Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:27Er du kanskje på prisen på AC-laderne? Får opp 4,29 i appen, og da kommer man til 3,86 med Lyse-rabatt. Har ikke Lyse og den bonusen der selv.
Er to rabattar i Bilkraft appen. Ein for alle som gir 10% og så ein ekstra for folk som er straumkunde hjå Lyse. Men den gjeld og kun på stasjonane som Lyse driftar i Rogaland. Desse har litt anna logo. Bilkraft logoen er der og det grøne øverst, men du ser ikkje Eviny logoen på dei. Infoen om lading osv har Lyse logoen.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:22
Sitat fra: peby på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:17da kjennes det litt trasig når du har stoppet på en fin plass og det kun er en mye dyrere Mer-lader i nærheten for eksempel.
Smarte folk som bryr seg om pris vil ignorere Mer og Circle K. Dei er vel klart dyrast i landet og har vore det lenge. Brukte litt Recharge i fjor, men dei har også prisa seg ut. Kople har også vorte dyre i forhold til dei beste.
Kan fint klare meg med Eviny og Tesla om eg skulle på tur. Er for langt mellom Ionity stasjonane til at det er verdt det for min bil.
Egentlig litt synd, for jeg kan koble meg til Autocharge på begge med bilen min (ikke aktivert), så det ville jo vært sabla fint.

Har ikke sjekket med Ionity, da min bil ikke støtter Plug&Charge, men må jo tro at den viderefører prisene for Passport ved slik tilkobling, om de støtter det på den avtalen! Eller er det kun gjennom bilen og da låst til den operatøren som bilen støtter?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:27Er du kanskje på prisen på AC-laderne? Får opp 4,29 i appen, og da kommer man til 3,86 med Lyse-rabatt. Har ikke Lyse og den bonusen der selv.
Er to rabattar i Bilkraft appen. Ein for alle som gir 10% og så ein ekstra for folk som er straumkunde hjå Lyse. Men den gjeld og kun på stasjonane som Lyse driftar i Rogaland. Desse har litt anna logo. Bilkraft logoen er der og det grøne øverst, men du ser ikkje Eviny logoen på dei. Infoen om lading osv har Lyse logoen.
Tenker du på den Bilkraft Ladebonus? Den samler jo opp rabatt til man har nådd 10 ladesesjoner, og så kan man betale med opptjent ladebonus. Men påvirker jo ikke prisen man betaler der og da.

Ellers ser jeg ingen flere alternativer i min Bilkraft-app.

Men da kan vel det stemme med 3.99 om man både får ladebonus og Lyse-kunde-bonus...! Dog, fremdeles litt feil å ta den med når den ikke går direkte på prisen man betaler der og da!
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:42Tenker du på den Bilkraft Ladebonus? Den samler jo opp rabatt til man har nådd 10 ladesesjoner, og så kan man betale med opptjent ladebonus. Men påvirker jo ikke prisen man betaler der og da.
Nei sant det, men det er ikkje krav til lengde på sesjonen så lagt eg veit. Vi har liten plass med 3 stk AC (Eviny) i sentrum her i bygda som også gir gratis parkering når ein ladar opp til 3 timar. Brukar denne sidan eg uansett må betale 18kr/t ellers. Om ein hadde lading heime så kunne ein berre redusere straumen så prisen blir lik :)
SitatMen da kan vel det stemme med 3.99 om man både får ladebonus og Lyse-kunde-bonus...! Dog, fremdeles litt feil å ta den med når den ikke går direkte på prisen man betaler der og da!
Kan vere at dei tek med begge. Litt lite tydeleg at ein må vere Lyse kunde og at det faktisk kun virkar på Lyse sine stasjonar i Rogaland.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:36
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:22
Sitat fra: peby på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:17da kjennes det litt trasig når du har stoppet på en fin plass og det kun er en mye dyrere Mer-lader i nærheten for eksempel.
Smarte folk som bryr seg om pris vil ignorere Mer og Circle K. Dei er vel klart dyrast i landet og har vore det lenge. Brukte litt Recharge i fjor, men dei har også prisa seg ut. Kople har også vorte dyre i forhold til dei beste.
Kan fint klare meg med Eviny og Tesla om eg skulle på tur. Er for langt mellom Ionity stasjonane til at det er verdt det for min bil.
Egentlig litt synd, for jeg kan koble meg til Autocharge på begge med bilen min (ikke aktivert), så det ville jo vært sabla fint.

Har ikke sjekket med Ionity, da min bil ikke støtter Plug&Charge, men må jo tro at den viderefører prisene for Passport ved slik tilkobling, om de støtter det på den avtalen! Eller er det kun gjennom bilen og da låst til den operatøren som bilen støtter?
Svarer meg selv her. Virker som man må bruker bilenfabrikantens ladeløsning for å aktivere Pug & Charge, som i mitt tilfelle ville betydd CMH!
Bosted Oslo

Egil S

Nå kom Ionity med nye avtaler i dag.

136kr mnd og 3kr/kWh
65kr mnd og 3,80kr/kWh

Nå begynner det å ligne på noe.
Det er vel bedre enn Tesla pr kWh, slipper å tenke på tidspunkt på dagen, men 7kr dyrere pr mnd.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på tirsdag 28. mai 2024, klokken 18:15Nå kom Ionity med nye avtaler i dag.

136kr mnd og 3kr/kWh
65kr mnd og 3,80kr/kWh

Nå begynner det å ligne på noe.
Det er vel bedre enn Tesla pr kWh, slipper å tenke på tidspunkt på dagen, men 7kr dyrere pr mnd.

Det kom melding om dette, i denne tråden, allerede i går. I dag er det mer eller mindre det vi har diskutert her inne, så du er litt seint ute. 8)
Bosted Oslo

Egil S

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 22:38Det kom melding om dette, i denne tråden, allerede i går. I dag er det mer eller mindre det vi har diskutert her inne, så du er litt seint ute. 8)

Da gikk jeg ikke langt nok tilbake, jeg så det var snakk om Bilkraft o.l. men fikk ikke med meg Ionity innleggene.
Shit happens :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

Ein ting eg ikkje tenkte på i reknestykket når eg såg på kor mange kWh ein må lade per månad for å spare var faktisk kWh pris hjå andre.
Om ein ladar ein del hjå Eviny og nyttar den 10% bonusen så er det 4,50 der og så har ein jo Uno-X som er alt frå 3,50 til 4,50. Då er ikkje abonnementet til Ionity like bra lenger.

Prisen er då opp til 70 øre under med Motion som vil krevje 92kWh for å spare inn dei 65 kronene samanlikna med Eviny og Uno-X. For Power så må ein lade 90kWh.

For dei fleste så går det nok på kor mykje dei er villige til å betale for å vere nær mat og toalett osv.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Klart man må se på det og.

For min del så sliter jeg litt med at Uno-X er for få steder der jeg reiser. Ionity passer meg og bilen temmelig korrekt (men skulle ønska den utnytta den tilgjengelige ladefarten/effekten bedre... 8))!

Eviny er også mer et vestlands-fenomen, selv om de har spredd seg ut godt bedre enn mange andre. En annen ting er at Eviny har høyere pris om vinteren, mot Passport-dealen som er fast pris hele året.

Så er det jo og det at man kan signe seg opp for perioder på 2 mnd om gangen, så for de fleste kan de nå signe seg opp ca medio juni, si opp før 1 mnd er over og så være ferdig medio august, så har man dekka hele sommerferien med den billigste ladingen. Det er jo fort perioden man kjører mest og lengst vekk fra hjemmeladeren.

Så kan man heller benytte de andre i periodene man ikke ser abonnementet lønner seg.

PS! Jeg tar fremdeles et stopp på Uno-X til 3,50 om jeg ser det og trenger påfyll snart. Men må innrømme at jeg ikke stresser med å lete de opp om jeg allerede er på vei til en Ionity-lader.

Så spiller sikkert vanene min inn litt. Jeg har hatt billig Ionity-lading så godt som hele tiden som elbilist, med unntak av et lite opphold etter at de ble så dyrt via CMH. Da benyttet jeg meg hovedsakelig av Tesla SuC, og en og annen tur innom Uno-X.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Nå har TOCN gått ut med siste Tesla Supercharger-priser. Blir ikke så ille om en bare lader nå og da. Hadde egentlig forventet at de skulle skru ned prisene litt mer (men gikk i snitt denne gang opp med 6 øre). Nå er det vel tilgjengelighet (127 stasjoner) / ikke kø (1945 stolper) som er det fremste argumentet for å bruke dem, noe jeg kjøper 10 av 10 ganger.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:07Eviny er også mer et vestlands-fenomen, selv om de har spredd seg ut godt bedre enn mange andre. En annen ting er at Eviny har høyere pris om vinteren, mot Passport-dealen som er fast pris hele året.
I sør er Eviny over alt: https://chargefinder.com/en/share?operators=9&minspeed=4&lat=61.4&lng=9.3&zoom=6
Tek ein med 50kW også så er det endå fleire.
Ionity er er litt tynnare: https://chargefinder.com/en/share?operators=10&minspeed=3&lat=61&lng=6.2&zoom=6
For dei som har ein bil som klarar 300km+ på 75% av batteriet så fungerer nok Ionity heilt fint.

I sør er det Eviny og Tesla som har best dekning. Tesla vinn på uttak per plass.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. mai 2024, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:07Eviny er også mer et vestlands-fenomen, selv om de har spredd seg ut godt bedre enn mange andre. En annen ting er at Eviny har høyere pris om vinteren, mot Passport-dealen som er fast pris hele året.
I sør er Eviny over alt: https://chargefinder.com/en/share?operators=9&minspeed=4&lat=61.4&lng=9.3&zoom=6
Tek ein med 50kW også så er det endå fleire.
Ionity er er litt tynnare: https://chargefinder.com/en/share?operators=10&minspeed=3&lat=61&lng=6.2&zoom=6
For dei som har ein bil som klarar 300km+ på 75% av batteriet så fungerer nok Ionity heilt fint.

I sør er det Eviny og Tesla som har best dekning. Tesla vinn på uttak per plass.

I stand corrected!

Jøss, jeg må ha sovet under en (Ionity)sten ett eller annet sted, for det var jo faktisk mer formidabelt enn jeg husker!

Bare Finnmark som ser ut til å ikke ha noen, og en passelig bit av Nordland! De har jo til og med fått en god del ladere i Sverige og.

8)

Noen steder har de jo flust med ladepunkter. Dessverre og noen steder det var "sparsommelig". Men de stedene er kanskje ikke så stort behov for mange flere!?!

Men, ja! Med bil som gjør 300+ også langs motorvei (om sommeren), så passer Ionity meg veldig godt.
Bosted Oslo

vinterdekk

Avtale med Ishavskraft og lader under 10 og 5 øre/kWh hjemme om natten i disse dager. Koster 6,39 kr/kWh på Ishavskraft sin lynlader i området med ladeklubben. Får håpe dette gir godt incentiv til mer utbygging. ;D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. mai 2024, klokken 13:43Avtale med Ishavskraft og lader under 10 og 5 øre/kWh hjemme om natten i disse dager. Koster 6,39 kr/kWh på Ishavskraft sin lynlader i området med ladeklubben. Får håpe dette gir godt incentiv til mer utbygging. ;D
Heldigvis kan du slippe unna med 4,75 med Kople direkte. 5,1405 via Fortum/Recharge! 8)
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA