Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Kanskje noe sånt, ja, eller frykt for det ukjente.

Abrahamsen tok alle klatrepoengene i dag, så Uno X tilbudet har større margin.

Fantastisk sykling. Lurer på hvor fort han hadde syklet tempoet i går om han hadde prøvd.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Er vel sagt at ingen kunne ta fra han klatretrøya før tidligst den 10ende. så vi nyter enda en stund av 1kr-tilbudet. Nå som han tok alle poengene, så er det vel enda vanskeligere å ta over den ledelsen, så vi krysser fingrene for at dette fortsetter!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, det kan godt være at andre bruddkonger snapper klatrepoengene når klatringen begynner skikkelig, og ikke de neste på klatrepoenglisten, så blir spennende å se hvor lenge det rekker.

Vix

Da jeg kjørte forbi Uno-X Maritim i Oslo i ettermiddag, stod det 4,50 per kWt på skiltet.
Det var vel meningen det skulle være 3kr frem til 27. juli ?

RJK

Får opp 3,- via Chargefinder, så tipper det bare er feilvisning på skiltet. Hadde nok sett den riktige prisen på stolpen.

Men dumt at de viser feil pris da!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 09:58Penger er ikke alt...

Det skulle du sagt til sjåføren av en ID Buzz på Dombås. Andre og litt dyrere stasjoner var ledige, men han sto i kø til Tesla. Når han så at plassen hans i køen var truet så han ga gass mens kone og datter sto i sidedøren. Hørte de skrek til, men det gikk heldigvis bra. Når ladeangsten truer familiens helse begynner det å gå litt vel langt...
'21 3LR

TJV

Sitat fra: OlaM på onsdag 24. juli 2024, klokken 10:22

Andre og litt dyrere stasjoner var ledige, men han sto i kø til Tesla.

Mener du Tesla sin stasjon på Dombås er den rimeligste? Et kjapt søk på ChargeFinder sin app er ikke Tesla billigst, men IONITY til 3kr kWh.
Ja, man må ha abonnement da (som alle kan kjøpe uavhengig av bilmerke). Men det må man med andre ladeoperatører også for å få det billigere pr kWh.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Sitat fra: OlaM på onsdag 24. juli 2024, klokken 10:22

Det skulle du sagt til sjåføren av en ID Buzz på Dombås. Andre og litt dyrere stasjoner var ledige, men han sto i kø til Tesla. Når han så at plassen hans i køen var truet så han ga gass mens kone og datter sto i sidedøren. Hørte de skrek til, men det gikk heldigvis bra. Når ladeangsten truer familiens helse begynner det å gå litt vel langt...

Det er sikkert endel brukere som får litt noia av nye apper og ulike ladestasjoner. Og kombinert med første opplevelse av kø så mister man hodet litt. Kjente på at jeg ikke visste helt hvor jeg skulle gjøre av meg første gang jeg støtet på ladekø. Jeg har også opplevd problemer med å starte lading hos ladeoperatører jeg ikke har brukt før. Men det går bedre nå. Har forstått at man gjerne kan parkere bilen en stund og så er det ledige ladere når man kommer tilbake.

Det blir nok bedre så snart vedkommende har kjørt ett par ferier med elbil.

Edit: Apropo temaet i tråden. Jeg kjørte nylig i Finland. Der koster Recharge 4,46kr/kWh i Ladeklubben. I Norge koster det 6,29kr/kWh. Ganske stor prisforskjell.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TJV

Var i Danmark (Hirtshals) for noen dager siden. 2,99 dkk eller under 4,5 norske kroner hos OK. Ikke abonnement, men 75kW lader. De fleste andre laderne var dyrere i Hirtshals, spes uten noe form for avtale. Kan ligge til Apple Pay, så da er det veldig enkelt.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

automat

Sitat fra: TJV på onsdag 24. juli 2024, klokken 11:27Mener du Tesla sin stasjon på Dombås er den rimeligste? Et kjapt søk på ChargeFinder sin app er ikke Tesla billigst, men IONITY til 3kr kWh.
Ja, man må ha abonnement da (som alle kan kjøpe uavhengig av bilmerke). Men det må man med andre ladeoperatører også for å få det billigere pr kWh.

Siden han stod i kø hos Tesla, så er det sannsynlig at det var der han hadde abonnement. Og siden de færreste betaler for å ha to ladeabonnement, så er det lite sannsynlig at han hadde Ionityabonnement i tillegg.

Prisen du må sammenligne er derfor Tesla med abonnement opp mot Ionity uten. Alternatvit begge uten, hvis han ikke hadde abonnement i det heletatt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TJV

Ser den at folk ikke har mange abonnement.
Jeg tolket innlegget ditt som at Tesla var billigste ladestasjon for (VW) på Dombås.
Har nettopp kjørt 4000km i Europa med IONITY. Har ikke alltid passet med IONITY, så derfor har jeg noen ganger ladet litt hvor som helst til dyrere pris, altså drop-in. Er jo bare enkel kortbetaling, så da gir jeg F i om ladingen tilsammen har koster noen hundrelapper ekstra på feriebudsjettet. Skjønner meg ikke på folk som betaler 5-600k på en bil og stresser med hvor billigste sted er å lade hele tiden. Godt vi er forskjellig. Og sånn sett godt folk er prisbevisst - det nyter alle godt av.
God sommer.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Forrige uke var vi en tur i Polen, og nå i Steigen med tilhenger og kajakker. Har abonnement på Ionity med grei pris, så planen var å primært lade der.

Sørover gikk det greit, men valgte heller å betale litt ekstra for destinasjonslading i stedet for å sitte og trykke en ekstra halvtime på en ladestasjon.

Nordover trumfet lokasjon ladepris til lunsj, så ble lading to ganger på Ionity, en gang på Tesla, en gang på UnoX og en gang på ReCharge. Turens billigste lading (med unntak av en natt på hytta) er 2kr/kWh ved destinasjonen i Steigen med 16% rabatt i tillegg fra DNB.

Ellers er det en del v2 superladere hos Tesla enda (spesielt langs E6), med risiko for 70kW og maks 150kW, så unngikk de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Bra de fyller på med nye stasjoner hele veien. Litt kjedelig med v2. Nå er heldigvis over 50% av stolpene v3 eller v4.

Ser forresten at du må betale 6,99 for Eviny lading hvis du bruker We Charge fra VW, men 4,99 om en bruker Eviny sin app Bilkraft.

TJV

We Charge fra VW er ikke spesielt billig. Heller bare mange tilgjengelige ladepunkter i Europa man får opp og kan starte med appen til VW uten ladebrikke, sjekke hvor ladere er, hvor mange ladere som er i bruk, pris etc. "Uansett" hvilket ladeselskap det er. 
Jeg valgte eget IONITY abonnement i sommer pga litt billigere mnd abonnement og litt billigere pr kWh.
Men når jeg ser litt tilbake på 4000km i sommer og inkluderer AC og DC lading hos flere forskjellige ladeselskap så er det kanskje nesten billigere å tatt alt gjennom We Charge. Hadde blitt enklere og mer oversiktlig hva ladingen totalt kostet i ferien. Jeg snakker hovedsakelig lading utenland i dette innlegget.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Er det bare eviny og uno x som har fornuftige priser? Alt over 4-5 kroner er vel ran...?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA