Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?

Startet av Tara, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:15

« forrige - neste »

Tara

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. september 2023, klokken 11:53
Sitat fra: Tara på torsdag 07. september 2023, klokken 16:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. september 2023, klokken 21:34Sånn apropos ladeboks så ser jeg at Zaptec har redusert prisene kraftig de siste årene. F.eks. på Elektroimportøren kan du kjøpe billig. Men er som regel kabling, sikring og installasjon som koster mest. Men Zaptec vant en test og har mulighet for smart styring. Men nå, etter at en får strømstøtte avregnet hver time, så er det ikke veldig mye å spare på strømstyring.

Tror forresten det økonomisk er vel så smart økonomisk å ha S-Max et par år til med tanke på dagens alternativer, dagens rente og dagens bruktpriser på S-Max.

Tror også det kan være smart å beholde den et par år til, så vi forhaster oss ikke.

Vurderer zaptec ja, har ikke blitt klok på om jeg kan ha lastbalansering som gjør at vi ikke går over neste terskel i kapasitetsleddet uten et wattmeter som tibber pulse etc. Det må uansett beregnes pris til en elektriker som gjør jobben, og vi må bestemme oss for om vi skal ha den i garasjen (Da må det graves ned kabel dit, frittstående garasje) eller på husveggen

Tror Zaptec har alle muligheter. Kan kobles sammen med Tibber om ønskelig: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/4415013428881-Zaptec-Tibber

Ja. Jeg vet den KAN kobles med tibber. Det jeg lurer på er om den må det (eller annen sånn dings) for å kunne begrense den til at det ikke trekker mer enn xkwh sånn at vi holder oss under kapasitetledd på nettleien.

Antar det i alle fall om den skal balansere mot hva resten av huset trekker samtidig, men kan vi gjette og si den maks skal ta 6 siden huset tar 4,f. Eks?

Vi skal ha en runde på å finne ut hva vi skal gå for i helgen.

Så er vi ikke så raske i avtrekkeren, så hvem vet når vi faktisk får en lader.... Bilen har vi hatt en uke nå

BubbaJoFet

Laderen er i bilen, og bilen lar deg stille inn antall ampere den skal lade med.
Du trenger ikke smart lader, billigste veggboks koster gjerne halvparten av de smarte, styr heller lading via bilens app.

Tara

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 08. september 2023, klokken 18:03Laderen er i bilen, og bilen lar deg stille inn antall ampere den skal lade med.
Du trenger ikke smart lader, billigste veggboks koster gjerne halvparten av de smarte, styr heller lading via bilens app.

Bilen kan ikke tenke at den skal lade når strømmen er billigst, den starter når vi setter den i eller kan styres på tid. Greit å vite at den kan styre på ampere, men vil nok ha en smart ladeboks uansett

Koster kanskje bare halvparten, men 3 vs 6 tusen er ikke det store tallet, installasjon kommer i tillegg ut utgjør jo fort mye av prisen for en lader og vi vil ha noen fremtidsrettet med tanke på både denne og neste bil.

Ingeniøren

Det finnes gratisløsninger som Jedlix. Da trenger du ikke smart ladeboks men at bilen din støttes. Har en dum 8 år gammel ladeboks men Jedlix funker som bare de da Jedlix snakker med bilen.

www.jedlix.com
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. september 2023, klokken 18:40Det finnes gratisløsninger som Jedlix. Da trenger du ikke smart ladeboks men at bilen din støttes. Har en dum 8 år gammel ladeboks men Jedlix funker som bare de da Jedlix snakker med bilen.

www.jedlix.com
Jedlix gjør jo ikke lastbalansering. Og veldig få biler som støtter å sette strømstyrke over API.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tara

Jeg ønsker last - balansering, såpass har jeg skjønt.

Og enkelt. Jeg er ikke noe spesielt teknisk av meg. Jeg og mannen er kontorister. Økononomer (og sunnmøringer. Så vi vi lade på natta når det er billigst og holde total last under 10kwh for nettleien.)

Så smart boks ja. Og tror vi "må" ha tibber pulse eller tilsvarende i tillegg? Men det har jeg ikke funnet fasiten på. Om noen vet det setter jeg pris på å lære det. Altså for å kunne få satt lastbalansering med husets total, og lading når det er billigst. Og tilrettelagt for å muligens utvide med en boks til om det trengs, men det er nok ikke aktuelt på lenge. Men å kunne veksle mellom to-tre biler blir nok nødvendig i løpet av noen år. Og likevel ha lastbalansering uten å måtte inn i ulike biler sine appers dype innstillinger hver gang, og regne på hva de skal få lade, gitt at bilen kan styre det.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. september 2023, klokken 19:40
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. september 2023, klokken 18:40Det finnes gratisløsninger som Jedlix. Da trenger du ikke smart ladeboks men at bilen din støttes. Har en dum 8 år gammel ladeboks men Jedlix funker som bare de da Jedlix snakker med bilen.

www.jedlix.com
Jedlix gjør jo ikke lastbalansering. Og veldig få biler som støtter å sette strømstyrke over API.
Det er ikke alle som trenger det. Selv bruker jeg Shelly til å styre varmtvanns beholder til å varme mellom 00 og 02 og Jedlix starter da lading etter dette. Eller jeg skrur av vvb om jeg trenger å prioritere lading. Verre er det jo ikke.
Har kjørt elbil i 8 år og til nå har jeg ikke sett behovet for lastbalansering som du ikke fikser selv..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. september 2023, klokken 20:09Det er ikke alle som trenger det. Selv bruker jeg Shelly til å styre varmtvanns beholder til å varme mellom 00 og 02 og Jedlix starter da lading etter dette. Eller jeg skrur av vvb om jeg trenger å prioritere lading. Verre er det jo ikke.
Har kjørt elbil i 8 år og til nå har jeg ikke sett behovet for lastbalansering som du ikke fikser selv..
Kommer jo an på så mangt. Har man en smart lader så har man flere muligheter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Smart ladeboks for å holde seg innenfor effektledd er nok smart. Å betale tusenvis ekstra for smart ladeboks kun for å lade når strømmen er billigst har jeg ikke noe trua på. Jeg bare sjekker strømprisen når jeg kobler i og stiller inn timer i appen til bilen. Sikkert ikke like nøyaktig som å ha en smart ladeboks, men det går nok en del år før man sparer inn de tusenlappene i forskjell på prisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Tara

Men er det sånn at Zaptec er så ekstra super smart da, og noe billigere er bedre ? Jeg ser på den fordi den kom tidlig inn på google søk og best i test og gode tilbud her og der.

Jeg har tre - fire kriterier

Det må være trygt.

Det skal være enkelt i bruk, ikke en kilde til frustrasjon.

Jeg ønsker at det er en funksjon for lastbalansering sånn at månedsmaks holder seg under 10kwh, for det utgjør noen tusen i året på nettleie om vi bikker over. Særlig på vinter er det svært sansynlig at vi gjør det om vi ikke begrenser hvor mye laderen trekker.

Og den kan gjerne lade om natten når strømmen er billigst og det er mindre press på nettet.

Vi bor i NO3, så strømmen er ikke grusomt dyr, og strømstøtte får vi ikke så mye av. Men strømmen er definitivt billigst om natta. Nettleien også.

Men punkt 4 er jo ikke noe jeg betaler ekstra for i en "ekstra smart lader", det er vel lastbalanseringen jeg kanskje må betale er par hundrelapper ekstra for ved å bestille en Tibber Pulse sammen med laderen ? Det vil uansett være til stor glede for nerden i meg.

Trolig kan vi spare mer strøm på en smart - plugg til varmtvannsberederen. Det må bare også kunne gjøres trygt. Både i pluggen (ikke noe som utgjør elektrisk risiko) og i varmen (legionella) det lar seg sikkert gjøre. Vi har en 11-12 år gammel bereder kjøpt av forrige eier rett før vi overtok huset. Den holder nok lenge enda, men smart er den ikke.

Mest av alt må vi i alle fall få då plass en ladeboks. Bilen må jo lades.

turfsurf

Sitat fra: Tara på lørdag 09. september 2023, klokken 06:49Men er det sånn at Zaptec er så ekstra super smart da, og noe billigere er bedre ? Jeg ser på den fordi den kom tidlig inn på google søk og best i test og gode tilbud her og der.

Det er vel ingen ladere som har funksjon for begrensning mot effektledd uten smartstyring via Tibber eller annet.

Jeg ville sett på defa Power, virker meget bra.

Noraf

Smartish lader er nok ikke ett dumt kjøp nei. Med en duppedings for live polling (easee equalizer,  tibber pulse og lignende) er det enklere og holde seg innenfor effekt trinnet ja.
Jeg kunne nok sikkert klart å karre meg under 5kw med møysommelig planlegging, men her er det ikke store forskjellen opp til neste trinn på inntil 10kw.
Lader i utgangspunktet på natt tariff,  for billigere nettleie.
Det kan være verdt å tenke på å framtidssikkre strømforsyningen til laderen, så graver dere kabel, eller klamrer langt, legg en stor nok til at du kan senere belaste den med 32a på alle faser.
På 400v installasjon får man da mulighet til 22kw (og mange effekttrinn opp 😅), mens det på 230v kan gi 11kw.
Nå er det få biler som støtter tre fase lading på 230v, men det betyr jo ikke at dere aldri vil ha en bil som gjør det i installasjonens levetid, og den ekstra kostnaden på større kabel er liten i forhold til å angre seg senere.

Graver dere ut til garage, legg ved ett tomt rør også, skader aldri.

Har easee home og equalizer,  og er godt fornøyd med dem.

Tara

Alternativet er å grave til garasje eller å ha det på husvegg. Uansett må det strekkes et stykke gjennom huset.

Huset er fra 1979 så her er ikke noe 400 nett, jeg er glad for at det er byttet til moderne sikringer men det er ikke oppgradert nettet på noe vis.

Smartish lader og en eller annen dings som hjelper oss å holde det under effektledd er tanken og da er tilbudet om Zaptec og Tibber Pulse i en pakke ikke så dumt forbda blir den pulsen billigere enn ellers. Men får ts en prat og lese litt med mannen i morgen når regnet setter inn. Pr nå er bilen greit ladet, tok en tur og brukte litt penger på en hurtiglader og mye mer penger på en sykkel til jentungen.

edyrli

Nå er vel denne tråden i stor grad avsluttet, men jeg vil alikevel legge inn denne siden vi først diskuterte romslige familiebiler.
https://www.tv2.no/broom/en-av-arets-storste-nyheter-na-er-prisen-klar/16055395/
Vi har jo visst om EV9 en stund, og den er ut som en helt fantastisk familiebil. I hverfall i 2-3-2 setekonfigurasjon. Men så var det dette med prisen da. Jeg tror den i stor grad blir for dyr for målgruppen som er storfamilien, og de som har råd velger nok heller fra premium merkene enn å kjøpe KIA.
Sett bort ifra prisen, så kunne iallfall jeg tenkt meg denne.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på mandag 18. september 2023, klokken 15:25Nå er vel denne tråden i stor grad avsluttet, men jeg vil alikevel legge inn denne siden vi først diskuterte romslige familiebiler.
https://www.tv2.no/broom/en-av-arets-storste-nyheter-na-er-prisen-klar/16055395/
Vi har jo visst om EV9 en stund, og den er ut som en helt fantastisk familiebil. I hverfall i 2-3-2 setekonfigurasjon. Men så var det dette med prisen da. Jeg tror den i stor grad blir for dyr for målgruppen som er storfamilien, og de som har råd velger nok heller fra premium merkene enn å kjøpe KIA.
Sett bort ifra prisen, så kunne iallfall jeg tenkt meg denne.

Jepp og hvis man vil ha masse plass for rimeligere er det bedre med van ala id buzz, lengre utgaven av id buzz med sju seter kommer til å selge bedre enn kia ev 9 er jeg rimelig sikker på.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA