Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:43Jeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.

Denne ideen om at en bolig er en investering, er veldig fremmed for meg! Hvis det er en investering, så er det vel noe som en gang skal realiseres for å ta inn gevinsten. Men da har man jo ikke noen bolig lenger! Skal en flytte inn i telt? For meg er det enkelt. Jeg har kjøpt bolig av to grunner 1) Jeg trenger et sted å bo 2) Det er billigere i det lange løp å eie i stedet for å leie. Jeg vil tro de fleste tenker som meg. At det finnes relativt få som ser bolig primært som et investeringsobjekt, er naturligvis tilfelle. Men det som er merkelig at noen påstår at dette gjelder for de fleste (i media er det nærmest et etablert faktum).

Electric cars in Norway

SitatJeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.
Helt enig med deg i det, Ketil :+1:

syklisten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. november 2023, klokken 14:40Er to på jobben min og som har kvittet seg med elbilene nå. Hovedsakelig fordi ulempene de hadde med elbil ikke belønnes med fetere lommebok. For min del blir jeg værende med 1 elbil og 1 bensinbil. Hadde egentlig tenkt å bytte ut bensinbilen, men nå er det ingen poeng å selge bensinbil til 40.000 for å kjøpe tilsvarende elbil til 120.000. Så kommer nok til å kjøre den rundt lungesyke i byene til den og kveles.

Er litt i samme båt vi også. Har 1 elbil og 1 fossilbil. Vurderer å kvitte oss med elbilen og gå tilbake til fossil. Rett og slett fordi elbilen har såpass høy degradering av batteriet at den ikke holder til mye lengre (75km rekkevidde nå på 100%).
Bilen er en 2016 Kia Soul som foreløpig har kostet oss 60.000,- i året i verditap om vi skulle vrake bilen nå. Det dyreste bilholdet vi har hatt noensinne. Håper vi klarer å drøye ut levetiden i et år eller to til.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 00:06Denne ideen om at en bolig er en investering, er veldig fremmed for meg! Hvis det er en investering, så er det vel noe som en gang skal realiseres for å ta inn gevinsten.

Selvfølgelig! Jeg har ikke tenkt å sitte med en bolig verdt 10 mill den dagen jeg skal på gamleheimen eller kirkegården. Det er fryktelig mange arbeidstimer, for ikke å si årsverk, som saltes ned i boligverdien.Hvis jeg ikke skal få nytte og glede av den verdien selv, så er det bortkasta jobb. Kan jo f.eks. leie de siste åra. Kan betale mye leie for verdien av et hus. Den som er villig til å dø blakk kan pensjonere seg 10 år tidligere enn andre.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 00:06Denne ideen om at en bolig er en investering, er veldig fremmed for meg! Hvis det er en investering, så er det vel noe som en gang skal realiseres for å ta inn gevinsten. Men da har man jo ikke noen bolig lenger! Skal en flytte inn i telt? For meg er det enkelt. Jeg har kjøpt bolig av to grunner 1) Jeg trenger et sted å bo 2) Det er billigere i det lange løp å eie i stedet for å leie. Jeg vil tro de fleste tenker som meg. At det finnes relativt få som ser bolig primært som et investeringsobjekt, er naturligvis tilfelle. Men det som er merkelig at noen påstår at dette gjelder for de fleste (i media er det nærmest et etablert faktum).
Er ikke akkurat noen investering, men for de fleste endrer behovet fra en bolig seg i løpet av livet. Når man er singel eller to unge voksne uten barn trenger man ikke en stor bolig med fem soverom og to stuer. Samme når barna flytter ut, da er behovet for en stor bolig mindre, og man ønsker å skalere ned.

Da er det jo vanligvis slik at større boliger koster mere enn en mindre, og man sitter igjen med en liten gevinst. Selvfølgelig hvis man flytter fra en nedslitt stor bolig på landet til en leilighet midt i byen kan jo kostnadsbildet bli motsatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Syklist på torsdag 30. november 2023, klokken 09:27Så du har blitt et offer for Vedum's reverseringspolitikk? 

Verditap er jo alltid et problem, men regnestykket burde vært slik at det skal lønne seg med elbil i stedet for en gammel (avskrevet) fossilbil. At det ikke er tilfelle er et tegn på at politikerne har rotet det til.
Stemmer det. Og som tråden også startet med, så kom elbilene gunstig ut for noen år siden både på grunn av gode insentiver, i tillegg var det svært lave verditap og i noen tilfeller tjente man penger ved videresalg. Nå er verditapet brutalt og i tillegg insentivene betydelig redusert eller helt fjernet.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. november 2023, klokken 14:40Er to på jobben min og som har kvittet seg med elbilene nå. Hovedsakelig fordi ulempene de hadde med elbil ikke belønnes med fetere lommebok.
Nettopp, for man kan ikke skyve under en stol at for ganske mange så er det fortsatt ulemper forbundet med å kjøre elbil.

Egil S

Bolig kan bli en investering, men det kan også bli et tapsprosjekt over tid.
Jeg har eid min nåværende bolig siden 2012 og jeg har ført regnskap med hva jeg har brukt på huset i oppgraderinger og vedlikehold, totalt rundt 2,5 millioner i påkost, jeg tipper jeg har rundt 300.000kr i kommende vedlikeholdskostnader de neste 5 årene.

Skulle jeg solgt nå til verdivurdering, ville jeg ha betydelig mer egenkapital enn når jeg kjøpte huset. Men i forhold til utgiftene taper jeg ca500.000kr.

Kjøper man et hus og ikke gjør noe med det så kan man tjene penger, men å få igjen penger man putter inn i et hus er verre.

Når det gjelder elbil fungerer det godt til mitt hovedforbruk, men det er kjekt å ha noe fossilt å kose seg med.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på fredag 01. desember 2023, klokken 16:14Bolig kan bli en investering, men det kan også bli et tapsprosjekt over tid.
Jeg har eid min nåværende bolig siden 2012 og jeg har ført regnskap med hva jeg har brukt på huset i oppgraderinger og vedlikehold, totalt rundt 2,5 millioner i påkost, jeg tipper jeg har rundt 300.000kr i kommende vedlikeholdskostnader de neste 5 årene.

Skulle jeg solgt nå til verdivurdering, ville jeg ha betydelig mer egenkapital enn når jeg kjøpte huset. Men i forhold til utgiftene taper jeg ca500.000kr.

Kjøper man et hus og ikke gjør noe med det så kan man tjene penger, men å få igjen penger man putter inn i et hus er verre.

Når det gjelder elbil fungerer det godt til mitt hovedforbruk, men det er kjekt å ha noe fossilt å kose seg med.
Et slikt regnskap ville jeg gjerne sett på endel bilkjøp/bilsalg også, der man skryter av ville priser på lett brukte biler som dukker opp på auksjon.

Justert for prisstigning og for hva man har brukt på å holde slikt i gang, må vel fort koste mer enn det smaker, selv på biler som sees på som investeringsobjekter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Stemmer det, høres flott ut at en eller annen "samlerbil" har steget i verdi, men har du hatt driten i 10 år så har den mest sannsynlig kostet deg hundretusener å eie også.

RJK

Vil sikkert hjelpe på at man "sparer skatt" ved at verdivurderingen opp mot kroneinvesteringen er lav, sammenlignet med å ha de samme pengene på bankkonto eller i fond/aksjer.

Men det hjelper vel kun om man kan sylte mye av ellers klart skattbare kroner inn i dette, og klarer å holde bilkostnaden on par med gevinsten ved videresalg.
Bosted Oslo

Egil S

Jeg har en 1990 modell BMW 850i med V12 motor, i dag en "samlerbil", en bil som ny kostet rundt 1,4 millioner kroner, en SINNSYK dyr bil med andre ord, tilsvarer vel 3+ millioner i dag.
Jeg kjøpte bilen i 2006 for 230.000kr, i dag er den verdt rundt 300-350.000kr, kanskje bittelitt mer hvis jeg er heldig. Kan gjerne få 35.000 euro for den i Tyskland.

Er mange år siden jeg sluttet å regne på kostnadene på den bilen, men jeg tar nok ikke feil om jeg sier i snitt 20.000kr i året siden 2007. Noen år har det vært lite, andre år har det vært 50.000+kr i påkost.
16år x 20.000kr er 320.000kr, m.a.o er jeg nok et sted mellom 5-600.000kr i totalkost, er enda et stykke igjen til jeg tjener noe på den bilen ja, selv om de stiger i verdi.

Og jeg har bare kjørt bilen 50.000km på de 18årene jeg har hatt den, så kostnad pr mil, 1,7l/mila pluss påkosten er neppe pent.
Men for 3 år siden ble den veteran og koster 1200kr i året i årsavgift og forsikring, så med mindre noe ryker så er det billig å ha stående.

geear

Samtidig er det markedsverdi som skal rapporteres inn som formuesverdi når den har blitt veteranbil (30 år), så det er ikke noe å spare på formueskatt heller, som kan være en stor besparelse på 10-29 år gamle biler med høy markedsverdi og omtrent null i skatteverdi. Sikkert mange som jukser der, og det må man gjerne gjøre, men da har man heller ikke rett på å sutre om man blir tatt for skattefusk.

Egil S

Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:35Samtidig er det markedsverdi som skal rapporteres inn som formuesverdi når den har blitt veteranbil (30 år), så det er ikke noe å spare på formueskatt heller, som kan være en stor besparelse på 10-29 år gamle biler med høy markedsverdi og omtrent null i skatteverdi. Sikkert mange som jukser der, og det må man gjerne gjøre, men da har man heller ikke rett på å sutre om man blir tatt for skattefusk.

Stemmer, så formuemessig er den blitt dyrere.
Heldigvis har jeg ikke tippet over med tanke på formuesskatt, men jeg vil tro jeg havner der i løpet av en 2-3år, såg at formue minus lån begynte å bli liten på ligningen i fjor.

RJK

Sitat fra: Egil S på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:13
Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:35Samtidig er det markedsverdi som skal rapporteres inn som formuesverdi når den har blitt veteranbil (30 år), så det er ikke noe å spare på formueskatt heller, som kan være en stor besparelse på 10-29 år gamle biler med høy markedsverdi og omtrent null i skatteverdi. Sikkert mange som jukser der, og det må man gjerne gjøre, men da har man heller ikke rett på å sutre om man blir tatt for skattefusk.

Stemmer, så formuemessig er den blitt dyrere.
Heldigvis har jeg ikke tippet over med tanke på formuesskatt, men jeg vil tro jeg havner der i løpet av en 2-3år, såg at formue minus lån begynte å bli liten på ligningen i fjor.
Men hva er markedsverdi? Med bolig ser man jo stadig at enkelte boliger går for langt over "forventet" salgspris.

Markedsverdi vil nok helt sikkert settes konservativt, da markedsverdi definitivt er utsatt for lavkonjunktur som vi f.eks. har nå.

Det betyr jo ikke at man ikke kan regne med det er god gevinst over "markedsverdi" for endel av disse, om man treffer rett på timingen eller har spesielle egenskaper som kan trekke pris opp, men som man ikke trenger å ta så mye hensyn til når markedsverdien skal settes, nettopp fordi det kan oppfattes veldig individuelt. 
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 00:06
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:43Jeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.

Denne ideen om at en bolig er en investering, er veldig fremmed for meg! Hvis det er en investering, så er det vel noe som en gang skal realiseres for å ta inn gevinsten. Men da har man jo ikke noen bolig lenger! Skal en flytte inn i telt? For meg er det enkelt. Jeg har kjøpt bolig av to grunner 1) Jeg trenger et sted å bo 2) Det er billigere i det lange løp å eie i stedet for å leie. Jeg vil tro de fleste tenker som meg. At det finnes relativt få som ser bolig primært som et investeringsobjekt, er naturligvis tilfelle. Men det som er merkelig at noen påstår at dette gjelder for de fleste (i media er det nærmest et etablert faktum).

Det er mange mulighetet her:

1. Man skal f.eks nedskalere, flytte til noe mindre, eksempelvis når barna har flyttet ut og kanskje en livspartner har gått bort. Man vil da frigjøre kapital, rene kontanter, som kan brukes til å hjelpe barn inn i boligmarkedet, bistå med penger til utdannelse (barn og/eller barnebarn), realisere noen drømmer som f.eks å reise bort osv

2. Man begynner sitt voksne liv som leietager og betaler f.eks 2.000 per måned i leie, et beløp som etter 30 år har økt til 15.000 per måned. Alternativet hadde vørt kjlp som medførte en mpnedlig utgift på f.,eks 3.500 fra start av hvorav 1.500 gikk til nedbetaling av lån (økt egenverdi/kapital), et beløp som over tid ble stående flatt da låpnet var nedbetalt, ingen renter å betale, men utgifter til vedlikehold.

Ser du forskjellen, eller poenget?

3. Kanskje ønsker man å flytte hjem til dit man kom fra og hvor boligprisene er halvparten av det man betaler der man har flyttet til og nå flytter fra. Derved har man frigjort et betydelig beløp som man fritt kan disponere til å realisere andre drømmer, kanskje kjøpe en dyr Tesla som man betaler kontant.

4. Eller man har ledig kapital til å kjøpe en hytte, eller båt eller bobil?

5. Eller ønsker å flytte til utlandet på eldre dager, Spania som mange gjør, og da har man egenkapital til å kjøpe bolig der samt spe på pensjonen.

Fortsatt uklart?

PS
Tror du (ut)leieprisene nå reflekterer en rente på boliglån på fem prosent eller 1,85% som man kunne bundet renten på eget boliglån hvis man hadde opptrådt og rasjonelt fornuftig som jeg har påpekt en rekke ganger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA