Hovedmeny

Bestilt Model Y, Hva trenger jeg?

Startet av Sondrejt, torsdag 17. august 2023, klokken 09:35

« forrige - neste »

Sondrejt

Heisann! Har bestilt en model y, og klarer knapt vente til den kommer. Tenker å bestille inn litt ekstrautstyr som gulvmatter i plast, setetrekk bak/forran eventuelt, skvettlapper? Noen ting folk tenker er lurt å ha? Eventuelt hvor jeg bør bestille fra om jeg ikke skal bestille direkte fra tesla?

andy99

Er vel bare gummi/plast matter som er nødvendig.
Bestill fra tesla eller direkte fra aliexpress og hopp over gribbene som selger samme varer til mangedobbel pris.  Styr unna begood, bilkomponenter etc
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Klykken

Kan anbefale 3Dmaxpider sine matter. Høykant, 101% passform, lett å rengjøre og viktigst av alt DE BLIR IKKE GLATTE når de er våte.

Skaff også to rister til ventilasjonskanalene under forsetene så slipper du at det faller grus og skitt inn som lager leven oppå batteripakken.

Jeg kjøpte fra Begood, og vil ikke si at de er gribber. Du får med norsk reklamasjonsrett og har norsk kundeservice å forholde deg til. Rask levering og.

Ellers er det lite ekstra man trenger etter min bok
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Du trenger ingenting annet enn takstativ, hvis du skal ha noe på taket. :)

Bruker stoffmatter året rundt, lunt, pent og behagelig. Bare å støvsuge når de er skitne, evt spyle/børste de og la de tørke først. Gummimattene til Tesla er fine, men blir aldri rene igjen når de først har blitt skitne.

Klykken

Benyttet stoffmattene på en BMW jeg hadde, og ja det er bare å støvsuge når de blir skitne, men så må du støvsuge de ukentlig eller mer om du ikke vil ha bilen full av sand. Blir de våte (snø som dras med inn spesielt) så må de tørkes for at det ikke skal bli surlukt og etterhvert mugg. Tråkker du i hundedritt må du kaste mattene. Fordelene med plast/gummimatter med kant er at alt holder seg på matten - tilogmed søle og vann og ingenting trekker inn (f.eks hundedritt). Ta ut mattene spyl de, og tørk de med en klut og sett de inn igjen. Misfarget gummi/plast kan du friske opp med mye forskjellige remedier.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Hvis du bor et sted med mye snø og du går mye ut og inn av bilen er det sikkert nyttig med gummimatter. For folk flest er det unødvendig.

Skvettlapper foran følger med.

Jeg har bokser i de to midtkonsollene, en boks på gulvet bak midtkonsollen og bokser under forsetene. Alt fra AliExpress. Har også svarte emblemer, spoiler og alu-pedaler, men det er bare kosmetisk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. august 2023, klokken 12:50Benyttet stoffmattene på en BMW jeg hadde, og ja det er bare å støvsuge når de blir skitne, men så må du støvsuge de ukentlig eller mer om du ikke vil ha bilen full av sand. Blir de våte (snø som dras med inn spesielt) så må de tørkes for at det ikke skal bli surlukt og etterhvert mugg. Tråkker du i hundedritt må du kaste mattene. Fordelene med plast/gummimatter med kant er at alt holder seg på matten - tilogmed søle og vann og ingenting trekker inn (f.eks hundedritt). Ta ut mattene spyl de, og tørk de med en klut og sett de inn igjen. Misfarget gummi/plast kan du friske opp med mye forskjellige remedier.
Jeg bor på Vestlandet, vi har/har hatt hund og hest og en haug med unger, alt som kan dra med seg søle og snø, alltid masse prosjekter, hytte på fjellet og parkerer i skauen. Har stort sett hatt stoffmatter i bilene de siste ti årene, aldri opplevd sur lukt eller mugg.

Syns det er spesielt at folk skal raide autohobby og Aliexpress og hva de nå heter alle disse, for elendige Kina-produkter som sendes med fly jorda rundt, før de i det hele tatt har fått de miljøvennlige bilene sine. :)

Rosstopher

Sitat fra: geear på torsdag 17. august 2023, klokken 14:39Syns det er spesielt at folk skal raide autohobby og Aliexpress og hva de nå heter alle disse, for elendige Kina-produkter som sendes med fly jorda rundt, før de i det hele tatt har fått de miljøvennlige bilene sine. :)

Det er vel bare passende når bilen kommer fra Kina? Omtrent som å bestille deler fra USA til en amerikansk bil?  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

førategangtesla

Jeg bestilte gummimatter med kant samt ekstra oppbevaring til rommet under skjermen i bilen som kan draes frem og tilbake for å komme til rommet under.

Jeg skal legge inn bestilling på nye skvett lapper før vinteren.

Utover det så er det egentlig ikke noe jeg savner.

Anbefaler deg å få bilen før du vurderer hva du trenger.

thebadger

Sitat fra: Sondrejt på torsdag 17. august 2023, klokken 09:35Heisann! Har bestilt en model y, og klarer knapt vente til den kommer. Tenker å bestille inn litt ekstrautstyr som gulvmatter i plast, setetrekk bak/forran eventuelt, skvettlapper? Noen ting folk tenker er lurt å ha? Eventuelt hvor jeg bør bestille fra om jeg ikke skal bestille direkte fra tesla?
Ingenting ekstra er nødvendig, oppbevaring i midtkonsollen og armlenet er veldig kjekt.
Setene er trekt i plast (vegan leather), så du trenger bare setetrekk under barnestoler (disse gnisser ofte mot overflaten). Bruk eventuelt magic eraser når du skal selge bilen (ikke til vanlig, siden det bokstavelig talt pusser vekk overflaten).
Matter er jo subjektivt, jeg foretrekker å kjøre barbeint så da er det stoffmatter som gjelder.

Kim-

Sitat fra: thebadger på lørdag 19. august 2023, klokken 18:35Matter er jo subjektivt, jeg foretrekker å kjøre barbeint så da er det stoffmatter som gjelder.

The one and only?

På vinteren også?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på lørdag 19. august 2023, klokken 23:38
Sitat fra: thebadger på lørdag 19. august 2023, klokken 18:35Matter er jo subjektivt, jeg foretrekker å kjøre barbeint så da er det stoffmatter som gjelder.

The one and only?

På vinteren også?
Jepp. Spørs jo hvor langt jeg skal, snakker ikke om tur i butikken liksom.
hvis det er gjørmete eller mye snø (eller gud forby, avføring) så slenger jeg uansett skoene i en pose. Uavhengig av matte er ikke det noe jeg vil gni utover

Kim-

Så en tur til butikken i snøvær så hiver du skoene i en pose for du ikke vil gni dette utover. Høres ut som behovet for matter er sterkt til stede
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på søndag 20. august 2023, klokken 10:17Så en tur til butikken i snøvær så hiver du skoene i en pose for du ikke vil gni dette utover. Høres ut som behovet for matter er sterkt til stede
Enda et bevis på at det er lettere å skrive enn å lese.

Man kan, og bør, banke av skoene hvis det er masse snø eller vann på dem. Både for å unngå søl og for å redusere fuktighet inne i bilen. Fuktighet inne i bilen kan blant annet medføre dugg på vinduene.
Dette kan enkelt utføres på følgende måte
Steg 1: åpne døren
Steg 2: sett rumpa i setet med bena ut av døren
Steg 3: bank skoene mot hverandre til du har fått av tilstrekkelig mengde
Steg 4: flytt bena inn i bilen, og fortsett som normalt

Men som nevnt er det opp til hver enkelt. For egen del tenker jeg at hvis fottøyet mitt er så skittent at jeg ikke ville gått inn i gangen vil jeg heller ikke gå inn i bilen med dem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA