Biltur til Kroatia - verdt degradering og slitasje?

Startet av ThomasEL, tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

Suverin

Hadde jeg fått samboer og unger med på det, hadde jeg kjørt på flekken!

Batterislitasje og ekstra kilometer hadde jeg ikke ofret en tanke. :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ThomasEL

Takk for mange gode innspill!

Siden vi bor i Kristiansand, har vi nok litt enklere vei en mange av dere tenker på. Kun 36 mil biltur til grensa Danmark-Tyskland. Så kommer langt ned i Tyskland allerede på utreisedagen i tilfelle.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 30. august 2023, klokken 22:01Takk for mange gode innspill!

Siden vi bor i Kristiansand, har vi nok litt enklere vei en mange av dere tenker på. Kun 36 mil biltur til grensa Danmark-Tyskland. Så kommer langt ned i Tyskland allerede på utreisedagen i tilfelle.
Ja, går for gjennom Danmark. Kan til og med ta båten på ettermiddagen, og finne en superbillig overnatting i Danmark for å komme enda lengre første dagen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: Trond.m på onsdag 30. august 2023, klokken 04:59
Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. august 2023, klokken 20:15Batterislitasje ville jeg ikke ha bekymret meg for (så lenge du ikke driver med lynlading til 100%).
Lynlading til 100 % skal de vel heller ikke være noe problem. Bilen passer jo selv på å trappe ned ladeeffekten mot slutten.
Jeg tror det gjør en forskjell, men har ingen referanse til fakta som støtter min teori. Når bilen lader "sakte" (over 80%, eller kaldt batteri) er det kjemien i battericellene som er begrensningen. Her pushes cellene maksimalt av hva Audi tør - gitt de ønsker å unngå garantisaker - men det gir likevel noe akselerert degradering av kapasitet og ytelse.

I den flate delen av ladekurven til e55 er strømmen konstant på 350 A. I det området tipper jeg begrensningen i stedet ligger i kabling, både kabelstamme og i tabs inn til hver enkelt celle (som skal ta nesten 90 A hver, gitt 108s4p-konfigurasjon). I så fall så er ikke kjemien presset maksimalt i dette området. Kabling i seg selv har minimal slitasje av å gå på høy strøm så lenge temperaturen er under kontroll.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. august 2023, klokken 14:13
Sitat fra: elektro på onsdag 30. august 2023, klokken 09:31Ifølge a OFV koster en kilometer kjøring i gjennomsnitt 5-8 kroner (mai 2022). Det er minimum 25.000 kroner uten mat, overnattinger, aktiviteter og uhell underveis dersom man kjører 5.000 km. Legger man på 6 ekstra døgn á kr. 2500 for dette (som er optimistisk), havner man på 40.000 kroner i reiseutgifter. Jeg tror man lurer seg selv, hvis man tror man sparer penger på å kjøre til syd-europa. Men at det er mer miljøvennlig og interessant enn å fly, er det ingen tvil om. Det må være motivasjonen. Da blir det biltur i stedet for å besøke slekt og venner i Norge, ordne i hagen, dra på hytta, eller gå fottur i fjellet den siste uka i ferien.
Dette er politikermatte. Det ekstra verditapet du får for å kjøre 5000km med en bil som allerede har gått flere 10000km beløper seg ikke til 5-8kr/km, selv om snittprisen pr km ligger der for biler med gjennomsnittlig km. Hvem her er villig til å gi 40000 mere for en bil som har gått 50.000km i stedet for 55.000? De fleste vil nok neppe være villige til å gi noe som helst.

Men ja, vi har aldri kjørt for å spare penger, vi har kjørt fordi vi liker turen, og for å ha en bedre bil på destinasjonen. Er nok ganske dyrt å leie e-tron vil jeg tro.

Politikermatte, ha ha! :) Det var i alle fall et forsøk på å vise realitetene. At turen koster mye.

e-tron ligger nok dessverre heller ikke nedre sjiktet av OFV's beregninger, som var tallet jeg brukte. Og her påløper en del bortelading, bom mm. i tillegg. Kostnader, inkl. verditap, løper jo, som du påpeker, uansett om bilen står stille. Men la oss si at bilen har et verditap på 80.000 kr. ved en kjøring på 15.000 km/år uansett. Vil den ikke tape seg 90.000 kr. dersom den går 20.000 km, tror du? I det ligger også småskader, riper, steinsprut, parkeringsbulker og annen synlig slitasje interiørt og eksteriørt som ikke ville skjedd ellers. Vanskelig å prissette selvfølgelig, men så har du serviceintervall (1.000), dekkslitasje (1.500), lading (6.000), bom/parkering (1.500), ferge t/r (5.000). Totalt, LETT kr 25.0000 som jeg skisserte. Uten å ta høyde for ev. kostnader forbundet med ev. økning av forsikringspremie, egenandel ved ev. skader, trafikk/parkeringsbøter ol.

I tillegg kommer overnatting og livsopphold underveis. 1.500/natt i overnatting for 4 pers = kummerlig, eller i alle fall trangt. 1.000/døgn i mat = nesten umulig. Realistisk kan man doble dette hvis man skal kose seg det minste underveis. Div. severdigheter/aktiviteter kommer i tillegg.

Jeg ville gladelig tatt turen med deg @ThomasEL  8), men vær helt sikker på at familien har like stor glede av det som deg. Og meg. Ikke gjør det pga. økonomien, og tenk på at du får mindre tid på destinasjon - og til å gjøre andre ting hjemme. Som å slappe av og ikke bruke penger.. Men la heller ikke være pga. batterislitasje.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Du kan fly med KLM fra Stavanger til Milano midt på dagen, med kort mellomlanding i AMS, for kr. 11.500 totalt for to barn og to voksne. Utreise søn 7. juli og hjemreise søn. 21. juli. Leie Tesla Model 3 i 14 dager hos Hertz på MPX koster 6.300 kroner via Booking.com med 4.200 km. inkludert.

La oss si 20.000 kr. totalt for hele reisen med litt parkering, lading ol. Så får dere en god dose eksotisk bilkjøring og kan ha en overnatting eller to f.eks. i Venezia, Trieste, Rijeka eller Zadar på vei til/fra. Avhengig av hvor langt sør  Kroatia dere skal. Dette kommer naturligvis i tillegg. Likevel sparer dere så vidt jeg kan se minst 20.000 kroner og flere dager av ferien, kontra å sitte å trøkke i kø på en motorvei i mellomeuropa, spise på McDonalds og bo på på kjipe moteller med veggdyr.

Vaduz

Er det ikke bedre å bare fly da? Med mindre det er veldig flyskrekk inni bildet her? Blir jo dyrere å kjøre som skisset over, pluss ekstra døgn på hotell under turen samt ferge og mat på bensern etc. med mindre turen er et mål i seg selv ville jeg ikke kjørt.

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på torsdag 31. august 2023, klokken 18:23Er det ikke bedre å bare fly da? Med mindre det er veldig flyskrekk inni bildet her? Blir jo dyrere å kjøre som skisset over, pluss ekstra døgn på hotell under turen samt ferge og mat på bensern etc. med mindre turen er et mål i seg selv ville jeg ikke kjørt.

Hvis man i det hele tatt vurderer en slik tur er det jo fordi man liker å reise, ikke bare å komme fram. Motivasjonen til TS kommer frem i første innlegg:

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55Familien ønsker i utgangspunktet å kjøre bil. Da kan vi ta selve reisen som en tur, samt at vi kan ta en tur innom Italia også og besøke venner der. I tillegg slipper vi leiebil i Kroatia.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 31. august 2023, klokken 09:00I tillegg kommer overnatting og livsopphold underveis. 1.500/natt i overnatting for 4 pers = kummerlig, eller i alle fall trangt. 1.000/døgn i mat = nesten umulig. Realistisk kan man doble dette hvis man skal kose seg det minste underveis. Div. severdigheter/aktiviteter kommer i tillegg.
Hva som er billigst står og faller jo på om man regner turen frem og tilbake som transport eller en del av ferien. Fra trådstarter sin side virker det som en del av ferien.

Som jeg ser det kaster jeg bort to ekstra dager med å fly. Spesielt med en mellomlanding ett eller annet sted. Dagene man flyr er bare mas og man får ikke noe igjen for de, i motsetning til når man kjører bil. Og de dagene man flyr skal man ha mat også, gjerne på dyre flyplasskafeer eller restauranter. Samtidig som man går og slenger og gjerne bruker penger på random shopping på flyplassene.

Og flyreisen din i høysesong med fem i familien og to barn over elleve koster fort 10.000 mere.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Flyr man til Nord-Italia, får man fremdeles masse fin kjøring i Italia og Kroatia. Milano-Dubrovnik er som Kristiansand-Steinkjer. Uten sammenligning for øvrig. Venezia er også et alternativ som har rimelig Model 3 / Polestar 2 til leie. Vet ikke om de tilbyr elbil i Zagreb enda.. :)

Ok, én flybillett ekstra pluss baguette på reisen koster kanskje 3.000 ekstra. Men hvis man er fem personer, fire over 11 år, krever det som regel to hotellrom. Altså 12 hotellnetter ekstra t/r ved å kjøre bil til Nord-Italia i stedet for å fly og leie bil. I tillegg mat langs veien og utgifter til ferge og bilkjøring.

Synes du overdriver hvor stress det er å fly @turfsurf. Selv om man har en kort mellomlanding, med samme flyselskap.

Jeg er selv en person som ofte velger bil når kollegaer flyr, i Norge og Norden. Men dette er noe annet. Hadde enda turen endt i Nord-Italia, men vi snakker kanskje 60 timer på veien med barn her. Og det koster flesk. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det. :) Jeg venter med den turen til barna har flyttet ut. Kanskje må jeg sette igjen kona også. Eller sende henne i forveien med fly.

Engasjementet skyldes ikke at jeg er en gledesdreper. Dette er noe jeg drømmer om selv, men som jeg ikke på noen måte klarer å forsvare. Men hvis alle virkelig har glede av en sånn tur, dere har et romslig feriebudsjett og god tid, gå for det. Bare det ikke blir fars store hobbysommer.

ThomasEL

@Elektro:
Kone og barna er nok mer gira på
at vi skal kjøre bil ned enn jeg selv er. Så at det blir «fars hobby sommer», er det nok ikke så stor fare for🤣

Ungene gjør ikke så mye av å kjøre, har hatt et par turer til Molde hvor vi kjører i ett, kun avbrutt av 3 ladestopp. Det er ca 85 mil på norske veier.

Ellers syns jeg forslaget ditt med fly til nord Italia og elleiebil der også virker interessant. Vi får ha litt familieråd...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Moas

Husk at ting også kan skje på så lange bilturer. Vi hadde en på jobben i sommer som skulle til nord-Italia. De kjørte plutselig uten AC pga. feil som oppstod. Det var en varm sommerferie for å si det sånn ;D
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Rosstopher

Sitat fra: Moas på fredag 01. september 2023, klokken 13:31Husk at ting også kan skje på så lange bilturer. Vi hadde en på jobben i sommer som skulle til nord-Italia. De kjørte plutselig uten AC pga. feil som oppstod. Det var en varm sommerferie for å si det sånn ;D

Litt avhengig av hvor fleksibel man er så trenger ikke sånt å ødelegge bilferien. Har hatt bilen på verksted på flere lange turer, både fordi turen var såpass lang at jeg måtte bytte olje underveis og flere ganger fordi bilen gikk i stykker. Ingen av gangene har det ødelagt ferien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 01. september 2023, klokken 08:30Synes du overdriver hvor stress det er å fly @turfsurf. Selv om man har en kort mellomlanding, med samme flyselskap.

Tja, har tilbrakt alt for mye tid på Schipol, Kastrup m.m. med og uten familie, stått timer i kø for sikkerhetskontroll etc. 3 timer i kø i Italia for å få ut leiebil, 3.5 timer i kø i Barcelona for innsjekk osv. Vente ni timer grunnet kansellert fly.

IMO skjer det mye mere uforutsett med fly, og ting som er utenfor egen kontroll. Det værste jeg har opplevd på biltur i Europa er vel en time i saktegående kø langs Gardasjøen...

arthur

Aldri opplevd veiarbeid eller kø eller ulykker på Europeiske veier som betyr saktegående trafikk, omkjøringer eller sågar full stop?  Ikke engang midt i ferien i Europa?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA