Hovedmeny

Viftestøy starter etter jeg har parkert

Startet av Torpedo Ted, torsdag 20. juli 2023, klokken 13:44

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Hver gang jeg har brukt bilen, så starter viftestøy etter jeg har parkert. Varer minst en halvtime.

Eksempel: Temperaturen er 14 grader og jeg kjørte bilen i 5 minutter. Med en gang jeg parkerte er den helt stille. Men etterhvert startet viftestøyet og holder det gående i lang tid etter jeg har parkert. Dette kan da ikke være normalt?

Høyt nok til at jeg faktisk kan høre det inne når bilen står i carporten.

førategangtesla

Er du i nærheten av bilen slik at bluetoothen på telefonen får kontakt med bilen?

kekar

Det er bilen som tørker fordamper og filter. Du kan prøve å kjøre en tur med klima i manuell og uten AC os se om den kjører vifta da.

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 20. juli 2023, klokken 13:44Hver gang jeg har brukt bilen, så starter viftestøy etter jeg har parkert. Varer minst en halvtime.

Eksempel: Temperaturen er 14 grader og jeg kjørte bilen i 5 minutter. Med en gang jeg parkerte er den helt stille. Men etterhvert startet viftestøyet og holder det gående i lang tid etter jeg har parkert. Dette kan da ikke være normalt?

Høyt nok til at jeg faktisk kan høre det inne når bilen står i carporten.
Dette er fullstendig normalt. Bilen har aktiv kjøling og varming av batteriet, så bilen foretar en kontrollert nedkjøling av batteriet samt tørking/fordamping av filter etter hver kjøretur.

Dette for å ta bedre vare på batteriet i det lange løp, samt hindre unødvendig bakteriedannelse eller fukt på feil steder i bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Helt uenig, det er IKKE normalt at det går ei vifte som støyer så mye at man hører det inn i et hus i en halvtime etter bilen har vært i bruk noen minutter. Eneste jeg hører fra min er en svak summing i en kort periode etter bruk eller åpning av dører.

Riktig nok er det vanskelig å vite hva "høyt nok til å høres inn" er, hos meg hører man egentlig ingenting fra utsiden, mens andre hus har vinduer som transporterer mye lyd, men om man for eksempel sammenligner med Model X og S, som kan høres ut som "et fly" under supercharging etter hard bruk eller i høy varme, så har jeg ikke opplevd noe som helst i nærheten av det med verken Y LR eller P. Selv ved enormt hard bruk i sjeldent høye temperaturer. Ikke noe man må heve stemmen for engang om man står rett ved siden av bilen.

sjokomelk

Anbefaler å lese manualen og delen som handler om lyder bilen lager: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-AA58ED67-9C93-4EE6-8B19-9FDABE018787.html
Der er det mange eksempler med lyd og forklaring på hva som skjer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Helt vanlig, særlig i litt fuktig vær eller når AC har vært ganske aktiv.

Våre holder fort på i 2-3 timer utenfor garasjen, men inni garasjen er de fort ferdige med tørking.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kim-

Har nok ingenting med batteriet å gjøre, men merker vår gjør også dette når AC har vært aktiv. Går gjerne i en lengre periode 30-60 min avhengig av utetemperatur
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

eltex

Det er bilen som tror du er på vei til den og den begynner dermed å varme/kjøle seg opp. I appen gå til Sikkerhet og sjåfører og slå av Telefonnøkkel som en test. Jeg har det samme problemet i hytta fordi det er så kort avstand fra hytta til bilen.
Tesla ModelY LR 23

Andreas84

Det samme skjer til meg når jeg er i nærheten med mobilen. Ca. 5-10meter. Gå inn i bilen å slå av klimaanlegget så gir det seg.

Jeg har ikke klart å slå vifta av med appen.

Kim-

Sitat fra: eltex på fredag 21. juli 2023, klokken 20:06Det er bilen som tror du er på vei til den og den begynner dermed å varme/kjøle seg opp. I appen gå til Sikkerhet og sjåfører og slå av Telefonnøkkel som en test. Jeg har det samme problemet i hytta fordi det er så kort avstand fra hytta til bilen.
Nei, det er ingen strømtrekk fra bilen av betydning. Det er kun viften som går for å få vekk kondensat slik det ikke skal danne seg mugg/dårlig luft/lukt.
Når kontaktoren på bilen er frakoblet (Klonk lyd) starter ikke denne før man enten åpner dør eller åpner app, eller har en 3. parts app som vekker bilen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Torpedo Ted

Sitat fra: Kim- på fredag 21. juli 2023, klokken 21:51Nei, det er ingen strømtrekk fra bilen av betydning. Det er kun viften som går for å få vekk kondensat slik det ikke skal danne seg mugg/dårlig luft/lukt.
Hva er det som gjør at ingen andre biler har problem med "mugg/dårlig luft/lukt"?

Hadde Model S P85, og den var det aldri lyder fra. Model Y er den mest bråkete bilen jeg har eid. Ikke bare bråker den når den står parkert(!!!), men hvis jeg bare åpner en dør, f.eks. for å hente noe, er det jo også umiddelbart full turbojet.

sjokomelk

Varmeapparatet i Model S-en din startet også når du åpnet døra, men siden den bare hadde PTC-varmer og vanlig AC, så merket du aldri at varmen skrudde seg på. Mens Model Y har en reversibel varmepumpe og trenger litt tid før den kan generere varme/kulde, så bilen begynner å lage trykk i systemet med en gang du åpner døra, sånn at det er klart til du har fått satt deg inn og skal til å kjøre. Og en varmepumpe lager dessverre litt lyd.

Model X-en min gjør akkurat det samme når jeg åpner døra på den i garasjen. Kjøleviftene i fronten begynner å spinne og du hører suselyder fra bilen. Model S-en din gjorde akkurat det samme.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hideyowife

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 22. juli 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Kim- på fredag 21. juli 2023, klokken 21:51Nei, det er ingen strømtrekk fra bilen av betydning. Det er kun viften som går for å få vekk kondensat slik det ikke skal danne seg mugg/dårlig luft/lukt.
Hva er det som gjør at ingen andre biler har problem med "mugg/dårlig luft/lukt"?

Hadde Model S P85, og den var det aldri lyder fra. Model Y er den mest bråkete bilen jeg har eid. Ikke bare bråker den når den står parkert(!!!), men hvis jeg bare åpner en dør, f.eks. for å hente noe, er det jo også umiddelbart full turbojet.

Hvem vet. Alle Model 3 og Y lager disse lydene du er så irritert over. Etter 2 år med Model 3 opplever vi dette daglig og det trekker lite/ingen strøm. Ikke merkbart i det minste. Jeg vil heller at bilen tar vare på seg selv enn å få mugg i ventilasjonen  8)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

OlaM

Sjekk om resirkulering står på. Og hvis du har easy entry så har den sine egen klimainnstillinger, sjekk gjerne om den står på resirk eller høy vifte eller noe.

'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA