Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 10:34Kanskje en del som skal selge en fossilbil, gått opp i pris/verdi, og kjøpe en nyere elbil om hat gått ned i pris?

Skal man selge en eldre elbil så har ikke denne gått så mye ned i verdi (i kroner) som verdien av den nyere elbilen har blitt redusert med!

Fikk innbyttepris på en id4.gtx med alt. Det var verditap på nærmere 150k enn 100k på den under 2 år. Ikke høy km
 Skulle jeg kjøpe ny med litt mindre utstyr måtte jeg legge ca 180k mellom. Ja,jeg kunne kjøpe en ribbet ny versjon og slippe billigere unna,men synes mellomlegget var drøyt  gitt hva man får.
Mulig det finnes bedre salgskanaler en bør bruke enn merkeforhandler for å redusere mellomlegg....

arthur

Tror vi snakker litt forbi hverandre. Skal man selge en to år gammel bil og kjøpe en ny så får man et veldig stort tap på bilen som selges, men man må vel da også ta med i sin vurdering at den nye bilen er langt billigere enn den var for bare to år siden (som ny)? Nå er vel det å kjøpe nytt, selge etter to år for å kjøpe nytt ikke akkurat den over tid beste løsningen rent økonomisk? I alle fall er det IKKE hva jeg har i tankene med hensyn til mine kommentarer her, eller min plan for kjøp/salg av bil for egen regning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Kan hende man kommer ok utav det med å oppgradere fra en eldre rimelig bil, men tror kanskje man kan komme enda bedre utav det med å sitte med en rimelig bil gjennom perioden som kommer nå, er vel ikke usannsynlig at prisene skal falle enda mer i månedene som kommer.

Egil S

Bilmarkedet er jo litt merkelig om dagen har jeg sett.
Det er vel snart 30år siden jeg kjøpte min første bil og frem til for 10 år siden var det ganske likt.
En ny bil falt 10% når den forlot forhandleren.
Etter 5 år var bilen verdt 50% av nypris.
Deretter gikk fallet noe saktere, men en 10 år gammel bil hadde som oftest en restverdi på +/-50.000kr.

Nå ser man at elbiler, som tidligere har holdt seg veldig godt i pris, faller som stein, spesielt dyre biler.
Dette var forsåvidt ganske likt for eksklusive biler for 15-20 år siden også, de falt gjerne 50% i pris på 2år, så flatet det ut og de holdt seg mye bedre (BMW M biler, MB AMG, 7 serier og S-klasse).
Det ligner på det vi ser med f.eks Porsche Taycan nå.

Det jeg syns er merkelig nå er hvor dyre gamle biler er blitt.
Datteren til en kompis har lyst på ny fossil-bil, budsjett på 100.000kr, i mitt hode så jeg for meg at her var det mange 2010-12 modeller å få, og litt mindre/motorsvake biler gjerne opp rundt -17/-18 modeller.
Ble ganske paff når jeg så vi måtte ned rundt 2002-2005 i mange tilfeller, knapt mulig å finne noe nyere enn 2012.

For moro skyld har jeg også sett på gromme premium biler, f.eks en MB C63 AMG, her koster en -17/-18 modell 1,2-1,3 millioner kr, disse kostet drøyt 1,4-1,5 millioner helt nye i 2019, at disse bare har falt 2-300.000kr på 4-5 år er veldig merkelig, ser det samme med BMW M5/M8, holder seg også godt i pris.

Vi får se nå da, når rentesmellen virkelig kommer om ikke premiumbilene får seg en skikkelig knekk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på lørdag 19. august 2023, klokken 18:16Bilmarkedet er jo litt merkelig om dagen har jeg sett.
Det er vel snart 30år siden jeg kjøpte min første bil og frem til for 10 år siden var det ganske likt.
En ny bil falt 10% når den forlot forhandleren.
Etter 5 år var bilen verdt 50% av nypris.
Deretter gikk fallet noe saktere, men en 10 år gammel bil hadde som oftest en restverdi på +/-50.000kr.

Nå ser man at elbiler, som tidligere har holdt seg veldig godt i pris, faller som stein, spesielt dyre biler.
Dette var forsåvidt ganske likt for eksklusive biler for 15-20 år siden også, de falt gjerne 50% i pris på 2år, så flatet det ut og de holdt seg mye bedre (BMW M biler, MB AMG, 7 serier og S-klasse).
Det ligner på det vi ser med f.eks Porsche Taycan nå.

Det jeg syns er merkelig nå er hvor dyre gamle biler er blitt.
Datteren til en kompis har lyst på ny fossil-bil, budsjett på 100.000kr, i mitt hode så jeg for meg at her var det mange 2010-12 modeller å få, og litt mindre/motorsvake biler gjerne opp rundt -17/-18 modeller.
Ble ganske paff når jeg så vi måtte ned rundt 2002-2005 i mange tilfeller, knapt mulig å finne noe nyere enn 2012.

For moro skyld har jeg også sett på gromme premium biler, f.eks en MB C63 AMG, her koster en -17/-18 modell 1,2-1,3 millioner kr, disse kostet drøyt 1,4-1,5 millioner helt nye i 2019, at disse bare har falt 2-300.000kr på 4-5 år er veldig merkelig, ser det samme med BMW M5/M8, holder seg også godt i pris.

Vi får se nå da, når rentesmellen virkelig kommer om ikke premiumbilene får seg en skikkelig knekk.

Mange bensinbiler som er brukte forsvinner ut av landet (til Ukraina f.eks.), mens tilførsel er lav. Men jeg ser en del gode kandidater, som Outlander, CX5, Golf og Yaris. Du har ikke vært vel streng med km-filter?
Tesla Model Y                         2021-

geear

Det har vært solgt en god del elbil her helt siden 2012, og akkurat som det er et gap i elbilmarkedet (må fortsatt høyt i pris i bruktmarkedet for en elbil med krok for eksempel), så begynner det nok å oppstå et gap i fossilmarkedet også. Mange av de som før kjøpte ny BMW 5-serie, X5, A6, Q7 osv kan ha kjøpt Model S/X, og etterhvert e-tron, i-Pace osv. Samme med for eksempel Leaf og e-Golf, som er solgt i ganske signifikante antall helt siden 2012/14. de har gitt redusert utvalg i bruktmarkedet for små fossilbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 20. august 2023, klokken 00:25Mange bensinbiler som er brukte forsvinner ut av landet (til Ukraina f.eks.), mens tilførsel er lav. Men jeg ser en del gode kandidater, som Outlander, CX5, Golf og Yaris. Du har ikke vært vel streng med km-filter?
Ja, VG+ hadde en god sak om dette her om dagen. De bilene du nevner går rett ut av landet pga avgiftref. Jo større motor/vekt jo bedre er det da.

Ukraina biler der vet jeg at det mest eldre SUV 4wd som er mest aktuelle. En av gutta i  mil etter mil podden er med å henter biler ned dit og da males alle i camo grønt. Hør selv på podden deres. DN.no

Men alt av biler for privat bruk er vel av interesse når alt der er ødelagt. Det er bare så trist, alt sammen, det som skjer der.

Rollep

Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 09:40Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:
Hvis man har planer om å beholde en dyr elbil etter den er 5 år gammel bør man definitivt satse på et bilmerke som lar en tegne utvidet garanti, ellers kan det bli en meget dyr opplevelse etter hvert.

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 20. august 2023, klokken 00:25Men jeg ser en del gode kandidater, som Outlander, CX5, Golf og Yaris. Du har ikke vært vel streng med km-filter?

Jenta er 19 og vil ha noe "litt kult", så coupè eller cab, etter en runde der vi så på litt forskjellig syntes hun Audi A5 var kul.
Nå er vel kule biler litt dyrere, så det er vel sånn det er.

Jeg tror mange enda kjøper bil ut fra merke, gjerne merke de har kjørt lenge, mange er utrolig merkelojale.
Jeg kjørte BMW fra 2002, hatt 8 stykker, men når jeg skulle bytte ut i3s med en bedre elbil så jeg på andre merker og endte opp med Skoda etter 20 år med BMW, det betyr ikke at jeg ikke kjøper BMW neste gang, uansett greit å prøve litt forskjellig.

Skodaen ryker etter 3år/ca30.000km avhengig av hva som kommer først, jeg selger bilene mine med minimum 2 års nybilgaranti, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for noe reklamasjon lang tid etter jeg har solgt bilen.
Ikke godt å si hva jeg kjøper neste gang, det kommer litt an på hvilke 2025/26 modeller som er i markedet om ganske nøyaktig 2 år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Ingeniøren

Sitat fra: Rollep på søndag 20. august 2023, klokken 15:38
Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 09:40Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:
Hvis man har planer om å beholde en dyr elbil etter den er 5 år gammel bør man definitivt satse på et bilmerke som lar en tegne utvidet garanti, ellers kan det bli en meget dyr opplevelse etter hvert.

Sikkert lurt om man ikke kan betale stort, men man har fått en bra bil meget billig...og kan reparere mye for det man har spart.

Slik utvidet garanti skal være relativt dyrt har jeg hørt og kan fort bli bortkastede penger. Bedre da med pluss forsikring som dekker de dyreste reparasjonene på motor, drivverk og batteri som evnt. kommer som troll ut av eske.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. august 2023, klokken 17:25
Sitat fra: Rollep på søndag 20. august 2023, klokken 15:38

Sikkert lurt om man ikke kan betale stort, men man har fått en bra bil meget billig...

Slik utvidet garanti skal være relativt dyrt har jeg hørt og kan fort bli bortkastede penger.

En kan jo f.eks. kjøpe en Kia e-Niro, så får en 7 års garanti på hele bilen.
Personlig så har jeg begynt å stole veldig på Model 3 og Y siden jeg til sammen har eid en i over 4 år, og de bare går og går uten feil. Så da er jeg ikke så bekymret for selve bilgarantien, siden batteri og "drivenhet" har 8 år / 192.000 km garanti (det som kommer først). Ser for meg at jeg ønsker å selge før 7,5 år, sånn at neste eier har 6 måneders garanti på dette...men når den tid nærmer seg vil jeg jo lære mer om det dukker opp feil på motor/batteri eller ikke.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Kia e-Niro har ikke 7 års garanti på hele bilen... tror ikke det gjelder andre Kia-modeller heller.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Kom over dette på TikTok av alle steder.

Ser ut som veldig lave lånekostnader også, de fleste billån har etableringsgebyr og betydelig høyere renter.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA