Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVersikt Signatur reservasjoner i Norge

Startet av tomrh, mandag 03. desember 2012, klokken 16:40

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: cra på mandag 19. november 2012, klokken 11:31
"Feilen" til skatvalsbygg består i at han beregner mva på det han betalte for varen, ikke det han evt. selger den for?
Ja, ok. Jeg gir meg, sjekket et beregningseksempel hos skatteetaten.no (http://bit.ly/UOLZiM). Som dere skjønner er jeg ikke næringsdrivende og driver ikke med kjøp og salg. ;D Men har det ikke vært sånn tidligere da? Mener å huske at faren min lærte meg dette da jeg var gutt og momssatsen da var 20%, han poengterte at det ikke bare var å legge på 20%.

--
Jo - i wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Merverdiavgift) står det f.eks. at satsen på 12% fra 1.1.1964 var inkl. avgiftsbeløpet (13,64% ekskl.). Så denne regnemåten var sikkert vanlig før, og jeg har ikke fulgt med i timen når dette har endret seg. Greit for meg også å få det oppklart. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 19. november 2012, klokken 12:39
Mener å huske at faren min lærte meg dette da jeg var gutt og momssatsen da var 20%, han poengterte at det ikke bare var å legge på 20%.

--
Jo - i wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Merverdiavgift) står det f.eks. at satsen på 12% fra 1.1.1964 var inkl. avgiftsbeløpet (13,64% ekskl.). Så denne regnemåten var sikkert vanlig før, og jeg har ikke fulgt med i timen når dette har endret seg. Greit for meg også å få det oppklart. :)

Enten gjorde faren din samme feilen, eller han forklarte deg at det ikke var så enkelt at en kunne trekke fra 20% for å finne prisen uten moms, men 16,6%.
Forskjellen kom med innføring av MVA (1970), som altså er en avgit som kommer i hvert ledd hvor prisen øker (mer verdi). Før MVA (1970) hadde vi omsetningsavgift og den var nok på 13,64% om den ble regnet ovenfra.

For de fleste av oss er det jo slik at dersom vi ønsker å vite prisen uten moms bør vi forstå hvorfor den er 20% lavere og ikke 25%. Så det var kanskj det far forklarte. (Dengang 16,6% lavere)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Ja, bare gni det inn, griffel.  :P
Faren min jobbet nesten hele livet på kommunekassen, så feilen ligger nok uansett på hva jeg har oppfattet.

Sitat fra: leafster på lørdag 17. november 2012, klokken 11:18
Folk flest vil vel sørge for å skaffe seg en bil før prisen går opp. På den måten tipper jeg at markedet vil dabbe av en liten periode etter innføring av mva.
Back on track nå ihvertfall. Hvis man vet at det blir avgiftsøkning, så vil jo også forhandlere kunne skru opp prisen litt året før nettopp pga. økt etterspørsel. Konkurranse mellom bilmerker og teknologi vil det være uansett (jfr Thomas Parslis innlegg), men for bruktbilprisen sett i lys av kommende MVA-påslag vil det være størst fordel å kjøpe mens det ennå er usikkert hvor lenge MVA-fritaket vil vare. Altså helt motsatt av hvordan ikke-elbileiere tenker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 17. november 2012, klokken 10:37
Mange ikke-elbileiere bruker frykten for at elbilgodene forsvinner som argument for ikke å kjøpe. Men den dagen MVA-fritak forsvinner, hva skjer? Jo, elbiler blir 33,3% dyrere. I 2018 eller det året dette eventuelt måtte skje må vi anta at hele landet har fått øynene opp for elbiler, for strøm er uansett et vesentlig billigere drivstoff enn bensin/diesel (som jo forventes å bli dyrere!). Etterspørselen etter elbiler vil da ha økt, og "billige" brukte elbiler som ble anskaffet før MVA'en forsvant blir enda mer attraktive å kjøpe.

Så bruktverdien på elbilene bare øker om elbilgodene forsvinner. Argumentet mot å kjøpe er egentlig et argument FOR å kjøpe. ;)

de øker ikke - i alle fall ikke med dagens elbil priser. bilene er jo ikke konkurransedyktig på pris tross alt ennå, samt at mange kommer å kaste bilen ut i markedet hvis de bare bruker den som pendlerbil...
I-miev 2011
Asker

Olemann




Dette er ulike markeder, slik også Tesla (både Roadster og Model S) er det.

Jeg vurderte aldri Leaf eller Tesla S, alt for store biler.  Ville ha en liten, parkeringsvennlig bybil, bil nr. 2.   Da var bare trilling interessant.  Tror samtidig det er rett at introduksjonen av Leaf var en grunn til prisfallet på Trilling.

Den dagen vi klarer oss med en bil, da kan en elbil med 500 km. kjørelengde pr. lading være et alternativ som eneste bil, og da blir det en bil a la Model X.  Først da ryker ionen ut.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 19. november 2012, klokken 12:04
Jeg minner om hva som har påvirket prisene på elbiler i Norge de siste årene:

1) Prisreduksjon på trillingene for å møte konkurransen fra Nissan Leaf
Ved lanseringen av Leaf
2) Prisreduksjon på trillingene for å møte konkurransen fra Nissan Leaf
Etter at Leaf spiste markedsandeler

I sum har disse to justeringene overgått MVA med 2-gangeren.
Når Model S kommer til Norge kan man forvente en prisreduksjon på både Leaf og trillingene. Jeg tror denne kommer til å overgå MVA, for å si det forsiktig.
Og så kommer kanskje Renault Fluence Z.E. kommer i salg?

Hvis man regner på prisen av elbil er konkurranse langt mer interessant enn MVA, selv om skatter og avgifter kanskje vekker mest følelser...

Hvis det kommer miljøtiltak vil også de påvirke elbilprisene lang mer enn MVA (kjøreforbud, drifstoffavgifter, miljøavgifter, bompenger).

Thomas

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA