Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Svk på søndag 13. august 2023, klokken 08:22Kias 7års garanti er jo fin å ha

Sjekk i fall hvor ofte den trenger service og hvor mye det koster. Tidligere var denne garantien rimelig dyr...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

#46
Sitat fra: Svk på søndag 13. august 2023, klokken 08:22Kias 7års garanti er jo fin å ha

Kia ligger på 34'e plass i forbrukerrådets kåring av elbil batteri-garantier.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/hvilke-elbilmerker-gir-de-beste-batterigarantiene/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

#47
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. august 2023, klokken 09:48Kia ligger på 34'e plass i forbrukerrådets kåring av elbil batteri-garantier.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/hvilke-elbilmerker-gir-de-beste-batterigarantiene/

Ser ut som det bare er  batterigaranti og ikke garanti som er sjekket her? Eller leser jeg det helt feil? :)

Edit; ser jo du og skrev det var en batterigaranti-test ja!

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

geear

#48
Ja, det står jo tydelig både i innlegget til vinterdekk og testen hos Forbrukerrådet.

Dessverre har det vist seg at motorer/invertere heller ikke er feilfrie, og hadde det vært en del av det de sjekket i garantitesten hadde nok KIA seilt et stykke lenger opp.

Suverin

Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 10:04Ja, det står jo tydelig både i innlegget til vinterdekk og testen hos Forbrukerrådet.

Ja, vet ikke hvordan jeg klarte å lese det feil! :o
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 10:04Ja, det står jo tydelig både i innlegget til vinterdekk og testen hos Forbrukerrådet.

Dessverre har det vist seg at motorer/invertere heller ikke er feilfrie, og hadde det vært en del av testen hadde nok KIA seilt et stykke lenger opp.

Kia har også service hvert år eller hver 15.000km. Service lagres bare hos forhandler så man må være nøye med serviceheftet. Tror mange bommer litt når man må følge både kilometer og tidsintervall.

Ser også at merkene gir kapasitetskontroll på batteri. Det burde flere legge ved når de skal selge.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Bilen gir beskjed om at den er due for service, hver eneste gang man starter den, så skal litt til å bomme på det. Men tragisk serviceintervall og servicekost på vår iallfall. Men i dag er all annen enn behovsprøvd service meningsløst.

vinterdekk

Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 12:04Bilen gir beskjed om at den er due for service, hver eneste gang man starter den, så skal litt til å bomme på det. Men tragisk serviceintervall og servicekost på vår iallfall. Men i dag er all annen enn behovsprøvd service meningsløst.

Ser nå at Kia har endret til 2år/30.000 km på flere av elbilmodellene. Men VW har f.eks. hvert 2år/ubegrenset på ID, og Tesla har ingen spesielle krav, så det er veldig ulik praksis. Kia Sorento diesel har også 2år/30.000km. E-Soul har 1år/15.000km, interessant nok.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

#53
Har VG vært og lest denne tråden eller? 😂 iallfall inne på det samme. 😉

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEz6lv/luksusbiler-raser-i-pris-det-foerste-du-angrer-paa

"– Den mest dramatiske prisendringen ser vi på modellen Audi e-tron der snittprisen har endret seg fra 649.000 til 440.000 i løpet av det siste året, sier Finns bilekspert Terje Dahlgren til VG.

Altså et prisfall på 209 000 kroner fra juli i fjor til i år."

...

"Porsche Taycan er en annen elbil som har vært populær i luksussegmentet.

Der er økningen på 26 prosent, men prisfallet er desto høyere: Denne bilen har sunket i pris fra i snitt 1 149 000 til 899.000 det siste året."

...

"– Du lager gjerne et regnestykke når du kjøper en ny bil: Det er fordelaktig både med bompenger og strøm, men kanskje mange har regnet elbilen litt for fordelaktig. Og en annen ting er at gjenkjøpsverdien har vært veldig høy, så folk forventet å selge omtrent til samme pris, men sånn er ikke situasjonen lenger."

Svk

så da kan det svare seg med ny dieselbil, som knappt selges lenger... Tror Skoda Superb leveres som diesel ennå...

Vidar_S

Sitat fra: Svk på fredag 18. august 2023, klokken 08:58så da kan det svare seg med ny dieselbil, som knappt selges lenger... Tror Skoda Superb leveres som diesel ennå...

Om valget står mellom en ny Porsche Taycan og en ny Skoda Superb vil du nok kunne komme bedre ut rent økonomisk med Skodaen ja. Men sammenligner man med f.eks en ny Enyaq tipper jeg regnestykket viser at elbilen kommer bedre ut for de fleste.

ToWalkOrDrive

#56
Sitat fra: Svk på fredag 18. august 2023, klokken 08:58så da kan det svare seg med ny dieselbil, som knappt selges lenger... Tror Skoda Superb leveres som diesel ennå...

Eller så kan du si at det nå lønner seg å kjøpe en brukt Audi e-tron. Du får den til sterkt redusert pris. Skal du ha en bil f.eks. 10 år, og du kjøper for 440.000 så er det veldig mye å spare i renter og verdifall, siden det store tidlige verdifallet da er tatt av forrige eier.

Sånn rent statistisk er det jo en helt forferdelig metodikk en bruker når en måler "snittpris på e-tron" ettersom bilen kom i 2019, og at en kan si at snittalderen øker med en del prosent hvert år, uten at en nevner det. En snittpris per kvadratmeter på et hus er noe annet...der gir det mening .
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 09:40Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:

Mange som skal kjøpe skal som ofte selge en bil også.........
Det som betyr noe for de fleste er da differansen mellom kjøp og salg.

Differansen er nå ganske høy sammenlignet med f.eks ett år siden. Det er mao. blitt ganske dyrt
å bytte til nyere. Tidligere kunne man i verste fall risikere å tape 50k på ett år - nå snakker vi fort 150k.

arthur

Kanskje en del som skal selge en fossilbil, gått opp i pris/verdi, og kjøpe en nyere elbil om hat gått ned i pris?

Skal man selge en eldre elbil så har ikke denne gått så mye ned i verdi (i kroner) som verdien av den nyere elbilen har blitt redusert med!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA