Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: For mange feil med Leaf?

Startet av svingen, mandag 03. desember 2012, klokken 21:52

« forrige - neste »

svingen

hei ser litt på Reva til og hente/levere i barnehagen lurt på er det plass til 2 barneseter i den? og etterhvert kan vikjøre 2 barn baki og 2  vokse framme? er det 4 "skikkelige" sikkerhets seler på den? kvifor er den kun registrert får 3? kan man vise den og få den godkjent får 4? er klar over det finnes Leaf osv litt annen pris klase og ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

edyrli

Den er kun registrert for 3 pga den er registrert som 4 hjuls mc. Det betyr det ikke er mulig å registrere den opp til 4. Jeg har hatt både baker og forovervendt barnesete framme. Tviler på jeg hadde klart få inn barnesete bak. Baksetene er veldig små så unger fra 5-6 år sitter greit uten barnesete.
Jeg tror det er lov å kjøre uten barneseter siden bilen egentlig er en mc.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Der er jo en regel som sier at du kan ha inntil 1 ekstra barn under 12 eller 15 år bak dersom der er sikkerhetsbelte til vedkomende, og du ikke overskrider kjøretøyets totalvekt. Dermed får du også med siste ungen.

Vet ikke om dette gjelder MC også
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

fikk svar fra acar da jeg sente mail og spurte om den her  (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38990719)
"Nei disse er registrert for 3, og registrert som MC fire hjul, og ikke bil. Dermed er det regler om førerkort det kommer an på.
Jeg tenker også at dette ikke er noen familiebil, og med tanke på sikkerhet ville jeg sett på andre alternativer."

må vel si meg enig i det,men siden dama skal kjøre 700 meter til barnehagen (eventuelt om hun går og så henter bilen)

hvordan er årlig driftkostader på en elbil av den typen her? den kommer til og bli brukt ca 1.5 mil hver vei til jobb (helsfyr fornebu) kan sikkert få ladet på jobb og hvis det skulle være problem. 

så blir vel fort 690 mil siden blir 3 mil hver dag (er vel 230 dager i året man regner med att man jobber eller.no)

det blir jo kun til jobben blir sikkert noen små turnere ellers og,bil det eller lønne seg og kjøpe en trilling? ser den selges på finn brukt ned til 140 tusen (eller kanskje billigere?) vi kommer nok til og ha en bensin bil fremdeles men hvis regnestyket blir godt nok får jeg kansje til og inføre en elbil slik att dama kan kjøre frem og tilbake på jobb,liker ikke spesielt godt att hun kjører rundt med en gammel bensin blir som forrurenser såpass som den gjør :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

gbzdoc

Gikk veien om Buddy selv, med ganske like tanker som deg. (Men hadde heller ikke noe valg da alternativet på den tiden var Think med to seter.)

Gå for en skikkelig bil med en gang, enten en trilling eller Leaf.

Fossilbilen blir fort bil nr. 2, og da er hverken Reva eller Buddy tilstrekkelig. :)

Det føles alt for bra å kjøre elbilen slik at dere kommer til å "krangle" om å få bruke den... ;)

Olemann

#5
Har hatt Reva i 1 år og stor glede av den, se mine andre innlegg på denne delen av Forum. En morsom liten bil, parkerer og snur overalt.  Sikkerhet er det best å ikke tenke på.....Jeg kjørte den på samme måte som jeg kjører MC, helt passivt og aktsomt.

Men bilen ble "mitt prosjekt", kona ville aldri ta i den, og sønnen ble for langbeint for baksetet (14 år).

Byttet ut til Ion og den benyttes flittig også av kona, sønnen er med og diesel-bilen står i fare for å gro fast helt til den røskes løs når hytte turene starter til våren.......

PS! Helsfyr - Fornebu t/r er risiko-sport med Reva mindre det er mildt/gode batterier.  Kan du lade på jobb går det fint.  Med trilling er det null problem t/r.

Mvh Ole


Sitat fra: svingen på fredag 28. desember 2012, klokken 22:12
fikk svar fra acar da jeg sente mail og spurte om den her  (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38990719)
"Nei disse er registrert for 3, og registrert som MC fire hjul, og ikke bil. Dermed er det regler om førerkort det kommer an på.
Jeg tenker også at dette ikke er noen familiebil, og med tanke på sikkerhet ville jeg sett på andre alternativer."

må vel si meg enig i det,men siden dama skal kjøre 700 meter til barnehagen (eventuelt om hun går og så henter bilen)

hvordan er årlig driftkostader på en elbil av den typen her? den kommer til og bli brukt ca 1.5 mil hver vei til jobb (helsfyr fornebu) kan sikkert få ladet på jobb og hvis det skulle være problem. 

så blir vel fort 690 mil siden blir 3 mil hver dag (er vel 230 dager i året man regner med att man jobber eller.no)

det blir jo kun til jobben blir sikkert noen små turnere ellers og,bil det eller lønne seg og kjøpe en trilling? ser den selges på finn brukt ned til 140 tusen (eller kanskje billigere?) vi kommer nok til og ha en bensin bil fremdeles men hvis regnestyket blir godt nok får jeg kansje til og inføre en elbil slik att dama kan kjøre frem og tilbake på jobb,liker ikke spesielt godt att hun kjører rundt med en gammel bensin blir som forrurenser såpass som den gjør :)

elektrolux

Ville også vurdert en av PSA classic bilene. I dagens marked får du en meget fin P106, eller en Saxo for under 60000 kr.

Dette er fullverdige biler med 4 seter, og servicekostnader under det en må ut med for de nyere bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2012, klokken 08:43
Der er jo en regel som sier at du kan ha inntil 1 ekstra barn under 12 eller 15 år bak dersom der er sikkerhetsbelte til vedkomende, og du ikke overskrider kjøretøyets totalvekt. Dermed får du også med siste ungen.

Vet ikke om dette gjelder MC også

tenkte og legge et svar her hvis andre leiter en annen gang.
du kan fint ha 2 vokse og 2 barn i den bilen her så lenge det ikke overstiger 200kg. (L7e krav er att bilen veier under 400kg uten batterier) og att nytte lasten ikke overskiver 200kg eller 1000kg i "cargo" ville vært moro og lasta den bilen her med 1000kg ;)

ref http://en.wikipedia.org/wiki/Motorised_quadricycle
fant ut av det pga en på fin som skrev det http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40957625

så er man 2 voksen og 2 barn av den ikke amerikanske versjonen (som ikke veier ett ton) går det fint og kjøre til barnhagen og levere og kjøre videre alle sammen :)

siden jeg veier 80kg og dama veier kanskje 65kg (har ikke spurt om det her dårlig tema) og de 2 minste ikke veier stort (blir 55kg igjen til dem 2) går det her nok fint,tror uansett det ikke ville få så store konsekvenser og bli stoppe av politiet.

ut fra lovata http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html er det forenklet forelegg på 2000 kr.
hvis dem har med seg vekt da og kan si vi er over 200kg ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Tidligere var der en regel om at en kunne plassere en ekstra person inntil 15 år i baksetet på bil dersom der var montert inn sikkerhetsbelte på denne plassen.

Med denne regelen kunne en bruke originalt hoftebelte i en P106/Saxo og dermed ha en 4+1 seter. Mener å ha lest at denne regelen forsvant (kanskje sammen med 3 og 4 hjulere fossil MC som måtte ut av kollektivfeltene)


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Wicky124

Bare fortsetter her jeg...

Er det dumt ¨å ha reva om man kjører lillestrøm - helsfyr - lillestrøm daglig til og fra jobb?
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

svingen

nah,tja ja
Det er jo sikrere enn og kjøre motorsykkel men spørs hvor mye...
så spørsmålet er om du vil kjøre reva og akspetere att sikkerheten ikke er like bra som andre biler (som trilling til 120 tusen)
Lillstrøm helsfyr så har du vel kun 80 sone hele veien? kjdedlig og kjøre i 80 i 100 sone ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA