Biltur til Kroatia - verdt degradering og slitasje?

Startet av ThomasEL, tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 07. september 2023, klokken 12:25
Sitat fra: RJK på onsdag 06. september 2023, klokken 16:11Bare til det med kostnad under reisen. Her virker dset som det glemmes at det koster med forpleining også på feriestedet, så her må man ta å trekke fra kostnaden for mat og hotell på ankomststed, for de dagene man reiser.

Litt annerledes er det selvsagt om man leier bolig eller skal bo hos familie, og da lager maten selv. Men det er jo heller ingen hindring å bruke kokeplate/gass på en rasteplass for å lage mat fra Aldi eller Carrefour eller hva de nå heter alle de kjedene som europeere flest går å handler hos.

Klart, man må vel mer eller mindre regne inn at man benytter bufféten eller annet serveringstilbud ombord i båt om man krysser fjorden med ferge, selv om man selvsagt kan nyte medbrakt fra kjøleboksen og. Men så lenge man ikke kan lage seg varmmat om bord i båten, og det er det man ville kjøpt som alternativer, så må man selvsagt beregne fulle kostnader for dette.

Så er det jo og generelt vel mye fokus på kostnad for selve reisen, når TS virker mer som det er "slitasje" på batteriet som er den store frykten, og ikke kostnadene ellers. Spesielt siden de tenker å ta det relativt rolig og dessuten at de gjør reisingen som en del av turen.

For all del, det er greit å få en viss oversikt over hva merkostnaden er, men man trenger ikke å ta den breieste penselen for å fortelle hvor dyrt bilalternativet er vs. fly-alternativet. Man kan jo tross alt velge en billigvariant fremfor en "full luksus"-variant med mat fra restauranter i den høye prisklassen. Eller noe midt i mellom.

Kan være enig i at vi beveger oss langt vekk fra spørsmålet til TS om degradering og slitasje. Men dette er et tema som engasjerer. Mange her har nok lekt med tanken elbil i Europa, men de færreste har kanskje gjort det.

Jeg tror man lurer seg selv dersom man tror man skal handle på SuperBrugsen, Lidl eller Carrefour og koke mat på rasteplasser. De fleste spiser på McDonalds underveis og finner en koselig by der de besøker dyreparken, drar i badeland og kanskje kjører gondolbanen, hvis man er i Alpene. Så spiser man på restaurant på kvelden. Med øl og vin. Barna får ubegrenset med is. Så vil man bo på et allright hotell. Gjerne separate rom hvis barna er litt eldre. Og kronekursen er elendig. Tusenlappene formelig spruter!! Det er litt roligere på en solseng på destinasjon..

Jeg kan selvfølgelig bare snakke av egen erfaring, og det jeg har sett/hørt, men tror ofte ikke at bilturen kommer i stedet for opphold på destinasjon. I alle fall ikke fullt og helt. Man vil jo gjerne ha begge deler. Det man bytter ut er, som nevnt, kanskje å besøke Tante Olga, dra på hytta med lav standard på fjellet eller ha late dager hjemme, se på fotball-VM, ordne litt i hagen og ta et kveldsbad. Det er veldig billig i forhold. Og ganske avslappende. Disse avveiningene må imidlertid TS gjøre selv.

Hvor lenge ønsker TS å oppholde seg i utlandet? Er det f.eks. 14 dager totalt, uansett reisemåte? I så fall blir det veldig lite tid på destinasjon, men kanskje ikke så veldig mye dyrere å kjøre enn å fly. Og mye mer interessant. Dog veldig mange, lange dager i bil. Det er ca. 25 timer hver vei med lading, pluss ferge.
Jeg har nok også beveget meg bort fra det med slitasje og degradering, da dette ble mer enn godt nok besvart i de tidlige innleggene i tråden.

Så da står vi mer igjen med diskusjonen om hvordan fordele feriedagene mellom de spandert på reisen, og de spandert på reisemålet. Jeg er forsåvidt enig med deg at nistemat og det å lage mat på rasteplasser kanskje ikke er det mest vanlige, og mange vil som deg tenke i baner om å dra på lekeland, zoo og slike "turistfeller", og derved blir fort gode deler av reisebudsjettet gå med til dette, og en god middag på hotellet på kvelden.

Men mange vil gjerne unngå endel av turistfellene, og da er også det å besøke steder uten å måtte inn på alle disse dyre stedene, og heller finne seg rimeligere alternativer. Det kan jo også innebære å kjøpe seg reker på kaia og loff, smør og majones på butikken, og så nyte dette ute. Eller gå på en noe rimeligere kro. Mye kommer dog an på hvor store barna er, og dermed hva man liker å gjøre.

Jeg kom med mine punkter nettopp for å vise at man kan balansere litt bedre. Men igjen dette må folk egentlig se på selv. Og ikke alle reiser med små barn, og har derfor anledning til å gjøre andre aktiviteter enn de mest vanlige. Eller en god miks av dette.

Kanskje har man noen interesser som gjør at man får en bedre opplevelse av å gjøre reisen til en temareise innenfor det man har interesse for, enten det er tog, hester eller vingårder. Eller å besøke markeder og matfester.

Og som sagt, mye av hva man velger å gjøre, vil man kanskje gjøre uansett, men da på reisemålet. Og da blir ikke kostnadene veldig forskjellig uansett hva man velger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Det beste for miljøet er å bli hjemme, ja. :)

På den annen side er jo bilen allerede produsert. Den blir skrotet etter x-antall år uansett. Det denne turen endrer, er om den skrotes med f.eks. 350.000 km. på telleren eller 355.000 km. telleren. Sånn sett kan man argumentere for at produksjon skal tas ut av miljø-regnestykket for enkeltturer. Hvis det i tillegg er bra med sol/vind disse julidagene, kan det jo hende man kommer til Kroatia nesten uten CO2 utslipp. Her kan man forme sin egen virkelighet. Men det er jo noe i det.

Skal man dra den enda lenger kan man si at flyet går uansett. Om det er 150 eller 155 pers ombord har lite å si, antar jeg? Faktisk er det bra å fylle opp flyet! ;) ;)

Når det kommer til tidsaspektet, så må TS kanskje spørre seg hvor mange timer han ønsker å bruke på veien hver dag. Det er som sagt ca. 25 timer hver vei, med lading, fra Hirtshals til Split. Med noen omveier og litt kø, fort 30 timer. I vår familie synes vi en 6 timers biltur er ganske lenge. Type Oslo-Trondheim. Å gjøre det 10 ganger ila. 2-3 uker, høres mye ut. Og det er altså ikke snakk om å erstatte «noen dager» på destinasjon med biltur her..

Denne type ferge er heller ikke spennende så veldig lenge. For de som synes det er slitsomt å fly, man kunne jo vært i Munchen, Milano eller Split på samme tiden.. I tillegg er det billigere.

Derfor får jeg nok aldri med familien min på å kjøre hele veien, selv om jeg har lyst. Hvis de har lyst, blir utgangspunktet et litt annet. Har TS lekt seg med noen reiserute?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

All transport er belastende for klima/miljø. Lar vi være å flytte på oss hele tiden trenger man mindre av alt, også veier og asfalt og graving og dekk og biler og bensin og diesel og strøm og ...

ThomasEL

Takk for mange gode svar og et utrolig engasjement :+1:

Jeg setter pris på alle innleggene, både de som går direkte på det jeg lurte på, men også de som har drøftet andre aspekt med en slik tur.

For å avklare et par ting som har blitt diskutert i innleggene:
- Vi skal være et fastsatt antall dager i Kroatia, uavhengig av reisemåte. Vi har leid et hus der i et bestemt tidsrom.
- Ferieturens lengde bestemmes b.l.a. av reisemetode. Hvis vi velger alternativet med bil, så utvider vi ferien i begge ender.
- Fordelen med å kjøre bil er for vår del hovedsakelig knyttet til tiden etter Kroatia. Da kan vi treffe venner som allerede er på bilferie i Italia, og slå oss sammen med dem noen dager før vi reiser hjemover.

Basert på egne tanker og deres innspill så langt, så har vi vel 3 alternativer:
- Ta ferien som en ren Kroatiatur med fly tur/retur til destinasjon
- Ta fly til Nord-Italia eller Kroatia og leie bil der nede. Da vil det være mulig å i alle fall delvis gjennomføre italiaturen også.
- Ta egen bil, kjøre kjapt ned til Kroatia, være de aktuelle dagene der, for så å ta en mer "slow" reise hjemover der vi møter vennene i Italia og blir der noen dager, samt tar turen litt rolig gjennom Østerrike og/eller Sveits på vei hjem.

Time will show, som Blodstrupmoen så treffende sa det.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. september 2023, klokken 13:38Time will show, som Blodstrupmoen så treffende sa det.
Lykke til med valget, jeg kan varmt anbefale å suse rundt i alpene noen dager, det er veldig hyggelig og avslappende, med muligheten for flotte opplevelser. Dolomittene & Tyrol er utrolig hyggelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. september 2023, klokken 13:38Takk for mange gode svar og et utrolig engasjement :+1:

Jeg setter pris på alle innleggene, både de som går direkte på det jeg lurte på, men også de som har drøftet andre aspekt med en slik tur.

For å avklare et par ting som har blitt diskutert i innleggene:
- Vi skal være et fastsatt antall dager i Kroatia, uavhengig av reisemåte. Vi har leid et hus der i et bestemt tidsrom.
- Ferieturens lengde bestemmes b.l.a. av reisemetode. Hvis vi velger alternativet med bil, så utvider vi ferien i begge ender.
- Fordelen med å kjøre bil er for vår del hovedsakelig knyttet til tiden etter Kroatia. Da kan vi treffe venner som allerede er på bilferie i Italia, og slå oss sammen med dem noen dager før vi reiser hjemover.

Basert på egne tanker og deres innspill så langt, så har vi vel 3 alternativer:
- Ta ferien som en ren Kroatiatur med fly tur/retur til destinasjon
- Ta fly til Nord-Italia eller Kroatia og leie bil der nede. Da vil det være mulig å i alle fall delvis gjennomføre italiaturen også.
- Ta egen bil, kjøre kjapt ned til Kroatia, være de aktuelle dagene der, for så å ta en mer "slow" reise hjemover der vi møter vennene i Italia og blir der noen dager, samt tar turen litt rolig gjennom Østerrike og/eller Sveits på vei hjem.

Time will show, som Blodstrupmoen så treffende sa det.
Takk for presiseringen! ;)

Jeg vil nok snu litt på alternativ 3, og heller tatt det rolig nedover og opplevd det som oppleves kan/ønskes. Så gjennomføre Kroatia og Italia i eget tempo. Så kan man heller tatt siste del av hjemturen som "straka vegen hemat".

Dette rett og slett fordi jeg selv opplever å ha mer energi til slikt i starten av ferien. Når ferien nærmer seg slutten, så har man gjerne lyst til å bare komme seg hjem snarest mulig. Da er nok alle mette på opplevelser.

Men det er klart, Italia på vei oppover har mange flotte destinasjoner, så kanskje alternativ 4 (eller 5) er å ta det piano begge veier, og få opplevd mest mulig.

Så kan heller siste del av turen hjem, når man kommer tilbake til Tyskland, bli mer en effektiv hjemtur. Med mindre man ender opp med å kjøre en rute mer mot vest enn der man kjørte på vei nedover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA