Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger du en rød Think?

Startet av worry, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:26

« forrige - neste »

worry

Akkurat... Spikeren i kista for de varmerne er tydeligvis plassert for en god stund siden. Bare å glemme de.  :)
Think lithium

worry

Stille på forumet. Tatt juleferie?  :)

Etter timevis med balansering er differansen mellom høyeste og laveste celle nå 0,07 volt. Alt ser bra ut. I dag var første gang den avsluttet balansering selv. Vet ikke hvorfor egentlig. Jeg trodde målet var 0,02 volt. Har kjørt bilen litt, men det begrenser seg når jeg ikke har noe varme.

Og jeg har jo virkelig fått testet RLEC'ene. Jeg hadde ett cellepar som var vesentlig lavere enn de andre. Når balansering foregår ved å drenere høye celler, så må jo nesten alle celler tømmes gjennom motstanden på kortene. Det blir varmt og det tar tid.

Etter noe tid med balansering rapporterer kortene en temperatur som er ca 30 grader over utetemperatur. Da er det veldig kjekt å kunne gjøre det ute nå. Jeg tenker med gru på hvordan det vil være om bilen benyttes i et virkelig varmt land. På den annen side, det er kanskje ikke vanlig at så mange celler skal dreneres samtidig. Eller? Hvor mye tåler kortet mon tro?

Ha en fortsatt fin førjulstid!
Think lithium

Marsto

Hei worry. Det ser ut til at ingen har problemer for tida. Bra tegn det og veldig flott å høre at du får balansert cellene. Tenker det er flott å ha et lite lager med rlec kort når man egentlig ikke vet hvor motstandsdyktige de er. Jeg husker min første balansering etter at bilen stoppet med SOC 70% og brent precharge. Da sto bilen i 440 dager uten lading og når jeg først startet opplading etter reparasjonen ble den stående i 48 timer å lade. Da fikk nok rlec kortene kjørt seg vil jeg tro. Nå på siste runde med ny batterikasse måtte jeg skifte et brent rlec kort og bilen ble stående i omtrent 180 dager med SOC 90% og da trengte batteripakken rundt 15 timer balansering før den stoppet ladeprossessen. 
PS: Jeg tror det hadde vært perfekt å kjøre disse bilene i et varmt og tørt land med presisering av tørt. Vi hadde aldri sett noen av de problemene vi har og bilen ville aldri rustet og vi hadde ikke sett fuktproblemer av noe slag. Ladingen hadde gått som en drøm og de hullene i fronten av batterikassen hadde hatt en reell funksjon for luftkjøling av HV og kontroll kontakten når man kjører på tørre og fine veier.
Når det gjelder belasting av rlec kortene kan jeg godt tenke meg Warlock kan ha peiling eller klare å finne ut hvor mye de faktisk tåler av belasting før de tar kvelden. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei Marsto,
Gode greier. Fint at vi deler erfaringer og observasjoner. Vi lærer litt hver gang.  :+1:
Think lithium

Myles Twete

On RLEC bypassing: the RLEC Manual indicates that cell bypassing is done with two 75ohm resistors in parallel, for 37.5ohm total.  So at 4.2vpc, bypass current is about 110ma, or about 0.5watts per cell.  So with all 12 cells being bypassed by a single RLEC, the PCB is dissipating up to 6watts of power.  Victor Tikhonov here in Portland did some RLEC testing a number of years ago for his A8 Audi conversion project.  From his testing, he found that even for cells not being bypassed, the RLEC issues "10 short ~6.25 ms pulses with 75 ms period generated by RLEC for each cell to verify integrity of connection."  That equates to about 5/8 watt per RLEC even when all cells are balanced.  Victor also found that during cell bypass "Duty increases to ~58 ms. RLEC does not PWM shunting pulses, it rather times them."  So, instead of 0.5watt per cell, we expect 58/75 or 80% of that.  So a fully bypassed string of 12 cells should be dissipating 0.4watts per cell, or 4.8watts total.

Now, as noted by others, all these RLECs bypassing for hours and hours seems like a lot of waste and added risk for damage.  And it doesn't have to be that way!  Unfortunately, we have no way to update or change the balancing algorithm in the MLEC.  If we could change the algorithm, it would be better to (1) identify the lowest cell voltage in the pack, (2) bypass just the cells in the string where that cell is found.  Since the pack has 2 parallel strings, there's no real reason to bypass all but one of the cells in both strings.  For packs with even more parallel strings (as with the pack on my boat), this strategy wastes a lot less battery power and reduces the stress on these balancing boards.  But unfortunately we cannot update the MLEC algorithm...

worry

Thank you Myles.
That's interesting. And even more complex than I thought.

Seems like the best thing we could do in this matter is to make sure all of the cells are equal in capacity. But, that's easier said than done. Lot's of wrenching and measuring of cell-capacity. And also; where do we find a batch of cells to pick from?

Our daily driver Think has now passed 140k km, and has never had any failure (except for the cabin heater). All the cells are still equal enough, so that charging/balancing stops immediately after reaching full. I believe an end difference of 0,02 volt is allowed. But I have measured 0,03 also, so not sure.

I have one question. Do you know when, in the driving or charging cycle, the balancing is on?
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA