Trenger du en rød Think?

Startet av worry, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:26

« forrige - neste »

Marsto

Tok en sjekk på verdivurdering av Thinken på finn.no idag. 2010 mod. med 123000 km har en antatt salgsverdi 26000,- hvis jeg selger den selv.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Se der ja. Litt synd, men jeg tror det stemmer ganske bra.
Think lithium

Warlock

#17
 :+1:
Gratulerer med funkende og godkjent bil!!

Dama har gjensidige med alt av dekninger plus plus plus, og full rabatt via fagforeninger og full opptjening. Betaler vel ca 7500,- i året for 5000km og selv ladeklasken er forikret..
Blir gøy når de eventuelt skal skaffe ny Lewden40-plugg til erstatteren :P

worry

Takktakk.  :)

Må nok ta  en gjennomgang av forsikringer ja. Man vet aldri om selskapet man velger er bra før det kommer en skade.
"Den røde fare" skal nå få en webasto. Så får vi se hvor lenge den blir i familien.  :)
Think lithium

Marsto

Veldig fint å få rabatter via arbeidstakerorganisasjoner, ja. Med kun ansvarsforsikring satser jeg på å holde meg unna ulykker som skyldes egen kjøring. For noen år siden ble vi påkjørt bakfra av en taxi som resulterte i en liten plastskade på venstre hjørne. Da ble skaden takstert og siden det er umulig å levere bilen til reparasjon ble det kontant oppgjør. De klarer ikke å takstere Think da det er umulig å oppdrive priser på deler så i takst dokumentet står det lakkarbeid med lakkmateriell.  ;D  ;D   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gogs

Helt nydelig!  :D Bra at denne fortsetter å rulle på veien.  :+1:
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Warlock

Ha ha, interessant at de har gjort lakkarbeid på bilen din ja Marsto, men fikk du fikset bakskjermen din eller er det fremdeles sprekker og manglende biter i den?

worry

Sitat fra: Gogs på onsdag 20. november 2024, klokken 16:43Helt nydelig!  :D Bra at denne fortsetter å rulle på veien.  :+1:
Enig! Det var jo denne du snuste på først Gogs. Det tok tid før den kom på veien igjen.  ::) Nesten 5 år fra jeg kjøpte den faktisk.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: Warlock på onsdag 20. november 2024, klokken 19:34Ha ha, interessant at de har gjort lakkarbeid på bilen din ja Marsto, men fikk du fikset bakskjermen din eller er det fremdeles sprekker og manglende biter i den?
Neida, biter mangler på det hjørnet og svart Gorilla tape er det som dekker skaden. Den er helt utmerket og utrolig sterk. Den slipper ikke taket på årevis. Tenkte å prøve med glassfiber iblandet farge i polyesteren. Mener å huske du hadde muligens en oppskrift på å reparere plasten i karrosseriet? Stemmer det?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

#24
Ifm montering av Webasto, så er det fint å øke mengden vann noe, slik at den ikke starter og stopper så ofte. Jeg tenkte da at jeg kan bruke den originale MesDea-varmeren til det. Den er vel litt liten, men  den er enkel å montere, og gir også det originale festet for vannpumpa.

Her er et bilde fra det indre i varmeren. Faktisk er varme-elementene lett tilgjengelige, og har kabelsko-tilkobling. For en el-smart person, så burde det gå greit å lage en ekstern styring?

Jeg vet ikke hva som opprinnelig har sviktet på denne varmeren, men elementene ser ut til å være i orden. Det er to elementer. Begge er på ca. 20 ohm. Med min begrensede elektrokunnskap får jeg det til å bety at de må kobles i serie, og gir da 4 kW ved 400 volt. Er det rett tenkt?

Det er også en form for føler der, i et eget rør. Det er to ledere. Jeg måler 38 kohm, som steg til kanskje 40 når jeg varmet opp. Det er kanskje bare en sikkerhetsbryter?
Think lithium

Warlock

#25
Ja, elementene er lett å få tilgang til (og føleren er en thermistor, en motstand som endrer seg vet temperatur). Det har vært de som har laget seg eget styrekort til disse, jeg har ett av de, men det også tok kvelden etter ca ett år og tok med seg sikring i PCU, så personlig gav jeg opp hele enheten. Jeg tror at det at varmeelementene har den utformingen de har vil de virke som spoler (coil) i det elektromagnetiske feltet de setter opp, og det også i et miljø med mange andre elektriske felt, som fra motorens vindinger. Når varmekolben skrues av raskt vil den selv-indusere en motstrøm som er relativt høy, og jeg vil anta at det er derfor sikringene ryker før ellers siden.

Jeg driver å tester ut vannvarmeren som sitter i diverse VAG-biler om dagen, den er liten, PTC basert (så selvregulerende sikkerhet om noe skulle skjære seg), lett tilgjengelig, har vært utprøvet i 100tusen til millionvis av biler, og man har det meste av dokumentasjonen på den. Ideen er å sette en liten koplingsboks mellom den og den originale Mes-Dea kontakten i Thinken så man ikke trenger oppgradere noe firmware/software på Thinken, og putte den rett inn i eksisterende vannsløyfe. Høyspenningskabelen til enheten passer allerede direkte på pluggen på PCU så man slipper rote med noen av de ledningene...
Det meste baserer seg på ferdige moduler som ikke koster mange kronene, og er i bunn og grunn det samme som man kan se på denne siden (med litt endret hardware og software):
https://ev-olution.yolasite.com/nissan-leaf-ptc-heater-aftermarket-lin-controller.php

Info om selve varmeren er her:
https://openinverter.org/wiki/Volkswagen_Heater

Om ikke julestria skulle ta helt overhånd har jeg vel en prototyp om noen uker, etter det trenger jeg noen til å hjelpe til å teste ut det hele mer enn "proof of consept" og gjerne ideer på hvordan den best plasseres i bilene vår uten for mye mekkebehov...

(for vår bil har jeg en PTC vann-varmer fra en Opel Ampera (som snakker single-wire-can) med en tilsvarende liten kontrollerboks, den har funket i 6-7år nå uten problemer men ikke så tilgjengelig lengre)

worry

Hei,
Jeg burde visst at du har full kontroll på dette.  :D

VW-varmeren høres veldig interessant ut. Du får nok mange kandidater når du er klar for utprøving. gleder meg til å se det ferdig.

Nå monterer jeg webastoen ferdig i denne bilen, mest fordi jeg har den allerede. Men det er også veldig kjekt fordi den varmer bilen uten å ta noe av kjørelengden.

Hvis VW-varmeren er veldig kompakt, så kan man ha begge deler.  ;D
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 20. november 2024, klokken 23:11Ifm montering av Webasto, så er det fint å øke mengden vann noe, slik at den ikke starter og stopper så ofte. Jeg tenkte da at jeg kan bruke den originale MesDea-varmeren til det. Den er vel litt liten, men  den er enkel å montere, og gir også det originale festet for vannpumpa.

Her er et bilde fra det indre i varmeren. Faktisk er varme-elementene lett tilgjengelige, og har kabelsko-tilkobling. For en el-smart person, så burde det gå greit å lage en ekstern styring?

Jeg vet ikke hva som opprinnelig har sviktet på denne varmeren, men elementene ser ut til å være i orden. Det er to elementer. Begge er på ca. 20 ohm. Med min begrensede elektrokunnskap får jeg det til å bety at de må kobles i serie, og gir da 4 kW ved 400 volt. Er det rett tenkt?

Det er også en form for føler der, i et eget rør. Det er to ledere. Jeg måler 38 kohm, som steg til kanskje 40 når jeg varmet opp. Det er kanskje bare en sikkerhetsbryter?

Høres veldig smart ut å bruke en original vannvarmer som ekstra volum. Tenkte du å fjerne varmecoilen så det blir mer ledig volum å legge på lokket bare?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Jeg stod klar med saga for å kappe kolbene og følerrøret, men ombestemte meg. Kom på at det kunne være større fare for vannlekkasje da.
Kanskje virker de som et like stort varmelager som vann ville vært, så jeg lar de være.

Det jeg så da jeg åpnet varmeren var at det var tydelige tegn på at det hadde lekket kjølevann ut i området der ledningene ligger. Det var fortsatt vått. Ikke rart det blir jordfeil da. Det er altfor dårlig tetting av huset. Kun en o-ring. En o-ring skal jo være en god tetteløsning, men her er løsningen for dårlig.
Think lithium

Warlock

#29
Det var vel en slange ned fra plasthuset og ut i tilfelle lekkasjer, og kretskortet etc i bunn var vel fullstendig beskyttet da det var drukna i epoxy/resin (potting), så det var nok sikkerhetsløsningen for eventuelt lekkasje...

Største svakheten jeg har funnet på kolbene er isolasjonen rundt HV ledningsinntaket. Ved inntaksnippelen ser det ut til at isoleringen av den røde og den sorte kabelen (de har jo skjøtt fra oransje kabel til en rød og en svart) ikke tåler varmen eller noe og blir porøs og det oppstår sprekker. At kablene også har en 90graders knekk ved inntaket hjelper jo heller ikke. På flere kolber jeg har sett er det sprekk inn til selve lederne, og det på 400V og på utsiden av kolben!
Det skal ikke så voldsomt mye plaskregn og skittent vann før man får krypstrømmer mot jord i bilen, og external ISO feil, for ikke snakke om at dette er svært skummelt om noen fingrer rundt i området...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA