Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Heilt klart langt betre enn andre abonnement.
Er nede på omlag 40kWh/mnd for Motion før ein sparar. Power krev omlag 57kWh/mnd.

Eviny kostar no 4,50kr så lenge ein slår på rabatten i Bilkraft appen. Bonus blir brukt kvar tiande lading og ein vil behalde bonus så lenge ein ladar innafor 6 månader.
Fleire Uno-X stasjonar kostar vel også rundt 4kr.

Motion til 65kr og 3,80 slår Tesla heilt klart.
Usikker kva som er vanleg non Tesla drop in pris rundt om i landet. Men differanse på abonnement og drop in er 1-1,5kr/kWh så då må ein lade ein god del meir for å gå i null når det kostar 115kr/mnd.
Her er det 5,85/5,25 hjå Tesla, og Uno-X rett ved sida av tek 4,50kr, så då er jo den grei.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Ser og ut som de nå har redusert oppsigelsestiden, ved at du kan si opp når som helst, og det får virkning for "next billing date", og ikke måneden etter.

"cancellation any time with effect from the next billing date"

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:22Ser og ut som de nå har redusert oppsigelsestiden, ved at du kan si opp når som helst, og det får virkning for "next billing date", og ikke måneden etter.

"cancellation any time with effect from the next billing date"

Jeg la merke til det samme, men under "Passport FAQ" skriver de følgende:  "The PASSPORT is valid in 23 European countries, there is no minimum contract period, and the subscription can be terminated at any time with a notice period of one month." (min utheving), så jeg tror muligens at de har holdt på den samme oppsigelsestiden, bare skrevet det på en relativt klumpete måte.

RJK

Da ble det bytte av avtale likevel. Måtte oppdatere appen og restarte telefonen, så fikk jeg tilbud om 3 mnd gratis og 3.80 NOK i fastpris, fra -2,17 i rabatt (som tilsier samme pris, med mindre de reduserer eller øker drop-in-prisen), som gjelder fra neste måned!

Må sies at jeg sikkert fikk ekstra godt tilbud, pga at jeg deltok i en spørreundersøkelse, og de lovte meg "bonus" som takk for hjelpen!

EDIT: Ser nå at Ionity Direct er gått ned til 5,40 så med gammel avtale hadde jeg betalt 3,23 NOK per kWh, men fortsatt betalt 65,- per måned. Men 3 mnd gratis, veier opp tenker jeg! Rask kalkulasjon tilsier at jeg går i "tap" etter ca. 342 kWh ladet... 8)
Bosted Oslo

peby

Jeg sliter litt med konseptet å skulle binde meg til én operatør.

Nå har jeg gått inn på Volvo sin avtale - som antagelig må kunne kalles et høylyst ran.
159,- per måned, og fastpris på 5,- pr kWh.

Fordelene er dette ladekortet jeg har blitt så glad i, samt tilgang på nesten alle ladenettverk. Men verdt prisen? Tja...
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 27. mai 2024, klokken 22:35Jeg har heller ikke fått epost, kommer nok i morgen når dette er offisielt  :)
Jupp, der kom mailen! 8)
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: peby på tirsdag 28. mai 2024, klokken 12:06Jeg sliter litt med konseptet å skulle binde meg til én operatør.

Nå har jeg gått inn på Volvo sin avtale - som antagelig må kunne kalles et høylyst ran.

Fordelene er dette ladekortet jeg har blitt så glad i, samt tilgang på nesten alle ladenettverk. Men verdt prisen? Tja...

"Binde seg til én operatør" er vel ikke den helt korrekte betegnelsen å bruke? Man kjøper seg tilgang til rimeligere lading i en periode hos enkelte operatører, men står fremdeles veldig fritt til å lade hos hvem man vil. Personlig betaler jeg i alle fall heller 119,- til Tesla og 65,- / 136,- til ionity for å kunne lade rimeligere hos dem i (nesten) hele Europa i de månedene av året jeg kjører mest fremfor å eksempelvis velge en av Hyundai sine ladeavtaler som jeg tror har enda dårligere betingelser enn det du får via Volvo.

Man kan jo legge til at når Bilkraft har en standardpris på 4,99 kr/kWh og Uno X også er relativt rimelige så mister de bilprodusent-spesifikke ladekortene fort sin sjarm såfremt man syns det er helt greit å ha et par ekstra apper på telefonen.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 28. mai 2024, klokken 13:11
Sitat fra: peby på tirsdag 28. mai 2024, klokken 12:06Jeg sliter litt med konseptet å skulle binde meg til én operatør.

"Binde seg til én operatør" er vel ikke den helt korrekte betegnelsen å bruke? Man kjøper seg tilgang til rimeligere lading i en periode hos enkelte operatører, men står fremdeles veldig fritt til å lade hos hvem man vil. Personlig betaler jeg i alle fall heller 119,- til Tesla og 65,- / 136,- til ionity for å kunne lade rimeligere hos dem i (nesten) hele Europa i de månedene av året jeg kjører mest fremfor å eksempelvis velge en av Hyundai sine ladeavtaler som jeg tror har enda dårligere betingelser enn det du får via Volvo.

Man kan jo legge til at når Bilkraft har en standardpris på 4,99 kr/kWh og Uno X også er relativt rimelige så mister de bilprodusent-spesifikke ladekortene fort sin sjarm såfremt man syns det er helt greit å ha et par ekstra apper på telefonen.
Oppdaget en fin sak på kartet til elbilforeningen (https://ladekart.elbil.no/search), ihvertfall på PC, så kan du klikke deg inn på stasjonen og velge "vis alle" og se hva slags betalingsløsninger som var mulig, og priser. Der kunne man og klikke seg inn for å se på pris for diverse avtaler.

Hos Uno-X ved Linderud er prisen nå 4,50, men for CMH (ChargeMyHyundai) så koster ladingen ifølge CMH-appen min 6,88 NOK + 6,65 for øktgebyr for Flex-abonnementet (ingen månedsavgift). Og hos Recharge må jeg betale 6,56 + øktgebyret. 5,50 hos Eviny + øktgebyr. Ionity vises nå med 5,99 + samme øktgebyr.

Selv med Easy så er det stort sett dyrere enn å lade direkte med operatør, men er noe billigere enn med Easy, som det bør være for månedsprisen (57,-) man betaler. Man få frem CMH-prisene i dems eget kart: https://chargemyhyundai.com/web/nb/hyundai-no/map

Ser at Ionitypakken koster nå 89,- per måned og gir -2,00 per kWh, som skulle tilsi 3,40 per kWh. Så de er blitt rimeligere der nå.
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 14:48Oppdaget en fin sak på kartet til elbilforeningen (https://ladekart.elbil.no/search), ihvertfall på PC, så kan du klikke deg inn på stasjonen og velge "vis alle" og se hva slags betalingsløsninger som var mulig, og priser. Der kunne man og klikke seg inn for å se på pris for diverse avtaler.
Chargefinder.com har eit betre system som visar faktisk pris via ulike apps der dei er støtta.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 14:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 14:48Oppdaget en fin sak på kartet til elbilforeningen (https://ladekart.elbil.no/search), ihvertfall på PC, så kan du klikke deg inn på stasjonen og velge "vis alle" og se hva slags betalingsløsninger som var mulig, og priser. Der kunne man og klikke seg inn for å se på pris for diverse avtaler.
Chargefinder.com har eit betre system som visar faktisk pris via ulike apps der dei er støtta.
Den er blitt fin den oversikten der, bedre enn før. Ser de og har fått inn de nye Passport-avtalene (ikke den gamle). Den har og med prisene hos Eltron, Monta og Northe.

Men den viser IKKE hva f.eks. CMH-kunder eller BMW Charging-kunder betaler, slik ladekartet til elbilforeningen gjør. Dessuten viser det kartet også forventet totalpris ved lading fra 10-80 %.

Er riktignok et klikk ekstra i kartet til Elbilforeningen, men for å finne ut hva det koster med diverse avtaler, synes jeg Elbilforeningens kart er bedre, selv om jeg foretrekker Chargefinder sitt kart når jeg lurer på hvilke lademuligheter jeg har nært der jeg er eller der jeg skal.
Bosted Oslo

peby

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 28. mai 2024, klokken 13:11"Binde seg til én operatør" er vel ikke den helt korrekte betegnelsen å bruke? Man kjøper seg tilgang til rimeligere lading i en periode hos enkelte operatører, men står fremdeles veldig fritt til å lade hos hvem man vil. Personlig betaler jeg i alle fall heller 119,- til Tesla og 65,- / 136,- til ionity for å kunne lade rimeligere hos dem i (nesten) hele Europa i de månedene av året jeg kjører mest fremfor å eksempelvis velge en av Hyundai sine ladeavtaler som jeg tror har enda dårligere betingelser enn det du får via Volvo.

Nei, den var litt upresis av meg. Men hvis man betaler for å ha lave Tesla-priser så gir det ikke helt mening å lade andre steder, og da kjennes det litt trasig når du har stoppet på en fin plass og det kun er en mye dyrere Mer-lader i nærheten for eksempel.

Å få oversikt over diverse ladeavtaler m.m. synes jeg har vært utfordrende som ny elbilist, så det er vel kanskje også deler av grunnen til at jeg til slutt kapitulerte og gikk for ladekort.
1 bensindranker

peby

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:08Er riktignok et klikk ekstra i kartet til Elbilforeningen, men for å finne ut hva det koster med diverse avtaler, synes jeg Elbilforeningens kart er bedre, selv om jeg foretrekker Chargefinder sitt kart når jeg lurer på hvilke lademuligheter jeg har nært der jeg er eller der jeg skal.

Jeg får dessverre ikke opp noe når jeg klikker på Vis alle, men dette kartet er absolutt noe av det bedre jeg har sett så langt for å få oversikt over ladekostnad på tur. Takk for tips!
1 bensindranker

Gazer75

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:08Men den viser IKKE hva f.eks. CMH-kunder eller BMW Charging-kunder betaler, slik ladekartet til elbilforeningen gjør. Dessuten viser det kartet også forventet totalpris ved lading fra 10-80 %.
Forventa pris er bra.
Eit eller anna rart med Eviny og Bilkraft appen på infoen . Står 3,99kr/kWh som eg ikkje forstår. Prisen er 4,99kr drop in og 10% rabatt ein kan slå på i appen. Det blir ca 4,50kr, ikkje 3,99. Har brukt kun Eviny sidan nyttår pga ingen lading i burettslaget og dei er næraste.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Sitat fra: peby på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:17da kjennes det litt trasig når du har stoppet på en fin plass og det kun er en mye dyrere Mer-lader i nærheten for eksempel.
Smarte folk som bryr seg om pris vil ignorere Mer og Circle K. Dei er vel klart dyrast i landet og har vore det lenge. Brukte litt Recharge i fjor, men dei har også prisa seg ut. Kople har også vorte dyre i forhold til dei beste.
Kan fint klare meg med Eviny og Tesla om eg skulle på tur. Er for langt mellom Ionity stasjonane til at det er verdt det for min bil.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:18
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. mai 2024, klokken 15:08Men den viser IKKE hva f.eks. CMH-kunder eller BMW Charging-kunder betaler, slik ladekartet til elbilforeningen gjør. Dessuten viser det kartet også forventet totalpris ved lading fra 10-80 %.
Forventa pris er bra.
Eit eller anna rart med Eviny og Bilkraft appen på infoen . Står 3,99kr/kWh som eg ikkje forstår. Prisen er 4,99kr drop in og 10% rabatt ein kan slå på i appen. Det blir ca 4,50kr, ikkje 3,99. Har brukt kun Eviny sidan nyttår pga ingen lading i burettslaget og dei er næraste.
Er du kanskje på prisen på AC-laderne? Får opp 4,29 i appen, og da kommer man til 3,86 med Lyse-rabatt. Har ikke Lyse og den bonusen der selv.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA