Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?

Startet av Bjorn, tirsdag 29. august 2023, klokken 15:37

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 12:00Litt på siden av hva som er topic her, men kan ikke helt se sammenligningen. For det første, hvor ofte hender det med en fossilbil at motoren må skiftes? Jeg kar knapt hørt om det. Og hvis det mot formodning skjer etter garantien, så finnes det langt rimeligere måter å få gjøre det på sammenlignet med å kjøpe et nytt elbilbatteri.

Har byttet mange motorer opp igjennom årene.
Poenget er at det er også mulig å kjøpe et brukt elbil batteri, men argumentet ditt var å sammenligne kostnad ved  kjøpe et helt nytt batteri til en 8 år gammel bil.
Det blir det samme som å kjøpe en helt ny diesel motor hos Bertel o Steen til en 8 år gammel B-klasse.
Noe alle forstår ikke er lønnsomt.


geear

#16
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. august 2023, klokken 11:30Du kan lett få tak i en brukt fossil motor som kan byttes til mye lavere pris enn en ny batteripakke.
Du kan vel like lett få tak i en brukt batteripakke som en fossilmotor? Og det er mye mer spooky å kjøpe en brukt fossilmotor som står på en pall hos en hugger, med uviss tilstand, enn en batteripakke.

offpist her på forumet skiftet sin Model S-pakke, kjøpte brukt for 90 000,- og solgte moduler/celler fra den gamle for 102 000,-. Gikk altså 12 000,- i pluss uten regne inn egne arbeidstimer: https://elbilforum.no/index.php?topic=65008.0

Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 12:00Litt på siden av hva som er topic her, men kan ikke helt se sammenligningen. For det første, hvor ofte hender det med en fossilbil at motoren må skiftes? Jeg kar knapt hørt om det. Og hvis det mot formodning skjer etter garantien, så finnes det langt rimeligere måter å få gjøre det på sammenlignet med å kjøpe et nytt elbilbatteri.
Motorbytter er ikke unormalt i det hele tatt, dessverre. For eksempel er det byttet tusenvis (!) av N47-motorer (4-syl. diesel) på tvers av hele modellrekka til BMW.

Godt utvalg av bruktbiler med motorbytte, av alle merker, på Finn:

https://www.finn.no/car/used/search.html?q=%22ny+motor%22
https://www.finn.no/car/used/search.html?q=byttemotor

Og dette er kun de som har skrevet "ny motor" eller "byttemotor" i annonsene.

Personlig har jeg aldri skiftet motor, men jeg har gjort reparasjoner på motor som merkeverksted ville gjort motorbytte på. Har også opplevd tre automatkassehavarier til en formue. Også der var løsningen til merkeverkstedene nye girkasser til 100k+, men valgte selvfølgelig ikke den løsningen, akkurat som jeg ikke hadde valgt å la BOS bytte batteripakke til 200k.

Marzo

#17
https://www.bruktdel.no/sunnfjord/Bildeler/mercedes/b-180-200-w246-w242-2012-19/elsystem/batteri-hybrid(28kw)/3653-298572/

Hør om de ikke har noen lokale verksted som kan gi pris på bytte av batteriet, og evt pris med pant i ditt gamle.

Edit, kjenner ikke til B-klasse i detalj men sjekk gjerne om bremserørene går over batteriet på bilen din og bytt disse samtidig som batteripakken er ute. Kjedelig å få feil på rust på bremserør på neste eu kontroll og batteripakken må ned igjen.

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 30. august 2023, klokken 12:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. august 2023, klokken 11:30Du kan lett få tak i en brukt fossil motor som kan byttes til mye lavere pris enn en ny batteripakke.
Du kan vel like lett få tak i en brukt batteripakke som en fossilmotor?

I praksis så er svaret nei - det er ikke alltid like enkelt lenger på de nyeste bilene. Normalt er det mye enklere når en fossilmotor får feil - da kan man gjerne reparere til en overkommelig pris.
Jeg sier ikke at man ikke kan få tak i brukte elbil batterier, men trenden er at produsentene gjør det vanskeligere og vanskeligere å bytte dem ut. De blir stadig mer integrert inn i bilen. Videre er verksteder som vil skifte til brukte batterier ikke noe man finner like enkelt som fossil verkstedene.
Det er rett og slett en større terskel å overkomme når batteriet på elbiler streiker utenfor garanti enn det er når en fossilbil utenfor garanti streiker. Og dette burde man i samfunnet ta tak i før folk skremmes bort fra elbiler. Produsentene burde legge tilrette for at batterier i elbiler faktisk kan repareres istedenfor å bytte ut hele pakken. BMW i3 var en drømmebil i så måte - den var designet slik at hver modul enkelt kunne byttes ut. Etterhvert har f.eks Tesla gått motsatt vei og har konstruert bilene slik at når batteriet går til h...vel da følger gjerne bilen etter. Det er bare å se på gjennomgangen Munro har på batteriepakkene til de nyeste modellene fra f.eks Tesla - helt umulig å åpne opp og reparere. De eldre modellene fra Tesla kunne man det - de nyeste er det i praksis umulig. En kan jo spekulere i hvorfor - men det er ikke alle som kan ta en utgift på 200k på strak arm - og derfor kan dette skremme bort potensielle elbil eiere. Kanskje en panteordning kunne vært på sin plass for å ikke skremme bort folk fra å kjøpe eldre elbiler.........

Svk

Hadde vært greit med ei liste:
Hvilke biler er ok å eie etter 7-8år?
Kan batteriet repareres? Løse moduler? Kan hvilket som helt EV verksted reparere?

daktari

Jeg tenker at 9 år B-klasse er et dårlig eksempel, da bilen har 18-24? kWh batteri og ingen hurtiglading. Veldig lite ettertraktet brukt.

Deleprisen blir jo helt absurd med ca 10.000 pr kWh.

Verre er det med en S85 som er omtrent 8-9 år. Der er bilprisen ca 150-250 brukt, batteriet er på ca 80 kWh og koster ca 150-180k. Også det er et marginalt regnestykke.

Så blir jo spørsmålet om dagens Yer og IDer vil vare lenger enn eksemplene over. Siden startprisen var 5-600k så er det kanskje akseptabelt med 50.000 i tap i året, og bilen er i "0" etter 12 år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svk

Ja,hvor lenge varer en elbil?
Så langt har vi vel sett at leaf holder stortsett 10+
Det samme med Tesla S.
Men det er jo flere eksempler både på leaf og S at noen også er uheldige

Bjorn

Har ikke fått rapport med Mercedes enda, men EV Services anbefaler bytte av batteri fremfor reparasjon. Kostnad 55000 kr å bytte til et brukt batteri som de har. Så spørs det hvor lenge det vil holde, er kun 6 mnd garanti.

Blir en sjanse uansett hva man gjør her. Og nytt batteri er uaktuelt pga pris, da er bedre å bytte ut bilen.

Bjorn

Undersøker nå hva vi kan få for bilen som delebil. Er antydet 30 000 kr fra en.

Forøvrig var bilen 8 år i juli. Levert inn til Mercedes i begynnelsen av august. Så altså bare noen uker etter garantien gikk ut, så ryker batteriet. Snakk om uflaks!

krl

Bør vel gi beskjed til Mercedes om å sjekke med fabrikken. Hvis de ikke ordner slikt som dette på en grei måte, så mister de garantert mange kunder, noe som bør formidles dit av BOS eller dem du har handlet hos.

De har jo tidligere ordnet garantiordning på rust på biler godt over 10 år, når det var snakk om en systematisk feil på materialkvalitet i dører og bakluke etc..

Bjorn

Sitat fra: krl på fredag 01. desember 2023, klokken 20:41Bør vel gi beskjed til Mercedes om å sjekke med fabrikken. Hvis de ikke ordner slikt som dette på en grei måte, så mister de garantert mange kunder, noe som bør formidles dit av BOS eller dem du har handlet hos.

De har jo tidligere ordnet garantiordning på rust på biler godt over 10 år, når det var snakk om en systematisk feil på materialkvalitet i dører og bakluke etc..
Var ingen hjelp å få her fra Mercedes. Garantien var gått ut (8 dager over) og da har man ingen rettigheter ifølge de.
Batteriet ble byttet til et brukt et, var ikke billig det heller.

Kommer neppe til å kjøpe elbil selv. Best å holde seg til fossilbil inntil evt. hydrogen får inntog.

geear

Dagens hydrogenbiler ER elbiler, de har både batteripakke og drives av elmotor, men har hydrogentank og brenselcelle som brukes til å lade batteripakken.

Konseptet vil nok ende opp med å brukes der det ikke er mulig å få tilstrekkelig batterikapasitet innenfor hensiktsmessig vekt. Det er sannsynligvis dødfødt i personbiler. Elendig energieffektivitet kontra elbil. Sånn type sløsing kommer nok til å bli forbudt på et tidspunkt når man på et tidspunkt blir nødt til å se på totale livsløp for energien vi bruker.

Bjorn

Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:46Dagens hydrogenbiler ER elbiler, de har både batteripakke og drives av elmotor, men har hydrogentank og brenselcelle som brukes til å lade batteripakken.

Konseptet vil nok ende opp med å brukes der det ikke er mulig å få tilstrekkelig batterikapasitet innenfor hensiktsmessig vekt. Det er sannsynligvis dødfødt i personbiler. Elendig energieffektivitet kontra elbil. Sånn type sløsing kommer nok til å bli forbudt på et tidspunkt når man på et tidspunkt blir nødt til å se på totale livsløp for energien vi bruker.
Erf ult klar over det, men nå er det allikevel stor forskjell på en tradisjonell elbil hvor batteriet er både dyrt og stort og batteriet som brukes i en hydrogenbil som er lite og billig.

Og man må nesten bruke uttrykket elbil og hydrogenbil for å skille det i dagligtalen.

Å si at det er dødfødt i personbiler vitner som kunnskapsløshet. Mange steder i verden er det langt rimeligere å produsere hydrogen fremfor å bygge ut strømnettet og ladestasjoner. Og studier viser at når man skal severe mange biler, så er hydrogenstasjoner langt rimeligere. Ikke for å nevne at i mange land så kan ikke en stor prosentandel lade hjemme.
Så på verdensbasis så gir hydrogen til personbiler langt mer mening enn elbiler og Norge kommer selvsagt ikke til å bestemme hva som skjer på verdensbasis.

Man sløser åpenbart ikke med energi dersom man produserer det av overskuddsenergi. Det er en god grunn til f.eks India vil satse mer på hydrogenbiler fremfor elbiler.

Rask fylling og bedre rekkevidde spesielt om vinteren er andre gode grunner for hydrogen. Og nå vet vi også at dagens litiumbatterier er relativt utålelige, forferdelig kostbare og heller ikke miljøvennlig å produsere.

daktari

Hydrogen for personbiler kommer aldri i Norge.

Mens vi har ventet på det store Hy-gjennombruddet har det blitt bygget tusenvis av elbilladere.

Samtidig har busser, lastebiler og gravemaskiner også blitt batterielektriske. Hydrogen? Usynlig. Kostnader ved 3n infrastruktur?  100-vis av milliarder.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Bjorn, hvilken overskuddsenergi er det som skal brukes, og da brukes mest effektivt til elektrolyse for hydrogenfylling av personbiler (kontra andre alternativer, inkl. det faktum at personbiler er avhengig av stasjoner overalt kontra for eksempel skipsfart), og hvor mye er tilgjengelig?

Frakt av hydrogen er ikke problemfritt og lokal elektrolyseprosess på fyllestasjoner krever masse strøm, og å kaste bort store mengder energi ved å konvertere det til hydrogen og tilbake til strøm er elendig energieffektivitet uansett hvordan man vender og vrir på det. Selvfølgelig kan man også benytte overskuddsvarmen fra prosessen, men det vil alltid være vanskelog å utnytte alt året rundt og det er tap i alt.

Jeg er redd at på et tidspunkt kan restriksjoner på flyreiser og så videre bli reelt, og at det vil stilles større krav til livsløpsanalsyser for all bruk av energi, sånn at man gjør tiltak som monner i et globalt perspektiv, ikke bare flytter utslipp mellom hver sin tue. Inkludert elbiler og produksjon av de.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA