Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av familie el-bil til lavest mulig pris

Startet av Borger_, lørdag 12. august 2023, klokken 21:23

« forrige - neste »

Daniel_0007

Hehe ja Bertel o Steen selger jo nesten ingen nye biler om dagen så da må ta inn pengene fra annet sted  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.
Nåh... Hadde du hatt en Hyundai fom 2020 med væskekjølt batteri så kunne du lagt på 9.000-10.000 spenn hvert 4. år/60.000 km, + 3.500 spenn hvert 3. år til e-callbatteri. Dette kommer selvsagt i tillegg til øvrige servicekostnader.
Jeg snakket med en i BOS-konsernet om det dårlige salget av elbiler fra BOS før påske, og virkningen på de ansatte rundt dette. De selger jo fanken meg ingenting om dagen, og tjener kun (gode) penger kun på verkstedene sine, og i administrasjonen går alle og skuler på hverandre og 'kriger' for å ikke bli sagt opp.
Det er nok en del av det samme hos andre leverandører.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Daniel_0007

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:40
Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.
Nåh... Hadde du hatt en Hyundai fom 2020 med væskekjølt batteri så kunne du lagt på 9.000-10.000 spenn hvert 4. år/60.000 km, + 3.500 spenn hvert 3. år til e-callbatteri. Dette kommer selvsagt i tillegg til øvrige servicekostnader.
Jeg snakket med en i BOS-konsernet om det dårlige salget av elbiler fra BOS før påske, og virkningen på de ansatte rundt dette. De selger jo fanken meg ingenting om dagen, og tjener kun (gode) penger kun på verkstedene sine, og i administrasjonen går alle og skuler på hverandre og 'kriger' for å ikke bli sagt opp.
Det er nok en del av det samme hos andre leverandører.

Nja tesla, vag og Toyota er vel nesten eneste som selger om dagen.

Model 3 2019 LR Rwd

Eladdin - Elbilfareren

Ja, jeg har registrert det, og det forundrer meg at mange folk kjøper Toyotaen, men det bekrefter vel at tøyotafolk er mest opptatt av kvalitetsrykter, og ikke hva bilen yter, all den tid den er et venstrehåndsarbeid av en elbil.
At TMY selger i bøtter og spann skjønner jeg godt, den er jo uten reell konkurranse sånn totalt sett.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Elektro12

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 19:01Ja, jeg har registrert det, og det forundrer meg at mange folk kjøper Toyotaen, men det bekrefter vel at tøyotafolk er mest opptatt av kvalitetsrykter, og ikke hva bilen yter, all den tid den er et venstrehåndsarbeid av en elbil.
At TMY selger i bøtter og spann skjønner jeg godt, den er jo uten reell konkurranse sånn totalt sett.

Tesla Model Y og Enyaq er eneste alternativer i markedet for min del. Jeg vet Skoda sliter med motordeler på Enyaq X og derfor ligger de nok kunstig lavt på levering.

SurSnasen

Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Husk at Tesla bruker en helt annen måte å måle bagasjerom på. Der andre benytter "fryseelement"-stabling (1-literselementer) opp til topp av bakseterygg, som en standard-måling, velger Tesla å heller benytte en vannfyllemetode hvor de får med hver minste lille krik og krok, og helt opp til taket. Så dersom du forventer ut fra tallene til Model Y, at den skal få med seg 60% mer bagasje enn en Volkswagen ID.4, vil du nok bli meget skuffet. Sjekk bare banankassetesten til Bjørn Nyland, selv om jeg mener det er en forkastelig dårlig og misvisende test.

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?

daktari

Nyland burde gå over til "pappvin-testen" eller "bag-in-box-testen, det ville gitt noe mer presise resultater. Men banankasse er godt nok synes jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Borger_

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. april 2024, klokken 09:25
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?

Ikke kjørt Solterra men antar den er samme som Toyota sin, og da blir drn uaktuell av flere grunner. Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Suverin

Sitat fra: Borger_ på onsdag 03. april 2024, klokken 14:44Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Om det er størst mulig bagasjeplass som gjelder, så ryker egentlig hele den bilklassen, Y- inkludert. Man får ikke med seg såå mye mer i Y enn de andre i klassen (ja, jeg har testet) :)

Konklusjonen vår var at alle bilene i denne klassen (Y, ID4, bz/solterra, enyaq osv) var for små til ferie-turene (vi byttet ut en stor kassebil), men store nok til hverdags. Men supplert med stor takboks og en liten fritidshenger så ble plutselig alle store nok. Ofte billigere totalpris enn stor bil, og kan slenges på bare de gangene behovet melder seg.

Med hengeren på, kan vi i praksis reise på ferie med Model 3-en og, bare vi får vokst ut av noen barneseter, slik at alle fem får plass.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

edyrli

Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.
Om vi kikker litt på banabox testen til teslabjørn så er det heller ikke noe magisk med Modell Y. Den klarer 9 bankasser baki og en i frunken. Dersom du går opp en klasse til f.eks. BYD Tang da får du 15 kasser baki. Jeg klarer meg veldig fint med denne plassen og når jeg putter på takboks i tillegg er egentlig aldri plass et problem lenger.
Men da havner man dessverre langt over prisen på disse kompakte familie suv'ene.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

THE

Sitat fra: suverin på onsdag 03. april 2024, klokken 15:13
Sitat fra: Borger_ på onsdag 03. april 2024, klokken 14:44Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Om det er størst mulig bagasjeplass som gjelder, så ryker egentlig hele den bilklassen, Y- inkludert. Man får ikke med seg såå mye mer i Y enn de andre i klassen (ja, jeg har testet) :)

Om størst mulig bagasjeplass er kriteriet, så vil jeg bare nevne Tesla Model X. Fås jo til godt under 400k som brukt, også TMX100D. Det blir jo eldre biler som har en del km på telleren, og økt usikkerhet mtp. reparasjonskostnader, men god plass til prisen får man i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Borger_

Sitat fra: edyrli på onsdag 03. april 2024, klokken 15:41Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.

EUNIQ er omtalt tidligere i tråden, syns comforten var bra og rekkevidden er neppe noe problem, men nyttelasten var jo fraværende..

Oppdatering: Jeg har hatt Modell Y øverst på blokka til nå, selv om jeg aldri har kjørt den, både mtp plass og at jeg er nysgjerrig på Tesla. Men er usikker på flere ting, bla. at vi ikke har service senter her jeg bor. Men nå har jeg en ny øverst på blokka: Škoda Enyaq. Her har vi bra rom bake (585liter!) og ellers en spennende bil. Sjekka FINN for noen dager siden, her får man iv60 helt ned i rundt 400 med under 20K på telleren OG fant også en som solgte en 1 måned gammel iv80 til under 450K. Kom gjerne med innspill de som har.

Vaduz

Sitat fra: edyrli på onsdag 03. april 2024, klokken 15:41Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.
Om vi kikker litt på banabox testen til teslabjørn så er det heller ikke noe magisk med Modell Y. Den klarer 9 bankasser baki og en i frunken. Dersom du går opp en klasse til f.eks. BYD Tang da får du 15 kasser baki. Jeg klarer meg veldig fint med denne plassen og når jeg putter på takboks i tillegg er egentlig aldri plass et problem lenger.
Men da havner man dessverre langt over prisen på disse kompakte familie suv'ene.

Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.

Suverin

Sitat fra: Vaduz på fredag 05. april 2024, klokken 19:49Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.

15 stemmer. 28 med setene nede:

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1#gid=0

Må pakke i bag, ikke banankoffert skal du få plass til noe i Y.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Vaduz

Sitat fra: suverin på fredag 05. april 2024, klokken 20:03
Sitat fra: Vaduz på fredag 05. april 2024, klokken 19:49Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.

15 stemmer. 28 med setene nede:

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1#gid=0

Må pakke i bag, ikke banankoffert skal du få plass til noe i Y.

Så feil kan man ta! Men har ikke fått følelsen av at forskjellen er så enorm i praksis de jeg har sett på, kanskje mest innvendig passasjer plass som føles trangt i tang. Bagasjerommet må være større enn jeg husker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA