Hovedmeny

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 07:32Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000. Tilsvarende priser ser man i andre markeder, så det er lite som tyder på at Møller har ekstra høy avanse på Q6 i forhold til andre biler i samme prisklasse. Det viser vel heller at Norge er i en særstilling der fabrikkene gir høye rabatter til norske importører, men blir prisen for lav risikerer de at det blir et marked for å eksportere biler tilbake til andre land.
ikke glem at i Tyskland gis store rabatter fra forhandler!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Q6 er 11 cm lengre enn den nye Q5, så det stemmer jo ikke dette med at Q5 er dieslversjonen av Q6. Det virker søkt at 11 cm forskjell gjør at Q6 og Q5 vurderes som samme størrelse, mens EQE som er 9 cm lengre enn Q6 skal være en klasse større.
Hele klassebegrepet er litt unaturlig, og det er vel heller ikke en naturlov at det skal være proporsjonalitet mellom størrelse og pris.

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. oktober 2024, klokken 08:08
Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 07:32Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000.
Det er vel ikke først og fremst prisen ifht andre markeder som er høy, mere ifht konkurrenter fra andre segmenter. IX50 er jo diskutert mye som er en større bil, og så har vi jo veldig mange i ikke-premium segmentet, der prisen starter på under 500k.

400k+ for å få fire ringer på fronten er ganske mye, selv om det er en del ekstra ny tech på kjøpet.

Så jeg tror Q6 kommer til å selge en del til Audi trofaste og folk som vil ha det nyeste, men jeg tror ikke det blir en storselger. Jeg tror folk i den prisklassen vil ha en bil med stor plass, og der er ikke Q6.
400 + for å få Audi ringer er jo bare tøv. Kan du gi meg et eksempel på en bil med sammenliknbar kvalitet og funksjonalitet som koster 400+ mindre ?

SIS

Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 19:37
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. oktober 2024, klokken 08:08
Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 07:32Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000.
Det er vel ikke først og fremst prisen ifht andre markeder som er høy, mere ifht konkurrenter fra andre segmenter. IX50 er jo diskutert mye som er en større bil, og så har vi jo veldig mange i ikke-premium segmentet, der prisen starter på under 500k.

400k+ for å få fire ringer på fronten er ganske mye, selv om det er en del ekstra ny tech på kjøpet.

Så jeg tror Q6 kommer til å selge en del til Audi trofaste og folk som vil ha det nyeste, men jeg tror ikke det blir en storselger. Jeg tror folk i den prisklassen vil ha en bil med stor plass, og der er ikke Q6.
400 + for å få Audi ringer er jo bare tøv. Kan du gi meg et eksempel på en bil med sammenliknbar kvalitet og funksjonalitet som koster 400+ mindre ?

Voyah Free  :laugh:  (lett ironi)

Trond.m

Sikkert mange som også følte at de fikk mye bil for pengene da de kjøpte Fisker Ocean 🤔. De hadde utvilsomt fått lavere avskrivning ved å betale noe ekstra for Audi ringer.

SIS

En risiko med alle Kina merkene er hvor lenge de gidder / eller har råd til å satse i Norge ja. Og helt fremtids-sikre merker er det ikke mange av. Men Audi er vel nokså sikre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: SIS på søndag 06. oktober 2024, klokken 20:03En risiko med alle Kina merkene er hvor lenge de gidder / eller har råd til å satse i Norge ja. Og helt fremtids-sikre merker er det ikke mange av. Men Audi er vel nokså sikre.
Audi er bankers. Det samme gjelder de andre etablerte euro bilmerkene, tipper jeg.

Kina merkene derimot kan plutselig forsvinne, men bare de ukjente. Byd, mg og de andre kjente - de forblir i Norge. De har jo fått et fotfeste her.

OlaM

Spørs hva som skjer med innføring av nye tollsatser på biler produsert i Kina. Kan hende at det vil lønne seg å fokusere på hjemmemarkedet da. Men hvis de bilene er et komplott for å spionere på oss vil de nok fortsette ufortrødent.  ;D
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 19:37400 + for å få Audi ringer er jo bare tøv. Kan du gi meg et eksempel på en bil med sammenliknbar kvalitet og funksjonalitet som koster 400+ mindre ?
Les hva jeg skriver i stedet for å gå i forsvarsmodus. Det er mange biler som gir samme basis funksjonalitet som Q6 til 400k mindre (plass, rekkevidde, awd).

Så betaler man da 400k for luftfjæring, bedre støydemping, raskere lading og fancy lys. Mange vil nok ikke synes det kan forsvares.

Jeg mener ikke Q6 er en dårlig bil, den er heller klart den beste i sitt segment. Men "value for money" synes jeg er ganske laber sammenlignet med f.eks iX50. Blir spennende når Neue Klasse X kommer, kanskje det blir litt konkurranse i segmentet. Kanskje Mercedes får ut fingeren og oppgraderer EQC også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 10:10Så betaler man da 400k for luftfjæring, bedre støydemping, raskere lading og fancy lys. Mange vil nok ikke synes det kan forsvares.

Jeg mener ikke Q6 er en dårlig bil, den er heller klart den beste i sitt segment. Men "value for money" synes jeg er ganske laber sammenlignet med f.eks iX50. Blir spennende når Neue Klasse X kommer, kanskje det blir litt konkurranse i segmentet. Kanskje Mercedes får ut fingeren og oppgraderer EQC også.

Hvordan er iX50 mer «value for money» enn Q6? Er det mer luksusfølelse? Den gjør jo knapt noe bedre på papiret og kjører ikke bedre heller.

Ellers er jeg helt enig, det er vanskelig å forsvare prisforskjellen fra f.eks. en ID.7 GTX Exclusive som koster 629.900 med alt tilgjengelig utstyr og vinterhjul og en Q6 til rundt millionen, tilsvarende utstyrt. Jeg må i alle fall spørre meg om ikke jeg kan klare meg uten den ekstra bakkeklaringen, og om ikke ID.7 m. DCC faktisk har vel så god komfort for min kjøring. Selv om Q6 er mer inspirerende.

På leasing derimot, er det ikke like stor forskjell. Vi snakker en drøy tusenlapp pr. mnd. i diff. Om man kan leve med sportsseter i stoff og 19-tommers hjul.. Og klarer seg uten pano, B&O og AR. Ellers får man det meste av utstyr med Tech Pro.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 10:10
Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 19:37400 + for å få Audi ringer er jo bare tøv. Kan du gi meg et eksempel på en bil med sammenliknbar kvalitet og funksjonalitet som koster 400+ mindre ?
Les hva jeg skriver i stedet for å gå i forsvarsmodus. Det er mange biler som gir samme basis funksjonalitet som Q6 til 400k mindre (plass, rekkevidde, awd).

Så betaler man da 400k for luftfjæring, bedre støydemping, raskere lading og fancy lys. Mange vil nok ikke synes det kan forsvares.

Jeg leser det du skriver og du betaler jo ikke 400K+ for luftfjæring, raskere lading og fancy lys. Det er en grov forenkling. Når det gjelder iX så har jeg kanskje mer erfaring enn deg siden jeg har hatt 3 av dem. Jeg synes faktisk ikke den imponerer på alle områder, og for viktige detaljer som seter, dørløsninger, førermiljø bagasjerom og lys er Q6 overlegen. Dessuten er den litt i største laget for svært mange kunder som ønsker en mer kompakt SUV uten å gå ned i kvalitet.

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:53Hvordan er iX50 mer «value for money» enn Q6? Er det mer luksusfølelse? Den gjør jo knapt noe bedre på papiret og kjører ikke bedre heller.

--

På leasing derimot, er det ikke like stor forskjell. Vi snakker en drøy tusenlapp pr. mnd. i diff. Om man kan leve med sportsseter i stoff og 19-tommers hjul.. Og klarer seg uten pano, B&O og AR. Ellers får man det meste av utstyr med Tech Pro.
iX50 er en større bil som er mere romslig i kupeen, i segmentet over, og ligger dermed naturlig høyere i pris. Utstyrsmessig så har begge noe den andre ikke har, selv om Q6 kanskje har mere ny tech. Er jo diskutert lengre opp i tråden.

Greier man seg med 15k i året er leasingavtalen bra, personlig er det meningsløst å ha en såpass dyr bil for å kjøre så lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:58Jeg leser det du skriver og du betaler jo ikke 400K+ for luftfjæring, raskere lading og fancy lys. Det er en grov forenkling. Når det gjelder iX så har jeg kanskje mer erfaring enn deg siden jeg har hatt 3 av dem. Jeg synes faktisk ikke den imponerer på alle områder, og for viktige detaljer som seter, dørløsninger, førermiljø bagasjerom og lys er Q6 overlegen. Dessuten er den litt i største laget for svært mange kunder som ønsker en mer kompakt SUV uten å gå ned i kvalitet.
Hva som er viktig er jo individuelt. Rammeløse dører f.eks er jo en ting som ofte blir kritisert her inne, men etter å ha hatt åtte biler med det de siste ti årene noe jeg ikke ser problemer med.

Førermiljø er jo veldig subjektivt, jeg er ikke spesielt glad i cockpit opplevelsen til Audi. Man blir vant til det, men liker det gjør jeg ikke. Foretrekker helt klart iX der.

Ellers er det helt sikkert mange som synes iX er for stor (meg inkludert), og ønsker seg en medium størrelse SUV i samme kvalitet. Men får man det med Q6? De fleste tester påpeker at Q8 oppleves mere premium enn Q6.

Kvalitet er også ett ord man kanskje bør bruke med omhu når det gjelder Audi, det er ikke det første som faller meg inn etter å ha eid tre e-tron og noen fossiler. Forhåpentligvis har de gjort forbedringer.

Trond.m

« Hva som er viktig er jo individuelt. Rammeløse dører f.eks er jo en ting som ofte blir kritisert her inne, men etter å ha hatt åtte biler med det de siste ti årene noe jeg ikke ser problemer med»

Snakk med noen som parkerer bilen utendørs om vinteren. De gangene jeg hadde bilen parkert utendørs på hytta og vinduene var dekket av is, så var det på ingen måte uproblematisk å åpne dørene. Forvarming hjelper, men gjør det enda vanskeligere neste gang på grunn av fukt som kommer innenfor listene. Og bakdørene var utette og det samlet seg grus og sand som regelmessig måtte spyles bort. Rammeløse dører gir ingen fordeler slik jeg ser det, men potensielt mange problemer. Her forventer jeg at Q6 vil fungere langt bedre, og lyden når man lukker dørene gir definitivt følelsen av kvalitet.

Øyvind.h

Rammeløse dører skal jeg ikke ha igjen, med mindre bilen er perfekt på alle andre områder. Selv om vi som oftest forvarmer er det veldig greit å ha en bil hvor dørene alltid kan åpnes, uansett vær. Vi parkerer for det meste utendørs både hjemme og på fjellet, så dører som fungerer problemfritt 365 dager i året uten tiltak er et poeng for oss.
Selv om vi ikke slet voldsomt mye med det når vi hadde rammeløse dører (før vi fikk hytte på fjellet), var det tilfeller hver vinter hvor de ikke gikk ned. Jeg lærte meg triks med smøring, forvarming og bruke bankkort til å løse is mellom dør og rute. Kona var ikke stor fan og endte i blant med ruta utenpå list. Heldigvis uten at ruta ble knust noen gang. Tror heller ikke vi fikk merker i listene.

I tillegg til frostproblematikken får man en billig slamrelyd når døren lukkes, noe som gjør litt vondt i sjela.

Kanskje dørene er billigere å produsere uten ramme, men jeg vil kanskje heller tro det skyldes at døren blir "penere" når den er åpen uten ramme? Det må jo være en grunn til at bilprodusenter velger å levere den løsningen, selv om dørlyden blir slamrete og det kan skape problemer på vinteren.

Det eneste forbeholdet jeg må ta er om det finnes produsenter som klarer å lage solide og vellydende dører med rammeløse vinduer, som ikke har problemer med frost. Jeg har kun erfaring med rammeløse vinduer fra ett merke, og sånn sett ikke testet om andre leverer mer solide og gode løsninger med dette designet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA