Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av 19quiz76, tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:46

« forrige - neste »

19quiz76

Det norske markedet fikk en ekslusiv sniktitt av en Model S Beta tidligere i år, men nå, for første gang noensinne, vil en helt ferdig produksjonsmodell av Model S være utstilt på vårt Showroom i Oslo i en begrenset tidsperiode!

Vårt Tesla-team vil være tilgjengelige for å gi omvisninger av bilen og tekniske demonstrasjoner av den fantastiske 17" touchscreenen.

Besøkende vil også få mulighet til å oppleve vårt interaktive Design Studio og lære om de mange unike funksjonene til Model S.


MODEL S UTSTILLING, ÅPNINGSTIDER:

Ekslusiv sniktitt for Tesla-kunder
Mandag 19 november | 10.00 – 17.00

Offentlig utstilling
Tirsdag 20 november | 10.00 – 17.00
Onsdag 21 november | 10.00 – 17.00
Torsdag 22 november | 10.00 – 19.00
Fredag 23 november | 10.00 – 16.00
Lørdag 24 november | 10.00 – 15.00

TESLA STORE OSLO
Verkseier Furulundsvei 16C
0668 Oslo

Prøvekjøring av Model S vil ikke være mulig disse datoene, men alle reservasjonsholdere vil bli kontaktet innen kort tid for å prøvekjøre Model S ved vårt Showroom i Oslo.

Hold et øye etter denne ekslusive invitasjonsmailen i din inbox de nærmeste dagene!

Har du ikke en Model S reservasjon enda? Reserver en nå og kontakt oss på +47 21 06 19 29 for å booke en prøvekjøring, før det er for sent!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

mrjalle

Jeg fikk også den, men la ikke merke til det om at vi snart blir kontaktet for prøvekjøring før jeg leste det her - uten alle bildene. Det blir bra! Gleder meg sinnsykt! Håper det blir veldig snart, dess nærmere jul vi kommer, dess vanskeligere blir det å ta seg en Oslo-tur....

Øyvind.h

Tar en tur dit nå klokken ti. Håper det ikke blir så alt for mye trengsel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Foleson

Det blir ikke en tur til Oslo i denne omgang, men vi får vel se hva som skjer når den invitasjonen til prøvekjøring kommer....
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

PAS

ringte nr som angitt over og fikk en engelsspråklig mann i tale. Han kunne ikke gi meg noen eksakt dag for prøvekjøring, men lovte at vi som har reservert ville bli kontaktet "very soon"
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Milzit

Så da kan det virke som det blir prøvekjøring av US-versjon..

Øyvind.h

#6
Da var besøket overstått. Det var ganske mange der når jeg kom, og flere ble det i løpet av besøket. Var der en snau halvtime og kikket.

Dashboard
Fikk sittet både i baksete, passasjersete foran og førersetet foran.
Når jeg satt meg bak rattet ble jeg rett og slett litt satt ut over hvor moderne bilen føltes. Betjeningen av 17" skjermen var som å håndtere en iPad. Menyene var oversiktlige og enkle. Bak rattet glemte jeg meg rett og slett litt bort og ble kanskje sittende litt lenger enn jeg burde mtp alle som ventet tålmodig :) Etter å ha sittet bak rattet i Model S blir det en enda større nedtur å måtte kjøre Passaten et halvt år til.
Finishen var feilfri og lekker! Om man liker moderne interiør overgår bilen helt klart A6, 5-serie mm. Å betjene ting som temperatur, setevarme etc. fra skjermen trodde jeg skulle bli knotete, men jeg traff med enkelhet uten å måtte nistirre på skjermen.



Bagasjerom
Bagasjerommet var litt mindre enn forventet. Utformingen gjør det mindre praktisk enn en vanlig stasjonsvogn, men det dype og store hullet i bagasjerommet tror jeg vil passe perfekt å legge deler av barnevognen i. Målte hullet til å være 40 cm bredt, 95 cm langt og 25cm dypt.
Bagasjerommet foran var også litt mindre enn forventet, men god plass til 2-3 bager, evt. helgens handleposer.
Jeg ble litt skuffet over bagasjeplassen. Bakgrunnen for skuffelsen var at bagasjerommet målt i liter skulle være langt større enn Passaten. Det er mulig det er større enn Passaten i volum, men Passaten er mer praktisk med sitt firkantede bagasjerom. Jeg er ikke i tvil om at jeg får inn mer i Model S, men når man blir forespeilet at lastekapasiteten skal være enorm, for så å oppleve den som kun litt bedre enn det du har i dag, blir man litt skuffet. Pakker man smart får man inn mye mer i Model S, så det blir nok kjøp. Men som sagt, ble litt skuffet.

Seter
Forsetene var gode og passe myke. De har nok dårlig sidestøtte ved aktiv kjøring, men de føltes gode og støttende generelt sett. De var lette å justere, og jeg fant raskt en god sittestilling.

Baksetet derimot synes jeg var mindre enn forventet. Jeg er ca 187cm. Jeg skallet ikke i taket, men det var ikke mye å gå på. Nakkestøttene ga ingen støtte for meg og sitteputen kunne med fordel vært lenger. Også i baksetet oppleves bilen som svært moderne, og finishen var feilfri.
I mine øyne vil E-klasse og 5-serie være mer komfortable langturbiler for voksne personer i baksetet med høyde over 180cm.
Kort fortalt påpeker jeg at en bil med kupeform ikke gir den samme romfølelsen i baksetet som en stasjonsvogn, men jeg hadde foretrukket baksetet i en CLS fremfor Model S.

Eksteriør
Det er bare en ting å si: lekkert! Jeg synes bilen er pen på bilder, men å se den i virkeligheten var allikevel overraskende positivt. Den er bred, ganske lav og har svært pene linjer. Det er tydelig at de har lagt innsats i å gjøre bilen pen, samtidig som dette på enkelte punkter går ut over interiørplass, bagasjeplass etc.
Bilen hadde 19" felger og jeg var redd dette ville se smått ut, men i mine øyne er 19" en perfekt mellomting av størrelse og komfort. Kommer ikke til å gå for 21" etter at jeg har sett bilen med 19".
Synes eksteriøret ligger noen små hakk over Audi A7 og A5 sportback.

Dører/dørhåndtak
Setter dette som et eget punkt da jeg var veldig spent på hvordan håndtakene og dørene ville fungere. Helt ærlig trodde jeg at jeg ville valgt ordinære håndtak om det var en opsjon. Å dille med superfancy håndtak trodde jeg bare var en gimmick. Håndtakene fungerte som en drøm. Svært enkle å betjene. Jeg så mange som klønet med dem, men når de hadde testet et par ganger og forstått prinsippet gikk alt problemfritt. Håndtaket sklir elegant ut og døren åpner seg når du berører håndtakets innside. Dørene i seg selv er pene, og glasset er rammefritt. Innsiden av dørene har en pen utforming, så det er åpenbart at design har stått høyt også her.

Min konklusjon er at jeg forventet mer på enkelte punkter, samtidig som den overgikk forventningene på andre punkter. Det blir definitivt kjøp, og det morsomme er at den beste opplevelsen gjenstår. Det alle biljournalistene skryter av er kjørefølelsen.

Her er noen bilder jeg tok:

















Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sponzo

Hei Øyvind og takk for innlegg og bilder fra besøket ditt idag.

Har lyst å dra innom selv, men i invitasjonen stod der at mandagen var forbeholdt Tesla eiere. Ble du spurt om dette i butikken.

Jeg har jo lagt inn en reservasjon på Model S som så mange andre, men kjører A5 Sportback så jeg har ingen Roadster i garasjen.

Skulle gjerne ha sett bilen med 21" felgene, men fint å se at de har fått inn riktig fargekombinasjon.   :)

Øyvind.h

Sitat fra: Sponzo på mandag 19. november 2012, klokken 13:09
Hei Øyvind og takk for innlegg og bilder fra besøket ditt idag.

Har lyst å dra innom selv, men i invitasjonen stod der at mandagen var forbeholdt Tesla eiere. Ble du spurt om dette i butikken.

Jeg har jo lagt inn en reservasjon på Model S som så mange andre, men kjører A5 Sportback så jeg har ingen Roadster i garasjen.

Skulle gjerne ha sett bilen med 21" felgene, men fint å se at de har fått inn riktig fargekombinasjon.   :)
Hei. Ble ikke spurt om noe i døra, men anser meg selv som kunde ettersom be har reservert og betalt depositum for Model S. Reservasjonsholdere er garantert velkomne i dag!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sponzo

Supert, da blir det en tur til Alnabru på meg.  :o)

Takk for svar!

Espen Hugaas Andersen

#10
Nå når det er like før det blir mulig med prøvekjøringer, så kan jeg si at jeg har allerede prøvekjørt Model S i USA. Jeg ble oppfordret til å ikke fortelle om det på forum før det ble mulig å prøvekjøre i Norge. (Jeg antar de ikke hadde lyst til å ende opp med å ordne prøvekjøringer i USA for dusinvis med nordmenn.)

Jeg kontaktet Tesla i August fordi jeg visste jeg ville være i San Francisco i et par uker i September, og det ville så klart være kult å prøvekjøre Model S. Til å begynne med fikk jeg ingen garantier, men i begynnelsen av September endte jeg opp med å motta en epost der jeg fikk prøvekjøre 19. September, ved butikken Santana Row i San Jose. Det sto jeg måtte ha med meg et internasjonalt førerkort (det er egentlig bare en oversettelse av alt som står på førerkortet), noe jeg ikke kunne ordne i tide, så jeg ble veldig i tvil om jeg ville få muligheten til å prøvekjøre. Men uansett bestemte jeg meg for å møte opp, fordi i verste fall ville jeg kunne sitte på mens en ansatt kjørte.

Når den 19. kom, kjørte jeg, min samboer og broren min til San Jose, og fant fram til Santana Row - et ganske high-end shopping distrikt, der alle så ut som at de minst hadde hatt 5 plastiske operasjoner. I parkeringshuset passerte vi en grå 85 kWh Performance Model S, som jeg innså jeg snart ville sitte i. :) Vi fant fram til butikken, og til alt hell var det faktisk en jente der som kunne litt norsk, fordi faren var norsk. Hun forsto det som var skrevet på førerkortet mitt, og så snart jeg signerte på et dokument der jeg er ganske sikker på jeg tok alt ansvar for det som eventuelt skulle skje med bilen, satte jeg og en eldre mannlig ansatt kursen mot parkeringsplassen. (Jeg er faktisk ikke helt sikker på om han var ansatt eller ikke - han snakket om at han hadde mottatt sin Model S, noe som nesten måtte bety han hadde en Founders serie eller en veldig tidlig Signature Special serie. Jeg kan ikke si jeg brydde meg spesielt mye, for jeg var i ferd med å få prøvekjøre Model S!)

Når vi kom til bilen viste han oss litt om hvordan nøkkelen fungerte, og vi satte oss inn. (Jeg innså først i etterkant at jeg faktisk aldri var borti nøkkelen.) Jeg i førersetet, den ansatte foran i passasjersetet, og broren og samboeren min i baksetet. Først gikk vi litt igjennom hvordan skjermene fungerte, hvordan å velge mengden regenerativ bremsing, hvordan å sette den i drive, park, osv.

Og så begynte vi å kjøre - ganske umiddelbart kom jeg borti cruise-kontroll spaken i stedet for blinklys, men det var en feil jeg gjorde kun en gang. Den er litt feilplassert, men ikke til en så stor grad at det er ett reelt problem. Vi kjørte en runde der vi var innom både vanlige bygater, og motorvei, og jeg syns det var en ganske grei runde. Ganske raskt etter at vi forlot butikken kom vi til et lyskryss, der jeg endte opp med å være fremst. Klar over at dette kunne være en av de få mulighetene til å prøve akselerasjonen kjørte jeg på med full guffe. Det er en helt utrolig følelse, veldig jevn og absolutt kraftfull. Jeg tror ikke bilene bak meg hadde begynt å bevege seg innen jeg var ute av lyskrysset... Og de sjokkerte lydene fra baksetet, nærmest fnising, gjorde opplevelsen absolutt mer morsom. Etter at vi kom ut på motorveien skulle jeg legge meget felt lengre inn, der trafikken gikk i kanskje 60-70 mph mens trafikken i mitt felt lå kanskje i 40-50 mph. Da var det bare å såvidt berøre gasspedalen og legge seg inn. Man var allerede oppe i riktig hastighet før man kunne blunke. :) En annen situasjon var en skarp svingete påkjøringsrampe der den ansatte sa klart ifra: "Her kan du gi på så mye du bare vil." Jeg ga på så mye jeg turte, som ikke var rent lite, og fortsatt satt bilen på veien som støpt fast. Det var ingen antydning til at bilen nærmet seg grensene av det den klarer.

Andre inntrykk:

- Lydnivået var kjempebra, selv ved høye hastigheter.
- Når jeg skulle parkere kunne jeg føle at det er en ganske stor bil, men ellers føltes den ikke noe spesielt større enn hvilken som helst annen bil. Leiebilen jeg hadde i San Fransisco var en Kia Soul, og før det i Mexico kjørte jeg en Cheverolet Chevy (liten to-dørs hatchback) i to uker, så jeg var nok ganske vant til å kjøre små biler på tidspunktet jeg prøvekjørte Model S. Størrelsesmessig følte jeg det ikke som en spesielt stor overgang til Model S, med unntak av når jeg skulle parkere.
- Setene var helt fine.
- Skjermene oppførte seg helt perfekt under kjøring. De var ikke forstyrrende eller upraktiske på noen som helst måte.
- Alle de Tesla-ansatte jeg snakket med var hyggelige og hjelpsomme. De var absolutt profesjonelle og tillitsvekkende. Og veldig engasjerte når det gjelder elbiler!

En ting jeg ikke likte på bilen var speilene, men jeg mistenker dette er noe som kun er i USA. Speilene forstørrer så mye at man kan se nesehårene på sjåføren i bilen bak, men til gjengjeld er blindsonene på størrelse med et kontinent. Dette førte til en nestenulykke ved en anledning der jeg skulle legge meg ut et felt. Jeg sjekket speilet, og deretter blindsonen, og så begynte jeg å legge meg ut. Akkurat i tide så jeg en bil som kom ut av blindsonen og fikk svingt tilbake i feltet mitt igjen. Jeg fikk tydeligvis ikke sjekket hele blindsonen, da den var enorm. Jeg håper de europeiske reglene er slik at mer normale norske speil er påkrevd. (Men uansett er det nok kun et spørsmål om tilvenning.)

Alt i alt er jeg kjempeimponert over hvordan bilen oppfører seg og Tesla som selskap. Jeg har ikke store samvittighetskvaler ved å si at Model S er den beste bilen jeg har noensinne kjørt, og ikke bare det, Tesla Model S er veldig mulig den beste bilen noensinne laget.

Jeg må på en eller annen måte finne penger til både hus og bil, men hittil har jeg ikke funnet pengene til bil, kun pengene til å bygge hus. Er det noen som har en halv mill til overs? :/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

darthy001

#11
Jeg fikk også tatt meg en tur til Alna idag, og må si at jeg rett og slett ble meget positivt overasket over bilen. Forventningene mine var skyhøye før jeg kom dit, og de bli ikke lavere etter en time med kikking og "tafsing:


  • Bagasjerommet bak var for min del akkurat som forventet. Veldig stort og da spesielt når man tar med ekstrarommet bak bakhjulene. Bør være god plass til f.eks barnevogn +++.

  • Frunken var litt mindre enn jeg trodde.
  • Interiørkvaliteten var helt topp. Som tidligere Audi A5-eier og meget glad i Audi-interiør så må jeg si at Telsa S var noen hakk over Audi i opplevd kvalitet. Det rett og slett oste luksus i alle kanter.
  • Setene var komfortable, men åpenbart amerikanske med lite sidestøtte.
  • Som en ganske lang mann på ca 195cm fikk jeg god plass foran og klarte faktisk å sette meg ned bak meg selv når jeg hadde stilt inn førersetet i full "råneposisjon". Ikke galt. I tillegg fikk jeg i nevnte råneposisjon høyrebeinet inn under midtkonsollen slik at jeg ikke dunket benet der. Det er ett stort problem for meg på andre biler!
  • Rattet kunne justeres bra slik at jeg fikk en meget komfortabel stilling selv med setet langt bak. Stort pluss!
  • Plass i baksetet var ok, setene komfortable, men jeg gikk i taket når jeg lente hodet til siden. Kunne nok til nød ha vært med på langtur.
  • Størrelsen på bilen var litt forvirrende. Den er veldig bred, men jeg trodde den skulle være lengre. Gleder meg til prøvekjøring for å se hvordan den føles da. Personalet hintet om prøvekjøring for de med reservasjon før nyttår!

Alt i alt så skal det nå mye til for at det ikke blir kjøp på meg. Eneste hinderet jeg ser er at det kommer rapporter om vesentlig redusert rekkevidde på vinteren i Norge.

Bilen var så lekker at jeg må ta med kone og barn senere i uken for enda en titt :)

PS! Har aldri sett så mange smilende og fornøyde folk se på en bil. Selv på div bilmesser med de mest eksotiske bilene som finnes.

19quiz76

Sitat fra: darthy001 på mandag 19. november 2012, klokken 14:57
Alt i alt så skal det nå mye til for at det ikke blir kjøp på meg. Eneste hinderet jeg ser er at det kommer rapporter om vesentlig redusert rekkevidde på vinteren i Norge.


Den lystige (not!) dansken mente at rekkevidden om vinteren bare vil påvirkes av bruk av varmeapparat. Ca 7% reduksjon var det de hadde klart å måle på Roadsteren, tviler på at det blir særlig mye høyere på Model S.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

#13
Svar på noen spørsmål jeg hadde:

Q: Gjøres det tiltak for å sikre mot veisalt?
A: Nei, Tesla mener det ikke trengs. Roadsteren har imidlertid Carbon-plater under batteripakken, så man mangler konkret erfaring

Q: Er bilen nå testet i euro ncap?
A: Ja, fem stjerner (full pott) på alle områder

Q: redusert rekkevidde om vinteren?
A: Ca 7% reduksjon i kjørelengde med varmeapparat på fullt, ingen reduksjon utover det.

Q: Hastighetsbegrensning med demperei høyeste posisjon?
A: Bilen senker seg til laveste innstilling i hastigheter over 80 km/t

Q: Vil Model S komme med awd?
A: Vet ikke (etter mye nøling og stamming)

Q: Er det lovbestemmelser som hindrer montering av hengerfeste?
A: Vet ikke

Q: Vil Tesla kunne utføre reparasjoner på de dyre aluminiumspanelene?
A: Ja, gjennom samarbeidspartnere.

Q: Vil man måtte bytte hele batteripakken ved f.eks en kollisjon?
A: Nei, man kan skifte ut moduler

Q: Hva koster ny batteripakke og når må den skiftes?
A: Uvisst, men på Roadsteren kan man bestille nytt batteri ved kjøp som byttes etter 7 år. Dette koster $9000, basert på antatt pris om 7 år. Men et bytte utenom denne ordningen kommer på mellom 200.000-250.000(!)

Var det jeg kom på i farta, supplerer etter hvert som jeg kommer på mer :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Oreo

Sitat
PS! Har aldri sett så mange smilende og fornøyde folk se på en bil. Selv på div bilmesser med de mest eksotiske bilene som finnes.
Sikkert fordi denne bilen faktisk er oppnåelig for folk, mens på div. bilutstillinger er bilene fjerne drømmer?

Tusen takk til de som bidrar med informasjon, innrykk og synspunkter for oss som ikke er der, eller har mulighet til å komme  :-*

Har vurdert å bestille flybillett opptil flere gang, men prøver å vente til prøvekjøringen istedenfor.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA