Vil ikke lade, Gul THINK i Grønland

Startet av twirk, søndag 23. juli 2023, klokken 15:14

« forrige - neste »

twirk

Hej Alle!
Så fik jeg endelig kontakt til pcan adaptor og bilen! Yesss!

Jeg fik lagret en masse data fra SavvyCAN og PCAN-View. ZebraMonitor har ikke fungeret for mig.

Her er link til tracefilen:

https://www.dropbox.com/scl/fi/rmmkxklgm0fxzyld56iar/Think-City-EV-Trace-File-from-Pcan-viewer.trc?rlkey=nkmw5pho0f1t11zr4vjla3mzb&dl=0

Her er også skærmbillede af data fra PCAN-View

Kan i hjælpe med at læse dataen? Jeg kan ikke endnu.

Det er vældigt spændende det her.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

I får lige noget formateret data

- VCU Stores Errors
- PCU Data
- BMS Data

Alt data er med tænding på, men bilen er slukket. Og opladeren er IKKE sat til.

Marsto

Gratulerer twirk. Jeg er veldig glad det var mulig å få kontakt. Jeg er ingen ekspert på tolking av dette men der er Warlock. Det jeg klarer å se som jeg mener er alvorlig feil på Zebra batteri er det jeg har merket med rødt på ditt screenshot. Det ser ut til at det er en thermal ISO feil i batteriet. Det har jeg lest er veldig vanskelig å fixe. Uansett er du på vei til å finne ut mer. Har du prøvd å koble til programmet som heter Commtool 3.08. Der er det mulig å slette alle feil men jeg er ikke sikker på om det virker på Zebrabatteri.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Dette ser jo egentlig veldig bra ut?
Det er noen litt merkelige ting, som "General error active" i can-melding 0x302 uten at jeg helt vet hva det innebærer. Men du får kontakt med bilen, og det tikker inn meldinger fra BMS på 0x300-0x30F, så da burde man jo kunne få kontakt med zebra monitor også?
(Jeg kjenner ikke helt igjen hva du brukte for å tolke meldingene, det ser nesten ut som regneark, men det viktigste er jo at du har fått de tolket, og det ser veldig bra ut, jeg ser det samme i SavvyCAN med dbc-filen der)

Så hvorfor funker ikke Zebra Monitor montro?
Hvilken fil er det du egentlig kjører der? Ser det er et dokument for installeringen som sier man skal kopiere inn en ny .exe-fil og ikke kjøre filen "ZEBRAmonitor_V260_Lev1_(29-11-06)Std.exe" men "ZEBRAmonitor_V262_Lev1_08_10_07_Think.exe" i stedet (fra rett katalog) kan det være det er dette som er problemet?

Ellers skal oppsettet være ganske rett frem, velge "Peak CAN-USB", "Single BMI" og "500 Kbps". Etter det burde man få kontakt...
(om ikke tror jeg vi må vente på noen som faktisk har fått til å sette opp dette kan svare, eller søke på forumet etter andre som har slitt med å få ting til å virke. Som sagt har jeg ikke bil med Zebra-batteri tilgjengelig, så jeg får i alle fall ikke testet selv)

worry

CommTool er laget for Enerdel-batteriet. Tviler på at det gjør noe for Zebra.
Det er bedre å forsøke mer på Zebra Monitor. Jeg fikk det til å gå på min PC. Synes å huske at det var flere ting som må spille sammen. Kan være vanskelig med nyere pc sikkert. Var det noe med et database program fra Microsoft?
Skudd i blinde...
Think lithium

Warlock

CommTool er vel bare for Enerdel (Li-ion) batteriet, og vil sannsynligvis ikke gjøre så veldig mye for en bil med Zebra-batteri?

Jeg tror mye av rare meldinger og blinkende lys der kan skyldes at Zebra-batteriet er bortimot tomt, eller har gått i "innfrysing"? Det beste er nok å få kontakt med Zebra Monitor og se om den kan hente ut tilleggs-info :)

Marsto

Akkurat. Da kan Arnie være rett person å spørre. Han har Zebra og alt av diagnoseutstyr tilgjengelig. Jeg mener å huske han nevnte bruk av Zebramonitor på sin bil også.

worry

Think lithium

twirk

Hej Alle,
Jeg fumler rundt i operativsystemer og gamle computere.

Indtil videre har jeg forsøgt med:

Windows Vista 32bit
Windows XP 32bit
Windows 10 64bit (der fungerede PCAN-view og SavvyCAN)
Linux Ubuntu 22
Linux Mint

Jeg bruger en Lenovo X61s bærbar

Mit næste forsøg er Linux Mint med VMware virtual, hvor jeg kan køre forskellige windows versioner. Jeg er ved at blive skør af at installere OS igen og igen (der har været mange fejl og problemer)

Jeg kigger i de forskellige tråde i har linket til og vil gøre et forsøg på at få ZebraMonitor til at fungere.

Commtool kan jeg ikke finde online. Har i link til den?

Marsto

Hei twirk. Jeg tror du kan få Zebramonitor til å virke med WindowsXP 32 bit. Zebramonitor er utviklet i samme tid som WinXP. Jeg tror du har best mulighet til å få kontakt hvis du kjører det. Jeg baserer det på at Think Tech Senter også var utviklet for Winows XP og legger ved bilde av PC og original Think modul for feilsøking. Tror den het Omicron. Uansett så tror jeg du kommer videre ved å kontakte Arnie her som har brukt dette på sin Zebra Think. 

Marsto

Jeg har også sett innlegg er på forumet at programvaren Chas kan brukes på Zebrabatteri for diagnose analyse. Da må du koble deg opp på en kontakt under dashbord på passasjer siden med denne kabeltilkoblingen. 

RJK

Sitat fra: Marsto på tirsdag 26. september 2023, klokken 18:24Hei twirk. Jeg tror du kan få Zebramonitor til å virke med WindowsXP 32 bit. Zebramonitor er utviklet i samme tid som WinXP. Jeg tror du har best mulighet til å få kontakt hvis du kjører det. Jeg baserer det på at Think Tech Senter også var utviklet for Winows XP og legger ved bilde av PC og original Think modul for feilsøking. Tror den het Omicron. Uansett så tror jeg du kommer videre ved å kontakte Arnie her som har brukt dette på sin Zebra Think. 
Mener å huske at du i WinXP kan høyreklikke på et eldre program og kjøre "Run as" og der få velge eldre OS som Win95 og Win98. Muligens og WinNT og Win 3.11 og Win 3.1.

Alternativt har man compatibility mode...

https://www.soundonsound.com/techniques/running-legacy-software-under-windows-xp

Lenge siden jeg tuklet med dette... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

twirk

OK.

Jeg har fået PCAN hardware til at registrere på Windows XP 32bit samt Windows Vista 32bit. Begge disse operativsystemer kører inden in VirtualBox på Linux Mint. Jeg har adgang til alle USB devices.

Drivers:
  Peakcan.sys - 2.49.14.4542
  Pcan_usb.sys - 3.4.0.9248

Jeg kan se PCAN hardware i Windows Control Panel og i PCAN-view software. Så PCAN hardware fungerer med PCAN-view software.

Men Zebra Monitor vil stadig ikke registrere hardwaren når jeg åbner programmet.

Jeg har forsøgt mig med at køre programmerne i Compatibility Mode og som administrator. Men Zebra Monitor kan stadig ikke se hardwaren.

RJK

Mulig du og må installere programmet i compatibility mode for å få det til å fungere, om det må installeres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

twirk

Jeg kører allerede Zebra Monitor i Compatibility Mode.

Findes der en måde at installere i Compatibility Mode? Det har jeg ikke kunne finde noget om online.

Jeg har kunne læse i denne tråd at en Zebra Monitor versions 2.6.xx kræver Peak-CAN drivere 2.xx.

Lige nu kører jeg med Peak-CAN driver 3.xx

Jeg har svært ved at finde ældre Peak-CAN drivere i den pakke som Worry sendte til mig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA