Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samferdsedselsdepartementet er tilhengere av sunn fornuft

Startet av 19quiz76, tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:35

« forrige - neste »

19quiz76

Har garasjeplass i felles garasjeanlegg, og det er montert stikk ved min plass. Har en Model S i bestilling, men vil gjerne vite hva slags ladehastighet jeg kan forvente. Kan man måle Ampere ut fra stikket med måleinstrument, eller er jeg på vidda nå? Vil helst ikke involvere eier av garasjeanlegget *kremt*
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

PK

Hei.

Nei, det kan du ikke gjøre.
Du kan enten anslå det ved å se på tilkoblingslederene om det er 1,5 eller 2,5mm2 som er tilkoblet. (da er du en dreven fagperson)
Eller du kan se på sikringen.
Men, husk at sikringen gir totalt max ampere, men er det flere stikkontakter på den samme kursen, så vil den ryke om dere er flere som lader på samme kurs.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

laumb

Sett i et apparat som bruker mye mer enn 10A. Når anlegget tar fyr eller sikringen smeller, så vet du at det var 10A anlegg. Holder det seg og det trekker godt med strøm lenge, så er det 16A.

Vet du hvor langt unna sikringsskapet kontakten er? Er det under 20metet strekk så bør kabel være 2,5mm^2. Er det over 20meter, så sier det deg ikke så mye da de kan ha benyttet større kabel til 10A for å ikke få spenningstap.

Eller, du kan sjekke sikringen? Har du ikke tilgang? Si at du vil vite det med tanke på fremtiden. Trenger ikke forklare hvorfor?



_____
Tapatalkin' from iTalatut.

svingen

#3
Det står ofte i boretslag/sameier att skal kun brukes til motorvarmer osv slik som det gjør hos meg http://www.lillebergbrl.no/?did=9114120  sanyslighvis  er det kanskje 1 stk 16amp til flere garasjer er det gammelt kan det her nesten garanteres.

du kan jo ta med deg vannkokeren ut og se hvordan det går det trekker ofte over 2000wat (ca 10 amp) og par andre ting og se hvordan det går....husk att det kan være du må belaste den over tid før strømmen går og hvis du er "aleine" og ingen andre bruker størm kan det jo ofte gå bra.

eventuelt kan du kjøpe den her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html og sette på 6amp (ca 1300watt) tar jo lit tid og lade og men siden du har såpass mye batteri som tesla har så har du vel noe tid og lade på og ;) tar "bare" 2.5ganger så lang tid ;) (vs 16amp)

så kjøper du den med  85 kWh tar det da 65 timer og fulle lade (85000/1300)  får du laddet på 16amp (3500wat) vil det ta ca 24 timer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

19quiz76

Hmm.. Tviler på at jeg kan tyde noe ut av dim på lederne, men mindre diameter av selve ledningen frem til stikket kan fortelle meg noe.

Tror jeg skal sjekke med eier, jeg - er vel mest fair uansett ;)

Takk for gode svar uansett!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: svingen på søndag 18. november 2012, klokken 22:10
eventuelt kan du kjøpe den her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html og sette på 6amp (ca 1300watt) tar jo lit tid og lade og men siden du har såpass mye batteri som tesla har så har du vel noe tid og lade på og ;) tar "bare" 2.5ganger så lang tid ;) (vs 16amp)

Det er ikke nødvendig å kjøpe egen kabel til Model S, den medfølgende virker helt fint. Ladestrømmen kan settes ned fra skjermen inne i bilen, ihvertfall ned til 6A og kanskje ennå lengre ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Ladehastigheten kan regnes etter følgende tommelfingerregel: Hver 1A lading gir 1,5 km/t ladehastighet.

Med 6A lading vil du med andre ord lade opp tom bil til 400 km rekkevidde på rundt 2 døgn.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2012, klokken 09:08
Ladehastigheten kan regnes etter følgende tommelfingerregel: Hver 1A lading gir 1,5 km/t ladehastighet.

Med 6A lading vil du med andre ord lade opp tom bil til 400 km rekkevidde på rundt 2 døgn.  ;)
Eller sagt på en annen måte. Dersom bilen kan stå med 6 A lading 18 timer/døgn i 5 dager (10 timer natt + 8 timer på jobb) har en strøm nok for 800 km/uke. 400 mil i helgen + 8 mil daglig. Et stort batteri vil for de fleste bety mindre behov for hurtiglading daglig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Artig hvordan an kan se en ting fra hver sin vinkel.

www.Wave2012.net kjørte vi 2600 km på 2 uker, men kunne ut fra dette ha kjørt over dobbelt så langt, og ladet med 1/3 strømstyrke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Ja et stort batteri gir helt andre muligheter.
200 km/dag gjør en unna på ca. 4 timer. Kan en da lade med 10A i 14 av de timene en ikke kjører holder en dette vedlike. Med ca 400 km i reserve ved start kan en trykt variere fra 10 timer ene dagen til 16 timer 2 andre dager.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA