi er borte, deretter tørk med lufttørker i krinkel og kroker og til slutt mikrofiber tørkehånkle. Men så har jeg absolutt forståelse for at ikke alle gidder å vaske bilen 2 ganger i uken i 1-1.5 time hver gang også  :laugh:

Ikke glem å vaske godt i dørkarmene på bilen og bak dørene, vask og avtørk gummilister. Dette gjør jeg en gang i uken og det er helt utrolig hvor mye støv og sand som legger seg inni her. Jeg hadde bilen inne hos tesla bare et par måneder gammel da her var slitasje i lakk på C-stolpe. Fikk beskjed om at slitasje her er innefor standarden og at det kommer av støv og sand som ligger mellom pakning og lakk. Jeg kan legge til at jeg alltid har vært nøye med vask her så jeg er usikker på om det er årsaken. Uansett så er det polert opp og jeg la ppf her for å unngå slitasje fremover på lakk. Jeg ser likevel at ppf slites litt, så det var lurt å gjøre.

geear

De skriver at det ikke dekkes av garanti. Folk må lære seg å spesifisere at det er reklamasjon iht. Forbrukerkjøpsloven. Drit i garanti.

hELgenen

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. september 2023, klokken 18:49
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. september 2023, klokken 18:29Mye skremselspropaganda rundt Tesla der ute.

Leste du denne?

Dear customer, We have inspected
your concern. This is a sign of
external damage due to chemicals
being used.
Heavy concentration chemicals
are causing the taillight to crack.
As per the ownerls manual: "Some
cleaners and car shampoos contain
chemicals that can cause damage
or discoloration, especially to
plastic trim pieces, lamps, or
camera lenses. For example, some
car cleaning formulas contain
hydroxide or other highly alkaline
or caustic ingredients that can
damage exterior components.
Damage or discoloration resulting
from cleaning products is not
covered by the warranty"
. Kind
regards ,Tesla K 100 Team

Det der er vel det man kan møtes med OM det blir problemer...
Og det er jo kjernen her - hvordan i alle dager motbevise en slik påstand.
Utfordringer starter jo i det øyeblikket man  eventuelt får et problem..Er det en defekt
akkurat DEN bilen fra fabrikk, eller skyldes det noe som brukeren har gjort. Her blir det gjerne
påstand mot påstand......

Mobileum

Trådstarter spør ikke om vaskeinstruksjoner til hjemmevask. Det er en grunn til at det dukker opp mange vaskeautomater nå. Folk kanskje må prioritere tidsbruken i større grad enn tidligere, noen har ikke tilgang til vaskefasiliteter, noen synes det er et styr, og noen gidder ikke. Som jeg forstår spørsmålet fra trådstarter er hvordan Tesla ser på skader som oppstår på grunn av kjemikalier. Det er besvart både fra Tesla, og andre her. Det dekkes ikke av garantien. Så hvis man skal vaske i slike automater må Tesla tydeliggjøre hvilke grenseverdier de mener gjelder, og man må hente inn datablader fra hver enkelt leverandør for å sammenligne kjemitallene. Good luck...

Otkristo

Takk @mobileum for at du bekrefter poenget mitt om skremselspropaganda. Du er et godt eksempel. 
Hva er feil med Tesla sitt svar? Mange som burde brukt bilvaskemaskin og ikke vasket bilen hjemme der kjemikalier blir liggende for lenge på lykter og lakk.
I alle bilprodusenters instruksjonbøker
står det tydelig; bruk mild såpe spesielt på lykter o.l. Møller svarer på samme måte og viser til instruksjonsboken. #mildsåpe

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA