Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med plass til stor hund

Startet av Sondrejt, tirsdag 08. august 2023, klokken 21:06

« forrige - neste »

Sondrejt

Har planer om å bytte ut Diesel bilen med en brukt elbil. Budsjettet tenker jeg er på rundt 400k, men må ha plass til en golden retriever på rundt 42kg i bagasjerommet. Rekevidden bør være over 400km og ladehastighet bør være ok da det blir noe kjøring øst vest. Hengerfeste er også et pluss

Kikket litt på E-tron, vw id4, EV6, skoda osv. Noen som har noen erfaringer eller tips til biler som kan fungere? Eller fordeler og ulemper med de ulike? F.eks ev6 er jeg noe usikker på om jeg får plass til hund.

turfsurf

Til 400 får du enten en e-tron 50 eller 2WD id4 / Enyaq. Alle de burde ha plass til hund. Stor forskjell i rekkevidde, men og stor forskjell i kapasitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

EV6 har ganske skrå bakluke så du får litt begrenset høyde for hunden. Mulig den blir litt trang til ditt behov.

Id4 og Enyaq er mye rettere og bør gi god plass for en sånn hund. Etron enda litt dypere bagasjerom, men tror ikke du trenger det.
EV6 lader lynraskt om det er veldig viktig, i hvert fall på 800V stasjoner. Men den er nok litt lav i bagasjen, og ned skrå bakluke får hunden sola mer rett på.

Enyaq og id4 er litt mer variable på lading. Ok ladekurve, men ikke rask på vinteren med mindre en legger ned litt innsats. Ellers er id4 komfortabel, har god rekkevidde, gode lys, praktisk og mulig å få relativt rimelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sondrejt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. august 2023, klokken 21:39Til 400 får du enten en e-tron 50 eller 2WD id4 / Enyaq. Alle de burde ha plass til hund. Stor forskjell i rekkevidde, men og stor forskjell i kapasitet.

Ja sett en del på alle de! Får faktisk E-tron 55 også til 400-420k nå, men dog med garanti som straks går ut. Fordelen jeg ser med 2WD id4 er nyere bil for samme penge, dog kanskje ikke like god komfort som audi?

Sondrejt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. august 2023, klokken 22:00EV6 har ganske skrå bakluke så du får litt begrenset høyde for hunden. Mulig den blir litt trang til ditt behov.

Id4 og Enyaq er mye rettere og bør gi god plass for en sånn hund. Etron enda litt dypere bagasjerom, men tror ikke du trenger det.
EV6 lader lynraskt om det er veldig viktig, i hvert fall på 800V stasjoner. Men den er nok litt lav i bagasjen, og ned skrå bakluke får hunden sola mer rett på.

Enyaq og id4 er litt mer variable på lading. Ok ladekurve, men ikke rask på vinteren med mindre en legger ned litt innsats. Ellers er id4 komfortabel, har god rekkevidde, gode lys, praktisk og mulig å få relativt rimelig.

Du er inne på noe der, tenkte at jeg får plass til et spesialtiplasset bur i EV6 da jeg ellers liker den veldig godt, og jeg får en nyere bil en f.eks. Audi E-Tron 55 men til samme pris. Men dette med sollys rett inn var noe jeg faktisk ikke har tenkt på!

Rosstopher

Utfordringen med skrå bakluke kan muligens løses ved å ha et bur med "tak" eller mørke ruter? Jeg hadde mørke ruter på min Model S og kombinert med dog mode hadde hunden det i hvert fall alltid godt og kjølig.

Alle de bilene der har vel plass til hunden, men spørsmålet er nok hva mer enn hunden man skal ha med.  ;D

Tesla Model Y får du splitter ny til 456.000 inkludert vinterdekk og hengerfeste dersom det er interessant. Da får du 455 km og verdens enkleste lade-opplevelse.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Sondrejt

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 09. august 2023, klokken 10:37Utfordringen med skrå bakluke kan muligens løses ved å ha et bur med "tak" eller mørke ruter? Jeg hadde mørke ruter på min Model S og kombinert med dog mode hadde hunden det i hvert fall alltid godt og kjølig.

Alle de bilene der har vel plass til hunden, men spørsmålet er nok hva mer enn hunden man skal ha med.  ;D

Tesla Model Y får du splitter ny til 456.000 inkludert vinterdekk og hengerfeste dersom det er interessant. Da får du 455 km og verdens enkleste lade-opplevelse.

Absolutt kikket en del på tesla også (glømte skrive det). Model Y er absolutt aktuell! Tenker da eventuelt en 2/3 år gammel en, slik at det verste nybilprisfallet er forsvunnet. Har det vært noen spesielle forbedringer med Y oppigjennom årene? Holder prisene seg ok gode? Ser f.eks. at E-tron har halvert seg i verdi på 3-4 år noe som er litt voldsomt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sondrejt på onsdag 09. august 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 09. august 2023, klokken 10:37Utfordringen med skrå bakluke kan muligens løses ved å ha et bur med "tak" eller mørke ruter? Jeg hadde mørke ruter på min Model S og kombinert med dog mode hadde hunden det i hvert fall alltid godt og kjølig.

Absolutt kikket en del på tesla også (glømte skrive det). Model Y er absolutt aktuell! Tenker da eventuelt en 2/3 år gammel en, slik at det verste nybilprisfallet er forsvunnet. Har det vært noen spesielle forbedringer med Y oppigjennom årene? Holder prisene seg ok gode? Ser f.eks. at E-tron har halvert seg i verdi på 3-4 år noe som er litt voldsomt.

Model Y kom i 2021, og akkurat nå er bruktmarkedet ganske støvsugd, så bruktprisene er høye. Du må velge mellom Standard Range (2WD) og Long Range (4WD), men få SR på bruktmarkedet. Dersom du kjøper en ny Tesla på vei inn / på lager får du sponset rente (1,99% + gebyr), om du tenkte å låne penger til bil. Er jo og verdt å ta med i regnestykket.

Det skal visst ha kommet mykere fjøringer på Model Y i løpet av 2022 en gang, og doble bakvinduer som reduserer støy litt (teoretisk).

Hvis jeg skulle hatt en labrador baki en Model Y ville jeg vurdert å ta ut den innerste, evt. begge, gulvplatene i bagasjerommet. Hvis ikke så er det mange andre løsninger. Er en del andre hunde-Model Y-tråder med bilder og forslag, f.eks. denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=57751.75

Billigste brukte Model Y som ikke er kjørt så langt er faktisk en Model Y Long Range akkurat nå... og som du ser er det ikke så enormt mye å spare på brukt (vs ny): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314181427
Tesla Model Y                         2021-

Sondrejt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. august 2023, klokken 14:14
Sitat fra: Sondrejt på onsdag 09. august 2023, klokken 12:07

Model Y kom i 2021, og akkurat nå er bruktmarkedet ganske støvsugd, så bruktprisene er høye. Du må velge mellom Standard Range (2WD) og Long Range (4WD), men få SR på bruktmarkedet. Dersom du kjøper en ny Tesla på vei inn / på lager får du sponset rente (1,99% + gebyr), om du tenkte å låne penger til bil. Er jo og verdt å ta med i regnestykket.

Det skal visst ha kommet mykere fjøringer på Model Y i løpet av 2022 en gang, og doble bakvinduer som reduserer støy litt (teoretisk).

Hvis jeg skulle hatt en labrador baki en Model Y ville jeg vurdert å ta ut den innerste, evt. begge, gulvplatene i bagasjerommet. Hvis ikke så er det mange andre løsninger. Er en del andre hunde-Model Y-tråder med bilder og forslag, f.eks. denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=57751.75

Billigste brukte Model Y som ikke er kjørt så langt er faktisk en Model Y Long Range akkurat nå... og som du ser er det ikke så enormt mye å spare på brukt (vs ny): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314181427

Du har absolutt rett! Kampanjerenten er meget god nå. Kanskje jeg skal slå til på en helt ny! Hvordan er det med autopilot funksjonen i tesla som er standard? Kan denne eventuelt utvides senere om ønskelig?

Gordon Retriever

Skal du reise på langtur med hunden, eller skal den bare få plass for kortere turer?

Du bør primært finne en bil der du kan trekker en linje minst 50cm bakover fra hodestøttene i baksetet, før du treffer glasset i bakruten.
Anbefaler også en gulv-til-tak høyde på minst 70 cm.

Bakruten kan med fordel være mest mulig horisontal, ikke bare for plass- men også for klimahensyn:
Soloppvarming under en skrå bakrute er nevnt, men en loddrett rute vil også dugge mindre.  Dette vil ha betydning hvis du frakter regnvåt hund.

Det er stor forskjell på hvor god ventilasjon det er i den bakre delen av bilen. Se etter en bil med eget luftuttak i baksetet, og god høyde mellom bakseterygg og tak.
Noen biler har et synlig ventilasjonsgitter i bagasjerommet der brukt luft trekkes ut av kupéen, noe som bidrar til god luftgjennomstrømning.

42 kilo Golden er tungt, og du bør måle hvor høy lasteterskelen er på biler du vurderer. En tradisjonell stasjonsvogn har en høyde rundt 50 cm.  Dette klarer mange hunder å hoppe selv - selv om de ikke har godt av det.
I mange SUVer er denne høyden rundt 70 cm, og her er spørsmålet hvor komfortabel du er med å løfte inn og ut.

Naf har målt og fotografert bagasjerommene i en rekke elbiler, og dette finner du her: Link

EV6 virker å ha liten plass i (hunde-)hodehøyde, mens f.eks. ID4 har svært bra total høyde.

Svk

Tesla har vel også dog mode eller hva det heter? Kjekk løsning for oss med hund.

daktari

Ligger ca 250 Y på finn nå.

Vertikalt bakvindu er vel best? Dvs ID.buzz...

Mange biler har "dog mode" men de fleste har begrenset til 30 min av gangen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: Sondrejt på onsdag 09. august 2023, klokken 15:10Hvordan er det med autopilot funksjonen i tesla som er standard? Kan denne eventuelt utvides senere om ønskelig?

Ja, og prisen er den samme om du kjøper det med en gang eller senere. Selvfølgelig med forbehold om at prisen kan gå opp i fremtiden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Sondrejt på onsdag 09. august 2023, klokken 12:07Holder prisene seg ok gode? Ser f.eks. at E-tron har halvert seg i verdi på 3-4 år noe som er litt voldsomt.
Jeg mener Y fortsatt er overpriset brukt. E-tron har som du allerede sier falt mye i pris, og det virker som om prisfallet har flatet ut noe. Ihvertfall er prisene de samme på finn nå som da vi kjøpte i begynnelsen av mai.

Men Y har en vesentlig bedre brukeropplevelse IMO. Men kjører du sjelden over 20 mil på motorvei, og bare noen få turer i året 40-50 mil så gjør du noen knakende bra kjøp på nyere e-tron 50.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA