Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVersikt Signatur reservasjoner i Norge

Startet av tomrh, mandag 03. desember 2012, klokken 16:40

« forrige - neste »

tomrh

Mange ikke-elbileiere bruker frykten for at elbilgodene forsvinner som argument for ikke å kjøpe. Men den dagen MVA-fritak forsvinner, hva skjer? Jo, elbiler blir 33,3% dyrere. I 2018 eller det året dette eventuelt måtte skje må vi anta at hele landet har fått øynene opp for elbiler, for strøm er uansett et vesentlig billigere drivstoff enn bensin/diesel (som jo forventes å bli dyrere!). Etterspørselen etter elbiler vil da ha økt, og "billige" brukte elbiler som ble anskaffet før MVA'en forsvant blir enda mer attraktive å kjøpe.

Så bruktverdien på elbilene bare øker om elbilgodene forsvinner. Argumentet mot å kjøpe er egentlig et argument FOR å kjøpe. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafster

Kan godt hende at kurven på verditapet får en liten oppsving. For min da 7 år gamle Leaf tror jeg det har liten betydning, men for nyere biler kan  det ha noe å si. Folk flest vil vel sørge for å skaffe seg en bil før prisen går opp. På den måten tipper jeg at markedet vil dabbe av en liten periode etter innføring av mva.

Generelt håper jeg mva holder seg på rundt 25% en stund til...

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 17. november 2012, klokken 10:37
Mange ikke-elbileiere bruker frykten for at elbilgodene forsvinner som argument for ikke å kjøpe.
Så bruktverdien på elbilene bare øker om elbilgodene forsvinner. Argumentet mot å kjøpe er egentlig et argument FOR å kjøpe. ;)

Ja, spør dem om de ville kjøpe flatskjerm NÅ,hvis de visste at til neste år ville det komme en miljøavgift eller noe på dem pålydende 25%. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: leafster på lørdag 17. november 2012, klokken 11:18
Generelt håper jeg mva holder seg på rundt 25% en stund til...
Når jeg skrev 33,3% dyrere, så blir det sånn ut i fra en MVA på 25%, bare sånn i tilfelle det var uklart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Det ble ikke klarere nå. Tror du må forklare enda bedre hvordan et 25% mva påslag i prisen medføre 33,33% dyrere bil?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

laumb

Her er det en som regner matematikken feil.

Om noe koster 80kr, og du legger til 25% mva, så blir den nye prisen 100kr.
Da består mva av 20% av den nye totalprisen. Sånn sett kan man lures til å tro at bilen blir 25% billigere når momsen kuttes, mens den i realiteten blir 20% billigere. Kanskje regnet feil vei her?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2012, klokken 09:10
Det ble ikke klarere nå. Tror du må forklare enda bedre hvordan et 25% mva påslag i prisen medføre 33,33% dyrere bil?
Forhandleren skal jo selge inklusive moms. Han må da ta en pris som er 4/3 av gammelprisen, det er utsalgsprisen som skal ilegges MVA. For 25% MVA av 4/3 blir 1/3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Huh?

Mulig jeg er på bærtur nå, men om forhandler selger en bil til 100.000kr (utsalgspris) i dag, og det kommer 25% mva i morgen, så blir prisen 125.000 kr når man legger 25% på utsalgsprisen? Eller er det mekanismer jeg har glemt å ta hensyn til her? (Jeg driver ikke med salg av varer eller tjenester, så det er mulig jeg har oversett noe.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 19. november 2012, klokken 09:57
Huh?

Mulig jeg er på bærtur nå, men om forhandler selger en bil til 100.000kr (utsalgspris) i dag, og det kommer 25% mva i morgen, så blir prisen 125.000 kr når man legger 25% på utsalgsprisen? Eller er det mekanismer jeg har glemt å ta hensyn til her? (Jeg driver ikke med salg av varer eller tjenester, så det er mulig jeg har oversett noe.)
Helt riktig 25% MVA legges til. Dersom priser oppgis med og uten MVA vil en se at "uten prisen" er 20% lavere enn med prisen med MVA. Altså er prisen idag 20% lavere enn den ville være med MVA.

25% opp dersom MVA legges til, 20% ned dersom MVA trekkes fra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#9
Anta at jeg importerer en elbil til 200.000 FØR mva blir introdusert. Hva må jeg selge den til for å gå i break-even? OK, jeg gjør som dere sier og legger på 25% = 50.000, og selger den til 250.000 til en kunde.

Så kommer skattemyndighetene og sier at jeg skal betale dem MVA = 25% av salgsprisen. 250.000 * 25/100 = ..... UPS! 62.500 kroner

Der tapte jeg jammen 12.500 kroner fordi jeg ikke kunne regne. ;)

(MVA skal beregnes av salgspris, jfr. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Innberetning-av-mva/Hvordan-beregnes-mva/)

Men om importen skjer etter at MVA er innført må jeg som forhandler betale 25% MVA ekstra = 250.000 for den. Jeg får trekke fra de 50.000 jeg betalte i MVA ved videresalg, så for å gå break-even må jeg selge til 200.000 * 4/3 = 266.667 kroner. Jeg kreves for 25% av denne prisen = 66.667 kroner av skattemyndighetene, men får trekke fra 50.000. Forskjellen utgjør 16.667 kroner som er det kunden min måtte betalte ekstra i forhold til min importpris inkl. mva.

I begge tilfeller må jeg som forhandler selge til 4/3 av nettoprisen for å gå break-even.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Hadde du vært næringsdrivende ville du fått en god ekstrafortjeneste med din beregningsmåte.
Salgsprisen er det det selges for før du legger til avgiften.

Der du viser til kunne det stått salgspris uten avgift, så hadde det vært helt klart.
Det står salgspris slik at det er klart at MVA også beregnes av din fortjeneste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Hvis jeg har forstått det riktig så skal det gjøres slik:

Jeg kjøper inn en elektrisk doning til 80.000kr og tenker å selge den for 100.000 = 20.000 i fortjeneste hvis jeg gjør det i dag.

I morgen skal det beregnes mva på varen, så hvis jeg venter må jeg enten kreve inn mva på toppen av "min" pris, altså 80.000 => 100.000 (min utsalgspris EX mva) => 125.000 blir det kunden skal betale. 80.000 til produsent, 20.000 til meg (som før), og 25.000 i statskassa.

Hvis jeg i morgen (når det skal beregnes mva) tar inn 100.000 fra kunden INKL mva så blir det vel 20.000 å betale til staten (20% av prisen INKL mva utgjør mva), så i dette tilfellet ville jeg da gå i null.  Hvis min avanse på varen hadde vært satt til MER enn 25% ville jeg ha hatt litt til overs, men hvis avansen var på mindre enn 25% av innpris ville jeg ha tapt.

Slik jeg ser det trenger ikke innføring av mva å medføre mer enn en 25% økning i utsalgsprisen; det koster ikke mer å lage bilen, forhandleren trenger ikke ta mer eller mindre i avanse, men staten skal ha 25%.

"Feilen" til skatvalsbygg består i at han beregner mva på det han betalte for varen, ikke det han evt. selger den for?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 19. november 2012, klokken 11:31
Slik jeg ser det trenger ikke innføring av mva å medføre mer enn en 25% økning i utsalgsprisen; det koster ikke mer å lage bilen, forhandleren trenger ikke ta mer eller mindre i avanse, men staten skal ha 25%.
Ja Staten tar 25% av salgspris før avgift. Du selger for 100 000 og krever samtidig inn 25 000 ekstra som du sender videre til staten dersom du er det eneste ledd etter fortolling.

Er det flere ledd sender du bare til staten diefferansen mellom det du krever inn og det som er innbetalt før.

Resultatet til slutt er uansett: 25% opp dersom MVA legges til, 20% ned dersom MVA trekkes fra.

Forutsatt at alle ledd etter import er næringsdrivende, regnskapspliktige etc.

Bilene idag er mao 20% billigere enn de ville bli med MVA.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snudet

Trodde ikke det var mva det var snakk om. Tror det heter importavgift. Da er 33% mer riktig. Amperaen koster 110000 mer pga importavgift.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Thomas Parsli

Jeg minner om hva som har påvirket prisene på elbiler i Norge de siste årene:

1) Prisreduksjon på trillingene for å møte konkurransen fra Nissan Leaf
Ved lanseringen av Leaf
2) Prisreduksjon på trillingene for å møte konkurransen fra Nissan Leaf
Etter at Leaf spiste markedsandeler

I sum har disse to justeringene overgått MVA med 2-gangeren.
Når Model S kommer til Norge kan man forvente en prisreduksjon på både Leaf og trillingene. Jeg tror denne kommer til å overgå MVA, for å si det forsiktig.
Og så kommer kanskje Renault Fluence Z.E. kommer i salg?

Hvis man regner på prisen av elbil er konkurranse langt mer interessant enn MVA, selv om skatter og avgifter kanskje vekker mest følelser...

Hvis det kommer miljøtiltak vil også de påvirke elbilprisene lang mer enn MVA (kjøreforbud, drifstoffavgifter, miljøavgifter, bompenger).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA