Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sittehøyde 3 vs y.

Startet av Model3B, mandag 21. august 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

Lucaria

Men man kjenner også at bilen er høyre bare over veibumper og annet, ikke bare kregning i svinger men normale ujevnheter blir litt mer "flaggestang" en med 3.

Dette er ikkenoe jeg personlig tenker på så mye (har en P) vanligtvis, uten det er mer ved en direkte sammenligning med 3.

Det jeg vil legge till er at det er noe forskjell på justering av det høyste og det lavste setet kan stilles i. Jeg er 180 og kan nesten benytte hele rangen her, men har satt det ned ganske så mye bare slik at det er lett å gå in og ur og beine "ligger" med minst mulig anstrengning.

Stjerneglis

Ta en tur med en hvilken som helst annen ikke-Tesla SUV i samme prisklasse så slutter dere å klage over krenging i TMY  ;D
Husk å ta sjøsyketablet først.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

thebadger

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 23. august 2023, klokken 11:02Ta en tur med en hvilken som helst annen ikke-Tesla SUV i samme prisklasse så slutter dere å klage over krenging i TMY  ;D
Husk å ta sjøsyketablet først.
Jeg liker "det er bra fordi det kunne vært verre" resonnementet

Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg er særskilt opptatt av det, siden kona og ungene er eneste grunn for at vi ikke har en lotus

geear

Syns ikke Y P er ille med tanke på krengning, men helt krengningsfri er den ikke.

Kjøp BMW med dynamic drive, så blir du kvitt krengningen. Kan også kjøre raskere over fjellet uten at familien merker det.  :laugh:

Stjerneglis

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 14:34Syns ikke Y P er ille med tanke på krengning, men helt krengningsfri er den ikke.

Kjøp BMW med dynamic drive, så blir du kvitt krengningen. Kan også kjøre raskere over fjellet uten at familien merker det.  :laugh:

Hvor mange TMY kan du få for prisen for en BMW SUV med Dynamic Drive og like god plass til familien?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

geear

Det finner du sikkert ut med litt "googling"? Pris var ikke et tema - krengning var.

For min del er egentlig ikke pris i seg selv et kriterie, vurderer biler i mange prisklasser, men valuta for pengene er et kriterie, og potensielt verditap.

MooCow

Krenging har eg ikkje reagert på ihvertfall (MYP 2023), men køyrde ein M3LR her om dagen og vart "litt buss" å komma tilbake i MYP med hensyn på kor høgt ein sit. Kjekkare å køyra Model 3, men Y er jo mykje meir praktisk med hensyn på bagasjeluka og plass :)

lars667

På de første TMY fjernet de jo det meste som kan minne om fjæring for å unngå krengning. Men er sikkert blitt bedre på de nye.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jlan

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 22. august 2023, klokken 06:03Jeg har model y, men har også prøvd model 3. Du sitter definitivt høyere i model y og får bedre oversikt i trafikkbilde.
Mens du ødelegger oversikten for andre trafikanter. Kanskje vi "der nede" snart må ha periskop.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

#24
Sitat fra: lars667 på torsdag 14. september 2023, klokken 13:42På de første TMY fjernet de jo det meste som kan minne om fjæring for å unngå krengning. Men er sikkert blitt bedre på de nye.

Ja, dersom en hater krenging er det bare å kjøpe en 2021-Model Y. Hadde Model 3 Performance tidligere og Model Y LR 2021 nå og overrasket over at krengingen ikke er mer enn den er i Y. Men komfort over telehiv og fartshumper...nei, ganske lite av det....

For øvrig kan en kjøre setet opp og ned veldig mange cm, og da særlig lengre opp enn forventet (på Model Y). Så du kan sitte utrolig høyt om du vil.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 14. september 2023, klokken 14:45Mens du ødelegger oversikten for andre trafikanter. Kanskje vi "der nede" snart må ha periskop.
Drone hadde jo vært fint. Det er jo sånn at jo høyere man sitter jo bedre oversikt har man. Det er uansett mange høye biler i trafikken, kassebiler, busser, lastebiler, semitrailere osv. Dette gjelder jo og gjerder, hekker osv., både for å se og bli sett.

Lave biler er i mange tilfeller mere trafikkfarlig grunnet dette. Kanskje det skulle blitt påbudt med en stang med ett flagg på, sånn som de har på sykkelvogner :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:12
Sitat fra: jlan på torsdag 14. september 2023, klokken 14:45Mens du ødelegger oversikten for andre trafikanter. Kanskje vi "der nede" snart må ha periskop.
Drone hadde jo vært fint. Det er jo sånn at jo høyere man sitter jo bedre oversikt har man. Det er uansett mange høye biler i trafikken, kassebiler, busser, lastebiler, semitrailere osv. Dette gjelder jo og gjerder, hekker osv., både for å se og bli sett.

Lave biler er i mange tilfeller mere trafikkfarlig grunnet dette. Kanskje det skulle blitt påbudt med en stang med ett flagg på, sånn som de har på sykkelvogner :)

Eller kanskje alle biler skulle hatt stang på taket med Gopro 360 på enden, og at frontruten bare var en stor skjerm som viste det 360-kameraet filmet...da hadde en jo hatt ingen blindsoner, samt oppdaget tidlig om det var kjedekollisjon på gang...eller kanskje AI koblet mot info fra kamera, sånn at bilen bremser automatisk når den oppdager at bilen som er 3 biler foran bråbremser.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på søndag 17. september 2023, klokken 07:23
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:12Lave biler er i mange tilfeller mere trafikkfarlig grunnet dette.
https://www.motor.no/aktuelt/suv-er-klart-farligst-for-syklister/247156
Forskjell på aktiv og passiv sikkerhet. Klart at større biler er farlige hvis det smeller.

Og så fins det jo tilfeller hvor syklister havner i blindsoner, men det gjelder da mere for lastebiler og slikt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Uansett skadede syklister eller ikke....

Ingenting slår den gode følelsen når man ser bedre over snøskavler i vinterfjellet i en SUV ift i en lav sedan.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA