Hovedmeny

Død bil etter ferien

Startet av REN-BIL, lørdag 29. juli 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

REN-BIL

Model Y med lithium ion lavspenningsbatteri har stått i garasjen og blitt tom for strøm på 14 dager. Får ikke kontakt via app ei heller mulig å låse opp med nøkkelkort.

Har klart å komme til batteriet, men får ikke liv. Følger anvisningene her https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/en_us/GUID-BDCCB025-63E2-4F5F-9D59-34177FBDFF6C.html

Har en 12v booster, kan denne benyttes eller er det 16v på disse?

Mobileum

Ring Tesla Road Service. Åpent 24/7.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kaistian

Det er 16V, men du kan bruke 12V hjelpestarter.
Batteriet har nok nå slått seg av for å beskytte seg mot dyp utlading.

Her er en grei forklaring på hvordan man går frem, det to metoder du kan gjøre selv, den tredje så trenger du spesialverktøy
https://youtu.be/8-MNFgashpQ?t=960

Men å ringe Tesla kan jo være en idé, for det skal ikke skje med mindre hovedbatteriet også er ganske tomt.

turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på lørdag 29. juli 2023, klokken 21:40Har klart å komme til batteriet, men får ikke liv. Følger anvisningene her https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/en_us/GUID-BDCCB025-63E2-4F5F-9D59-34177FBDFF6C.html

Dette var ganske spesielt:
SitatCAUTION
If you leave the power supply on for longer than 30 seconds, the low voltage battery may not self-recover and the vehicle might not be able to shift into Drive. Disconnect the power supply and the low voltage battery to enable another battery self-recovery attempt.
Så 16V batteriet tar skade av å lades i mere enn 30 sekund?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. juli 2023, klokken 08:40Dette var ganske spesielt:
SitatCAUTION
If you leave the power supply on for longer than 30 seconds, the low voltage battery may not self-recover and the vehicle might not be able to shift into Drive. Disconnect the power supply and the low voltage battery to enable another battery self-recovery attempt.
Den tar nok ikke direkte skade, men den slår seg av for å beskytte batteriene på grunn av for lav spenning.

Noe kvalifisert gjetting følger.
Slik det er i dag er disse hjelpestarterne kun 12V, dette er for lite for 16V batteriet, så når bilen prøver å lade batteriet med 16V og hjelpestarteren står på, kan batteriet detektere for lav spenning og slå seg av for å beskytte batteriene i batteriet.

Så derfor må man koble fra alt og prøve igjen hvis det står på for lenge.

Handyman

Sitat fra: kaistian på søndag 30. juli 2023, klokken 09:48
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. juli 2023, klokken 08:40Dette var ganske spesielt:
SitatCAUTION
Den tar nok ikke direkte skade, men den slår seg av for å beskytte batteriene på grunn av for lav spenning.

Noe kvalifisert gjetting følger.
Slik det er i dag er disse hjelpestarterne kun 12V, dette er for lite for 16V batteriet, så når bilen prøver å lade batteriet med 16V og hjelpestarteren står på, kan batteriet detektere for lav spenning og slå seg av for å beskytte batteriene i batteriet.

Så derfor må man koble fra alt og prøve igjen hvis det står på for lenge.
@turfsurf: 12V vil jo ikke lade et 16V system i det hele tatt. Jeg støtter teorien til kaistian.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

REN-BIL

Oppdatering:
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok. Sendte meg også lenker på nett:
https://www.youtube.com/watch?v=6h2y3pl4DqU

https://www.youtube.com/watch?v=tkC92v4HRS4

Jeg ble nødt til å åpne panseret vha spenning fra 12v batteri koblet til ledningene bak tauekrok-luka.

Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målte
Kun 0,35V på batteriet i Teslaen.

2. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.

3. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...

4. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDC

Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'

kaistian

Dessverre så har du fått direkte feil informasjon fra Tesla.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Oppdatering:
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok.
Det vil ikke fungere med mindre man har en annen bil som har 16V, med andre ord en annen Tesla.
Men Tesla skribet at man ikke skal bruke en Tesla for å gi en annen bil starthjelp.

Og man trenger kun å gjøre det noen sekunder, ikke minutter.
Formålet her er å få strøm på 16V anlegget med 12V så bryteren til hovedbatteriet slår seg på når man slår på bilen ved å trykke på bremsen.
Når man mistenker at hovedbatteriet er tomt bør nok ladekabelen stå i mens man gjør det.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målte
Når man har så lav spenning er det fordi 16V batteriet har "slått" seg av for å beskytte batteriene.
Og vil ikke åpne igjen før den får høy nok spenning, som er mye større enn 12V eller de 14,5 ish voltene som en bil på tomgang vil gi.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:122. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.
Siden batteriet har "stengt" seg vil ikke dette fungere.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:123. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...

Det var sikkert fordi det oppsto en spenningspuls som lurte batteriet til å åpne.

Korrekt prosedyre er som følger hvis det ikke hjelper med bare å koble til 12V hjelpestarter eller lignende.
1. Koble til ladekabel hvis man mistenker at hovedbatteriet er tomt.
2. Koble fra 16V batteriet
3. Koble til hjelpestarteren eller lignende
4. Legg nøkkelkortet på korrekt plass og trykk på bremsen.
5. Bilen skal nå våkne.
6. Koble på 16V batteriet igjen.
7. Koble fra hjelpestarteren.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:124. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDC
Det er nok ladespenningen du målte og ikke spenningen på batteriet :-)

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'
Bilen er designet for å håndtere dette, så ting er nok helt greit.

Høres ut som om bilen ikke har gått i dvale, som om sentry mode var slått på.

Stig-Arne

Står ingenting i Teslas brukerhåndbok at man er nødt å bruke batteri med 15-16 volt for å hjelpe igang lithium batteriet.
Så jeg tror nok at det er tilstrekkelig med annen bil, med ladespenning 14 ish volt, eller godt oppladet start booster på 12-13 volt. Alt som skal til er jo å få stengt kontaktorene slik at lithium batteriet kan ta lading igjen.
Hvor nedre grense for lithium batteriet er, har jeg ikke funnet noe godt svar på.

REN-BIL

Mange gode refleksjoner her, når det gjelder lading av hovedbatteriet får man ikke til å koble lader hvis bilen er gått i shut down. Tvang luka opp, men det gikk ikke å putte i laderen da det er en slags lås der et sted. Gikk bare halvveis inn.

Det var sikkert ladespenning fra hovedbatteriet som var 15,4V, ja. Målte på plusspolen og jord.

Jeg ser også at info jeg fikk fra Tesla ikke gjelder lit ion batteri, men sikkert helt greit for eldre med blybatterier.

Sitat fra: kaistian på søndag 30. juli 2023, klokken 16:14Dessverre så har du fått direkte feil informasjon fra Tesla.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Oppdatering:
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok.
Det vil ikke fungere med mindre man har en annen bil som har 16V, med andre ord en annen Tesla.
Men Tesla skribet at man ikke skal bruke en Tesla for å gi en annen bil starthjelp.

Og man trenger kun å gjøre det noen sekunder, ikke minutter.
Formålet her er å få strøm på 16V anlegget med 12V så bryteren til hovedbatteriet slår seg på når man slår på bilen ved å trykke på bremsen.
Når man mistenker at hovedbatteriet er tomt bør nok ladekabelen stå i mens man gjør det.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målte
Når man har så lav spenning er det fordi 16V batteriet har "slått" seg av for å beskytte batteriene.
Og vil ikke åpne igjen før den får høy nok spenning, som er mye større enn 12V eller de 14,5 ish voltene som en bil på tomgang vil gi.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:122. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.
Siden batteriet har "stengt" seg vil ikke dette fungere.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:123. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...

Det var sikkert fordi det oppsto en spenningspuls som lurte batteriet til å åpne.

Korrekt prosedyre er som følger hvis det ikke hjelper med bare å koble til 12V hjelpestarter eller lignende.
1. Koble til ladekabel hvis man mistenker at hovedbatteriet er tomt.
2. Koble fra 16V batteriet
3. Koble til hjelpestarteren eller lignende
4. Legg nøkkelkortet på korrekt plass og trykk på bremsen.
5. Bilen skal nå våkne.
6. Koble på 16V batteriet igjen.
7. Koble fra hjelpestarteren.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:124. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDC
Det er nok ladespenningen du målte og ikke spenningen på batteriet :-)

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'
Bilen er designet for å håndtere dette, så ting er nok helt greit.

Høres ut som om bilen ikke har gått i dvale, som om sentry mode var slått på.

kaistian

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 30. juli 2023, klokken 16:56Står ingenting i Teslas brukerhåndbok at man er nødt å bruke batteri med 15-16 volt for å hjelpe igang lithium batteriet.
Det er det heller ingen som har skrevet.
Tesla duden så at man kunne koble på en bil og la den stå i 30-40 minutter.
Det er ikke mulig å lade et 16 volt batteri med 12 eller 14 volt, så dette er totalt bortkastet tid.

Batteriet slås seg av når spenningen er under 13,8 Volt, og da må det ha en betydelig høyere spenning inn for å åpne igjen, da den beskytter selv selv og vil ikke åpne før den "skjønner" at den kan få ladet batteriene.

Ladespenning ligger på 15,5 til 15,8 Volt.

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 30. juli 2023, klokken 16:56Så jeg tror nok at det er tilstrekkelig med annen bil, med ladespenning 14 ish volt, eller godt oppladet start booster på 12-13 volt. Alt som skal til er jo å få stengt kontaktorene slik at lithium batteriet kan ta lading igjen.
Det er ikke tilstrekkelig i alle tilfeller, derfor er det i service manualen beskrevet mer eller mindre samme fremgangsmåte jeg forklarte i min forrige post.

kaistian

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 17:31Mange gode refleksjoner her, når det gjelder lading av hovedbatteriet får man ikke til å koble lader hvis bilen er gått i shut down. Tvang luka opp, men det gikk ikke å putte i laderen da det er en slags lås der et sted. Gikk bare halvveis inn.
Ja så klart, det tenkte jeg ikke på, man trenger jo spenning på 16V for å få åpnet kabellåsen.
Så jeg må endre punktet til, plug inn ladekablen så fort man har fått liv i bilen.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 17:31Det var sikkert ladespenning fra hovedbatteriet som var 15,4V, ja. Målte på plusspolen og jord.
Det var ladespenning til 16V batteriet og ikke hovedbatteriet på rundt 400 Volt.
Hvilespenningen på batteriet er rundt 15V hvis du tar det ut og måler, men når bilen lader batteriet må den bruke en høyere spenning en hvilespenningen, og ligger typisk rundt 15,5-15,8 Volt.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 17:31Jeg ser også at info jeg fikk fra Tesla ikke gjelder lit ion batteri, men sikkert helt greit for eldre med blybatterier.
Ja, det er en helt greit prosedyre for blybatterier.
Veldig rart at de på Tesla Road Service ikke har fått med seg det.

E_S

Litiumbatteriet kutter som nevnt her når spenningen går under et visst nivå, da batteriet blir ødelagt av for lav cellespenning.

Et tips: Enkelte eldgamle laptoper (blant annet IBM) bruker 16V power supply. Om man finner et sånt, tar dette tar av PC-pluggen og setter på krokodilleklemmer kan en sånn brukes til hjelpestartkablene og gir høy nok spenning til å vekke bilen.

De fleste nyere laptoper bruker 19V, det blir for mye.

Ellers finnes det universal-supply til laptoper som kan stilles inn på 15-16V, som også kan brukes til å få liv i bilen. Det trengs ikke mye strøm, bare riktig spenning så bilen kommer på og kontaktorene fra hovedbatteriet lukkes, så får den strøm derfra med mindre det også er så utladet at det har gått i "brick protection".
:)

Rosstopher

Det var ikke et dumt tips! Noen PC-skjermer har også det. I hvertfall noen nyere Philips-skjermer med ekstern adapter som vi har på jobben.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA