Påstand: Autopilot fra 2015 var bedre enn Autopilot i 2023

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 01. august 2023, klokken 16:13

« forrige - neste »

Mobileum

Det vi med HW3 kan håpe på er at UNECE åpner for funksjoner som allerede er tilgjengelige i HW3.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

OlaM

BMW har i alle fall ingen problemer med å ligge riktig etter merkingen opphører mellom felt som fletter, til tross for at det er stripe hele veien på sånne felt i Tyskland. Lurer på om MEB har problemer med det samme, kan det stemme? Leaf kan også finne på rare ting her.

Men Tesla er veldig kjapp med å skulle legge seg i midten, og det blir et problem på dette stedet i Eidsvåg, Bergen.



Bilen vil over til midten, men omtrent samtidig begynner feltene å snevre sammen. Så da styrer den brått til venstre for å ikke treffe kanten. Da kommer helt ut av kurs for den påfølgende høyresvingen og går i beste fall brått over i venstre felt, i verste fall med fronten i veggen og tunnelåpningen. Hvis du ikke følger med da.
'21 3LR

daktari

MEB både 2021 og 2023 (med "swarm data") vil noen ganger deaktivere ved flettefelt. Da går jo bilen rett frem, og hvis du styrer mildt midt i nye feltet aktiveres den igjen.
Ved krabbefelt kan den finne på å velge feil fil, eller bli i tvil,  avhengig av hvordan det starter.

Avkjøringer er ikke noe problem. 2023 ID.4 med nye Travel Assist med auto filskift er enda bedre enn 2021-versjonen.

Kan også aktivere på veier uten midtdeler, den viser denne typen vei men holder seg rolig på høyre side.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 02. august 2023, klokken 15:23Det som virkelig er kritikkverdig, er at AP ikke er merkbart bedre i dag enn hva den var da jeg fikk min første Model X i 2017, seks år siden nå.
Tror du husker litt dårlig. AP2 i 2017 var hysterisk dårlig. Var først i april 2018 den ble vesentlig bedre. Problemet er at det ble mye dårligere igjen med innføring av UNECE.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#19
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. august 2023, klokken 07:02
Sitat fra: geear på onsdag 02. august 2023, klokken 15:23Det som virkelig er kritikkverdig, er at AP ikke er merkbart bedre i dag enn hva den var da jeg fikk min første Model X i 2017, seks år siden nå.
Tror du husker litt dårlig. AP2 i 2017 var hysterisk dårlig. Var først i april 2018 den ble vesentlig bedre. Problemet er at det ble mye dårligere igjen med innføring av UNECE.
Riktig. Mars 2017 var maksfart med AP begrenset til 90 km/t. Var ekstremt mye pingpong i kjørefeltet. Den svingte for bakketopp og dumper i veien. Karpathy sin versjon tidlig 2018 derimot var et gjennombrudd. Sommer 2017 dukket auto feltskift opp, og den var også meget ukomfortabel en god stund.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Mye av det der var nok før jeg fikk min, den var første med AP2.5, på senhøsten, men den kjørte absolutt ikke hysterisk dårlig. Husker ikke når vi kjørte langturer første gangene, kan godt hende det var over i 2018, men kunne iallfall kjøre Ålgård - Krsand med sånn ca tre avbrudd (rundkjøringer). Det er riktig at det kom en oppdatering tidlig 2018 som gjorde den bedre, men hovedendringen var at den kjørte svinger mer menneskelig, den hadde ikke lenger disse korrigeringene, den holdt bare rattet helt jevnt og mykt gjennom svingen. MEN, AP ble både dårligere og bedre av sw-oppdateringer. Noen var pingpong a la Mobileye.

Mobileum

Produsert etter mars 2018 er datoen man skal huske hvis man er i markedet for en brukt TMS/TMX. Da kom også MCU2, og flere andre oppdateringer. Jeg har hatt lånebiler med tidligere produksjonsdatoer, og det er himmelvid forskjell på AP/EAP. Det er også nesten slutt på OTA-oppdateringer på pre-mars-2018-biler, mens det fremdeles er hyppige oppdateringer på de nyere. Selv har jeg fått 16 oppdateringer hittil i år på min TMS produsert i juli 2018..
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

MCU2 har vel lite med AP å gjøre, litt bedre visualiseringer, men det er ikke den som kjører for deg.

AP2.5 kom høsten 2017, men veldig mange biler i den tiden hadde uansett FSD og ble oppgradert til FSD/HW3 ila. 2019.

Mobileum

SitatMCU2 har vel lite med AP å gjøre, litt bedre visualiseringer, men det er ikke den som kjører for deg.
Sa jeg det?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 03. august 2023, klokken 09:40Så dukket auto feltskift opp, og den var også meget ukomfortabel en god stund.
Auto filskift kom faktisk i 2017. Husker vi brukte det på autobahn i juli. Kom en oppdatering mens vi var i Italia som gjorde den vesentlig bedre på tilbaketuren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 03. august 2023, klokken 10:22Mye av det der var nok før jeg fikk min, den var første med AP2.5, på senhøsten, men den kjørte absolutt ikke hysterisk dårlig.
Ja, den ble mye bedre i løpet av sommeren/høsten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. august 2023, klokken 10:56
Sitat fra: daktari på torsdag 03. august 2023, klokken 09:40Så dukket auto feltskift opp, og den var også meget ukomfortabel en god stund.
Auto filskift kom faktisk i 2017. Husker vi brukte det på autobahn i juli. Kom en oppdatering mens vi var i Italia som gjorde den vesentlig bedre på tilbaketuren.
Stemmer det, jeg lagde video om den i juli 2017. Den var ikke spesielt god.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Mobileum på torsdag 03. august 2023, klokken 10:45
SitatMCU2 har vel lite med AP å gjøre, litt bedre visualiseringer, men det er ikke den som kjører for deg.
Sa jeg det?

Jeg vet ikke helt hva du sa, egentlig. Du sa "Produsert etter mars 2018 er datoen man skal huske hvis man er i markedet for en brukt TMS/TMX.", og siden vi er enige om at MCU2 ikke har noe med saken å gjøre så lurer jeg på hvorfor du mener at det er himmelvid forskjell på AP/EAP før og etter mar 2018?

CorsoDante

Litt OT, men egentlig ikke;

Er i beite etter en ny familiebil, helst med USS, men har gjort meg helt avhengig av AP sin evne til å assistere meg i trafikken.

Vurderer lettere brukt YP, men man bør jo holde døra åpen for andre også. En klokkeklar deal-breaker for meg er halvdårlige assistentsystemer som melder pass bare det mangler litt merking i veien (noe som jo er standarden her til lands), og som gir seg i en litt krapp sving i 60-sonen.

OBS; Systemet bør være funksjonelt på smale landeveier såvel som på motorveien, samt fungere under vinterforhold. Alle som har befatning med AP skjønner hva jeg snakker om. 

Spørsmålet blir derfor om det finnes noen assistentsystemer som er på høyde (eller i nærheten)? Enkelte flagger at VW TA er på høyde, men finner ikke én eneste YT-video som indikerer dette (mulig jeg er dårlig på å søke, så her må gjerne folk komme til unnsetning). Andre konkurrenter som har systemer som er i nærheten av AP (anno 2015 eller 2023...)?

Noe ala dette;
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

#29
Sett av en time til å teste travel assist på i
ID.4 2023 og gjør deg opp din egen mening. Vil tippe ID.7 får samme chip.

Den funker på smale veier. Den skifter fil selv. Men den vil også skru av i krappe svinger. Til gjengjeld får du ikke den kasting på rattet som AP har.

Det funker allikevel bra, fordi man kjører "med bilen", ikke som Tesla der bilen "tar over". Hvis du lar Teslaen kjøre selv, med en defeat device og ikke følger med så vil du ikke like TA.

Bildet viser at TA posisjoner seg på høyre side av veien, og identifiserer venstre kant med små prikker. Med midtstripe vil begge linjene se like ut som den høyre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA