Brumming/during 75D 2017 modell

Startet av Megawatt, søndag 16. juli 2023, klokken 21:05

« forrige - neste »

Megawatt

Har en 75D 2017 modell, snart gått 80000 km. Er på ferietur nå, og allerede kjørt over 1000 km denne ferien. I dag la jeg merke til en lav brummelyd som kom rundt 40 km/t, og tiltok noe etter hvert som hastigheten steg. Lav lyd hele tiden, men likevel merkbar. Virket uavhengig av pådrag. Når hastigheten gikk under 40, forsvant lyden (eller ble ikke hørbar). Høres ut som lyden kommer fra front, men ikke så lett å lokalisere. Ingen vibrasjoner i ratt eller bil for øvrig. Noen som vet hva dette kan være? Prøvde å ta en video, men var dessverre vanskelig å få frem lyden tydelig på regnvåt asfalt. Skal prøve å filme på nytt i morgen når det kanskje er tørt på veien.

Ellemelle

Gåent hjullager høres ut som en slags viftelyd. I så fall hadde jeg ikke bekymret meg for det i ferien. Dette kan også byttes hos andre enn Tesla. Jeg brukte Mekonomen sist.

Megawatt

Takk for svar. Antar dette ikke er noe som dekkes av garanti. Har utvidet garanti fra helvetia.

geear

Ville sagt mer rumlelyd, og som regel forandrer den seg avhengig av om man svinger høyre/venstre (belastning).

Megawatt

Har ikke klart å få frem ulike lyder ved sving. Var mest kjøring på motorvei i dag. Lyden forsvinner rundt 100 km/t, men antar at det kun er fordi vindstøyen tar over.

Vaduz

Var det like etter lading? I så fall bare viftene som jobber på AC for å kjøle batteriet.

Megawatt

possessed

Hadde en høy durelyd i fart som jeg trodde var fra frontmotoren på min 75D. Viste seg at det var hjullager og ble dekket på utvidet garanti fra helvetia.
Model S 75D

offpist

Jeg hadde tilsvarende på min.. hørtes bare over 60 km/t.
Fra førersetet kunne jeg høre det kom bakfra men vanskelig å høre fra hvilken side.
De fra baksetet kunne melde at det definitivt kom fra høyre side.
Mistanken var hjullager høyre side, og det bekreftes ved at lyden ble mindre i høyresvinger (mindre vekt på hjulet).

Så opp på bukken, ingen slark og heller ikke ulyd når hjulene spinner fritt.
Bytter lager likevel og når man har det i hånden så kan jeg kjenne det er "hakkete" å dreie rundt og svak metallisk lyd.

Prøvekjøring etterpå bekrefter at det var lageret for ulyd ble helt borte.

Så prøv å ligg på motorveien i den farten hvor lyden er mest fremtredende og sving til hver side og hør om lyden endrer seg, og spør de i baksetet om de kan høre hvilken side det kommer fra. Hvis ikke de greier å høre det så kanskje det heller er foran.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Megawatt

Takk for svar!
Hørte etter i går, og da virket det som lyden forsvant i høyresving. Det høres ut som lyden kommer fra venstre side, som jo ikke samsvarer med din opplevels. Passasjer på høyre side kunne dessverre ikke fortelle så mye siden hun er 1 år  ;D 

NightOwl

Hvis lyden mer eller mindre forsvinner i høyresving, kan det være hjullager på venstre siden da det da vil få mindre belastning. Hvis lyden øker ved venstresving, er det også et tegn på hjullager på venstre siden da det vil ha høyere belastning. Du må svinge ganske hardt i den hastigheten hvor du hører det for å få det bekreftet, svak sving på motorveien er ikke nok.

offpist

Sitat fra: NightOwl på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:51Hvis lyden mer eller mindre forsvinner i høyresving, kan det være hjullager på venstre siden da det da vil få mindre belastning. Hvis lyden øker ved venstresving, er det også et tegn på hjullager på venstre siden da det vil ha høyere belastning. Du må svinge ganske hardt i den hastigheten hvor du hører det for å få det bekreftet, svak sving på motorveien er ikke nok.

Henger ikke med på denne resoneringen i det hele tatt.
Hvis en bil svinger til høyre i fart øker belastningen på lagrene på bilens venstre side, ikke omvendt.

I mitt tilfelle så kan jeg si at fra førerstol så hørtes det ut som venstre side, men veldig vanskelig å anslå.. Eneste som var sikkert var at det var bak. Men fra baksetet var det altså enkelt å høre det kom fra høyre side.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Klykken

Sjekk innsiden av dekkene også. Kan være at du nærmer deg korden, altså såkalt "trakting" av dekkene (overdrevet konisk form) pga skjev hjulstilling. 
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

NightOwl

Sitat fra: offpist på mandag 31. juli 2023, klokken 08:10
Sitat fra: NightOwl på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:51Hvis lyden mer eller mindre forsvinner i høyresving, kan det være hjullager på venstre siden da det da vil få mindre belastning. Hvis lyden øker ved venstresving, er det også et tegn på hjullager på venstre siden da det vil ha høyere belastning. Du må svinge ganske hardt i den hastigheten hvor du hører det for å få det bekreftet, svak sving på motorveien er ikke nok.

Henger ikke med på denne resoneringen i det hele tatt.
Hvis en bil svinger til høyre i fart øker belastningen på lagrene på bilens venstre side, ikke omvendt.

I mitt tilfelle så kan jeg si at fra førerstol så hørtes det ut som venstre side, men veldig vanskelig å anslå.. Eneste som var sikkert var at det var bak. Men fra baksetet var det altså enkelt å høre det kom fra høyre side.

Beklager, første setning skulle ha vært: "Hvis lyden mer eller mindre forsvinner i høyresving, kan det være hjullager på venstre siden da det da vil få økt belastning."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA