Valg av familie el-bil til lavest mulig pris

Startet av Borger_, lørdag 12. august 2023, klokken 21:23

« forrige - neste »

EirikM

Nå vet jeg ikke om det var prisen eller plassen som var viktigst, men Renault Scenic er en som absolutt treffer på lav pris. Like mye bagasjeplass som ID.4, og lav pris. Går an å kjøpe den med det lille batteriet (430 km rekkevidde) til 370k, eller den med lang rekkevidde til 440.

Borger_

Begge deler er viktig, så utfordringen er jo å finne noe som er romslig nok bak (som genrelt er vanskelig i el-bil segmentet) uten at man må opp på premium nivå.

Men Scenic er vel ikke kommet enda?

daktari

Da får man jo lett brukt ID.4 eller Enyaq rwd godt under den prisen. Det er mye bil for pengene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EirikM

Sitat fra: Borger_ på søndag 07. april 2024, klokken 09:51Begge deler er viktig, så utfordringen er jo å finne noe som er romslig nok bak (som genrelt er vanskelig i el-bil segmentet) uten at man må opp på premium nivå.

Det står levering fra Mai 24 - men om man bestiller nå, kommer man sikkert et stykke ut i leveringskøen. Men da er man jo på ny-bil ja. Jeg bestilte en Enyaq i november, men hadde kikket på Scenic hvis jeg skulle bestille nybil i dag.

Scenic er på samme plattform som Nissan Ariya, og Nissan er noe mange forbinder med kvalitet og problemfritt eierskap på elbil-fronten.

BubbaJoFet

Og Renault bruker Android Automotive så vil tro infotainmentet er noe kvassere enn Ariya som ikke, etter min mening, var Ariyas beste kvalitet. Komfort og interiør derimot var det lite å si på i Nissanen. Spesielt ett eget rom til håndvåpen er ett pluss 😎.

RJK

Sitat fra: Borger_ på søndag 07. april 2024, klokken 09:51Begge deler er viktig, så utfordringen er jo å finne noe som er romslig nok bak (som genrelt er vanskelig i el-bil segmentet) uten at man må opp på premium nivå.

Burde finne en brasiliansk bil. Der borte er de jo veldig glad i en "big trunk"...! Så om det ikke kommer naturlig, så kan vel det greit fikses på! :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Borger_

Da har jeg kokt det ned til Enyaq og ID4, og satt budsjett på max 400K.
Jeg ser jeg kan få begge med største batteripakke og bra med utstyr innenfor budsjett.
Hadde egentlig låst meg på Enyaq da det er en som selger her jeg bor med 23K på telleren.
Men så ser jeg i dag på finn at jeg får ID4 til samme pris med ca. samme utstyr men bare 13K på telleren. Alternativt en ID4 med ca. samme km stand men både rimeligere pris og i tillegg hadde denne både HUD og adaptiv understell...

Hva tenker folk om disse 2 opp mot hverandre?

daktari

Den med mest utstyr. Adaptive understell og hud er digg.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Borger_

Prøvekjørte både Enyaq og topp utstyrt ID4 igår. Må si at ID4 var skuffende. Tenkte jeg skulle teste ut dette adaptive understellet da jeg aldri har kjørt med slikt utstyr før. Prøvde å kjøre på humpete sideveier, over fartshump etc. og var innom de forskjellige modusene men kjente ingen forskjell. Massasjen i setet var vel grei men helt klart noe jeg klarer meg uten. Likte Enyaqen generelt bedre med førermiljøet (selv om koppholderen var litt kjip). Ganske klar Enyaq seier for min del i denne duellen.

Øyvind.h

En kamerat har Enyaq og jeg har ID4. Hender jeg kjører hans når vi trekker min henger fordi han ikke har hengerlappen.
Interiøret i Enyaq`en er fint, og kanskje noen hakk opp fra ID4.
Det jeg liker med Enyaq`en er mer tradisjonelle håndtak, design på interiør og et par smarte løsninger her og der.

Det han kommenterer er at han i blant kommer borti nødblink-knappen, som er plassert lavt og rett over et rom foran i midtkonsollen. Jeg savner også et par innstillinger i hans infotainment/app som jeg har i min.

Største ankepunkt er manglende berøringssensor nederst på rattet. Merker på motorvei at jeg hviler hendene nede på rattet, og da skjønner ikke Enyaq`en at jeg holder i rattet og varsler om at jeg må vise at jeg er tilstede.
I ID4`en er det berøringssensor hele veien rundt, så den merker at jeg er borti rattet nederst.

Annen fordel med Enyaq er at taket faktisk kan åpnes. I ID4 er det kun panorama glass, ikke luke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Borger_

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2024, klokken 11:29En kamerat har Enyaq og jeg har ID4. Hender jeg kjører hans når vi trekker min henger fordi han ikke har hengerlappen.
Interiøret i Enyaq`en er fint, og kanskje noen hakk opp fra ID4.
Det jeg liker med Enyaq`en er mer tradisjonelle håndtak, design på interiør og et par smarte løsninger her og der.

Det han kommenterer er at han i blant kommer borti nødblink-knappen, som er plassert lavt og rett over et rom foran i midtkonsollen. Jeg savner også et par innstillinger i hans infotainment/app som jeg har i min.

Største ankepunkt er manglende berøringssensor nederst på rattet. Merker på motorvei at jeg hviler hendene nede på rattet, og da skjønner ikke Enyaq`en at jeg holder i rattet og varsler om at jeg må vise at jeg er tilstede.
I ID4`en er det berøringssensor hele veien rundt, så den merker at jeg er borti rattet nederst.

Annen fordel med Enyaq er at taket faktisk kan åpnes. I ID4 er det kun panorama glass, ikke luke.

Takk for konstruktivt innspill, jeg merket ingenting vedr. det med berøringssensor på ratt når under prøvekjøringen, og jeg holder ofte nederst?

Har du forresten DCC på din, kjenner du noe effekt av dette? Har det i det hele tatt noe merkbar effekt når man kjører på humpete veier?

Øyvind.h

Når jeg har kjørt bilen hans på motorvei med travel assist aktivert holder jeg stort sett veldig lett nederst til høyre på rattet (si rundt klokka 5). Merker da at Enyaq`en trigger varsel om å holde i rattet, noe ID4 ikke gjør. Flytter jeg hånda opp på rattet så forsvinner varselet.
Bør være ganske enkelt å teste ved prøvekjøring å bare holde veldig lett nede på rattet og se om mas om å holde i rattet dukker opp eller ei. Det kan jo være alt fra at sensor er endret på ny årsmodell (han har 2023), og det kan jo teoretisk være feil på sensor i hans ratt akkurat der jeg pleier å holde.

Droppet DCC da jeg forstod det slik at bilen ble litt lavere med sportsunderstell, men kan hende jeg blandet sport og sport+ pakken og at de som ikke har rent sportsunderstell men heller det adaptive understellet ikke er lavere enn standard bil.

Effekten har jeg lest begge deler om. Noen mener det er betydelig forskjell, andre merker lite. Har ikke satt meg noe særlig inn i det understellet, for jeg synes standard understell har en god balanse med vekt på komfort, noe som er viktig for meg. Har ingen planer om å ta med bilen på bane, og synes ikke den er så myk at det blir helt feil i overraskende krappe svinger.

Hans Enyaq ruller på 21" hjul og jeg har 20", og jeg ble positivt overrasket over både understell og støy i hans Enyaq da jeg hadde lest at Enyaq støyet noe mer. I kombinasjon med lite gummi på 21" kunne det blitt litt mer enn ønskelig for min del, men opplever ikke det i praksis. Han kom fra en nyere Model S og er veldig fornøyd med bedringen i komfort over hele linja (alt fra seter og lys, til understell og støydemping).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torerik

DCC på MEB er et litt forvirrende tema, så her bør man bare prøve selv. Jeg merket klar forskjell på programmene og valgte å inkludere det på min '24 Enyaq (leveres om 1-2 mnd). Har lest andre ikke merke noen som helst forskjell, uten at jeg helt forstår hvordan - men vi er alle forskjellige. Lån deg en bil med DCC hos forhandler, det vil være det enkleste.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Enig. DCC gjør bilen ganske myk, den duver litt over fartsdumper, og på mykeste blir den for gyngete på motorvei. Små tverrskjøter smeller allikevel i byen.

I Sport derimot blir bilen pinnestiv, minst som en Model 3, jeg ser stadig Model 3 her i byen som kjører over fartsdumper i 15 km/t og bilen stumper avgårde.

Fjærene er antagelig de samme, dcc gjør at mykhetwn på demperne kan endres elektronisk.

Sammenlignet med standard vil jeg si den ligger midt mellom comfort og sport. Dvs relativt fast.

Moas

Sitat fra: daktari på lørdag 08. juni 2024, klokken 12:08Enig. DCC gjør bilen ganske myk, den duver litt over fartsdumper, og på mykeste blir den for gyngete på motorvei. Små tverrskjøter smeller allikevel i byen.

I Sport derimot blir bilen pinnestiv, minst som en Model 3, jeg ser stadig Model 3 her i byen som kjører over fartsdumper i 15 km/t og bilen stumper avgårde.

Fjærene er antagelig de samme, dcc gjør at mykhetwn på demperne kan endres elektronisk.

Sammenlignet med standard vil jeg si den ligger midt mellom comfort og sport. Dvs relativt fast.
Mye rart man kan nedsnakke om tm3, men akkurat fjæringene synes jeg er bra. På nivå med egolfen, bare lengre chassis.

Av det nyeste jeg har prøvd i det siste, var det en id7 med standard fjærer som må ha vært den største nedturen. Makan til myke og duvende fjærer skal man lete lenge etter. Her bør nok framtidige kjøpere sette av en liten formue til oppgraderingsmuligheten i tilleggsutstyrslista.

Id4 standard fjærer er mye bedre, slik jeg husker det, enn den dyrere id7 med standard utstyr. Men, siden Enyaq er nevnt, så mener jeg å huske at kjøreopplevelse var enda bedre i Skodaen enn id4.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA