Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av Bybil entusiast, tirsdag 04. desember 2012, klokken 02:39

« forrige - neste »

Bybil entusiast

Det er jo godt kjent at den tunge ladekladden skaper brannfarlig situasjon når den er så tung at støpsel og stikkontakt vrir seg. Hvorfor sitter ikke denne kladden i bilen?

Løsning:
La kladden ligge i bagasjerommet, og koble den til en tynn lett skjøteledning som du kobler til ladestasjon,
Ladepistolen kobles til bilen. Da blir det både en tynn og en tykk ledning ut av bagasjerommet.

Fungerer utmerket  i privat garasje der bagasjerommet ikke må lukkes helt igjen.

Utfordring:
Dersom du må lukke bagasjerommet på offentlig sted, da sliter du med å få luka helt igjen pga 2 ledninger som skal ut. Den tynne myke skjøteledningen går fint, men den tykke stive kabel til ladekladden gjør det vanskelig å lukke bagasjen helt igjen. Ved å legge den tykke kabelen ut i hjørnet går det til nød. Et lite hakk i gummilisten ville avhjulpet problemet noe.

Bonus:
Ved å la ladekladden ligge inne i bilen unngår du tyveri av ladekabelen da den er låst inne i bilen.

Bonus fleksibilitet:
Løsningen er også fleksibel i forhold til avstand til stikkontakten da det er lett å rulle ut en lang skjøteledning.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

PK

#1
Sitat fra: Bendiks på søndag 18. november 2012, klokken 12:23
Det er jo godt kjent at den tunge ladekladden skaper brannfarlig situasjon når den er så tung at støpsel og stikkontakt vrir seg. Hvorfor sitter ikke denne kladden i bilen?

Løsning:
La kladden ligge i bagasjerommet, og koble den til en tynn lett skjøteledning som du kobler til ladestasjon,
Ladepistolen kobles til bilen. Da blir det både en tynn og en tykk ledning ut av bagasjerommet.

Fungerer utmerket  i privat garasje der bagasjerommet ikke må lukkes helt igjen.

Utfordring:
Dersom du må lukke bagasjerommet på offentlig sted, da sliter du med å få luka helt igjen pga 2 ledninger som skal ut. Den tynne myke skjøteledningen går fint, men den tykke stive kabel til ladekladden gjør det vanskelig å lukke bagasjen helt igjen. Ved å legge den tykke kabelen ut i hjørnet går det til nød. Et lite hakk i gummilisten ville avhjulpet problemet noe.

Bonus:
Ved å la ladekladden ligge inne i bilen unngår du tyveri av ladekabelen da den er låst inne i bilen.

Bonus fleksibilitet:
Løsningen er også fleksibel i forhold til avstand til stikkontakten da det er lett å rulle ut en lang skjøteledning.

Helt enig med at den burde vært integrert i bilen.
Men, husk en liten sak. Den skjøteledningen du bruker bør ha 1,5 mm2 dersom du lader med 10 ampere, og 2,5mm2 ved 16 ampere... (tykkelsen på selve lederene)
Dette er krav i henhold til forskrifter, og skjøtekabelen er nok merket med dette.Er
Dersom du bruker for liten tykkelse, vil du få varmgang i kabelen, og værste fall brann.

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

PK

#2
Ser forresten at på jobben så har de hengt opp en krok ved hver stikkontakt, slik at en kan henge opp kladden ved siden av kontakten.

Eventuellt denne løsningen og
http://elbil.no/ladestasjoner/846-sett-en-kurv-pa-ladestolpen
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Phuc

Vil ikke akkurat kalle dette en løsning...

Sitattynn lett skjøteledning
For 16A, så er det vel minimum 2.5 mm2 kabel du trenger (f.ex. denne). Noe mindre vil fort bli varmt.
Du legger jo i tillegg på et ekstra kontaktpunkt som kan bli dårligere over tid.
Det er vel heller ikke anbefalt av produsentene å bruke skjøteledning.

SitatFungerer utmerket  i privat garasje der bagasjerommet ikke må lukkes helt igjen.
I en privat garasje, så har du vel mulighet til å tilrettelegge litt for ladeklumpen, enten med et oppheng/krok, hylle e.l.

SitatEt lite hakk i gummilisten ville avhjulpet problemet noe.
Du trenger i såfall 2 hakk siden begge kablene da blir tykke, noe som jeg synes er to hakk for mye :P

SitatVed å la ladekladden ligge inne i bilen unngår du tyveri av ladekabelen da den er låst inne i bilen.
Hengelås på ladepistolen gjør samme nytte på standardkabelen. Bonus er da at du slipper: å la bagasjerommet stå åpent/å lage hakk i gummilista.


Alternativet du har per dags dato er å anskaffe en ladekabel fra Charge-Amps som ikke har denne store klumpen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Griffel

#4
Sitat fra: PK på søndag 18. november 2012, klokken 12:49
Helt enig med at den burde vært integrert i bilen.
Men, husk en liten sak. Den skjøteledningen du bruker bør ha 1,5 mm2 dersom du lader med 10 ampere, og 2,5mm2 ved 16 ampere... (tykkelsen på selve lederene)
Dette er krav i henhold til forskrifter, og skjøtekabelen er nok merket med dette.Er
Dersom du bruker for liten tykkelse, vil du få varmgang i kabelen, og værste fall brann.
Dette med 2,5mm2 og forskrifter var vel riktig en gang i tiden for fast opplegg i husinstallasjoner, nå er det vel ikke så enkelt lenger men nærmest en grei tommelfingerregel (det har ikke vært et forskriftskrav for gummikabel i friluft). Forskriftskravet går på varmgang.
Strengt tatt er det vel et grensetilfelle om det i det hele tatt er lovlig med skjøteledning for denne type bruk. 
Som løsning i din private garasje er det ikke godkjent med skjøteledning. En krok til kladd, eller bedre, et ladepunkt, det som feilaktig kalles hjemmlader
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Phuc på søndag 18. november 2012, klokken 13:19
Alternativet du har per dags dato er å anskaffe en ladekabel fra Charge-Amps som ikke har denne store klumpen.

Men den kan til gjengjeld ikke låses med hengelås. Personlig foretrekker jeg heller kabel med kladd som kan låses enn kabel uten kladd som ikke kan låses. Når kabelen uten kladd også mangler enkelte sikkerhetsfunksjoner er valget lett for min egen del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Jeg har sett 1,5 mm2 skjøteledninger som påstår de er for 16 A, selv om man føler at de blir varme ved 8 A.

Det er dog sjelden selve ledningen som er problemet, men kontaktene. Det er der det blir varmgang, og det er der vann kommer seg inn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#7
Sitat fra: Rio på søndag 18. november 2012, klokken 15:58
Jeg har sett 1,5 mm2 skjøteledninger som påstår de er for 16 A, selv om man føler at de blir varme ved 8 A.
Det er forsåvidt riktig, minste tversnitt for skjøteledninger 2m og lenger som kan tilkobles en 16A stikkontakt er 1,5mm2. (I gamle dager var det var det 1mm2). Det er egne forskrifter for sjøteledning på trommel og skjøteledninger med mer enn en avgrening (ledningssett).

Dette betyr ikke at det er en lur ide' å benytte skjøteledning til noe som trekker så mye strøm som en elbil.

Siden EU normen for "Ladekabler med kladd" (Del av: Konduktive ladesystemer for elbil) oppgir maks lengde fra støpsel til kladd til 30 cm, er det i praksis ikke mulig å legge kladden i bilen. Det er ukjent for meg hvordan Charge-Amps har kommet seg rundt dette kravet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Helt enig.

Jeg bruker kun H07BQ-F 3G2,5 (oransje polyuretan, som er myk ned til -35 grader).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA