Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Rosstopher

Det skal ikke være noen skråstreker der. Det er ikke kilowatt per time du mener, for det er noe helt annet. Enheten skrives kWh på både norsk og engelsk.

Svar på alle dine spørsmål finner du her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kilowattime
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 23. juli 2023, klokken 20:13Er du enig eller uenig i at det er lettere å skille effekten i hestekrefter=hp eller hk fra mengden=l (liter) eller gal for gallon i dette tilfellet, fra effekten kW og mengden kWh (effekt over en time=mengde energi)?

Det er ikke snakk om å konvertere W=watt over tid til J=Joules her, det er snakk om å blande kW og kWh når man prøver å snakke om prising av strøm til bilen.
Rent skriftlig ja, da skjønner jeg hva du vil frem til. Samtidig er jo kWh en enklere enhet å forstå, effekt i en time.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

'21 3LR

førategangtesla

Nå har ikke vi hatt det store behovet for hurtiglading, men vi kjører tesla og måtte lade litt på lørdag da vi var på ferietur, vi ladet på tesla Skien til 3 kroner kWt. Når det her sies at enkelte tar 8 kroner per kWt så er det nesten slik at jeg ikke tror det, det er jo helt sykt. Har dere et stort behov for å hurtiglader så kan det lønne seg å kjøpe abonnementet hos tesla og lade der, dere kan raskt spare inn den kostnaden på abonnementet bare på en lading.

Jeg forstår at det koster å bygge opp et ladenettverk, men jeg kan ikke tro at tesla gjør det med tap? Så hvordan kan da andre ta en slik sinnsyk pris?

Svk

Mye vil ha mer.vi får lade hos Tesla alle sammen.
Tesla:
-Best på pris
-De har ladesteder stortsett der det trengs
- Alltid nok ladere på hvert sted.aldri kø

Eneste minuset er vel korte kabler enkelte steder.

Er alt for mange gamle ladere på 50Kw rundt om står som oftest i psr eller single.Disse prøver vi jo å unngå.

Gi oss flere moderene ladere og mange mange flere destinasjons ladere

Daniel_0007

Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. juli 2023, klokken 09:50Nå har ikke vi hatt det store behovet for hurtiglading, men vi kjører tesla og måtte lade litt på lørdag da vi var på ferietur, vi ladet på tesla Skien til 3 kroner kWt. Når det her sies at enkelte tar 8 kroner per kWt så er det nesten slik at jeg ikke tror det, det er jo helt sykt. Har dere et stort behov for å hurtiglader så kan det lønne seg å kjøpe abonnementet hos tesla og lade der, dere kan raskt spare inn den kostnaden på abonnementet bare på en lading.

Jeg forstår at det koster å bygge opp et ladenettverk, men jeg kan ikke tro at tesla gjør det med tap? Så hvordan kan da andre ta en slik sinnsyk pris?

Har blitt sagt før, tesla sine hurtig ladere er vesentlig rimeligere å sette opp enn andre sine.

https://electrek.co/2022/04/15/tesla-cost-deploy-superchargers-revealed-one-fifth-competition/

en femtedel er ganske ekstremt, derfor tesla kan sette opp 20 stasjoner av gangen mens vanlige selskaper må være litt konservative og kanskje sette opp 6 og evt bygge ut mer etterhvert hvis det er mye trafikk.
Model 3 2019 LR Rwd

Panduck

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 17. juli 2023, klokken 21:53Hvor lenge kan dette holde på??!!

Frem til folk begynner å se på pris når de lader.

Fremdeles opplever jeg at det er masse folk på MER ladere og nær tomt på e-on ladere som er LANGT billigere.

Men når man lader 3-4 ganger pr år, er det ikke alltid man følger med på slikt...

pst

Jeg synes det er litt for mye fokus på lav pris hos Tesla.
I likhet med mitt eget bilmerke har mange avtaler med Ionity og betaler ca kr 1,80 pr kWh i Norge og ca kr 3,20 pr kWh i utlandet. 
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Panduck

Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 12:52Jeg synes det er litt for mye fokus på lav pris hos Tesla.
I likhet med mitt eget bilmerke har mange avtaler med Ionity og betaler ca kr 1,80 pr kWh i Norge og ca kr 3,20 pr kWh i utlandet.

Etter at Polestar fikk på plass Ionity avtale, er Ionity definitift billigst for meg. Jeg bruker allikevel Ionity ekstremt lite.

Det betyr veldig lite hva slags avtaler man kan få med Ionity frem til Ionity har nok ladere til at man kan dra nytte av det uten å tilbringe mye tid i kø. Når 3 av 6 ladere var ute av drift på en av de mest sentralt passerte laderene på E6 etter norskegrensa og køen gikk ut fra bensinstasjonen og videre utover på veien, viser det hva Ionity sliter med.

Å tegne avtale med en ladeaktør som ikke har i nærheten nok ladere er ikke noe poeng. Tesla, uten abo, er nær den prisen jeg får hos Ionity med Polestar rabatt.

Så nei, jeg synes ikke det er rart at det er så mye fokus på Tesla sine priser. Tesla vil komme til å knuse de andre ladeleverandørene dersom dette fortsetter.

Dessverre kan vi ikke fordra Simons Värdshus, så det utelater den viktigste Teslaladeren for oss, håper det dukker opp en ny Tesla-lader i det området vi kan bruke...

turfsurf

Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 12:52I likhet med mitt eget bilmerke har mange avtaler med Ionity og betaler ca kr 1,80 pr kWh i Norge og ca kr 3,20 pr kWh i utlandet.
Det er ikke sp mange merker som har så gunstige avtaler lengre. I tillegg er det lite Ionity ladere og ofte kø på de.

Jeg har selv god pris på Ionity, og ønsker primært å bruke de, men grunnet dårlig tilgjengelighet blir de lite brukt på ferie.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 13:23
Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 12:52I likhet med mitt eget bilmerke har mange avtaler med Ionity og betaler ca kr 1,80 pr kWh i Norge og ca kr 3,20 pr kWh i utlandet.
Det er ikke sp mange merker som har så gunstige avtaler lengre. I tillegg er det lite Ionity ladere og ofte kø på de.

Jeg har selv god pris på Ionity, og ønsker primært å bruke de, men grunnet dårlig tilgjengelighet blir de lite brukt på ferie.
Jeg selv bruker konsekvent Ionity sine ladere, fordi jeg har gunstig pris, og de står godt plassert til mine behov. Og med god nok rekkevidde, kan jeg ofte hoppe over annenhver lader når jeg er på langtur.

Men vi viste vel alle at de prisene ikke ville holde seg over tid. Min avtale går ut medio oktober, og den avtalen jeg kan tegne der, er ikke allverden. Og det som er enda rarere, er at jeg får bedre rabatt ved å tegne avtale direkte med Ionity, enn via mitt bilmerke som er Hyundai.

Månedsprisen er lavere hos CMH, men rabatten lavere, og det fører til at "break even" er ved samme punkt ved ca 59,95 kWh per måned.  Men alt jeg lader etter det, vil bli billigere ved å gå direkte på Ionity sin løsning Ionity Passport.

Ellers er avtaleprisene ved å lade hos andre selskap så dårlig, at det skremmer meg vekk. JA, det er faktisk billigere å lade direkte hos de andre operatørene enn via CMH. Og ikke bare litt. Så den avtalen forsvinner når Ionity-avtalen min går ut.

Da står vi igjen med Tesla som beste alternativ for alt annet enn destinasjonslading som selvfølgelig er via andre selskaper hovedsakelig. Og Tesla er godt billigere uten avtale, men jeg tror jeg kommer til å ta avtale uansett.

Men får vurdere om jeg ikke klarer meg like godt uten, for de periodene jeg ikke kjører så mye langtur, og så heller tegne når det er ferieperiode der jeg skal kjøre mye.

Har enda ikke regnet veldig på hvor mye jeg må lade for å komme "break even" med månedskosten, men forskjellene er ikke så dramatisk, så kan godt hende det for min det lønner seg å lade uten de fleste månedene i året.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Hvordan lader en billigt hos ionity?

pst

Vi har nok ulike erfaringer med Ionity....
Men det er klart ; å gardere seg med ulike ladealternativer vil være fornuftig,men det viktigste vil alltid være lang rekkevidde og hurtig ladetid.
God sommer !
2021 Opel Corsa-e

pst

Sitat fra: Svk på mandag 24. juli 2023, klokken 14:35Hvordan lader en billigt hos ionity?
Det følger med avtalen fra bilen er ny hos enkelte merker ; i Porsche sitt tilfelle i 3 år. Etter 3 år inngår Ionity-avtale i Porsche Connect ( omfatter bl.a.Apple CarPlay , Spotify , Ionity o.a. ( ca kr 3.000,- pr år ).
2021 Opel Corsa-e

daktari

Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 12:52Jeg synes det er litt for mye fokus på lav pris hos Tesla.
Tror bare Porsche har beholdt lave priser.

Kia f.eks økte prisene i juni, og det gjaldt alle avtaler. BMW har økt prisene, og VW også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA