Nye funksjoner de siste årene - har en fått med seg alt viktig?

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 15. august 2023, klokken 08:55

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Dersom en vet om noen viktige nye funksjoner på software i Tesla siste årene hadde det vært fint om det ble listet opp her, så en kan se om en har gått glipp av noe.

Her er noe jeg hadde gått glipp av: Rattstyrt viskerfart
Har en Model Y, hvor ett av de mest negative punktene har vært at den automatiske vindusviskeren ikke svarer til forventningene (særlig i mørket). Jeg pleier dermed ofte å bruke manuelt justerbare trinn ved først å trykke et trykk på spylerknappen (på blinklyshendelen) for å få opp viskermenyen på skjermen, og så se ned på skjermen og trykke på ønsket viskerfart. Irriterende å måtte se vekk fra veien når det er svingete veier og det regner, og det er mørkt og en kommer ut av en tunnel.

Nå har jeg imidlertid blitt tipset fra sønnen min om at en ny funksjon kom i juli som gjør at en som før trykker et kjapt trykk på spylerknappen, men så kan en justere fart ved å dytte hele det venstre scrollehjulet på rattet til høyre eller venstre for å øke eller senke viskerfarten. Det gjorde viskeropplevelsen 82% bedre for min del. Trenger ikke å se vekk fra veien og trenger ikke flytte høyrearmen.

Så er neste spørsmål: Har det skjedd noen andre viktige oppdateringer siste årene jeg har gått glipp av? Hva er din favorittforbedring i software?
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

- Hold inne venstre knapp, utfør valgfrie funksjoner som f.eks. endre viftehastighet. Artig om de mest nyttige endringene handler om fysiske knapper.  ;D
- Auto-kansellering av blinklys. Funker fint hvis du trykker blinkespaken halvveis ned og skal krysse en synlig linje eller ha endel rattutslag. Må skrus på i en meny.

Sikkert mer jeg kunne nevnt, men en blir så fort vant til det nye at en glemmer at det er nytt.
'21 3LR

geear

Ikke bilen, men i senere tid har det blitt mulig å endre, og på iPhone også legge til en ekstra, der de fire ikonene er, ved å holde til det kommer opp en ekstra meny.

Mulig jeg ikke har fulgt med, men hadde hatt Y en god stund før jeg oppdaget at det går an å trykke på ikonene til venstre på skjermen i bilen, for eksempel lys, for å få opp lys-siden under innstillinger, istedetfor å først måtte trykke på bilen. Samme med dekkvarsel osv.

kaistian

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. august 2023, klokken 08:55Så er neste spørsmål: Har det skjedd noen andre viktige oppdateringer siste årene jeg har gått glipp av?
Enkleste er å gå hit og lese punktlistene for hver versjon https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/st%C3%B8rre-utgivelser/

Rosstopher

Oppdaget her om dagen at man nå kan se hva navigasjonen er stilt inn på og forventet ankomst i appen. Auto-kansellering av blinklys funker veldig bra på motorvei, men mindre bra i rundkjøringer dessverre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Klykken

Alle funksjoner er så vidt meg bekjent også beskrevet i manualen til bilen. Ville skumlest den som ny førstegangseier av Tesla.

Etter oppdateringer vil også menyvalgene i bilen ha en prikk ved seg hvis det har blitt lagt til nye funksjoner. Som siste oppdatering som kom med forbedret nattmodus på skjermen, var det en prikk under menyvalget "skjerm" og "automatisk demping av blåtoner" (eller hva det nå het).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. august 2023, klokken 12:30Etter oppdateringer vil også menyvalgene i bilen ha en prikk ved seg hvis det har blitt lagt til nye funksjoner. Som siste oppdatering som kom med forbedret nattmodus på skjermen, var det en prikk under menyvalget "skjerm" og "automatisk demping av blåtoner" (eller hva det nå het).

Den måtte jeg humre litt av når jeg så den. Blåttlysfilter har vel som mål å ikke holde deg våken. Skjermen i bilen bør vel ikke ha det som mål.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Klykken

Er vel for at den ikke skal oppfattes som blendende. Jeg er litt lysfølsom og setter pris på at den er så mørk som mulig, men at det "viktige" likevel er synlig. Har den alltid i mørk modus, og har i tillegg slått på den nye blåtonedempingen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA