Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nydelige bilder av Model S

Startet av koffeld, mandag 03. desember 2012, klokken 22:09

« forrige - neste »

koffeld

De siste månedene synes jeg bremsene har begynt å oppføre seg litt rart. På lav fart (type gangfart), virker bremsene veldig følsomme og jeg må være utrolig lett på foten for ikke å låse dekkene. Ved 2-3 km/t er det helt umulig å unngå, da er det bare enten null brems eller full. Av og til er bremsene mer medgjørlig men stort sett er de slik.

Synes også ofte bremsene tar litt mer enn før i større fart også.

Er det noen som har vært borti det samme og hva kan det skyldes?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

eivisa

Er borti samme problemet. Når jeg kjører ned lange bakker og bremser rolig , lugger bremsene hele tiden
enkelte ganger. De går av og på så lenge jeg holder bremsen i ro. Det er før jeg kommer til brems, altså mens den genererer strøm.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på lørdag 17. november 2012, klokken 22:38
De siste månedene synes jeg bremsene har begynt å oppføre seg litt rart. På lav fart (type gangfart), virker bremsene veldig følsomme og jeg må være utrolig lett på foten for ikke å låse dekkene. Ved 2-3 km/t er det helt umulig å unngå, da er det bare enten null brems eller full. Av og til er bremsene mer medgjørlig men stort sett er de slik.

Synes også ofte bremsene tar litt mer enn før i større fart også.

Er det noen som har vært borti det samme og hva kan det skyldes?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=10239
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Bremsene på Leaf er spesiell, det er en styreenhet som bestemmer om det skal være elektrisk, hydraulisk eller begge deler når du bremser. Når du bremser er det kun et signal som går til denne styreenheten, den legger da inn de bremsene som er mest økonomisk og nødvendig.
Det er kun hvis elektronikken svikter det blir direkte kobling mellom pedal og hydraulikk.

Mulig dere har en treghet i den elektriske motoren som skal dra på den hydrauliske bremsen, be Nissan sjekke dette. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Hei,

Som jkirkebo påpeker så er dette en velkjent firmwareproblem i Nissan Leaf.

Dra til forhandleren og forlang firmwareoppgradering NTB-12-086. Spesielt viktig at bremsene ikke hugger nå som det kan være is på veiene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip

Er NTB-12-086 inkludert i "kampanjen" jeg fikk innkalling til for noen måneder siden (den som gir flere pipelyder hvis man glemmer å lukke døra)?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på søndag 18. november 2012, klokken 11:39
Er NTB-12-086 inkludert i "kampanjen" jeg fikk innkalling til for noen måneder siden (den som gir flere pipelyder hvis man glemmer å lukke døra)?

Niks, denne er ganske så ny.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nordvik

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. november 2012, klokken 23:52
Sitat fra: koffeld på lørdag 17. november 2012, klokken 22:38
De siste månedene synes jeg bremsene har begynt å oppføre seg litt rart. På lav fart (type gangfart), virker bremsene veldig følsomme og jeg må være utrolig lett på foten for ikke å låse dekkene. Ved 2-3 km/t er det helt umulig å unngå, da er det bare enten null brems eller full. Av og til er bremsene mer medgjørlig men stort sett er de slik.

Synes også ofte bremsene tar litt mer enn før i større fart også.

Er det noen som har vært borti det samme og hva kan det skyldes?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=10239
Det står på det forumet at det gjelder 2011 modellene, men jeg har 2012 og opplever det samme problemet. Hvordan er det med dere andre med problemet da? 2011 eller 2012?
Har ikke tenkt noe over at dette er noe som er uvanlig, så greit å ha et forum å dele erfaringer på!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

nordvik

Sitat fra: Rio på søndag 18. november 2012, klokken 11:34
Hei,

Som jkirkebo påpeker så er dette en velkjent firmwareproblem i Nissan Leaf.

Dra til forhandleren og forlang firmwareoppgradering NTB-12-086. Spesielt viktig at bremsene ikke hugger nå som det kan være is på veiene.
Hvor kan jeg se om jeg har denne fw oppdatert?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Rio

Sitat fra: nordvik på søndag 18. november 2012, klokken 13:43
Sitat fra: Rio på søndag 18. november 2012, klokken 11:34
Hei,

Som jkirkebo påpeker så er dette en velkjent firmwareproblem i Nissan Leaf.

Dra til forhandleren og forlang firmwareoppgradering NTB-12-086. Spesielt viktig at bremsene ikke hugger nå som det kan være is på veiene.
Hvor kan jeg se om jeg har denne fw oppdatert?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Med mindre du har oppdatert firmware hos forhandleren i løpet av den siste måneden, har du garantert ikke det.

BNH på Rud har ikke hørt om denne oppdateringen, så det er nok bra å etterlyse den hos dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: nordvik på søndag 18. november 2012, klokken 13:42
Det står på det forumet at det gjelder 2011 modellene, men jeg har 2012 og opplever det samme problemet. Hvordan er det med dere andre med problemet da? 2011 eller 2012?

Det står vel at det gjelder biler produsert før juli 2012 ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nordvik

#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 18. november 2012, klokken 15:58
Sitat fra: nordvik på søndag 18. november 2012, klokken 13:42
Det står på det forumet at det gjelder 2011 modellene, men jeg har 2012 og opplever det samme problemet. Hvordan er det med dere andre med problemet da? 2011 eller 2012?

Det står vel at det gjelder biler produsert før juli 2012 ?
Ja, det sto vel litt lengre ned når jeg leste etter... Men min er vel produsert i den tiden der, da jeg fikk den i august, og har det problemet. Får vel ta meg en tur innom t witro t uka

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

jagarock

samme problem her, kjøpte min i februar i år.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

koffeld

Skal bli interessant å høre hva forhandlerne sier om kjennskap til denne oppdateringen, det virker jo da som denne fiksen er rimelig fersk.  Har det i det hele tatt vært noen softwareoppdateringer de siste månedene?  Jeg har ikke fått beskjed om noe etter at bilen var ny i april.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

eivisa

#14
Skal inn med bilen i bergen på torsdag anngående bremser som lugger og carwings.
De hadde ingen biler i bergen som hadde meldt om problemer med carwings eller bremser som lugger.... ::)
Er det noen som har fått fikset problemet med bremsene?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA