Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

vinterdekk

Ja, kjenner meg litt igjen i vesttrønder sin erfaring om håpløs timing. Traff godt mellom avgiftsøkning ved nyttår og priskrigen som vi har sett siste åtte måneder. Men noe taler for at det ikke behøver å være så ille likevel. Svak krone gjør at forhandlere betaler mer for bilene de må ha kampanjer på for å bli kvitt, men før eller siden løsner proppen i markedet og prisene stiger. Regjeringen vil også se etter nye måter å øke avgiftene på. Moms over 600K var ventet i forrige runde, men ikke fra 500K som ble fasiten, og vektavgiften var også uventet. Vi får nyte det mens vi kan at vi har anledning til å kjøpe lavt beskattede elbiler, men den stigen vil trekkes opp ved første flertall på stortinget. Timing handler også om når elbil dekker behovene. Tre år tilbake så var elbil veldig begrensende for mine behov, utvalg og infrastruktur er forbedret svært mye i dag.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vesttrønder på onsdag 09. august 2023, klokken 22:11Eg er jo ein av dei som har sete på gjerdet lenge, fram til i fjor/i år. Vi treng ikkje to bilar og vi køyre nokre få lange turar til div gokk i året og vi har hytte 100+ km unna utan lademoglegheit (verken treig eller hurtig). Pluss at vi vart ferdig med barnevogn ca rundt pandemi-start. Så då var det på eit vis lite vits med ein Soul eller Leaf eller noko slikt, for vi hadde ikkje komme unna behov for større bil om sommaren. Kunne køyrt minste Leaf heile vinteren, men det går ikkje opp. Og dei første "store" bilane var for dyre.

Klart det no kjennest tildels jævla kjipt å "hive seg på bølga" rett i tide til at "alle" fordelar er borte, og kjøpe rett på topp der det har gått lenge utan verditap til å no truleg måtte ta eit stort eitt. Heldigvis har nybilpris på EV6 gått mykje opp :D. Men i fjor når dieselbilen på 13 år konka, og det faktisk fanst/var på veg ein del bilmodellar store nok og med nok rekkevidde, var ikkje lysta på ny 5+ år gamal bruktbil til 200-300k så stor. Fordi då er det berre å vente på neste 30k verkstadrekning. Reknestykket var jo lett i fjor då verditapet såg greitt ut, om det er like bra no er vanskeleg å seie.

Køyrekomfort for oss som kom frå halvgamal bil er jo hinsides. Vi kan køyre minst fem timar utan å lade på norsk veg, kanskje seks. Må definitivt ha pause minst ein gang innimellom der uansett. Og eg klarer no ein heil dag i bilen (600 km) utan å kjenne meg sliten slik som før.

Det økonomiske er vel berre å ignorere. Og eg får tenkje at eg no kunne unne meg dette, sidan vi no kan det (kunne ikkje det for nokre år sidan). Og smile kvar gang eg ladar heime til mellom 2-30 kroner pr gang. Fint å tenkje på sparte hundrelappar medan verditapet susar forbi ;)

Oppsummert: Kjipt å komme seint på festen, men det hadde ikkje funka før. Lading på langtur kjem til å vere ei ulempe, men er levbart. Komfort og køyreglede kostar i pengar men er vanskeleg å sette pris på. Håpar *kryssar fingrane* for høveleg problemfritt bilhald ei stund. Det er det viktigaste. Bil er dyrt, og for oss som berre har middels innsikt og har middels Excel-skills og risikovilje blir det slik.

Det som i hvert fall er sikkert er at verditapet fra kjøpstidspunktet til nå kun er et "papirtap" inntil du skal selge. Det er først når du selger at du vet hvor mye du taper. Så hvis du f.eks. har bilen i 5 år så er ikke verditapet per år så ille. Med årlig inflasjon på 5-6% så er det ikke sikkert at tapet blir så enormt. Bruktbilpriser går for øvrig i bølgedaler etter etterspørsel og tilbud, og akkurat nå når de hiver opp renten med flere prosent på et år så vil det jo bli en bølgebunn, men folk vil alltid etterspørre langtrekkende kvalitets-elbiler, så om 4-5 år så er nok EV6-bruktprisen blant de bedre.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 08. august 2023, klokken 09:18
Sitat fra: geear på tirsdag 08. august 2023, klokken 08:52Det høres fint ut, helt til du har en unge som ikke er helt synkronisert med ladestedene eller bilens SoC og forvarming av batteripakke, eller det er ladekø, eller man ender med å stå på en 50 kW lader, eller man ikke har riktig ladebrikke, eller man ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid før en utenlandstur, eller lignende. Har uendelig med historier om små situasjoner som har irritert underveis, og senest på Norge/Europa-ferie nå i sommer så var det fire situasjoner som krevde ekstra planlegging/irritasjon fordi det ikke var tilgjengelig nok lading (x2), god nok betalingsløsning/info eller defekt lader. Selvfølgelig har vi valgt å leve med det, og syns elbil har vært helt fint, er en grunn til at vi har to elbiler (og bruker begge til langtur), men jeg har ingen illusjoner om at det å være elbileier er helt irritasjonsfritt. Det er det heller ikke å være fossilbileier, bare en annen type irritasjoner.

Ja, våre barn trenger også stort sett flere stopp enn bilen. Må vi stoppe et sted det ikke er lader så er jo det helt greit. Jeg trenger ikke å lade hver gang jeg stopper, da bare lader jeg på neste stopp. Ellers høres det ut som de fleste utfordringene du beskriver løses av å kjøre Tesla. Ellers er jeg helt enig i at å kjøre elbil ikke er noen utopi uten utfordringer, men de utfordringene som er der er såpass små at jeg ikke gidder å irritere meg.

Det eneste kjipe med elbil langtur med barn er at ladestoppene nesten utelukkende kan tilby de verste hurtigmatrestaurantene. Når jeg kjører i Sverige vil jeg ha rekesmørbrød, og barna kjøttboller feks, ikke en sliten burger for MD eller BK. Jeg skjønner at de ønsker å få subsidiert ladestasjonene av fastfood bransjen, men allikevel.

geear

Og når ladestoppene koster 5-600,- i burgere, is og brus, så har man nok ofte passert dieselprisen.  :laugh: 

Svk

skal bytte ut nåværende elbil i noe større med hengerfeste. må si Superb Hybrid virker ut som en ok bil. 5-6mil elektrisk og lavt forbruk på langtur.god plass. ligger på 300.000 og oppover....

hELgenen

Sitat fra: Svk på fredag 11. august 2023, klokken 10:21skal bytte ut nåværende elbil i noe større med hengerfeste. må si Superb Hybrid virker ut som en ok bil. 5-6mil elektrisk og lavt forbruk på langtur.god plass. ligger på 300.000 og oppover....

Jeg skal også bytte ut den ene elbilen - har ikke tenkt så mye annet enn andre elbiler så langt, men jeg ser jo at man får mye bil for pengene i fossil verden om dagen også. Var innom renovasjonsstasjonen i dag og der gikk det stort sett i fossiler med henger så jeg - og absolutt alle lot bilen gå på tomgang mens de tømte egen henger...Mange bare kastet alt i restavfall også. Om det blir fossil her tviler jeg på - men uansett om det blir - skal aldri stå på tomgang på den måten eller gi blanke i å sortere avfall. Jeg fikk en følelse av at vi snart lever i parallelle verdener der vi som kjører elbil er i en verden, og de andre i en annen......

vinterdekk

Sitat fra: Svk på fredag 11. august 2023, klokken 10:21skal bytte ut nåværende elbil i noe større med hengerfeste. må si Superb Hybrid virker ut som en ok bil. 5-6mil elektrisk og lavt forbruk på langtur.god plass. ligger på 300.000 og oppover....

Sikkert bra bil. Min forrige bil var ladehybrid, men må si det som gjorde den økonomisk var først og fremst det store verditapet som forrige eier tok da vedkommende solgte den tidlig. Avskrivningene ble dermed lave i mitt eie. Ulempene er at du må lade den hele tiden og ladehybrider kan bruke endel bensin likevel om det er kaldt, så ladehybrid-systemet blir mer bensinreduserende enn bensinfritt.

geear

Hybridbilene er gunstig priset, kan brukes på hjemmeladet billigstrøm mesteparten av tiden, og har dermed mange av fordelene til elbilen, men samtidig så er det også en del ulemper med de. Ikke særlig attraktive etter garantitiden (tenker jeg, enda mer som kan gå galt), og de har ofte ulemper som redusert plass, enten i kupéen eller bagasjerommet eller begge steder, og de er ofte veldig slappe på ren eldrift, og gjerne til og med hastighetsbegrenset. Det har vel også vært ganske høyt verditap på hybridbilene, av eller annen grunn. Selv om de har hatt avgiftsfritakk og vært ekstremt gunstige som nye, så har de falt veldig mye de første årene.

Er målet å spare penger kontra en dyr elbil, så er det verditapet man kan gjøre det på. Gå for en billig dieselbil, som dermed har lavt verditap i kroner.

Ferry

Sitat fra: geear på fredag 11. august 2023, klokken 09:35Og når ladestoppene koster 5-600,- i burgere, is og brus, så har man nok ofte passert dieselprisen.  :laugh: 

Og kan jeg velge mellom burger eller å slippe ut eksos, så blir det...  burger!  ;) Det fine med å kjøre diesel er at man aldri blir sulten.

vinterdekk

Sitat fra: Ferry på fredag 11. august 2023, klokken 17:05
Sitat fra: geear på fredag 11. august 2023, klokken 09:35Og når ladestoppene koster 5-600,- i burgere, is og brus, så har man nok ofte passert dieselprisen.  :laugh: 

Og kan jeg velge mellom burger eller å slippe ut eksos, så blir det...  burger!  ;) Det fine med å kjøre diesel er at man aldri blir sulten.
Om man i tillegg liker vegan så blir det jo dobbelt klimavennlig.

Vaduz

Ja men jeg mener å huske at det gikk med litt penger til mat på bensern også, og stoppe med unger må man uansett så ladekostnadene er minste utgiften:)

geear

Da stopper man på et triveligere sted og spise medbragt matpakke, eller smøre noe digg brødmat der og da. :)

vesttrønder

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. august 2023, klokken 09:08
Sitat fra: vesttrønder på onsdag 09. august 2023, klokken 22:11Eg er jo ein av dei som har sete på gjerdet lenge, fram til i fjor/i år. Vi treng ikkje to bilar og vi køyre nokre få lange turar til div gokk i året og vi har hytte 100+ km unna utan lademoglegheit (verken treig eller hurtig). Pluss at vi vart ferdig med barnevogn ca rundt pandemi-start. Så då var det på eit vis lite vits med ein Soul eller Leaf eller noko slikt, for vi hadde ikkje komme unna behov for større bil om sommaren. Kunne køyrt minste Leaf heile vinteren, men det går ikkje opp. Og dei første "store" bilane var for dyre.

Klart det no kjennest tildels jævla kjipt å "hive seg på bølga" rett i tide til at "alle" fordelar er borte, og kjøpe rett på topp der det har gått lenge utan verditap til å no truleg måtte ta eit stort eitt. Heldigvis har nybilpris på EV6 gått mykje opp :D. Men i fjor når dieselbilen på 13 år konka, og det faktisk fanst/var på veg ein del bilmodellar store nok og med nok rekkevidde, var ikkje lysta på ny 5+ år gamal bruktbil til 200-300k så stor. Fordi då er det berre å vente på neste 30k verkstadrekning. Reknestykket var jo lett i fjor då verditapet såg greitt ut, om det er like bra no er vanskeleg å seie.

Køyrekomfort for oss som kom frå halvgamal bil er jo hinsides. Vi kan køyre minst fem timar utan å lade på norsk veg, kanskje seks. Må definitivt ha pause minst ein gang innimellom der uansett. Og eg klarer no ein heil dag i bilen (600 km) utan å kjenne meg sliten slik som før.

Det økonomiske er vel berre å ignorere. Og eg får tenkje at eg no kunne unne meg dette, sidan vi no kan det (kunne ikkje det for nokre år sidan). Og smile kvar gang eg ladar heime til mellom 2-30 kroner pr gang. Fint å tenkje på sparte hundrelappar medan verditapet susar forbi ;)

Oppsummert: Kjipt å komme seint på festen, men det hadde ikkje funka før. Lading på langtur kjem til å vere ei ulempe, men er levbart. Komfort og køyreglede kostar i pengar men er vanskeleg å sette pris på. Håpar *kryssar fingrane* for høveleg problemfritt bilhald ei stund. Det er det viktigaste. Bil er dyrt, og for oss som berre har middels innsikt og har middels Excel-skills og risikovilje blir det slik.

Det som i hvert fall er sikkert er at verditapet fra kjøpstidspunktet til nå kun er et "papirtap" inntil du skal selge. Det er først når du selger at du vet hvor mye du taper. Så hvis du f.eks. har bilen i 5 år så er ikke verditapet per år så ille. Med årlig inflasjon på 5-6% så er det ikke sikkert at tapet blir så enormt. Bruktbilpriser går for øvrig i bølgedaler etter etterspørsel og tilbud, og akkurat nå når de hiver opp renten med flere prosent på et år så vil det jo bli en bølgebunn, men folk vil alltid etterspørre langtrekkende kvalitets-elbiler, så om 4-5 år så er nok EV6-bruktprisen blant de bedre.

Ja, det er det eg tenkjer eg også. Skal ha bilen og bruke den i ein fem års tid, så får vi sjå korleis det ligg an etterpå. Inflasjonen kan jo slå litt begge vegar, spørs kor dyrt det blir å kjøpe ny neste gang.

ToWalkOrDrive

Med en EV6 så kan du jo se an etter 5 år om du vil tyne den f.eks. 3 år til, dersom  du blir usikker på om det passer økonomisk å bytte inn i ny. Det er et valg du ikke får om du f.eks. leaser. Den er blant bilene jeg ikke ville vært så redd å eie utenfor garantien - i tillegg er det  vel mulig å tegne forsikring som dekker de dyreste delene (drivlinje og batteri) inntil en viss bilalder.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA