Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av 19quiz76, tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:46

« forrige - neste »

darthy001

Sitat fra: DrSpark på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:46
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:16
Skoda Superb er vel i en klasse for seg når det kommer til innvendig plass og da spesielt i baksetet.

Du har ikke prøvd Renault Grand Espace :-).

Får man plass til tre barnestoler i bredden i baksetet på Model S? Hvis ja, vil jeg seriøst vurdere å bestille en.

Grand espace kommer vel mer i kategorien buss enn bil i denne sammenhengen :D

Men jeg mener at det står på Tesla sin sider at de skal være plass til 3seter i bredden. To med den amerikanske isofox-varianten latch og ett sete med vanlig belte.

Oreo

Sitat fra: Bent på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P
I USA kjører vel "ekte" mannfolk Pick-Up truck?
Jeg tolker det dithen at når Tesla har muligheten til å ikke ha noen girkasse Kanal så vil de fremheve dette.
Selv er jeg jo litt spent på dette, og vi trolig tenke wtf!? som nevnt...
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

darthy001

#32
Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. november 2012, klokken 22:03
Sitat fra: Bent på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P
I USA kjører vel "ekte" mannfolk Pick-Up truck?
Jeg tolker det dithen at når Tesla har muligheten til å ikke ha noen girkasse Kanal så vil de fremheve dette.
Selv er jeg jo litt spent på dette, og vi trolig tenke wtf!? som nevnt...

For meg med lange bein så er dette faktisk ett av de mest positive trekkene ved bilen. Jeg slipper å ha midkonsollen konstant presset mot kneet/leggen/låret som jeg må på de fleste andre nye biler. Valgte faktisk bort BMW X3 grunnet dette når jeg kjøpte ny bil for ett år siden.

Kunne dog gjerne sett flere oppbevaringsrom andre steder. Løsningen med koppholder på midtarmlenet ødelegger også litt for meg.

MEN det at får muligheten til kjøre flere timer uten vondt i høyrefoten veier glatt opp for akkurat det :)

Cobos

Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

petersv

Sitat fra: Cobos på tirsdag 20. november 2012, klokken 23:14
Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos

Denne du tenker på? http://www.teslaccessories.com/Teslaccessories.com/Gallery.html#8

For å være helt ærlig, synes jeg den ser helt forferdelig ut og vil ødelegge et ellers meget pent interiør. Det å sløse bort all plassen ser jeg heller ikke poenget med, en bedre løsning finnes nok helt sikkert.

Men idéen er god :)

Cobos

Sitat fra: petersv på onsdag 21. november 2012, klokken 18:02
Sitat fra: Cobos på tirsdag 20. november 2012, klokken 23:14
Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos

Denne du tenker på? http://www.teslaccessories.com/Teslaccessories.com/Gallery.html#8

For å være helt ærlig, synes jeg den ser helt forferdelig ut og vil ødelegge et ellers meget pent interiør. Det å sløse bort all plassen ser jeg heller ikke poenget med, en bedre løsning finnes nok helt sikkert.

Men idéen er god :)
Absolutt den jeg tenkte på, men hadde ikke sett hvordan den så ut som nesten ferdig. Jeg ser det som sannsynlig at jeg kunne tenke meg en slik en, men må nesten få min Model S før jeg vet...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

petersv

Sitat fra: Cobos på onsdag 21. november 2012, klokken 18:59
Absolutt den jeg tenkte på, men hadde ikke sett hvordan den så ut som nesten ferdig. Jeg ser det som sannsynlig at jeg kunne tenke meg en slik en, men må nesten få min Model S før jeg vet...

Cobos

Jeg har en designkamerat, skal spørre om han har noen tanker om et bedre design, med rom slik at man faktisk får utnyttet den gedigne plassen til noe mer enn en koppholder ;) Han har forresten stått for designet på en elektrisk motorsykkel: http://www.wired.com/autopia/2012/07/roskva-cf-bike/

Epleskreller

Jeg var nok litt påvirket av at forsetet var maks bakover da jeg forsøkte å sette meg inn i bilen.. mulig plassen var helt OK til bakovervendt barnesete :)

En annen ting jeg glemte var handskerommet. Jeg syns dette spratt litt for fort ut. Dette er kun en detalj som ikke betyr så mye, men jeg syns det virket litt mindre robust ut enn de som har en "kontrollert" bevegelse..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fredag

Minus: Litt trangt å komme inn bakdøren. Jeg stanger hodet i taket når jeg sitter i baksetet. Selv om jeg er et par cm lavere enn Elon Musk. Nakkestøttene bak er så små at de umulig kan være lov i Europa. Kantene på plastfilmen på panseret var veldig synlige.

Pluss: Butikken var full av positiv og hjelpsom betjening idag. Lakkprøvene til model S er utstilt i butikken. Glasstaket virker veldig kult, men er deaktivert på bilen som er på besøk nå. Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas, som skal gi en del raskere lading enn 1-fas. Bra, for sikringsskap 32A 3-fas er allerede installert i garasjen. Når kommer det kommunale ladestolper med 32A 3-fas?

Gleder meg til å prøvekjøre. :-)

Lurer på hvor stor andel av Model S kjøperne som har elbil fra før?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#39
Sitat fra: fredag på lørdag 24. november 2012, klokken 00:07
Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas,
Den europeiske versjonen av model S må nok pent støtte lading med 400V 3-fas, så får vi håpe at de vet om at sitt største marked i Europa er Norge med et sært 230V system og bygger en lader som er såpass universal at den dekker f.eks. fra 200-460V og både TN og IT nett. Dette er egentlig ingen heksekunst bare de er klar over det. De som planlegger en Europatur får da ytterligere 70% ladeeffekt.
Det krever dessverre en litt spesiell vri på hvordan Menneks kontakten skal kobles for 3fas 230V IT.
Det burde vært en norm for dette, kanskje den finnes, en sak for elbilforeningen?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. november 2012, klokken 00:54
Sitat fra: fredag på lørdag 24. november 2012, klokken 00:07
Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas,
Den europeiske versjonen av model S må nok pent støtte lading med 400V 3-fas, så får vi håpe at de vet om at sitt største marked i Europa er Norge med et sært 230V system og bygger en lader som er såpass universal at den dekker f.eks. fra 200-460V og både TN og IT nett. Dette er egentlig ingen heksekunst bare de er klar over det. De som planlegger en Europatur får da ytterligere 70% ladeeffekt.
Det krever dessverre en litt spesiell vri på hvordan Menneks kontakten skal kobles for 3fas 230V IT.
Det burde vært en norm for dette, kanskje den finnes, en sak for elbilforeningen?
Jeg skal ikke prøvekjøre før 8. desember, men da skal jeg til gjengjeld ha med meg en som jobber med elektro-standardisering, så jeg kan legge ut litt info i etterkant om hva som kommer ut av dette. Det forutsetter dog at den som blir med fra Tesla har svært gode kunnskaper om temaet...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

"Fredag", på mandag virket glasstaket. Det var enkelt å styre og bevegde seg pent.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Glasstaket fungerte alle dager jeg var der. Fikk til og med et lite sekund hvor bilen ikke ba om nøkkelen (mon tro om han som hadde den var rett ved?).

Glasstaket var supersmooth, lett å operere. Jeg reagerte endog på at det laget en "skrapelyd" nede i plasten på venstre siden av foten min o det øyeblikket det lukket seg. Helt sikkert ubetydelig og lyd som bare forflyttet seg noe voldsomt, men håper ikke dette er noe vi ser mer av.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

gbzdoc

La også merke til dette, men fikk inntrykk at det var et eller annet den gjorde for å låse taket helt. Merkelig lyd...

Øyvind.h

Jeg testet også glasstaket når jeg var i butikken. Fungerte helt feilfritt og var stillegående. Hørte altså ikke noen skrapelyd, men jeg har lest på det amerikanske forumet at flere eiere har påpekt en skrapelyd fra taket. Så det kan meget godt være dette er noe som må tas tak i!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA