Biltur til Kroatia - verdt degradering og slitasje?

Startet av ThomasEL, tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

ThomasEL

Neste sommer skal vi til Kroatia.
Det store spørsmålet er om vi skal fly eller ta e-tronen.

Familien ønsker i utgangspunktet å kjøre bil. Da kan vi ta selve reisen som en tur, samt at vi kan ta en tur innom Italia også og besøke venner der. I tillegg slipper vi leiebil i Kroatia.

Jeg er ikke bekymret for kjøreturen. Vi har hatt elbil siden 2015, og har ikke rekkeviddeangst. Med Audikortet, Tesla appen og litt planlegging, så har jeg heller ikke ladeangst. Ser heller på den biten som litt gøy.

Det som derimot ikke er så gøy, er tanken på alle de ekstra km vi kjører på bilen i løpet av turen. Samt batterislitasjen ved såpass mye lynlading.

Så spørsmålet er:
Er det verdt å ofre litt av bilens helse, når det tross alt går fly..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rosstopher

Jeg hadde i hvertfall glatt tatt den turen hvis jeg hadde fått med familien på det! Bilen er jo til for å brukes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Orbit

Batterislitasje ville jeg ikke ha bekymret meg for (så lenge du ikke driver med lynlading til 100%). Det blir noen ekstra kilometer på bilen som påvirker forsikringspris og verditap. På gjett et sted mellom 10-20000 kr for en slik tur, pluss noen ekstra overnattinger. Holdt opp mot fly og leiebil, kommer kjøring med egen elbil noenlunde likt ut på kostnad (litt avhengig av hvor mange personer dere er).

Så da koker det ned til hva dere har mest lyst til.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Med tanke på alle dine innlegg rundt bekymring om batterislitasje og degradering og tilstand, så tror jeg det er deg selv du må tenke mest på, om du klarer å nyte turen.  :laugh:

Jeg har hatt elbil i mange år, hurtiglada masse og ikke opplevd noen som helst merkbar form for degradering, bekymrer meg ikke et eneste sekund for det, men tenker batterihelse i form av å ikke la den stå over tid med mer enn 90 % osv. Er ikke elbilene klar for å brukes så kan de ta rennafart for min del. Heldigvis har de vist at de TÅLER å brukes. Har kjørt mange timer på autobahn i høy fart med superladinger på 250 kW, testa toppfart, superlada, kjørt Nürburgring i over 30 grader (det går over 20 % per runde MED full regen, og enda mer med regen av), og frekventert superchargeren ved ringen, bare moro og glede!  :laugh:

Trond.m

Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. august 2023, klokken 20:15Batterislitasje ville jeg ikke ha bekymret meg for (så lenge du ikke driver med lynlading til 100%). Det blir noen ekstra kilometer på bilen som påvirker forsikringspris og verditap. På gjett et sted mellom 10-20000 kr for en slik tur, pluss noen ekstra overnattinger. Holdt opp mot fly og leiebil, kommer kjøring med egen elbil noenlunde likt ut på kostnad (litt avhengig av hvor mange personer dere er).

Så da koker det ned til hva dere har mest lyst til.
Lynlading til 100 % skal de vel heller ikke være noe problem. Bilen passer jo selv på å trappe ned ladeeffekten mot slutten. Det er vel mer av hensyn til pris og ladekø at man fraråder lynlading opp mot 100 %. Med full bil i høysesong tror jeg nok at bruk av bil til Kroatia er god økonomi. Personlig foretrekker jeg i imidlertid fly og leiebil med 0 i egenandel til sydlige land. Det har blitt noen innbrudd gjennom årene og flere tusen ekstra km på bilen har jo også en pris.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 30. august 2023, klokken 04:59Personlig foretrekker jeg i imidlertid fly og leiebil med 0 i egenandel til sydlige land. Det har blitt noen innbrudd gjennom årene og flere tusen ekstra km på bilen har jo også en pris.
Ja, hvis man ikke bryr seg om CO2 utslippet fra en flyreise er det jo greit. Men så går man jo også glipp av turen nedover. Utenom nord Tyskland er det en veldig fin tur, med mye god mat og koselige steder å stoppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Hvis alle synes det er gøy å kjøre, så gå for det! Sliter personlig med å få med min bedre halvdel. Det har ikke noe med el-biten å gjøre, ingen av oss har rekkeviddeangst, men mer at hun synes det blir mange timer i bil. Det synes nok barna også. Da måtte vi ha lagt opp til maks fem timers kjøring pr. dag.. da blir det en del overnattinger. Pluss at man nesten må ta Kiel ferga minst én vei. Det er veldig dyrt, 6-10.0000 kr. én vei, avhengig av rom, pluss måltider, shopping og underholdning. Barna synes jo det er gøy, men du kan fort ryke på 15 lapper på den båten for et OK rom med buffet, frokost++.

Flybilletter tur/retur Kroatia koster typisk 10-20.000 for en familie hvis man leter litt. Liten leiebil kanskje 6-700 per dag? Hvis du trenger bil.. Vi fløy til Split i fjor og tok Uber til fergekaia. Deretter bedrev vi litt øyhopping og fløy hjem fra Dubrovnik. Beste ferien vi har hatt.

Alternativt kan du jo leie en elbil i Kroatia. Eller Italia. En kompis betalte 10.000 for en Polestar 2 der to uker i sommer. Du får også ofte flybilletter for 4 pers til under 10.000 til Italia. Firenze, Venezia, Milano/Bergamo, Bologna osv.

Summa summarum, tror jeg ikke det er penger å spare på å kjøre. Dessverre. Snarere tvert om. Du sparer jo miljøet, men uten alt for lange dagsetapper blir det dyrt og tidkrevende. Med mindre reisen er målet. Jeg hadde elsket det!

Ville ikke bekymret meg for slitasje på batteriet. Bare ikke regn på hva hver km. koster i verditap, dekk, og generell slitasje på bilen - i tillegg til lading. (Betalte f.eks. 800 kr. For gateparkering én natt i Køben i sommer. Enkeltpassering over Øresund koster ca. det samme. Div. fjellpass i sydeuropa er vel heller ikke gratis. Ting man ikke tenker på..)

Har kjørt e-tron snart 100.000 km og fem år. Merker i praksis ingen degradering. Kan kanskje måle 5% ish, men det er nok vel så mye alder som bruk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 30. august 2023, klokken 07:39Summa summarum, tror jeg ikke det er penger å spare på å kjøre. Dessverre. Snarere tvert om. Du sparer jo miljøet, men uten alt for lange dagsetapper blir det dyrt og tidkrevende. Med mindre reisen er målet. Jeg hadde elsket det!

Ville ikke bekymret meg for slitasje på batteriet. Bare ikke regn på hva hver km. koster i verditap, dekk, og generell slitasje på bilen - i tillegg til lading. (Betalte f.eks. 800 kr. For gateparkering én natt i Køben i sommer. Enkeltpassering over Øresund koster ca. det samme. Div. fjellpass i sydeuropa er vel heller ikke gratis. Ting man ikke tenker på..)
Vi har kjørt tur bil til nord Italia siden 2011 med barn fra 3 år og oppover i bilen. Vi har stort sett brukt 3 overnattinger inkl en natt på båt. Overnatting er uproblematisk å finne relativt rimelig, og parkering har enten vært gratis eller kun mindre beløp. Bompenger o.l. er og relativt små beløp. Vi har alltid tatt bilturen som en del av ferien, skulle vi erstattet den med fly, overnatting på destinaasjon og leiebil hadde det blitt mye dyrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. august 2023, klokken 08:45
Sitat fra: elektro på onsdag 30. august 2023, klokken 07:39Summa summarum, tror jeg ikke det er penger å spare på å kjøre. Dessverre. Snarere tvert om. Du sparer jo miljøet, men uten alt for lange dagsetapper blir det dyrt og tidkrevende. Med mindre reisen er målet. Jeg hadde elsket det!

Vi har kjørt tur bil til nord Italia siden 2011 med barn fra 3 år og oppover i bilen. Vi har stort sett brukt 3 overnattinger inkl en natt på båt. Overnatting er uproblematisk å finne relativt rimelig, og parkering har enten vært gratis eller kun mindre beløp. Bompenger o.l. er og relativt små beløp. Vi har alltid tatt bilturen som en del av ferien, skulle vi erstattet den med fly, overnatting på destinaasjon og leiebil hadde det blitt mye dyrere.

Som regel er det vel billig/gratis å parkere på hoteller ol, men min erfaring fra Danmark i sommer var like fullt 1600 kr. i parkering og bom jeg ikke hadde regnet med. Fordi jeg tenkte litt som deg. Jeg hadde heller ikke reflektert over at det ikke var frokost inkl. på hotellet i Køben. Det kostet 225 DKK/pers. Altså 1.400 NOK. Totalt 3.000 som ikke var i budsjettet. På ett døgn. Shit happens, når man er på veien.. Flyr man, så er det grenser for hvor mye mer penger det går enn planlagt. (Ja, man kan seff. planlegge bedre, unngå bomveier, kjøpe loff på SuperBrugsen eller Lidl ol. Men da må man være ærlig med seg selv, mht. om man virkelig gjør det. Ting som trafikkbøter og bulker får man uansett ikke planlagt.)

Du kan selvfølgelig si at hotellovernattingene og måltidene på veien koster det samme, eller mindre enn på destinasjon. Men for vår del er alternativet gjerne å være kortere ute og mer i Norge. Du kan si hva du vil om å være på hytta med svigermor, men hun tar ikke betalt for verken mat eller overnatting. :)

Ifølge a OFV koster en kilometer kjøring i gjennomsnitt 5-8 kroner (mai 2022). Det er minimum 25.000 kroner uten mat, overnattinger, aktiviteter og uhell underveis dersom man kjører 5.000 km. Legger man på 6 ekstra døgn á kr. 2500 for dette (som er optimistisk), havner man på 40.000 kroner i reiseutgifter. Jeg tror man lurer seg selv, hvis man tror man sparer penger på å kjøre til syd-europa. Men at det er mer miljøvennlig og interessant enn å fly, er det ingen tvil om. Det må være motivasjonen. Da blir det biltur i stedet for å besøke slekt og venner i Norge, ordne i hagen, dra på hytta, eller gå fottur i fjellet den siste uka i ferien.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Det er en del variabler her, men i utgangspunktet tenker jeg at biltur til Kroatia er noe en gjør fordi turen er en opplevelse, ikke for å spare penger.
En bytter ut dager ved hoved-destinasjonen med opplevelser, overnattinger, middager, gjøremål etc underveis. Det er ferie, ikke transport.
Du bytter tross alt ut kanskje 15 timer med fly/transfer med rundt 60 timer ren bilkjøring (pluss lading).

Når vi har leid feriehus helt syd i Danmark har det vært en no-brainer økonomisk å kjøre. Dels fordi turen dit går på en lang dagsetappe uten overnatting eller «bortkastet tid ift fly» (snaut 900km), dels fordi vi uansett må ha bil der nede og dels fordi vi har vært mange på disse turene (6 pers). Vi har da tatt det nesten som ren transportetappe med 2-3 stopp for lading og mat. Starter på morgenen og fremme sent på ettermiddagen/tidlig kveld.

Til Kroatia er noe annet. Kostnader en må tenke på er:
-   Ferge?
-   Bompenger
-   Lading
-   Endret kjørelengde forsikring
-   Slitasje på bil (dekk, service, verditap osv)
-   Risiko for skader. Ikke alle land hvor folk er like opptatt av å være forsiktig med bilene sine
-   Risiko for hendelser (innbrudd, punktering, problemer med bilen mm)

Det du sparer er kostnad til leiebil der nede. Overnattinger underveis kunne vært erstattet av overnattinger på destinasjon. Prisnivå på mat, overnatting mm kan være lavere og dermed rimeligere på hoved-destinasjon. Vil en spare penger er det kanskje bedre å ta noen dager hjemmeferie og så fly den dagen en ville ankommet med egen bil? Ofte mye en kan gjøre hjemme med turer på stranden, i skogen etc som er nesten gratis. Kanskje noe familien ville satt pris på også, med noen rolige dager før reisedag med fly?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Har ikke opplevd noen slike overraskende kostnader på biltur i Danmark, Sverige og nedover Europa. Noen få euro i bompenger i Frankrike.

Ferjebilletter Kristiansand - Emden kom på ni lapper ene veien og seks andre veien. Inkl. to firemannslugarer hver vei. Hadde ingen buffeter. Kjøpte noe fastfood og drikke om kvelden, og ferske croissanter og kaffe om morningen, samt at vi hadde med oss en liten kjølebag meg brødmat, pålegg og juice/melk, og satte oss i kaffeen forut, der medbragt er lov og ungene uansett trivdes best. Røk ikke så mange euroene på det.

Men ja, det blir fort mye kjøring, og det høres nok ofte greiere ut enn det er. Har et par ganger fått en litt meningsløs følelse av å ha "brukt opp" 5-6 dager av ferien i en bil på en motorvei.

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55Det som derimot ikke er så gøy, er tanken på alle de ekstra km vi kjører på bilen i løpet av turen. Samt batterislitasjen ved såpass mye lynlading.
Bilen er til for å brukes, ta turen og nyt den. IT-avisen har en artikkel i dag om hvordan batteriet påvirkes av lynlading, https://itavisen.no/2023/08/30/du-behover-ikke-frykte-dette-med-elbil-lading/

Tips.
Skal du kjøre Storebælt, så lønner det seg å registrere autopass brikken hos dem i god tid. Registreringen foregår manuelt hos selskapet, og det er lang behandlingstid, jeg venter på min registrering somjeg bestilte for over uke siden...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Moas

Distansen fra riksgrensen til nord Tyskland kan erfaringsmessig være tung å kjøre, særlig hvis det regner. Det går ferger her, men de er dyre. Ellers er det mye trafikk igjennom Tyskland m.fl. Og så må man betale diverse veiavgifter under veis. Vi hadde en Tesla tur i Tyskland og Nederland i sommer. Det gikk greit, men jeg hadde ikke gjort det samme med hvilken som helst elbil. Det blir fort mye ladestyr.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 30. august 2023, klokken 09:31Ifølge a OFV koster en kilometer kjøring i gjennomsnitt 5-8 kroner (mai 2022). Det er minimum 25.000 kroner uten mat, overnattinger, aktiviteter og uhell underveis dersom man kjører 5.000 km. Legger man på 6 ekstra døgn á kr. 2500 for dette (som er optimistisk), havner man på 40.000 kroner i reiseutgifter. Jeg tror man lurer seg selv, hvis man tror man sparer penger på å kjøre til syd-europa. Men at det er mer miljøvennlig og interessant enn å fly, er det ingen tvil om. Det må være motivasjonen. Da blir det biltur i stedet for å besøke slekt og venner i Norge, ordne i hagen, dra på hytta, eller gå fottur i fjellet den siste uka i ferien.
Dette er politikermatte. Det ekstra verditapet du får for å kjøre 5000km med en bil som allerede har gått flere 10000km beløper seg ikke til 5-8kr/km, selv om snittprisen pr km ligger der for biler med gjennomsnittlig km. Hvem her er villig til å gi 40000 mere for en bil som har gått 50.000km i stedet for 55.000? De fleste vil nok neppe være villige til å gi noe som helst.

Men ja, vi har aldri kjørt for å spare penger, vi har kjørt fordi vi liker turen, og for å ha en bedre bil på destinasjonen. Er nok ganske dyrt å leie e-tron vil jeg tro.

Ellers kan jeg anbefale å ta kielferga fra Gøteborg, da kan man dra på etter jobb hjemmefra, slippe Sverige-Danmark-Tyskland og spare noen kroner på fergebilletter. Vi betalte 3500 for suite med eget boblekar og plass til 5 for noen år siden. Har blitt noe dyrer nå dog.

geear

Og der røk kanskje muligheten for Krsand - Emden, som jeg nevnte lenger oppe:

https://e24.no/naeringsliv/i/l351ly/nederlands-baaten-stanser-seilinger-og-billettsalg

Trist om det stopper helt, det var veldig fin seilas. Kjempefin tur, og noen minutters kjøring før man er på autobahn med de berømte deilige nydelige skiltene med striper over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA