Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

turfsurf

Tesla og Ionity med abonnement også. CircleK og Mer er håpløse...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Heldigvis ikke så ofte jeg hurtiglader.
Helst på sommertur.
Ladet en gang på vei til ferja til hirtshals.da prioriterte jeg stoppestedet i forhold til pris.så da ble det mandalskrysset. Ellers sakteladet i danmark(like dyrt som i norge) foruten et par 10 minutter hurtiglading.
På hjemveien etter ferja ble det 2x 10 min
Tesla og eviny.
Men får jo bare litt over 60kW på tesla laderene. Kun støtte for V2(max 400V)
Håper V4 er mer kompitabel med ikke Tesla biler

turfsurf

Sitat fra: Svk på torsdag 25. juli 2024, klokken 08:07Men får jo bare litt over 60kW på tesla laderene. Kun støtte for V2(max 400V)
Håper V4 er mer kompitabel med ikke Tesla biler
Funker ikke BYD på v3 SuC? Ellers skal man få opp til 150kW på v2 så lenge man ikke deler stolpepar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Eldre BYD som Tang og Atto3 støtter kun V2. Og får ikke mer en 60-80kW

Gazer75

Sitat fra: Svk på onsdag 24. juli 2024, klokken 21:44Er det bare eviny og uno x som har fornuftige priser? Alt over 4-5 kroner er vel ran...?
For drop in så er det slik ja.
Skal det svare seg med abonnement hjå Tesla eller Ionity så må ein køyre ein del og/eller har ein bil med høgt forbruk.
Kan sjå bra ut om ein samanliknar med prisen utan abonnement, men om ein samanliknar dei med Uno-X og Eviny så ser reknestykket heilt annleis ut.

Dei andre får vel nok kundar til at det svarar seg å halde prisen høg.
Diverse innlegg på forumet her visar at mange ikkje bryr seg sidan dei ladar heime mesteparten av tida. Då pluggar dei inn der det passar uansett pris.
2020 e-Golf (2023-)

OlaM

Ladet på Dombås i ferien, på en av de som er et sammensurium av UFC, E.On Drive & Clever og/eller Fortum Charge & Drive NO. Jeg kunne i alle fall starte med å tappe kortet! De sto på displayet at de skulle reservere 400 kr og jeg ladet for noe mindre enn det, men vet ikke helt sikkert hvor mye. Senere kom det ikke noe penger tilbake, reservasjonen ble bare bokført som 400 kr. Ble jeg ranet?

Har sendt mail til poweredby.dk, som kanske muligens har ansvaret, men det er jo umulig å vite. Spurte om 400 kr stemte eller om jeg burde blitt trukket et annet beløp, men ikke fått svar ennå.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på fredag 26. juli 2024, klokken 10:02Ladet på Dombås i ferien, på en av de som er et sammensurium av UFC, E.On Drive & Clever og/eller Fortum Charge & Drive NO. Jeg kunne i alle fall starte med å tappe kortet! De sto på displayet at de skulle reservere 400 kr og jeg ladet for noe mindre enn det, men vet ikke helt sikkert hvor mye. Senere kom det ikke noe penger tilbake, reservasjonen ble bare bokført som 400 kr. Ble jeg ranet?

Har sendt mail til poweredby.dk, som kanske muligens har ansvaret, men det er jo umulig å vite. Spurte om 400 kr stemte eller om jeg burde blitt trukket et annet beløp, men ikke fått svar ennå.
Du "får" ikke 400,- tilbake, men reservasjonen kan henge noen dager igjen, spesielt om det var helg. Men når dette er gått gjennom, vil du istedet for reservasjonen se det faktiske ladebeløpet som trukket fra.

Det ev. overskytende blir altså bare tilgjengelig igjen på kontoen. Kommer altså ikke noen egen linje på det, men tilgjengelig beløp blir korrigert.

Altså, om ingen andre transaksjoner har funnet sted, og du hadde 3 000,- tilgjengelig før reservasjonen, så ville tilgjengelig beløp blitt redusert til 2 600,- så lenge det er reservert 400,- kroner. Når så dette gjøres opp og du ladet for 300,- kroner, så vil det beløpet stå som varekjøp, og det vil da være 2 700,- kroner disponibelt på konto! Differansen vises derfor bare på linja for tilgjengelig beløp, og ikke som en egen linje!

Runde beløp er brukt, for å gjøre alt lett synlig og ukomplisert!

Om dette var dkk, så husk at kursen fort kan lure deg. Ladet du for 300 DKK, så blir det fort over 400 NOK, siden den verste kursen var over 160 NOK per 100 DKK. Er du heldig, så har du da fått overskytende kostnad, fordi de ikke kan trekke deg mer enn reservert beløp. Alternativt får du etterhvert regning på resterende, om de vil ha inn hver eneste krone!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Gikk nesten en uke før riktig beløp sto i transaksjonsoversikten min. Inntil da sto beløpet som "reservert". Men ordnet seg av seg selv, som RJK skriver.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Som sagt, de 400 kronene er ikke lenger reservert, men er bokført som en fullført transaksjon.
'21 3LR

OlaM

SitatHi Ola,

I have found the transaction and asked our creditcard supplier to revert the reserved amount.

You will be able to see the money back in your account within a couple of days.

Sorry for the inconvenience.

Problem løst!
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på søndag 28. juli 2024, klokken 12:43
SitatHi Ola,

I have found the transaction and asked our creditcard supplier to revert the reserved amount.

You will be able to see the money back in your account within a couple of days.

Sorry for the inconvenience.

Problem løst!
:+1:
Bosted Oslo

RJK

Da har damene startet Tour de France, og tatt trøye, så nå er det grisebillig å lade hos Uno-X igjen!

1,- NOK/kWh, noe jeg sparte grovt på på vei hjem igjen fra Nord-Norge da herrenes Tour de France hadde startet, og "vi" hadde klatretrøya (og spurt-trøya helt i starten!

:thumbs: 
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 12. august 2024, klokken 18:52Da har damene startet Tour de France, og tatt trøye, så nå er det grisebillig å lade hos Uno-X igjen!

1,- NOK/kWh, noe jeg sparte grovt på på vei hjem igjen fra Nord-Norge da herrenes Tour de France hadde startet, og "vi" hadde klatretrøya (og spurt-trøya helt i starten!

:thumbs:

Fantastisk gøy at Uno X har den hvite trøyen, som er ungdomstrøyen sammenlagt. Er 12 "ungdommer" som har samme tid, så spørs om den ikke ryker når tempoen blir kjørt senere i dag (de har faktisk to etapper i dag). Så er bare å toppe opp om en er på reise nå  :D  https://www.letourfemmes.fr/en/rankings

Sånn utenom det så må jo Uno-X være blant de billigste for de uten masse abonnementer? Koster vanligvis 4 kroner på sørvestlandet i hvert fall.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:10Sånn utenom det så må jo Uno-X være blant de billigste for de uten masse abonnementer? Koster vanligvis 4 kroner på sørvestlandet i hvert fall.
Om ein ikkje køyrer Tesla så er Uno-X best på pris. Men det varierer litt. Før TdF så var min lokale 5kr.

Etter det så kjem Eviny, har ein Bilkraft appen så får ein 10% rabatt (må aktiverast). Det gir ein pris på 4,50.
Kravet er å lade minst ein gong på 6 månader. Kvar tiande lading vil då bruke opp oppspart rabatt.
Er ein straumkunde hjå Lyse får ein 10% rabatt til på stasjonar i Rogaland og Agder.

Neste på lista blir Tesla SuC utan abonnement. Snittet er 4,92kr "off peak", men varierer frå 4,55 til 5,45.

Så kjem Ionity med 5,40 for drop in.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Kommer jo an på hvor mye man kjører. Ionity er vel mye billigere enn UnoX og de fleste av SuC stasjonene i sør.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA