Hovedmeny

Evolve+ e-4orce

Startet av Jan-Børre Olsen, mandag 28. august 2023, klokken 08:27

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Er i en prosess(med meg selv) om å handle en demobil fra en forhandler med alt som kan leveres på den til en OK pris(tror ikke det er årets handel men helt OK).
Hva tenker Ariyafolket(huff det høres nesten ikke bra ut å si høyt) om disse bilene? Personlig har jeg veldig stor tiltro til Nissans el-knowhow etter å ha eid en 2014 Leaf. Bilen bare fungerte selv om den selvsagt ikke var noe rekkeviddemonster...men det utga den seg heller ikke for å være.

Mange bugs?
Noen superklønete løsninger?
Varm på vinteren?
Brukbar ladehastighet på vinteren?

Bilen er strengt mye større enn jeg trenger både utvendig og innvendig meeeeen så langt er det beste tilbudet jeg har fått, nettopp denne Ariyaen så...Det er 100% økonomiske grunner til å velge EV igjen og de siste årene har jeg brukt så mye penger på feil bilvalg/bilbytter at jeg føler kvoten min er brukt opp nå. Dette bilkjøpet må sitte som et skudd og jeg må beholde den lenge og dermed må den også dekke andre behov i framtiden også som jeg strengt tatt ikke vet hva er. Jeg valgte også Nissan framfor feks Hyundai pga forhandlernettverket til Nissan i Finnmark ellers tror jeg at jeg hadde gått for Hyundai Ionic 6 AWD.
Et annet alternativ er EV6 som også virker å være en meget god bil...
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Da ble det en demokjørt Evolve+ e4orce på meg.
Spørsmål: Klare bilen å forvarme kupe/batteri med bare 10A type kabel tilkoblet eller tar den strøm fra batteriet for forvarming slik Etron gjør? Må planlegge en type 2 ladeboks og da må jeg nok grave litt og legge kabel i bakken til der bilen blir å stå, spørsmålet er om jeg da bare klarer meg med en Amina ladeboks som er dum satt til 10A for å forvarme bilen eller om jeg må legge opp til en Zaptec Go med Zaptec sense for å tyne mest mulig ut av inntaket(som er litt stusselig) når jeg kan. Vinteren er kald her oppe så litt forvarming før jeg kjører som ikke spiser av batteriet er å foretrekke. Jeg har ikke behov for så veldig stor ladekapasitet av bilen, mest bare for forvarming.

Trig8

Har ikke Ariya, men erfaringen med Leaf er at den trekker mer enn 2300W (10A) på oppvarming. Da får du ikke nok strøm kun via ladekabel. Tenker samtidig at det overskytende ikke er så viktig når du nå har mye større batteri enn i Leaf'en, men om du trenger fulladet batteri opp til siste prosent er det jo relevant.

Jan-Børre Olsen

Ja det er akkurat det. Jeg kjører langt og over fjelloverganger med lite trafikk i all slags vær så rekkevidde som akkurat holder, er ikke betryggende men når det er sagt, er Ariyaen god på rekkevidde når det er kaldt(-10 så langt så ikke kjempe kaldt). Sist tur på 25mil ga 20% økning i forbruk. Mellom -10 og -5 grader. Helt tørt og vindstille. Det kan jeg leve greit med. Etter forvarming en halvtime hadde batteriet gått ned 2% selv om den var tilkoblet 16A. Finner jeg meg en billig 400V trafo, kommer jeg til å legge opp til 11kW ladeboks.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA