Lurt å velge Kona/TM3 når man ikke har lader hjemme el jobbb

Startet av Stig@tle, tirsdag 08. august 2023, klokken 11:10

« forrige - neste »

Stig@tle

Benzinbilen ryker nå og jeg tenker på å kjøpe en elbil. Har 270/320k å rutte med.
Men nr 1 :
Har ikke tilgang til lader hjemme eler jobb.
Men bor ved siden av kommunal 3,3kw lader.. 130,- døgn.. og tar jo fryktelig lang tid å lade.. men alltid ledig.

Nr2: tm3 19 mod eller kona 21-22 mod
Har ikke klart å prøvd tm3 ennå.. så vet ikke om jeg vil synes den er for lav. 188cm, stiv som en stokk..

Har fått masse meld fra kjente om at de ikke anbefaler tm3 pga alt for mye feil og garantien på 19 går ut strax osv..

Info om kona er fryktelig mye støy og laaaang lade tid.. har prøvekjørt i lav hastighet - hørte godt romling fra bakhjula.

Og blir kanskje dyrt som f.. å lade på ladestasjoner rundt om.
Finnes det en tråd som hjelper med hvordan man lader billigst ( abb, kort osv som lønner seg å lade med)

Kjører 30 km dagen i jobb.
Samt så blir det lengre helgeturer.

Please - jeg trenger mer info jeg - fra dere her inne. Er så jævlig vinglepetter og kan bruke år på å bestemme meg..
🏎 Kona. 64kw 2020. 90'km - selges.... En gang

chargedup

Hvor mye bruker du på bensin til/fra jobb og hva med bompenger?
Hvor mye vil du bruke på lading til/fra jobb og hva med bompenger?
Hvor langt kjører du på lengre helgeturer (motorvei? landevei?)?

Hurtiglading er normalt ganske dyrt hvis man ikke har medlemskap (gratis medlemskap for noen merker 1-3 år gjennom produsenten). Med mastercard fra DNB får man 10-16% rabatt på lading. Ellers finnes det oversikter som viser priser som denne https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Ved hurtiglading vil elbilen normalt sett være dyrere å kjøre med enn en fossilbil. Finnes helt sikkert en haug med tråder både her og på facebook angående hva som lønner seg akkuart nå, dette er ferskvare da prisene endres kontinuerlig og det dukker opp tilbud/smutthull.

Bruker du 130 kr på kommunal lading i 12t og 3,3kW vil du få litt under 40kWt inn på batteriet. Med en Kona kan du da kjøre ca 300km på sommeren i 90 km/t på 1 tur og på vinteren kan du kjøre ca 195km i 90km/t på 1 tur (tall fra Tesla/Kia-bjørn). I praksis vil du ikke kunne kjøre 10 kjører til og fra jobb på sommeren, da bilen vil bruke mye mer strøm ved kortere turer.

Anebefaler å prøvekjøre begge to for å få et inntrykk. Smaken er som baken, begge er gode biler. Min anbefaling til venner er at Model 3 vil være både enklest og billigst ift hurtiglading på lengre helgeturer og at man får mye bil for pengene på en "gammel" model 3.

Personlig ville jeg heller kjøpt fossilbil uten egen lader.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Nero

Uten muligheter for lading hjemme eller på jobb ville jeg ikke kjøpt elbil, måtte styre med hurtiglading i nesten 1 år før jeg fikk ordnet lading hjemme og det var ufattelig slitsomt (og dyrt når du vet at hadde du ladet hjemme til spotpris hadde du spart mye)

SurSnasen

Sitat fra: Stig@tle på tirsdag 08. august 2023, klokken 11:10Info om kona er fryktelig mye støy og laaaang lade tid..

Velkjent problemstilling...

Men Hyundai Kona, bilen, er heldigvis traust og pålitelig, og relativt billig i drift. Støymessig ikke den best dempede, men det er definitivt ikke Model 3 heller. Hadde inntil veldig nylig en Model 3. Inspirerende å kjøre, men det var på bekostning av komfort, hørselsbehag, og var en unik mulighet til å lære seg alle sandkorn å kjenne. Den er stivt oppsatt, og på vanlig norsk vei og gate humper og stumper du rundt.
Men du får med Model 3 en følelse av en moderne bil der hvor Kona er den konvensjonelle og trauste.

Når det gjelder de skisserte lademulighetene ville jeg selv tenkt meg nøye om. Jeg har selv ytterst lite interesse av å tråle rundt på hurtigladere gjerne et par ganger per uke, ventende på lading. Og enda verre blir det vinterstid.
Gateladingen du viser til er helt ok dersom du står der og får full pupp (3,3kW) i minimum 10 timer. Da får du sånn ca en enhetskost på 4,5 kroner per kWh. Med et årssnitt og inklusive ladetap på ca 1,7 kWh per mil ligger du da på strømkostnad på oppunder 8 kroner per mil du kjører. Da er du likevel ca 40-50% under hva en gjerrig dieselbil vil ligge på.

eisa01

Her i Oslo sentrum er det større problem å finne beboerparkeringsplass, enn gateladeplass, så det er ikke alltid et problem :)

TB

En stor fordel med elbil er at den lader seg selv når den står parkert. Det er sjelden samme skjer med bensin / dieselbiler (må være om en låner bilen bort, og den som har lånt den har fylt opp tanken som takk for lånet..)

Men, for at bilen skal lade seg når den står parkert forutsetter lader der bilen står mye / lenge parkert.
Ved at du kjører 30 km pr dag er ikke det daglige ladebehov så stort. Om du skal på helgetur må du kanskje lade litt på turen uansett?

At Kona lader ikke like raskt som enkelte andre merker. Ved normal (AC) lading er det ingen forskjell, da lader de fleste biler opp til 7 - 11 kW, der Kona støtter 7 kW på en fase / 32 A. Ved hurtig (DC) lading lader Kona opp mot 75 kW, men gjerne lavere.

Jeg har kjørt 70' km i 2019 Kona - ladingen er normalt ikke et problem. Ofte gjør en noe annet når bilen lader - stopper for å spise, da når en normalt ikke spise opp før bilen er ferdig. Eller en lader på natten ved et hotell o.l. da vil en få mellom 3 - 7 kW pr time avhengig av ladeplass type.

Kona har noe hjulstøy, det merkes godt forskjell på slitt og nylagt asfalt. Vinterdekk med mykere gummi støyer mindre enn sommerdekk. Nyere modeller skal støye noe mindre enn de første, dvs. kjøp så ny en kan, da vil det også være lengre rest av garanti igjen.

Den nye Kona som lanseres i disse dager skal ha fått redusert støynivået i følge artikler, men der er prisen fra 350' for varianten med kortere rekkevidde.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Husk at nyere Kona (2020->) var mulig å få kjøpt med 11 kW AC-lader, da går det raskt om lader støtter det. 8-9 timer fra nesten tomt (bunnskrapt) på 7,2 kW, 5-6 timer på 11 kW.

Min støtter bare 7,2 kW (teoretisk 7,4), men er sjeldent jeg trenger mer enn 8 timer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Nero på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:25Uten muligheter for lading hjemme eller på jobb ville jeg ikke kjøpt elbil, måtte styre med hurtiglading i nesten 1 år før jeg fikk ordnet lading hjemme og det var ufattelig slitsomt (og dyrt når du vet at hadde du ladet hjemme til spotpris hadde du spart mye)
Samme her, etter å ha hatt elbil i syv år, så er jeg iallfall helt sikker på at jeg IKKE hadde kjøpt elbil om jeg nå plutselig ikke hadde hatt lademulighet hjemme eller på jobb. Å bruke noen sekunder på å plugge i hjemme i gården/garasjen og ikke tenke på lading i det daglige er en av de positive sidene med elbil. Måtte jeg planlagt det også hele tiden, i tillegg til på langturer, så hadde jeg definitivt kjørt fossilbil.

Sitat fra: Stig@tle på tirsdag 08. august 2023, klokken 11:10Nr2: tm3 19 mod eller kona 21-22 mod
Har ikke klart å prøvd tm3 ennå.. så vet ikke om jeg vil synes den er for lav. 188cm, stiv som en stokk..

Har fått masse meld fra kjente om at de ikke anbefaler tm3 pga alt for mye feil og garantien på 19 går ut strax osv..

Info om kona er fryktelig mye støy og laaaang lade tid.. har prøvekjørt i lav hastighet - hørte godt romling fra bakhjula.

Og blir kanskje dyrt som f.. å lade på ladestasjoner rundt om.
Finnes det en tråd som hjelper med hvordan man lader billigst ( abb, kort osv som lønner seg å lade med)

Når det gjelder skremselspropagandaen du har mottatt om driftssikkerheten på Model 3, så høres det ganske rart ut. Model 3 (og Y) har hatt veldig få feil, og er en helt annen verden enn S og X. Også de tidlige 3-erne, selv om de er produsert i USA. De hadde allerede vært på markedet i USA en god stund før de kom til Norge, så barnesykdommene var nok stort sett tatt.

Kona har vel egentlig hatt større problemer, med bytte av hovedbatteri/ikke lov til å lade til 100 % og utfordringer med 12 volt-anlegget.

Personlig har jeg storebrødrene til både 3 og Kona, og Model 3 sine egenskaper rundt app, lading osv. er overlegent.

Angående lading så er det et virrvarr, men DNB Mastercard gir rabatt på all lading (best om du har SAGA kundeprogram), og det finnes forskjellige ladeavtaler som dekker de fleste leverandører - som du igjen altså kan trekke mot et DNB Mastercard.

RJK

Nå er ikke hurtiglading "hjemme" et veldig stort problem. Man kan f.eks. legge inn en handletur på Ullevål Stadion og koble seg til en av Tesla-laderne. Gratis parkering i lang nok tid til at du får fyllt batteriet temmelig fullt selv fra lav SoC.

Med TM3 som for øvrig har godt større plass enn Kona, har du ladepriser på 3,05-3,40 nå, litt avhengig av tidspunktet. Med Kona er prisen 4,15-4,65  med mindre du kjøper medlemskap til 129,- per måned. Da får du samme pris som Tesla-kundene.

Selv om det er bøtter og spann med bedre plass i Teslaen, og den lader mye hurtigere og er nobrainer å lade på SuC (plugg i, lås bilen, kom tilbake før sperretidspriser ev slår inn, du får varsel fra appen i tide), så kan det være et poeng for noen at denne har noe lav nyttelast (373 mot 420 kg). Og sedanluken gjør at noen gjenstander får du ikke inn i bilen, som du får med i Konaen. Dog er bagasjerommet lite, så ofte må jeg legge ned baksetene.

Pass uansett på at du finner en bil som kan dra henger om du velger TM3, ikke alle støttet dette i starten. Kona i den årsklassen støtter bare 300 kg, så kan få en combi-camp med deg, eller så blir det sykkelstativ eller bagasjeboks som er mest aktuelt å bruke på den kroken.

Så kan det selvsagt være et poeng at en 2019-modell straks er utenfor garanti bortsett fra noe lengre garanti på batteriet. Personlig ville jeg vurdert en nyere, selv om det er litt dyrere. Og kanskje en tidlig TMY om nyttelast er et poeng.

Alt kommer uansett an på ditt behov, og det vet du best.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

1- hvis du kjører 10 mil en dag så bruker du maks 20kWh strøm, altså 6 timer lading med 3,3kW lader. Det er jo overkommelig (ref natt). Lader du hele natten blir ikke prisen per kWh forferdelig heller, sammenlignet med bensin.

2 - En Model 3 er faktisk perfekt for høye folk. Er bedre plass for fører enn Model S og X. Er til og med plass til en høy person bak deg.

3 - På Tesla sitt superladenettverk så kan du lade ganske rimelig etter hvert, og billigere enn bensin. Hvis du velger en annen elbil må du betale månedlig abonnement på 130 ca for å få samme ladepris.

De gamle Kona'ene har en tendens til spinne om du er litt kjapp i kryss og det er vått. Er fremhjulstrukket. Kona har og svært trangt baksete for oss høye. Så når du sitter i fremsetet er det omtrent ingen plass bak deg, om det betyr noe.

Er mye mer bagasjeplass i Model 3, og mer en kjøremaskin. Har vært lite feil med Model 3 etter hva jeg har hørt og opplevd med min gamle 2019-modell. Er og kjapp lading på Model 3.

Synes forøvrig chargefinder.com er den beste plassen å finne tilgjengelige ladere. Kan filtrere på effekt. Kjenner ikke til ladesammenligningstabeller, siden det er så mye abonnementer, og merkespesifikke avtaler...men generelt er Tesla billige på lading.

https://cleantechnica.com/2018/12/15/tesla-model-3-comfortable-for-nearly-7-foot-tall-nba-player-cleantechnica-interview/
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Hvor bor trådstarter? Mulig noen her vet om bedre alternativ? Ikke alltid lett å finne ladere,et hav med apper og rote i

Stig@tle

Sitat fra: Svk på onsdag 09. august 2023, klokken 18:57Hvor bor trådstarter? Mulig noen her vet om bedre alternativ? Ikke alltid lett å finne ladere,et hav med apper og rote i

Bor 2 steder - Haugerud (egen leil) og på Finstadjordet i lørenskog (dama)

Skal også sies nå at dama kom med opplysningen at ladebox på hennes p plass var der - og skal kun kunne kobles på. 4990kr pluss et abb m ca forbruk
(399 for 200kw i mnd sto det)

Så tråden blir jo feil mtp at det er kommunal ladeplass utafor leilighet på haugerud (stjernemyrvn) og da et abb hos dama... trenger sikkert ikke mer enn 135kw abb tenker jeg.

Så nå blir det å klare å bli kvitt fossilbil og klare å velge bil.. 21/22 mod kona el 19 mod tm3... 
det med at tm3 er lav handler mer om at jeg er redd jeg ikke kommer meg ut pga litt trøbbel m rygg/hofte..

Tusen takk for alle informative og hyggelige tilbakemeldinger dere gir! Tipper det blir en kona... så får jeg spare til en tmY fremover!!

TB

Borettslag og sameier plikter å tilby lading.
Dette høres ut som en tidligere Ohmia Charging, nå Aneo løsning.

Mener Aneo ikke krever oppstartsgebyret lenger, betaler bare månedsleien?

På nettsidene til Aneo står det:
- Endre ladepakke når du vil, ingen bindingstid.
- Ta med strøm du ikke bruker over til neste måned.
- Ladeboks til låns, bekymringsfritt vedlikehold.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Kjører du så lite som 30km om dagen, så vil du nok leve lykkelig med låg ladeffekt.

Med prisene du oppgir, så burde det bli ca 2kr/kwt. Kjører du ganske lite, og bruker f.eks 2000kwt på å kjøre 10 000km/år, så burde det koste 4000kr/år.

Problemet er at du vil ikke klare å lade 24timer sammenhengende, så da spørs det hvor mye det vil koste.

Stig@tle

Aneo tar 4990 i Oppstart/engangsgebyr fikk jeg beskjed om.

Samtidig gjorde jeg avtale med en forhandler om en kona i dag.
Skal ned til sørlandet på mandag.
20 mod - 75'km
Tar qashqai i innbytte.
Avtalte en pris, og er spent på hvor mye han går bort fra den når jeg først er der nede.. tar jo 3,5 time..
så mulig jeg får en dagstur m qashqai evnt kommer jeg hjem m kona.

Prøvde en tm3 og skjønner penger må spares til en modelY!! Var tungt å gå ut og inn av teslaen, med den stive ryggen. Plassen inne i en mod3 var super, men må ha bil å sette seg inn i - ikke ned.

Takk for hjelpa så langt.  Får vel lese inne på Kona tråden nå fremover ( hvis det blir kjøp på mandag)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA