Hovedmeny

Sittehøyde 3 vs y.

Startet av Model3B, mandag 21. august 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

Lucaria

Sitat fra: geear på torsdag 21. september 2023, klokken 09:54Originalt er iallfall understellet helt krise for "offroad", den har så lite vandring og er så stiv i chassiet at den mister marktrykket på et av hjulene om du kjører over en liten stein i veien.. :p

Min slipper på et av hjulene hver eneste gang jeg kjører ut av gårdsrommet mitt. Jeg har biler med alle drivhjulsoppsett, også en annen med AWD, som er enda lavere enn Y P, og ingen av de andre gjør dette...

Min slipper også på et hjul hver gang jeg kjør in til min parkering. Har en oppforbakke og sammtidig nesten 180-grader sving som er noe trang så det blir lav fart og der bråker den hver gang i hjulene.

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på lørdag 23. september 2023, klokken 11:28
Sitat fra: geear på torsdag 21. september 2023, klokken 09:54Originalt er iallfall understellet helt krise for "offroad", den har så lite vandring og er så stiv i chassiet at den mister marktrykket på et av hjulene om du kjører over en liten stein i veien.. :p

Min slipper på et av hjulene hver eneste gang jeg kjører ut av gårdsrommet mitt. Jeg har biler med alle drivhjulsoppsett, også en annen med AWD, som er enda lavere enn Y P, og ingen av de andre gjør dette...

Min slipper også på et hjul hver gang jeg kjør in til min parkering. Har en oppforbakke og sammtidig nesten 180-grader sving som er noe trang så det blir lav fart og der bråker den hver gang i hjulene.
Har det samme i en sving opp bakken på vei til hytta. Skjer ikke med TA på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Stemmer det, men gidder ikke slå av og på TA hver gang jeg skal inn og ut av gårdsrommet.. ;)

thebadger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 12:51
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 00:08KW er bra, men blir ikke så ofte forbundet med lang vandring eller komfort/mykhet (som er bra for grepet offroad), det er stort sett for senk og race. Y P er lav nok (ikke i hjulbuene, men den har ikke mer å gå på under), litt lignende problem på Tesla og BMW, hjulbuene (foran på BMW) er altfor høye så om man vil ha dekkene til å tangere hjulbuen eller til og med forsvinne litt, så blir bakkeklaringen så liten at det blir problematisk i daglig bruk.. der er det andre biler som er bedre.

Nei, var egentlig ikke mest de jeg tenkte på. Det var mer disse Mountain Pass-demperne jeg ville testet. De påstår at om en setter innstillingen i Soft så er det som en Lexus...og at fjørene er litt lenger enn på en TMYP. Men hvordan den er offroad...nei det er nok mer for onroad.

https://www.mountainpassperformance.com/product/comfort-adjustable-coilovers-tesla-model-y/
MPP sine er produsert av KW, kjøp heller KW sine for noen få tusen ekstra så får du TUV godkjente

Muffinman

I forhold til 85D`en vår er firehjulstrekk og understell på Y sjokkerende dårlig å ta seg frem annet enn på fin vei. Litt saksing på underlaget, og man står der med et hjul i lufta og spinner på et på den andre akslingen. Måtte skyves løs i helga etter å ha prøvd meg på en vei som ikke burde være noen problemer hvor flere andre tohjulsdrevne, ordinære biler hadde kjørt før meg. I tillegg trekker den bare på bakhjulene helt til det er noe hjulspinn før den begynner å trekke foran. Holdt på å havne i grøfta med bakenden på en sleip skrå vei rett etter dem første tildragelsen i helga. Bakenden begynte å skli ut før det i det hele tatt var hjelp å få fra fremhjulene. Det ville vært lett for Tesla å implementere en slags diffbremsfunksjonalitet via abs-systemet, men pr nå er det ingen ting. Hadde en nær ny 1997 Passat i hine hårde dager og den hadde faktisk det.

Dårligste firehjulstrekksystemet jeg har prøvd med god margin. Spinner og lager skade på veien hver gang jeg svinger inn på på hovedveien fra avkjørselen til jobb. S`en har ikke flyttet et gruskorn på samme sted på 10 år :)

Handyman

Sitat fra: Muffinman på mandag 16. oktober 2023, klokken 12:09Det ville vært lett for Tesla å implementere en slags diffbremsfunksjonalitet via abs-systemet, men pr nå er det ingen ting.
Har du ikke testet Terrengassitenen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 16. oktober 2023, klokken 12:21
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. oktober 2023, klokken 12:09Det ville vært lett for Tesla å implementere en slags diffbremsfunksjonalitet via abs-systemet, men pr nå er det ingen ting.
Har du ikke testet Terrengassitenen?

Var det første jeg tenkte og. Jeg fikk frysninger, ståpels og ble rørt da jeg prøvde Terrengassistenten første gang. Først trodde jeg det var en middels 4WD, men med den på ble det jo plutselig spikerfeste, og jeg skjønte at dette jo var en knallbra bil å komme seg opp og ned den siste snøfulle kilometeren til fjellhytta.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Høres ut som TA er glemt her ja. Må innrømme at jeg har glemt den av et par ganger selv. Du må enten gi mer gass og bare la automatikken jobbe, eller slå på terrengassistenten, som de over her påpeker. Den kommer seg godt frem, men spinner initielt altfor lett, på grunn av understell som har så dårlig vandring at marktrykket blir veldig ujevnt.

Muffinman

Nei, ble prøvd begge gangene. Ingen forskjell faktisk. Det overrasket meg. Hang fortsatt med et snurrende hjul i lufta, og spant på ene på den andre akslingen. Og dro på bakhjul slik at bakenden skled sideveis før det var hjelp fra forhjulene.

Muffinman

Sitat fra: geear på mandag 16. oktober 2023, klokken 13:47Høres ut som TA er glemt her ja. Må innrømme at jeg har glemt den av et par ganger selv. Du må enten gi mer gass og bare la automatikken jobbe, eller slå på terrengassistenten, som de over her påpeker. Den kommer seg godt frem, men spinner initielt altfor lett, på grunn av understell som har så dårlig vandring at marktrykket blir veldig ujevnt.
Hjalp ikke å gi mer gass i tilfellet hvor ene bakhjulet hang i lufta, og jeg kunne ikke gi mer gass når bakenden holdt på å skli sideveis. Da ville jeg havnet i grøfta. Hadde for øvrig henger på i begge tilfellene, uten last. Kanskje 170kg.

geear

Ja, er ikke alltid man kan "spinne seg" løs. Og Y-en (alle Teslaer) streiker om du prøver å trå på brems samtidig med gassen, så du får ikke gitt den hjelp manuelt heller..

Jeg har en bil med bakhjulstrekk og ordentlig mekanisk diffbrems. Den slipper iallfall ikke mer enn Y inn og ut av gården, om man ikke prøver på det da.. 🤭

ToWalkOrDrive

Må innrømme at alle de 4 hjulene jeg har på bilen har vært på bakken hele tiden. Kanskje derfor jeg oppnår spikerfeste med Terrengassistenten.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Model y er uten tvil den beste vinterbilen jeg har hatt, men selvfølgelig så er det jo ikke en offroader så jeg kjører den på veiene :laugh: men om det er 10cm snø/slaps på veien så tar den seg frem uansett. jeg har forøvrig bare hatt to biler med firehjulstrekk før, en Subaru L-serie og en Subaru Legacy som også var gode vinterbiler, men ikke i samme liga som model y, spesielt ikke med terrengassistent aktivert, da blir bilen helt rå og klatrer seg frem dit jeg vil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA