Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Direkte import av c-zero

Startet av Hjortenberg, fredag 30. november 2012, klokken 13:16

« forrige - neste »

Hjortenberg

Hei dere.

Thinken min har (vet ikke om dette har noe å si eller om det er relevant) etter den hadde reparasjon i hjernen(PCU) hos røhme & Selmer problemer med å lade på 16A. Altså, når jeg lar bilen stå i vanlig lading (10A) lader bilen som vanlig, men det tar laaaaang tid. Når jeg setter den på 16A (dobbeltklikker på knappen på laderen, så går sikringen. Sikringen har gått her hjemme, på jobb og på ladestasjon, så noe er galt når det spises sikringer mer eller mindre uavhengig av ampere på kursen.

Dette fungerte tidligere, så kan det være noe sammenheng med reparasjonen? Eller er det noe galt med laderen?

Noen som har noe anbefalinger og viten om hvor mye det vil koste for reparasjon og evnt. ny lader?

Takker for svar:)
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

hma

Jeg har eksakt samme oppførsel på min Think med reparert/forsterket gen1-PCU.
Har ikke fått utført noe grundig feilsøk ennå og vet ikke hva årsaken er, men skal meddele her på forumet når jeg finner ut noe.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Har nettopp fått sjekket ut dette fra med en tidligere Think-ansatt.

Det er to forhold som primært kan utøse ladeuttaks-sikringen på gen0/1-PCU
1. Lading feiler fordi man har fått annen SW på PCU. Maks tillatt ladestrøm fastsettes i en egen parameter.
   - Gen0 rev E PCU skal maks ha 8,26A
   - Gen0 rev F PCU skal maks ha 11,8A
   - Gen1 PCU skal maks ha 12,5A
I ditt tilfelle kan det hende din PCU er lastet med en annen SW-versjon, slik at denne parameteren er satt til en lavere verdi enn hva PCU-hw tillater.

2. Softstarter knekker sikringen når man gjør raskt etterfølgende forsøk på å starte power-charge.
   AC-inntaket på biler med gen0/1 PCU er koblet inn på en diger trafo (som ligger under gulvet bak). Denne er videre koblet til en softstartboks som er innkoblet et øyeblikk (som skal avlaste induksjonsstrømmen som genereres i trafoen ved tilkobling). Softstarter inneholder noen motstander og disse blir varme når de kobles inn. Dermed endres motstandsverdien som igjen kan medføre høyere strømtrekk på AC-siden og at sikringen ryker.
Det skal stå et sted i instruksjonsboken at man skal vente noen minutter før man dobbeltklikker powercharge (eller noe likelydende). Dette slik at motstandene skal kunne kjøle seg ned.

På gen2-PCU er trafo og softstarter fjernet og hele laderen er et annet design.

Så løsningen er først og fremst å få lagt inn original SW på PCU (ihht HW-revisjon) eller å få modifisert parameteren som angir maks ladestrøm.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

@Hjortenberg:
Hvilken versjon av PCU-sw har du på din bil?

Fikk sjekket SW på min egen bil og maks ladestrøm var satt til 11,8A.
Jeg har nå fått satt parameteren til 12,5A og dermed fungerer power charge :)

Det vil fortsatt være mulig å knekke sikringen dersom man dobbeltklikker innen ca 1 min etter at softstarter har vært aktivert.

Nevner for ordens skyld at dette kun er aktuelt for PCU gen1 (og til dels PCU gen0 rev F).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: hma på fredag 23. november 2012, klokken 15:26
Maks tillatt ladestrøm fastsettes i en egen parameter.
   - Gen0 rev E PCU skal maks ha 8,26A
   - Gen0 rev F PCU skal maks ha 11,8A
   - Gen1 PCU skal maks ha 12,5A
Er det batteristrøm eller nettstrøm det er snakk om her?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Sitat fra: El rayo på lørdag 24. november 2012, klokken 19:21
Er det batteristrøm eller nettstrøm det er snakk om her?
Det er nettstrøm.
Zebrabatteriet i Think kan maksimalt lades med 10A (batteristrøm).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Dobbelklikk før du kobler til ladekabelen til bilen, da ryker ikke sikringen.

Hvis den ikke kobles fra lysnettet vil den også huske powercharge til neste lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kula

TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA