Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sittehøyde 3 vs y.

Startet av Model3B, mandag 21. august 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

Model3B

Hei. Er det noen som har hatt begge bilene som vet noe om sittehøyden i 3 vs y? Har 3 nå men kunne tenkt meg en bil hvor jeg sitter litt høyere.

Gusse

Sitat fra: Model3B på mandag 21. august 2023, klokken 20:04Hei. Er det noen som har hatt begge bilene som vet noe om sittehøyden i 3 vs y? Har 3 nå men kunne tenkt meg en bil hvor jeg sitter litt høyere.
Har hatt begge. Du sitter definitivt høyere. Det blir nesten som du sitter opp på en boks. Personlig kunne jeg nesten tenkt meg å kunne sette setet litt lavere enn det går.
Så kort sagt, definitivt høyere.

geear

Betydelig høyere ja, du setter deg ned i 3, inn i Y. Du sitter også såpass høyt i Y at selv om det ikke er noen spesielt høy bil, så har du det lille ekstra overblikket i trafikken som du opplever i SUVer flest. Ser litt lenger frem forbi andre biler osv.

thebadger

Sitat fra: Model3B på mandag 21. august 2023, klokken 20:04Hei. Er det noen som har hatt begge bilene som vet noe om sittehøyden i 3 vs y? Har 3 nå men kunne tenkt meg en bil hvor jeg sitter litt høyere.
Kan ikke sammenlignes engang, jeg kjører helst laveste sittenivå i tm3, tmy føles ut som å kjøre varebil i forhold.
Du må nesten bare prøve en.

førategangtesla

Jeg har model y, men har også prøvd model 3. Du sitter definitivt høyere i model y og får bedre oversikt i trafikkbilde. Jeg er 1.89 høy og har hatt litt problemer med vondt i knær ved lengre kjøring tidligere, men i model y så får jeg en mer naturlig sittestilling med bøy i knær slik at jeg nå kan kjøre langtur komfortabelt. Det føles litt rart å sette meg ned i en "vanlig" bil nå da jeg er vant med den ekstra høyden/oversikten  :laugh:

Send en forespørsel til tesla om prøvekjøring av Model Y, så finner du ut av om det er bilen for deg. Baksetene er også høyere så du har bedre plass for både voksne og barn, for ikke å snakke om bagasjerommet som er gedigent med bakluke som går helt opp sammen med bakrute. Her har du også mulighet til å legge ned setene 40-20-40, vi har et forovervendt sete og en pute, selv da kan vi legge ned midtsete og få med hjem lange pakker fra ikea.

Hideyowife

Vi har begge. Bilene er veldig like, men også ikke like. Du sitter en god del høyere i Y. Der setter du deg inn i bilen. I 3 setter du deg ned i bilen.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Hysa

Har både 3 og Y. Jeg som er 186 foretrekker helt klart å kjøre Y, mens fruen kjører 3'ern. Jeg sitter mye bedre i Y, ettersom man sitter betraktelig mye høyere.

RJK

Er og fint for de i baksetet at man i Y kan få plass til beina under setet. Gjør mye med komforten på mellom-lang og lang tur.

Er og mulighet til å putte ting under. Selges skuffeløsning som kan åpnes enten mot fører/fremsete-passasjer eller mot baksetet-passasjerer.

For elbiler uten frunk, kan jo plassen under setet være en OK plassering av nødladeren og Type2-ladekabelen når bilen ellers er full av stuff i bagasjerommet.

Kan selvsagt og være et alternativ når frunk-biler også får frunken full av stuff. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. august 2023, klokken 09:19Er og fint for de i baksetet at man i Y kan få plass til beina under setet. Gjør mye med komforten på mellom-lang og lang tur.

Er og mulighet til å putte ting under. Selges skuffeløsning som kan åpnes enten mot fører/fremsete-passasjer eller mot baksetet-passasjerer.

For elbiler uten frunk, kan jo plassen under setet være en OK plassering av nødladeren og Type2-ladekabelen når bilen ellers er full av stuff i bagasjerommet.

Kan selvsagt og være et alternativ når frunk-biler også får frunken full av stuff. ;)
Bena under setet må man være forsiktig med, hvis man får tærne i klem når automatisk setejustering pågår så stopper den ikke.
står også advarsel om det i håndboken
Skjedde med kona, var bare flaks at jeg reagerte raskt nok til å stoppe den

Handyman

Sitat fra: thebadger på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:48
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. august 2023, klokken 09:19Er og fint for de i baksetet at man i Y kan få plass til beina under setet. Gjør mye med komforten på mellom-lang og lang tur.

Bena under setet må man være forsiktig med, hvis man får tærne i klem når automatisk setejustering pågår så stopper den ikke.
Det gjelder vel de fleste biler?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. august 2023, klokken 13:53
Sitat fra: thebadger på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:48

Det gjelder vel de fleste biler?
Lurer litt på hvordan akkurat det skal gå til, når, så vidt jeg har forstått, skinnene til setene på TMY sitter oppå disse forhøyningene. Man putter da vel beina under setet, ikke oppå disse forhøyningene.

Ergo burde vel føttene være bedre beskyttet enn på de bilene som har skinnene langs gulvet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lucaria

Jeg som kan få problemer i rygg noenganger syns det er helt forferdelig å sette meg i en 3 de ganger jeg hatt en på lån når Y vart på servise. Det er faktisk dealbreaker for meg. Ulempen i Y er att man vid en direkte sammenligning "gynger" en del i Y....her sitter man og bilen bedre på veien i en 3, men som sagt den er for slitsom å gå i og ur for meg.

thebadger

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 22. august 2023, klokken 20:34Jeg som kan få problemer i rygg noenganger syns det er helt forferdelig å sette meg i en 3 de ganger jeg hatt en på lån når Y vart på servise. Det er faktisk dealbreaker for meg. Ulempen i Y er att man vid en direkte sammenligning "gynger" en del i Y....her sitter man og bilen bedre på veien i en 3, men som sagt den er for slitsom å gå i og ur for meg.
Enig i at bilen krenger for mye, bor i Fredrikstad og her har de ingen lyskryss, bare rundkjøringer. Merker spesielt godt hvis man ligger i innerste felt at man blir slengt litt.
har vurdert å kjøpe inn kW senkesett, da får man betydelig mindre krenging uten å ofre komfort:

kaistian

Sitat fra: thebadger på onsdag 23. august 2023, klokken 07:39har vurdert å kjøpe inn kW senkesett, da får man betydelig mindre krenging uten å ofre komfort:
Den videoen har null verdi for her har dem tydelig juksa.
I slalåmkjøring starter standardbilen over dobbelt så lang unna kjeglene enn KW-bilen, når KW gjør det får så klart det resultatet de vil ha.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Ja, de kjører utvilsomt en mye tightere linje og gjør bråere rattbevegelser med den hvite, det utgjør enorm forskjell på hvordan bilen oppfører seg. "Billig" å redusere krengning med mindre vandring. Det er krenge/stabstagene som virkelig utgjør forskjell på dette, og der er stabstagene i BMW sin dynamic drive-pakke, med hydraulikkmotor midt på, helt enormt effektive.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA