Camping, overnatting, tur i Tesla, erfaringer?

Startet av NightOwl, søndag 27. august 2023, klokken 01:55

« forrige - neste »

RJK

Du har jo både suv-telt og "tail gate tarp" som festes enten i bilens felger eller kanter av karrosseriet, i takstativet eller endog i vindusviskerarmene.

Ville tro det ikke hadde vært et veldig stort problem å feste disse "mellom" falcon-wing-dørene, og festet i hverandre gjennom kupéen, kanskje med noen av stroppene over fremsetene.

Kan sikkert bli noe mer slitasje om man ofte åpner og lukker dørene, og om stoffet klemmes over hengsler, men kanskje man kan forsterke disse områdene noe med litt ekstrastoff.

Alternativt kan man kanskje sy inn noen magneter i stoffet, slik man gjerne gjør med skreddersydde løsninger for bakluker til slike "weekend-campere".

Spørsmålet om hva som egentlig er best, er vel og mer et spørsmål om hvordan dette fungerer om det skulle komme en uventet regnskur. Man vil jo ikke ha noe som leder regnvannet inn i bilen.

Og ikke minst om hvordan det fungerer når man skal opp eller ned med bagasjeromsluka. Da er det jo egentlig en fordel om tarp eller telt ligger over denne, fremfor å festes på innsiden av bakluka.

For eksempel denne tailgate-tarpen fra Norse Camp, kan man sikkert dra noen av stroppene på innsiden av bakluka:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Lucifer- på fredag 01. september 2023, klokken 12:27Vil vel tro at det kanskje er vanskelig å få noe som er solid nok til at det ikke slår innpå bilen ved vindkast, mye regn osv. Men en god tanke :)
Er vel en fordel at stoffet ikke er så tungt, for jo tyngre det er , dess hardere slår det, og mere riper blir det av det.

Er det fjærlett, så er det nok uproblematisk i de fleste tilfeller, tenker jeg.
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 01. september 2023, klokken 12:46Er det fjærlett, så er det nok uproblematisk i de fleste tilfeller, tenker jeg.
Lav vekt hjelper, men strukturen i stoffet betyr svært mye. Noen lette kunstfiberstoffer er rene slipepapiret og matter veldig fort ned en blank lakkflate.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 01. september 2023, klokken 12:54
Sitat fra: RJK på fredag 01. september 2023, klokken 12:46Er det fjærlett, så er det nok uproblematisk i de fleste tilfeller, tenker jeg.
Lav vekt hjelper, men strukturen i stoffet betyr svært mye. Noen lette kunstfiberstoffer er rene slipepapiret og matter veldig fort ned en blank lakkflate.
Ingen regel uten unntak, men det er nok gjerne tatt hensyn til for de mer bilspesifikke variantene.

Er nok kanskje mer et problem med "generelle" produkter, f.eks. tarp'er som ikke spesifikt er tenkt på å brukes mot en bil, men mer tenkt festet mot trær eller egne stenger og storm/vindstropper.
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 01. september 2023, klokken 12:58
Sitat fra: Handyman på fredag 01. september 2023, klokken 12:54
Ingen regel uten unntak, men det er nok gjerne tatt hensyn til for de mer bilspesifikke variantene.

Er nok kanskje mer et problem med "generelle" produkter, f.eks. tarp'er som ikke spesifikt er tenkt på å brukes mot en bil, men mer tenkt festet mot trær eller egne stenger og storm/vindstropper.
Ja, helt enig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: RJK på fredag 01. september 2023, klokken 12:44Du har jo både suv-telt og "tail gate tarp" som festes enten i bilens felger eller kanter av karrosseriet, i takstativet eller endog i vindusviskerarmene.

Ville tro det ikke hadde vært et veldig stort problem å feste disse "mellom" falcon-wing-dørene, og festet i hverandre gjennom kupéen, kanskje med noen av stroppene over fremsetene.

Kan sikkert bli noe mer slitasje om man ofte åpner og lukker dørene, og om stoffet klemmes over hengsler, men kanskje man kan forsterke disse områdene noe med litt ekstrastoff.

Alternativt kan man kanskje sy inn noen magneter i stoffet, slik man gjerne gjør med skreddersydde løsninger for bakluker til slike "weekend-campere".

Spørsmålet om hva som egentlig er best, er vel og mer et spørsmål om hvordan dette fungerer om det skulle komme en uventet regnskur. Man vil jo ikke ha noe som leder regnvannet inn i bilen.

Og ikke minst om hvordan det fungerer når man skal opp eller ned med bagasjeromsluka. Da er det jo egentlig en fordel om tarp eller telt ligger over denne, fremfor å festes på innsiden av bakluka.

For eksempel denne tailgate-tarpen fra Norse Camp, kan man sikkert dra noen av stroppene på innsiden av bakluka:

Jeg har testet med diverse tarp-er jeg har, og sett på diverse tailgate-tarps ala den du linker til, men det blir som sagt litt jalla uansett. Det kommer ikke til å bli bra hvis jeg syr selv, og temmelig dyrt hvis jeg skal få det spesialbestil, så jeg står i hverfall først i køen hvis det kommer noe som funker til X :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: kodax på fredag 01. september 2023, klokken 14:46
Sitat fra: RJK på fredag 01. september 2023, klokken 12:44Du har jo både suv-telt og "tail gate tarp" som festes enten i bilens felger eller kanter av karrosseriet, i takstativet eller endog i vindusviskerarmene.

Jeg har testet med diverse tarp-er jeg har, og sett på diverse tailgate-tarps ala den du linker til, men det blir som sagt litt jalla uansett. Det kommer ikke til å bli bra hvis jeg syr selv, og temmelig dyrt hvis jeg skal få det spesialbestil, så jeg står i hverfall først i køen hvis det kommer noe som funker til X :)
Det har jeg absolutt ingen problemer med å forstå.

Nå tenkte jeg riktignok bare å få sydd på noen hemper eller en stripe stoff ved der de klemmes av dører og slikt, og tenker det ikke trenger koste så veldig mye mere å få gjort enn å få lagt opp ettpar bukser hos en syerske, om man ikke har symaskin og man har 10 tommeltotter selv. ;)

Min "løsning" var tenkt som en slags workaround, som jeg egentlig tror ikke blir så ille. Får noen av disse med sidevegger til, mener det var fra Ozark, jmf en YT-video jeg så de testet forskjellige slike. Da kan det bli riktig så bra.

Denne Moon shade fra Ozark var den jeg tenkte på (sidevegger visst ca 9:29):

Men at en spesialdesignet løsning for TMX vil være overlegent, har jeg null problemer med å være enig med deg i.
Bosted Oslo

RJK

Bosted Oslo

NightOwl

Med utgangspunkt i Norse Camp tarpen linket til over, så ser jeg ikke helt problemet med at det ikke kunne ha vært en hesteskoformet bøyle stående på høykant på bakken like ved bakhjulene på bilen og bardunert på skrå ut og frem (så man har å snuble i), men fortsatt kan åpne bakdørene. Andre enden av tarpen kunne ha vært som den er på bilde. Skjønner ikke helt hvorfor tarpen skal stroppes fast til bilen og ligge helt inntil den, en slik tarp har jo store åpninger rundt om likevel. Det beste hadde vært om det ikke var kontakt mellom bilen og tarpen i det hele tatt. Skal man f.eks en kjapp tur på butikken med bilen....

PS, mulig jeg fant noe her, men lite med alternative bilder og ingen produsent.

https://www.planetcamping.co.uk/outdoor-camping-car-tailgate-canopy-shelter/

PPS, når man går inn på Amazon linken, så er det flere bilder, og det avslører at denne også festes til bilen. Syntes jeg så en teltstang ned til bakken ved bakhjulet, men det var nok bare en illusjon.

RJK

Går sikkert an å kjøpe seg ettpar ekstra stenger, så man kan stikke de i bakken og feste tarpen med.

Her kan man kanskje og bruke verktøy for å lage "øyehull" i tarpen, så teltstenger kan stikkes inn i disse, eller man drar nylontau gjennom disse og fester i stengene. Så kan man dra nylontau fra stengene og til bakken for å gjøre de mer stabile spesielt for vind. Spesielt siden stengene står på hver sin side av kjøretøyet, uten annen støtte før man fester de med slige "guy lines".

Kanskje kan man og bruke en tredje stang for å feste horisontalt mellom de to stengene. Blir ikke en u, men en slags stor A som ikke skråner mot midten og møtes. Det øker og stabiliteten.

Slike tarps lages for festes mot bilen av noen enkle grunner. Ene er at man skal klare seg uten stenger, eller bare stenger bake, alt etter hvordan man vil "bygge" løsningen. Samtidig er bilen en stødig holder, også om det kommer vind. Det tredje er at den blir en smule mer problematisk å stikke av med.

Uansett, en slik løsning hadde jeg ikke vurdert å kjøre fra. Da er det egentlig lettere å bare pakke den sammen. Dette er under 5 minutter å sette opp, og nesten mindre tid for å ta ned igjen. Perfekt for et kort stopp langs veien, og man vil ha litt skygge. Litt mer som en markise, som ikke sitter permanent til bilen.

Et SUV/bil/hekk-telt på den andre siden, er mer typisk at man setter opp for å være samme sted en viss stund. Da gir det mer mening at man skal kunne kjøre bort og la "teltet" stå igjen, gjerne sammen med senger, stoler og bord.
Bosted Oslo

NightOwl

Ting begynner å falle på plass her, men lurer på, hva er det dere pakker i frunken foran og i rommet under bagasjerommet bak?

NightOwl

En liten oppklaring vedrørende Dometic CFF20 og TMS. Denne passer som nevnt veldig fint i bagasjerommet med hattehylla på plass, men også på gulvet bak framsete. Jeg trodde den ble litt for lang med håndtakene montert, men etter litt testing ser det ut til at det også går bra. Ble en liten cm klaring fra boksen og mot midtkonsollen som stikker ganske langt bak, og mellom boksen og bort til døra. Da kan man legge noe imellom hvis man er redd for gnagsår, eventuelt at par lag med gaffatape på boksen, døra, midtkonsollen. For min egen del vil jeg tro at jeg ender opp med å ha boksen for det meste i bagasjerommet, da den passet veldig godt sammen med campingbordet som mer eller mindre låser boksen fast ute til siden. Skulle dog ønske at TMS hadde 12V uttak bak i bagasjerommet, men det finnes jo skjøtekabler så det er ikke noe problem.

Når det gjelder innvendig rom i Dometic CFF20, så er det plass til fire 1,5l plastflasker pluss tre 0,5l flasker i det dype rommet, eller fire 1,75l juice/melkekartonger pluss 5-6cm tilgode i det dype rommet. I tillegg kommer den delen som er over kompressoren som jeg ikke har målt, men det burde gi gode forutsetninger til å få avkjølt det man trenger for noen dager.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA