Hovedmeny

Problemer med lys på henger

Startet av gsm2k, torsdag 27. juli 2023, klokken 10:42

« forrige - neste »

gsm2k

Hei!
Vi har en 2023 Berlin TMYP som ble levert uten hengerfeste. Dette ble ettermontert hos Tesla et par uker etter levering.
Oppdaget nå et par dager før vi skal på ferie med campingvogn at lysene ikke fungerer på vognen. Funker fint på varehengeren med glødepærer men ikke på campingvognen med LED.
Når jeg kobler på vognen lyser først alle markering og kjørelysene opp helt til jeg setter meg i bilen og lukker døren, da får jeg rødt hengersymbol og nå fungerer plutselig KUN blinklysene. Om jeg da bytter til varehengeren igjen uten å skru av hengermodus fungerer kun blinklysene på denne også  ::)
Om jeg skrur av hengermodus og så kobler på varehenger får jeg blått hengersymbol og alt fungerer fint igjen.. Lysene på både vogn og henger fungerte fint på vår "gamle" TM3LR så jeg er 99.9% sikker på at problemet ligger i bilen.

Noen andre som har opplevd problemer med tilhengerlys på TMY?
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Handyman

Har også Y med ettermontert HF. Har ikke noen problemer. Lysene skal fungere helt uavhengig av innstilling på skjermen.
Er det 7- eller 13-pin støpsel du har?
Har du lagt inn serviceforespørsel i appen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Siden de nye Teslaene har 16V anlegg og ikke 12V anlegg vil jeg tro at det også er 16V i hengerfeste.
Er ikke sikkert vogna like den høy spenningen.

Den gamle TM3 har sikkert 12V og fungerer derfor fint.
Glødepærer har ikke noe problem med høyere spenning, de vil kun lyse litt sterkere og brenne ut raskere.

gsm2k

Tror jeg skal nedjustere hvor skråsikker jeg er på at bilen er problemet med noen %. Kjørte hjemom med en av firmabilene for å teste vognen med en annen bil og da virket alt unntatt bremselyset.
Bremselyset er fra Hella, men resten av lysene på vognen er fra Jokon så kanskje Hella lyset ikke har taklet 16V da.. Men det virker også rart i og med at typisk spenning med fossilbil med motoren i gang er over 14V.
Har googlet litt og det virker som om det er flere som har hatt problemer med TMY og hengere med LEDlys..
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

kaistian

Jeg ville også ha trodd det skulle gått greit, siden en dynamoen gir opp til 14,7V og Tesla når den lader er 15,8V, men kan hende den ekstra volten var en for mye.
Er du heldig så er det sikringer på vogna som har gått isteden for lysene.

sjokomelk

Høres ut som kortslutning/koblingsproblem på vogna for meg. Model Y har ikke vanlige sikringer, men reléer som kobler ut ved feil. Disse kobler inn igjen ved neste oppstart av bilen. Så hvis det er noe feil i ledningsnettet på tilhenger/campingvogn vil disse kretsene være ute av drift til neste omstart av bilen. Du vil også få rødt tilhengersymbol på skjermen hvis dette skjer. Tilhengermodulen hos Tesla tester også pærene på tilhengeren når du kobler den til, så hvis noe kortslutter eller er feil vil det slutte å virke ganske umiddelbart.

Sjekk at du ikke har grønn overledning (;D) et sted på vogna.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Har du et multimeter og setter bilen i hengermodus så kan du måle at pinnene gir rett, oversikt over 13-pins kontakt finner du på nett.

Har ikke selv hatt problemer med noen hengere, heller ikke med LED-lys.

Har forresten alle Y i Norge lithium "12 volt"? Ettersom denne ikke kom med krok er det vel en av de tidlige. Det var vel i løpet av 2021 Tesla gikk over fra vanlig blysyre?

gsm2k

SitatSjekk at du ikke har grønn overledning (;D) et sted på vogna.

Kan se slik ut😛 Koblet av det øvre Hella bremselyset og da ble det blått hengersymbol. Sjekket lyset med multimeter og der var det full kortslutning gitt 🙄 Er en forseglet ledbar uten synlige skader som fungerte fint sist vi dro vognen med TM3 🤷 Satser på jeg kan kjøre med denne utkoblet siden det er bremselys i baklyktene.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Stig-Arne

Lysene til henger på Model Y er forsynt med 13,6 Volt. Så det er en spenningsomformer som fikser den saken.

Hadde det vært 15,7 volt så hadde man hatt ett stort problem med hengere med glødepærer 🙂

geear

Hvorfor det? Hadde bare lyst noen få prosent sterkere. En vanlig fossilbil har typisk ladespenning på 14,4-14,6, og er det den gir ut på hengerkontakten. Y-en min
Med lithium gir ut 15,6.

Jeg mente det var bekreftet at lithium-bilene ikke har noe step-down verken på sigarettenneruttak (det har jeg sjekket at min ikke har) eller hengerkontakt.

Har du målt din? Er du sikker på du har lithium? Har du bil med MCU3 (Ryzen)?

Her står det at overgangen til lithium er i 2022:

https://driveteslacanada.ca/model-y/trailer-12v-auxiliary-power-disabled-model-y-li-ion-battery/?utm_content=cmp-true

Har sett flere andre nettsider/forumer påstå at det henger udelelig sammen med Ryzen-prosessoren, altså at ALLE biler med MCU3 har lithium, og alle andre har blysyre, men ikke godt å vite om det er forskjeller mellom Fremont, Berlin og Shanghai..

gsm2k

Jeg har i allefall Ryzen i bilen, så kan sjekke spenningen når jeg kommer hjem.
Så over ledningsnettet i vognen i gårkveld og baklyktene som fortsatt funker fint går gjennom en kontrollboks, mens bremselyset som plutselig er dødt med full kortslutning går rett til henger kontakten. Markeringslysene har glødepærer og baklyktene skal klare 8-32v iflg produsent. Har ikke funnet ut hva bremselyset skal tåle, men det er jo mulig at Hella har vært så gniten på komponentene i bremselyset at 15-16v ble for mye og sved av elektronikken i lyset🤔
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

kaistian

For de som er usikker på type batteri man har, så står det under Kontroller > Programvare > Mer kjøretøyinformasjon.

geear

Sitat fra: gsm2k på fredag 28. juli 2023, klokken 11:47Jeg har i allefall Ryzen i bilen, så kan sjekke spenningen når jeg kommer hjem.
Så over ledningsnettet i vognen i gårkveld og baklyktene som fortsatt funker fint går gjennom en kontrollboks, mens bremselyset som plutselig er dødt med full kortslutning går rett til henger kontakten. Markeringslysene har glødepærer og baklyktene skal klare 8-32v iflg produsent. Har ikke funnet ut hva bremselyset skal tåle, men det er jo mulig at Hella har vært så gniten på komponentene i bremselyset at 15-16v ble for mye og sved av elektronikken i lyset🤔
Ah, beklager, antok det var en 2021 LR siden du hadde bil uten hf, trodde ALLE var levert med krok siden Q1 22. Var ikke klar over at det kom nye fra Berlin i år uten. Utvilsomt lithium på din, ja.

gsm2k

Sitattrodde ALLE var levert med krok siden Q1 22.

Det trodde jeg også. Da vi bestilte bilen var hengerfeste inkludert. Ble kontaktet av Tesla rett før nyttår og ble tilbudt en 2023 TMYP uten hengerfeste som jeg kunne få levert innen 31.01 og unngå avgifter. Antakelig har den blitt bestilt før hengerfeste ble inkludert men er en 2023 modell iflg VIN. Fikk hengerfestet satt på som goodwill uten å betale noe ekstra.🙃

I etterpåklokskapens lys kunne vi trygt ventet til midten av Januar og heller fått bilen vi i utgangspunktet hadde bestilt 100k billigere ;D
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA